1,6mbit tcp vs. 5mb udp. Hvad betyder det ~
Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 07:24

Hej i gruppen.

Jeg har i de sidste godt tre måneder oplevet, at min hastighed fornemmes
_meget_ sløvere end tidligere. Det gi'r sig bl.a. udslag i, at opdatering af
nyinstalleret Windows, ta'r en farlig tid. Godt 100KB henter den med her.
Jeg har været inde på TPtest.dk, som blev anbefalet af Tele2 og teste min
linie. Jeg får et resultat der siger ( i gennemsnit over flere forsøg på
forskellige tidspunkter):
Tcp: upload ~480kbit, down ~1,15mbit.
Udp: upload~500kbit, down ~4,95mbit.

Hvordan tolker jeg disse tal ?

mvh Ebbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-08 11:04

"Ebbe \(7000\)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> skrev:

> Tcp: upload ~480kbit, down ~1,15mbit.
> Udp: upload~500kbit, down ~4,95mbit.

> Hvordan tolker jeg disse tal ?

Som udgangspunkt sammenligner du dem med de angivelser der gælder
for din internetaftale. Det kunne passe med at du har f.eks. en
linje der hedder 5Mbit/512 Kbit. Sådan skriver man det hvis der
er 5 Mbit ved upload og 512 Kbit ved download.

Men under alle omstændigheder har du et problem. UDP kan køre en
smule hurtigere end TCP, men forskellen skal slet ikke være så
voldsom som dine tal viser. Når jeg prøver TCPTest (på min
6 Mbit/512 Kbit linje), får jeg

Tcp: upload ~489 kbit, down ~5,77 Mbit.
Udp: upload~504 kbit, down ~5,80 Mbit.

Så der er noget der halter ved din forbindelse.

--
Bertel

Fra : Henrik Bacher

Dato : 10-01-08 11:17

Ebbe (7000) wrote:
> [...]
> linie. Jeg får et resultat der siger ( i gennemsnit over flere forsøg på

Prøv at lege lidt med dette program: http://www.speedguide.net/downloads.php

problemet kan meget vel være der i, da TCP protokollen imodsætning til
UDP kræver trevejs-kommunikation

Fra : Søren

Dato : 10-01-08 12:19

> Prøv at lege lidt med dette program:
> http://www.speedguide.net/downloads.php
> problemet kan meget vel være der i, da TCP protokollen imodsætning til UDP
> kræver trevejs-kommunikation

Så meget har Windows framing slet ikke at sige - som Bertel skriver er der
ét eller andet galt med TCP'en, hvis problemet er konserkvent og der ikke
laves andet på linien. Kontakt din udbyder eller hør om de har en anden test
som tester op imod deres egen backbone. Det kunne være et backbone
kapacitets problem hos udbyderen men så har de stadigt et problem vil jeg
mene, hvis det er konserkvent.

TCP er forøvrigt også kun tovejs - ikke trevejs. UDP er énvejs (omend de
gode programmøre laver tovejs UDP).

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 14:43

Henrik Bacher wrote:
> [...]

Jeg takker så mange gange for alle svar. Specielt dette gjorde underværker.
Efter at ha' leget lidt med ovenstående program, siger testen nu:

Tcp: send 482kbit, receive 4,77mbit
Udp: send 506kbit, receive 4,96mbit.

Ikke alene virker det rent psykologisk, jeg kan osse mærke en væsentlig
forskel i åbning af diverse sider. Der er ikke tilnærmelsesvis den "tøven",
som jeg har oplevet de sidste mange måneder.

Tusind tak.

mvh Ebbe