Bølge af klager over Aldi/Medion
Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 09-01-08 16:59

http://epn.dk/privatokonomi/article1224478.ece

<citat>
Rådvilde Aldi-kunder brokker sig i stor stil til Forbrugerrådet over
discountkædens tvivlsomme håndtering af klager over defekte
Medion-computere.
</citat>

Måske værd at læse og tænke over inden man køber ny computer.

--
mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-08 17:41

On Wed, 9 Jan 2008 16:58:45 +0100, "Ludvig Nielsen." <" lunielsen
"@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>Medion-computere.
></citat>
>
>Måske værd at læse og tænke over inden man køber ny computer.

Personligt har jeg nu kun gode erfaringer med Aldi / Medion...

Man skal sæ'følig lige vide at der ikke er værksted i butikkerne. Får
man problemer, skal computeren sendes til Medions værksted i Glostrup.
Men de få gange jeg har været i nød, er det gået som smurt.

Deres service er fuldt på højde med kæder som Fona, Merlin, etc.

Bevares: Jeg kunne godt få bedre service hos den lokale computer
pusher med eget værksted. Men han tager sig så sandelig også godt
betalt for sin service.

<mlr>

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 09-01-08 17:52

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Bevares: Jeg kunne godt få bedre service hos den lokale computer
> pusher med eget værksted. Men han tager sig så sandelig også godt

Jov men værkstedet i Glostrup Compaer Service tror jeg de hed ( nok ikke
stavet helt rigtig ) er de ikke gået på rø... ???.
Har jeg læst.
/KE.

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 09-01-08 17:53

KE Kofod / 7100 skrev:

> Jov men værkstedet i Glostrup Compaer Service tror jeg de hed ( nok ikke
> stavet helt rigtig ) er de ikke gået på rø... ???.
> Har jeg læst.
> /KE.
Jeg har da læst en liste så stor over alle de mange sager de havde, der
kunne bydes på dette gennem en advokat.
/KE Kofod.

Fra : erik_ja@mail.tele.dk

Dato : 09-01-08 18:47

KE Kofod / 7100 wrote:

> Jov men værkstedet i Glostrup Compaer Service tror jeg de hed ( nok ikke
> stavet helt rigtig ) er de ikke gået på rø... ???.
> Har jeg læst.
> /KE.

Hvordan går man på rø ?

Fra : Hauge

Dato : 09-01-08 18:50

erik_ja@mail.tele.dk wrote:
> Hvordan går man på rø ?

I hvert fald ikke på samme måde som når man tænker med den.

/Hauge

Fra : Holst

Dato : 09-01-08 18:15

Michael Rasmussen wrote:

> Man skal sæ'følig lige vide at der ikke er værksted i butikkerne. Får
> man problemer, skal computeren sendes til Medions værksted i Glostrup.
> Men de få gange jeg har været i nød, er det gået som smurt.

Har du meget Medion udstyr? Eftersom det jo lyder voldsomt med "de få
gange", hvis det blot er et par computere, som det har drejet sig om.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 09-01-08 17:56

Ludvig Nielsen. wrote:

> [...]
> Medion-computere.
> </citat>
>
> Måske værd at læse og tænke over inden man køber ny computer.

"... fordi den var langsom..." suppleret med et billede af et aeldre
aegtepar. Hvor ville det dog vaere dejligt hvis saadan en artikel byggede
paa noget reelt, som f.eks. at det aeldre aegtepar kunne dokumentere et
defekt RAM modul eller en fejl i den preinstallerede software. Alle dem af
os herinde der paa et tidspunkt har arbejdet med support kender lige
praecis den problemstilling. Kunden fucker det op og tror det er
producentens skyld. Taenk hvis bilforhandlere blev fremstillet paa samme
maade. Min bil er koert ind i en anden bil. Det er ikke min skyld. Jeg
kiggede ikke engang ud at vinduet paa det tidspunkt. Reparer den. Nu.
Gratis.

Og her siger jeg ikke at Medion computere er 100% fejlfrie. Det er de uden
tvivl ikke. Dem der arbejder i Bilka, Zitech, IBM... har samme problemer.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 09-01-08 18:08

On Wed, 09 Jan 2008 17:55:34 +0100, Lasse Jensen wrote:

> "... fordi den var langsom..." suppleret med et billede af et aeldre
> aegtepar. ...snip

Nu er det ikke kun et ældre ægtepar der har problemer med Aldi/Medion.

