Ændringer ved skift af OS
Fra : ___Søren P.

Dato : 09-01-08 21:40

Min søn er gået fra XP til Vista. Det giver 2 problemer med hardware, omend
jeg ikke ved om det er et software problem:
1) Hans skærm tænder ikke af sig selv, når han tænder computeren. Så bliver
han nødt til at genstarte ved at holde tændknappen inde, hvorved pc`en
slukker. Så tænder han igen. Og Så tænder skærmen endelig.
Hans grafikkort som er et ASUS 8800GTS, ER opdateret med seneste Vista
driver.
Det var aldrig noget problem da han havde XP, så et eller andet er sket.

2) I modsætning til under XP, logger han ikke automatisk til internettet med
det samme, når han tænder computeren, . Der går måske 10 min. efter opstart,
før den finder netværket og logger på.
Den siger den ikke kan finde noget netværk, men så finder den det altså
alligevel, men først efter et stykke tid.

Nogle ideer om problemløsning? Noget kendt XP vs. Vista problem?
Jeg har dobbeltpostet dette, da jeg er usikker på om det er et hardware
eller software problem.

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-01-08 13:07

___Søren P. wrote:

> Min søn er gået fra XP til Vista. Det giver 2 problemer med hardware, omend

Der har du problemet. Vista er ikke et modent OS endnu.

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 10-01-08 14:25

On Thu, 10 Jan 2008 13:07:17 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Der har du problemet. Vista er ikke et modent OS endnu.

Nej men med 100 millioner betatestere bliver det det nok engang...

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 10-01-08 17:04

Jesper Poulsen tastede følgende:

> Der har du problemet. Vista er ikke et modent OS endnu.

Nu står der ikke hvilken Vista det drejer sig om...
Men Vista her er nu modent nok, og fungerer over hele linien.
Jeg tror det største problem med skift fra XP til Vista er, at alle vil
have Vistaen til at opføre sig som XP... så var det vist bedre at blive
på XP. Der skal gøres lidt mere benarbejde nogle steder i Vista ift.
XP, men gider man det er Vista super

...::JMJ::..

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-01-08 17:10

...::JMJ::.. wrote:

> Men Vista her er nu modent nok, og fungerer over hele linien.

Microsoft's operativsystemer opnår først modenhed efter første Service Pack.

Jesper Poulsen

Fra : Finn

Dato : 10-01-08 22:20

Jesper Poulsen wrote:

> Microsoft's operativsystemer opnår først modenhed efter første Service Pack.

Kun delvis korrekt Jesper- vi mangler nogle forudsætninger.
Lad os sætte dem til, at din HW og SW er nogenlunde er uændret, og
almindelige solide produkter samt 0-5 år aldersmæssigt.

Bliv på det gamle OS indtil SP2 (eller 2. store servicepakke) frigives,
så er alle børnesygdomme kendt, og du kan skifte og funke stabilt i >
90% af levetiden, SW + driverne er opdateret etc.

Hvis du skipper hvert andet OS, kræver det også dele af HW+SW skal
udskiftes eller opgraderes - du har et funktionelt OS < 80% af levetiden.

Skal der skal spilles, eller er der specielle HW-, lyd-, grafik- eller
programstumper så vil 'modenhed' være uforudsigeligt, måske funker det
eller man får bøvl + bøvl.

Jeg bruger 'gamle OS indtil SP2', og det er optimalt for mig. Kræver kun
lille indsats ved hvert skift, og både HW+SW har > 5 års levetid i snit.
Og mit SW + HW er ikke hverken standard eller almindeligt!

Venlig hilsen
Finn

Fra : Aksel

Dato : 10-01-08 22:33

> Men Vista her er nu modent nok, og fungerer over hele linien.

Jeg er absolut ikke enig, over 50% af den software jeg hidtil har brugt
fungerer ikke på Vista, jeg har hentet opdateringer.

Det ser ud som om Vista er målrettet til kun at køre Microsoft programmer af
nyere version.

Hilsen Aksel

Fra : ___Søren P.

Dato : 11-01-08 15:15

jeg kan nu tilføje, at der pludselig kom tilbud om en ny driver til sønnens
netkort - og da den var installeret, løste det problemet ang. tilslutnng til
nettet, altså det i starten af tråden nævnte problem nr. 2.