Det største problem er at Aldi ikke overholder købeloven.

<citat>
»Aldi har ligesom alle andre butikker pligt til at følge købelovens regler.
Når Aldi vælger at sælge f.eks. bærbare computere, er butikken også nødt
til at tage sig af eventuelle reklamationer. Aldi har ansvaret for mangler
ved de varer, butikken sælger, og kan altså ikke vaske hænder ved at
henvise forbrugeren til producenten,« siger Tina Dhanda.

Hun understreger, at man ikke kan aftale sig ud af købeloven, som sikrer
forbrugerne en række rettigheder.

»Men i Aldi bliver købeloven i mange tilfælde ikke praktiseret, fordi
medarbejderne i discountbutikken ikke kender reglerne. Det er stærkt
utilfredsstillende for forbrugerne,« siger Tina Dhanda.
</citat>

--
mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-01-08 18:25

On Wed, 9 Jan 2008 18:07:57 +0100, "Ludvig Nielsen." <" lunielsen
"@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>medarbejderne i discountbutikken ikke kender reglerne. Det er stærkt
>utilfredsstillende for forbrugerne,« siger Tina Dhanda.

Tja, lige præcis i dette tilfælde er købeloven måske ikke til
brugerens fordel....

Tingene går langt hurtigere og smidigere hvis man kontakter Medions
Support direkte, frem for at lade Aldi fungere som mellemmand.

<mlr>

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 09-01-08 18:37

On Wed, 09 Jan 2008 18:25:05 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Tja, lige præcis i dette tilfælde er købeloven måske ikke til
> brugerens fordel....

Tjoee, hvis den blev overholdt.

> Tingene går langt hurtigere og smidigere hvis man kontakter Medions
> Support direkte, frem for at lade Aldi fungere som mellemmand.

Det er jo netop det der er problemet, det er ikke smidigt, selv at skulle
stå for kontakten til producenten.

--
mvh.

Fra : John

Dato : 09-01-08 20:19

Ludvig Nielsen. skrev:

> Det er jo netop det der er problemet, det er ikke smidigt, selv at skulle
> stå for kontakten til producenten.

Det er det da hvis man får valget. Jeg kan måske spare en uge ved selv
at sørge for at få sendt maskinen ind til værkstedet frem for at gå
gennem Aldi. Derudover har jeg nu aldrig oplevet problemer med at
indlevere udstyr i butikken. Det er blevet modtaget uden diskussioner.

Mvh

John

--
http://lojmann.dk/2007/07/10/vil-du-snydes-sa-prøv-elgiganten/
http://www.gamereactor.dk/blog/Nicolas+Elm%F8e/32028/

Fra : Holst

Dato : 09-01-08 20:51

John wrote:

> [...]
> gennem Aldi. Derudover har jeg nu aldrig oplevet problemer med at
> indlevere udstyr i butikken. Det er blevet modtaget uden diskussioner.

Men det tyder jo på, ifølge artiklen, at mange oplever problemer. Men
der er jo sikkert også både gode og dårlige Aldi-butikker.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-01-08 22:58

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev

> Men det tyder jo på, ifølge artiklen, at mange oplever problemer. Men der
> er jo sikkert også både gode og dårlige Aldi-butikker.

Det *er* et reelt problem. Aldi ved det, Medion ved det, og de fleste af
kunderne ved det. Men hvis folk bare ringede til hotlinjen, så var
problemet løst uden ballade. Hvis Medion ikke har en bil i nærheden og kan
hente udstyret, så får man fuldstændig gratis en pakkelabel og skal kun på
nærmeste posthus. Det forvirre kun processen, hvis man insisterer på at
aflevere maskinen i den samme Aldi butik...

Der er bare nogen mennesker, som elsker at lege dramaqueens og lave et stort
nummr ud af ingen ting.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-01-08 22:54

"Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev

> Det er jo netop det der er problemet, det er ikke smidigt, selv at skulle
> stå for kontakten til producenten.

Du aner ikke et brik om, hvad du udtaler dig om!

Claus

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 09-01-08 22:56

On Wed, 9 Jan 2008 22:54:00 +0100, Claus Tersgov wrote:

> "Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev

> Du aner ikke et brik om, hvad du udtaler dig om!

Muligt, men det gør forbrugerstyrelsen.

--
mvh.

Fra : Hauge

Dato : 10-01-08 06:24

Ludvig Nielsen." <" lunielsen wrote:
> Muligt, men det gør forbrugerstyrelsen.

Desværre ikke altid.. Mange gange virker de som en gang fjolser, bare se de
udtalelser de kan komme med i tv-avisen og lign.

Mvh Hauge

Fra : Holst

Dato : 09-01-08 18:16

Lasse Jensen wrote:

> [...]
> maade. Min bil er koert ind i en anden bil. Det er ikke min skyld. Jeg
> kiggede ikke engang ud at vinduet paa det tidspunkt. Reparer den. Nu.

Tjoh ... men det interessanteste i artiklen er jo, at Aldi ikke
overholder købeloven.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-01-08 23:03

"Holst" <newsnov06@shelter.dk>

> Tjoh ... men det interessanteste i artiklen er jo, at Aldi ikke overholder
> købeloven.

Næh, det interessante er, at de giver tre års total garanti og gratis
transport på alle deres produkter. Det vil jeg 100 gange hellere have end
det at kunne aflevere varen i supermarkedet, hvor der er mulighed for, at
alt muligt og umuligt kunne ske...

Forbrugeren er jo på ingen måde blevet ringere stillet, tværtimod. Så jeg
mener op i røven med købenloven!

Efter købenloven blev forringet, fordi den skulle EU harmoniseres, så er
medions garanti langt at foretrække, frem for de 24 ( reelt 12) måneders
reklamationsret, som loven dikterer.

Claus

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 09-01-08 23:07

On Wed, 9 Jan 2008 23:02:51 +0100, Claus Tersgov wrote:

> "Holst" <newsnov06@shelter.dk>

> Næh, det interessante er, at de giver tre års total garanti

Ja, hvis så ellers de levede op til det de lovede.

> Forbrugeren er jo på ingen måde blevet ringere stillet, tværtimod. Så jeg
> mener op i røven med købenloven!

Selvfølgelig, hvad skal vi dog med købeloven, lad dog giganterne selv
bestemme - ironi var med fuld overlæg.

> Efter købenloven blev forringet, fordi den skulle EU harmoniseres, så er
> medions garanti langt at foretrække

Ja, hvis den er det papir værd den er skrevet på.

Men var maskinerne nu iorden, ville langt færre mennesker få brug for
garantien, jeg har endnu til gode at skulle bruge garanti på de stumper jeg
har købt til mine maskiner, men man får jo det man betaler for.

--
mvh.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-01-08 16:00

> [...]
> garantien, jeg har endnu til gode at skulle bruge garanti på de
> stumper jeg har købt til mine maskiner, men man får jo det man

hvorfor tror du de kan levere til den pris??
altså man køber discount (medion er godt, men discount) og så må man sgu
også acceptere at der kan ske fejl og defekter...
men det er typisk i dagen Danmark... folk vil have top-kvalitet til discount
pris... og er så dumme at tro at de kan få en Rolls Royce til samme pris som
en ny Fiat... det hænger jo på ingen måder sammen...

Rasmus

Fra : Peter

Dato : 10-01-08 00:04

> Efter købenloven blev forringet, fordi den skulle EU harmoniseres, så er
> medions garanti langt at foretrække, frem for de 24 ( reelt 12) måneders
> reklamationsret, som loven dikterer.
>
> Claus
Den nye købelov med de to års reklamationsret, er da kun forringet i forhold
til den gamle , hvis man ikke kan/vil læse.

Peter

Fra : Jesper Juul

Dato : 13-01-08 16:28

Claus Tersgov skrev:

> Efter købenloven blev forringet, fordi den skulle EU harmoniseres, så er
> medions garanti langt at foretrække, frem for de 24 ( reelt 12) måneders
> reklamationsret, som loven dikterer.

Købeloven er ikke blevet forringet, tværtimod.

Jesper

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 13-01-08 17:19

Jesper Juul wrote:

> Købeloven er ikke blevet forringet, tværtimod.

Garanti *skal* stille køber bedre end købelovens reklamationsret, køber
kan ikke ved aftale stilles ringere.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 13-01-08 18:05

Erik Olsen DK skrev:

> Garanti *skal* stille køber bedre end købelovens reklamationsret, køber
> kan ikke ved aftale stilles ringere.