Tilbage står så problem nr. 1 - altså dette med at skærmen ikke tænder
første gang. Det kan vel ikke være et software problem...? Lad mig repetere:
Hvad kan dette skyldes?
søren

Fra : Hans

Dato : 11-01-08 17:24

___Søren P. wrote:
> [...]
> tændknappen inde, hvorved pc`en slukker. Så tænder han igen. Og Så
> tænder skærmen endelig. Hans grafikkort som er et ASUS 8800GTS, ER

1. Hvilken platform handler det om: AMD eller Intel?

2. Har strømmen være helt afbrudt til maskinen når der tændes første gang?

Hvis punkt 2 er tilfældet, så prøv og vent 10-15 sekunder efter at maskinen
bliver tilsluttet lysnettet til der trykkes på powerknappen på maskinen.

Hans

Fra : ___Søren P.

Dato : 12-01-08 00:36

> 1. Hvilken platform handler det om: AMD eller Intel?

Intel.

> 2. Har strømmen være helt afbrudt til maskinen når der tændes første gang?

ja

> Hvis punkt 2 er tilfældet, så prøv og vent 10-15 sekunder efter at
> maskinen bliver tilsluttet lysnettet til der trykkes på powerknappen på
> maskinen.
>
> Hans

Ok -det prøver vi imorgen.

Fra : Per Nielsen

Dato : 11-01-08 20:01

"___Søren P." <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slukker. Så tænder han igen. Og Så tænder skærmen endelig.
> Hans grafikkort som er et ASUS 8800GTS, ER opdateret med seneste Vista

Er skærmen blevet prøvet på en anden maskine?

Fra : O. Skjold

Dato : 12-01-08 12:26

___Søren P. skrev i

<klip>

> [...]
> Så
> tænder skærmen endelig. Hans grafikkort som er et ASUS 8800GTS,

Hvis skærmen ikke slet ikke kommer med billede tror jeg ikke det
har noget med dit OS at gøre, der skulle da gerne være et billede
inden OS indlæses. Er der slet ikke på noget tidspunkt billede?
Heller ikke fra BIOS?

Hvis det er ved indlæsning af driveren under boot af OS kan det
sikkert være en softwarefejl eller måske en indstilling i
driveren.

Endelig kan det sikkert også skyldes defekt hardware.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : ___Søren P.

Dato : 12-01-08 16:55

> [...]
> være en softwarefejl eller måske en indstilling i driveren.
>
> Endelig kan det sikkert også skyldes defekt hardware.

Nej, der kommer slet ikke noget billede. Skærmen tændes simpelthen ikke.
Der er jo derfor, han bliver nødt til at slukke igen ved at holde knappen
inde. Han kan jo ikke se nogen knap på skærmen til at slukke efter (f.eks.
"Exit", "Off" el.lign.).
Så bør man ikke mistænke fejl på grafikkortet? Bare mærkeligt, at det altid
virker ved andet forsøg...?
søren

Fra : alexbo

Dato : 12-01-08 21:00

"___Søren P." skrev

> [...]
> "Exit", "Off" el.lign.).
> Så bør man ikke mistænke fejl på grafikkortet? Bare mærkeligt, at det

Når du skriver skærmen tændes slet ikke, kan det så betyde at der slet ikke
kommer strøm frem, at skærmen får 230v. fra PC'en, og det er i
strømforsyningen problemet ligger.

mvh
Alex Christensen

Fra : akadut

Dato : 12-01-08 21:09

> [...]
> ikke
> kommer strøm frem, at skærmen får 230v. fra PC'en, og det er i

Nej.

Fra : O. Skjold

Dato : 13-01-08 10:57

___Søren P. skrev i

<klip>

> Så bør man ikke mistænke fejl på grafikkortet? Bare mærkeligt,
> at det
> altid virker ved andet forsøg...?

Jo, efter beskrivelsen her ville jeg også i 1. omgang anse
grafikkortet som synderen men resten af din hardware kan nok ikke
helt udelukkes.

Der er måske mere hjælp at hente i dk.edb.hardware.grafikkort som
jeg hat sat FUT til.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : alexbo

Dato : 11-01-08 11:07

"___Søren P." skrev

> Jeg har dobbeltpostet dette,

Det var en god ide, for i windows gruppen bliver bare luftet nogle fordomme
og kæpheste.
Håber du får bedre hjælp i hardware.

mvh
Alex Christensen