Jep, men hvad har det med med at købeloven er blevet bedre at gøre?

Jesper

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 13-01-08 18:44

Jesper Juul wrote:

> Jep, men hvad har det med med at købeloven er blevet bedre at gøre?

Skulle det have det?

Det var en kommentar til den del af Claus Tersgovs indlæg som du ikke
svarede på.

Fra : Jesper Juul

Dato : 14-01-08 15:03

Erik Olsen DK skrev:

> Skulle det have det?

Det er vel meget naturligt når mit indlæg gik på købeloven og det var
mit indlæg du svarede på ?

> Det var en kommentar til den del af Claus Tersgovs indlæg som du ikke
> svarede på.

Ok

Jesper

Fra : KsNa

Dato : 13-01-08 19:45

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Købeloven er ikke blevet forringet, tværtimod.

Købeloven blev ikke forringet, men det gjorde forbrugerens "vilkår".

Den gamle købelov gav 12mdr. reklamationsret, den nye giver 24 mdr.
reklamationsret hvoraf de første 6mdr. er garanti.

Problemet er at med den gamle købelov, gav de fleste butikker 12mdr.
garanti, men nu holder de sig til købeloven - altså 6mdr. garanti og det er
en forringelse i forhold til tidligere.

Mvh
Kim

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 13-01-08 20:18

KsNa wrote:

> Den gamle købelov gav 12mdr. reklamationsret, den nye giver 24 mdr.
> reklamationsret hvoraf de første 6mdr. er garanti.

Nej, det er helt forkert. Købeloven nævner ikke ordet garanti
overhovedet.

Hvis en mangel opdages indenfor de første seks måneder efter købet,
formodes den at have været til stede ved købet (formodningsreglen).
Denne regel stiller køber bedre end i den gamle købelov.

Hvis fabrikanten yder garanti, skal denne forbedre købers vilkår ift.
købelovens bestemmelser.

Fra : KsNa

Dato : 13-01-08 22:46

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Nej, det er helt forkert. Købeloven nævner ikke ordet garanti overhovedet.
>
> Hvis en mangel opdages indenfor de første seks måneder efter købet,
> formodes den at have været til stede ved købet (formodningsreglen).

Hvilket i principet er det samme som garanti.

> Denne regel stiller køber bedre end i den gamle købelov.

Ja, i.flg. loven men ikke i praksis.

> Hvis fabrikanten yder garanti, skal denne forbedre købers vilkår ift.
> købelovens bestemmelser.

Ja, gør ALDI da ikke det, når de giver 3års garanti.

Mvh
Kim

Fra : dw

Dato : 13-01-08 23:17

KsNa skrev:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvilket i principet er det samme som garanti.

Nej.
en garanti skal stille dig bedre.
ved godt hvad du mener, men garanti er bare ikke det rigtige ord i den
sammenhæng.
En garanti kan fx. være givet af fabrikanten. Så har forhandleren ikke
nødvendigvis noget at gøre med det.
havde en philips computer skærm, som gik i stykker.
Kunn indlevere den hos forhandleren til rep under reklamationsretten.
Men philips havde ombytnings service, så ved at gå uden om forhandleren,
kom der en kurer med en ny skærm til mig og tog den gamle med (32 kg så
jeg var godt tilfreds).

Fra : KsNa

Dato : 14-01-08 18:43

"dw" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.
> en garanti skal stille dig bedre.
> ved godt hvad du mener, men garanti er bare ikke det rigtige ord i den
> sammenhæng.

3års garanti, er vel bedre end 2års reklamationsret.

Mvh
Kim

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 14-01-08 10:05

KsNa wrote:

> Hvilket i principet er det samme som garanti.

Nej, det er det netop ikke.

Fra : KsNa

Dato : 14-01-08 18:41

> Nej, det er det netop ikke.

Jamen, så forklar forskellen.

Mvh
Kim

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 14-01-08 19:06

KsNa wrote:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Jamen, så forklar forskellen.

Ja, jeg forklarer det gerne igen:
1. Køber kan ikke ved aftale stilles ringere end købelovens
bestemmelser.
2. Garanti *skal* stille køber bedre end købelovens bestemmelser.

Fra : KsNa

Dato : 14-01-08 19:27

> Ja, jeg forklarer det gerne igen:
> 1. Køber kan ikke ved aftale stilles ringere end købelovens bestemmelser.
> 2. Garanti *skal* stille køber bedre end købelovens bestemmelser.

Jeg kan sgu ikke få øje på forskellen, hvis app. er gået i stykker inden
6mdr. skal forhandler sørge rep./ombytning uden at gøre vrøvl. Efter 6mdr.
er det køber der skal bevise at app. ikke virker, er app. helt dødt er det
jo nemt nok, men ved en periodisk fejl er det svært.

ALDI giver 3års garanti, det må da være bedre end de 6mdr. købeloven giver.

Mvh
Kim

Fra : dw

Dato : 14-01-08 21:20

KsNa skrev:
> [...]
> er det køber der skal bevise at app. ikke virker, er app. helt dødt er det
> jo nemt nok, men ved en periodisk fejl er det svært.

Nej 0-6 mdr: Sælger skal bevise at fejlen/manglen ikke var til stede på
købstidspunktet.
6-24 mdr: køber skal bevise at fejlen var til stede på købstidspunktet.
Det er loven, og det er reklamationsret.

I praksis betyder det ofte (de steder jeg har oplevet det), at bærer
produktet ikke præg af fysisk overlast, så er der rep uden brok i 24 mdr.

Garanti skal så stille bedre. Gør den ikke det så er det ikke ganranti.

Fra : KsNa

Dato : 14-01-08 22:07

> [...]
> produktet ikke præg af fysisk overlast, så er der rep uden brok i 24 mdr.
>
> Garanti skal så stille bedre. Gør den ikke det så er det ikke ganranti.

Enig.

Men hvorfor bliver ALDIs 3års garanti så udråbt til at være dårligere, det
forstår jeg ikke.

Mvh
Kim

Fra : Hauge

Dato : 14-01-08 22:12

KsNa wrote:
> Men hvorfor bliver ALDIs 3års garanti så udråbt til at være
> dårligere, det forstår jeg ikke.

Fordi man sørme ikke må købe computer ved Aldi, ganske simpelt kun derfor.

Mvh Hauge

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 08:55

KsNa skrev:
> "dw" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i en meddelelse

> Enig.
>
> Men hvorfor bliver ALDIs 3års garanti så udråbt til at være dårligere, det
> forstår jeg ikke.

Det kan godt være jeg har overset det, men hvem har påstået at Aldis
garanti er dårligere?

Jesper

Fra : KsNa

Dato : 15-01-08 19:05

> [...]

KLIP

> Det kan godt være jeg har overset det, men hvem har påstået at Aldis
> garanti er dårligere?

Det har Ludvig Nielsen d.9.1 kl 18.07 (kan ikke lige finde ud af at linke) i
en komentar til en avisartikkel.

Mvh
Kim

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 19:39

KsNa skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
>

> KLIP

> Det har Ludvig Nielsen d.9.1 kl 18.07 (kan ikke lige finde ud af at linke) i
> en komentar til en avisartikkel.

Nå det bare er ham skal man vist ikke tage det så seriøst, det virker
som om han lyver om stort alt han kan komme i nærheden eller bare taler
udenom.

Men derudover er det selvfølgelig ikke ret smart når de ikke overholder
købeloven, men det virker nu mest som om det er enkeltstående tilfælde,
synes ihvertfald det er meget sjældent man hører om problemer med Aldi
nærmest tværtimod.

Jesper

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 14-01-08 23:09

dw wrote:

> Nej 0-6 mdr: Sælger skal bevise at fejlen/manglen ikke var til stede
> på købstidspunktet.

Det er ikke korrekt. Se

"§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes
ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå
der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om
den først viser sig senere.

Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75
a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser
efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.

Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i
§§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den
manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1
nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med
salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art."

Der skal altså helt særlige forhold til at formodningsreglen ikke
gælder, f. eks. at genstanden tydeligt har lidt skade pga. forkert brug.

Fra : Jesper Juul

Dato : 14-01-08 15:06

KsNa skrev:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvilket i principet er det samme som garanti.

Nej, garanti skal stille dig bedre end købeloven.

> Ja, i.flg. loven men ikke i praksis.

Jo.

> Ja, gør ALDI da ikke det, når de giver 3års garanti.

Er 3 års garanti ikke bedre end 2 års reklamationsret?

Jesper

Fra : KsNa

Dato : 14-01-08 18:58

> Nej, garanti skal stille dig bedre end købeloven.

> Jo.

Nå, men jeg syntes at det er dårligere nu hvor man allerede efter 6mdr. (før
0mdr. men i praksis 12 mdr.) skal bevise over for sælger, at et apperat har
f.eks. en periodisk fejl, og sælger kan opkræve betaling for undersøgelse
hvis de ikke finder nogen fejl. De første 6mdr. er det sælger der skal
bevise at app. virker og kan ikke forlange betaling for undersøgelsen. Er
app. helt dødt er der jo ingen tvivl om, at apperatet ikke virker og derfor
er dækket af reklamationsretten.

> Er 3 års garanti ikke bedre end 2 års reklamationsret?

Jo, netop.

Mvh
Kim

Fra : dw

Dato : 14-01-08 21:23

KsNa skrev:
> [...]
> app. helt dødt er der jo ingen tvivl om, at apperatet ikke virker og derfor

Sølger kan godt kræve betaling i de første 6 mdr. Findes der ingen fejl
så findes der ingen fejl, og det udløser de fleste steder en regning.

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 08:53

KsNa skrev:
> [...]
> f.eks. en periodisk fejl, og sælger kan opkræve betaling for undersøgelse

Det kan jeg godt forstå, men det har stadigt intet med købeloven at gøre
men noget med hvordan virksomhederne har håndteret det.

> [...]
> app. helt dødt er der jo ingen tvivl om, at apperatet ikke virker og derfor

Måske, det kommer jo helt an på hvorfor apparatet ikke virker.

Jesper

Fra : KsNa

Dato : 15-01-08 19:05

> Det kan jeg godt forstå, men det har stadigt intet med købeloven at gøre
> men noget med hvordan virksomhederne har håndteret det.

Netop, men nu holder de sig til købeloven, hvor de fleste før typisk gav
12mdr.garanti, selv om de ikke skulle.

> Måske, det kommer jo helt an på hvorfor apparatet ikke virker.

Ja, jov, men hvis nu vi går ud fra, at det pågældende app. har været udsat
for normalt brug og ikke har lidt overlast..

Det nytter nok ikke at komme med et vækkeur, der med en hammer er tævet
sønder og sammen bare fordi det sagde bib-bib, og påberåbe sig
garanti/reklamationsret.

Mvh
kim

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 19:37

KsNa skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Netop, men nu holder de sig til købeloven, hvor de fleste før typisk gav
> 12mdr.garanti, selv om de ikke skulle.

Jep, som sagt det er hvordan butikkerne har håndteret, det har ikke
noget at gøre med købeloven.

> Ja, jov, men hvis nu vi går ud fra, at det pågældende app. har været udsat
> for normalt brug og ikke har lidt overlast..

Jep, men så plejer der heller ikke at være de store problemer, selv
efter de 6 måneder.

> Det nytter nok ikke at komme med et vækkeur, der med en hammer er tævet
> sønder og sammen bare fordi det sagde bib-bib, og påberåbe sig
> garanti/reklamationsret.

Nej, ikke medmindre man har tegnet en all risk forsikring

Jesper

Fra : Jesper Juul

Dato : 14-01-08 15:05

KsNa skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Købeloven blev ikke forringet, men det gjorde forbrugerens "vilkår".

Gjorde de det ?

> Den gamle købelov gav 12mdr. reklamationsret, den nye giver 24 mdr.
> reklamationsret hvoraf de første 6mdr. er garanti.

Nej, købeloven nævner ikke ordet garanti en eneste gang.

> Problemet er at med den gamle købelov, gav de fleste butikker 12mdr.
> garanti, men nu holder de sig til købeloven - altså 6mdr. garanti og det er
> en forringelse i forhold til tidligere.

Det har intet som helst med købeloven at gøre.

Jesper

Fra : Rado

Dato : 15-01-08 00:06

On Mon, 14 Jan 2008 15:05:24 +0100, Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com>
wrote:

>Nej, købeloven nævner ikke ordet garanti en eneste gang.

EU direktivet om forbrugsgarantier gør:

"Direktivet vedrører lovpligtig garanti og handelsmæssige garantier.

Begrebet lovpligtig garanti omfatter enhver juridisk beskyttelse af
køberen mod mangler ved den købte vare, som er en direkte følge af
lovgivningen, og som altså er en følgevirkning af kontrakten. I
direktivet tales der således om princippet om, at en vare skal være i
overensstemmelse med købsaftalen.

Begrebet handelsmæssig garanti består i modsætning hertil af en
tilkendegivelse af garantigiverens vilje til selv at tage ansvaret for
visse mangler. I direktivet tages spørgsmålet om lovpligtig eller
handelsmæssig garanti ikke op til debat. Begrebet "garanti" dækker
således kun handelsmæssige garantier, der defineres som følger:
"enhver forpligtelse, som en sælger eller en producent uden
prisforhøjelse indgår i forhold til forbrugeren om at refundere
købesummen, bytte eller reparere varen eller på anden måde tage sig af
varen, hvis den ikke svarer til oplysningerne på garantien eller en
reklame desangående".

http://europa.eu/scadplus/leg/da/lvb/l32022.htm

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 08:58

Rado skrev:

> EU direktivet om forbrugsgarantier gør:

Jeg tillader lige at gentage mig selv, købeloven nævner ikke ordet garanti.

Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-01-08 22:51

> [...]

> Medion-computere.
> </citat>
> Måske værd at læse og tænke over inden man køber ny computer.

Næh, men det er da værd at tænke lidt over dårlig jounalistik. EPN er ikke
nogen særlig troværdig kilde, og fire kunder ud af adskillige mange tusinde
over en periode på FIRE år, det kan ikke kaldes en bølge, det er derimod
fordrejning af fakta, subsidiært dårlig journalistik.

Det er korrekt, at man ikke skal gå i butikken med sin pc, men man får
GRATIS tilsendt en pakkelabel, så maskinen bare skal aflevesre på nærmeste
posthus!

At der er idioter, som mener, at man i et supermarked kan købe edb-udstyr
og ofte spare flere tusinde kroner, og så samtidig kan få en udsøgt og
professionel rådgivning, er intet mindre end latterligt.

Medion er på få år blevet eet af verdens største handelshus uden
egenproduktion med en omsætning på over 17 milliarder kroner.

INGEN andre producenter giver tre års garanti og hotline på deres produkter
og det er måske værd at tænke over....

Claus

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 09-01-08 22:55

On Wed, 9 Jan 2008 22:51:03 +0100, Claus Tersgov wrote:

> At der er idioter, som mener, at man i et supermarked kan købe edb-udstyr
> og ofte spare flere tusinde kroner, og så samtidig kan få en udsøgt og
> professionel rådgivning

Som jeg har sagt før, man får hvad man betaler for.

> Medion er på få år blevet eet af verdens største handelshus uden
> egenproduktion med en omsætning på over 17 milliarder kroner.

Netop, de sælger billigt HW til en for dem god pris, man får hvad man
betaler for.

> INGEN andre producenter giver tre års garanti og hotline på deres produkter
> og det er måske værd at tænke over....

Gør man nu også det, forbrugerstyrelsen er i tvivl.

--
mvh.

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 12-01-08 21:28

Ludvig Nielsen. skrev:

> Som jeg har sagt før, man får hvad man betaler for.

Jeg har fået meget mere end jeg har betalt for min Medion. Min Medion PC
har overlevet 2 strømafbrydelser medens den kørte, og kørte klippe-
stabilt bagefter og selvom grafikkortet ikke er højeste klasse (GeForce
6700 XL) trækker det uden problemer Crysis, dog i en lav opløsning
800x600, men det er ikke noget problem for mig. Maskinen er klart den
mest stabile og hurtige jeg har haft, også hurtigere end kraftigere
bestykkede maskiner jeg har haft. Så den var mere værd end de 5000 værd,
jeg gav for den i 2006, ifølge min bog.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : JOB

Dato : 09-01-08 22:56

"Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Medion-computere.
> </citat>
>
> Måske værd at læse og tænke over inden man køber ny computer.

Havde engang en Medion laptop der blev syg - fik en megapræcis diagnose fra
'dem' i Glostrup uden beregning, og deraf følgende erstatning fra mit eget
forsikringsselskab, da motherboardet's død skyldtes et kiks i strømmen fra
elselskabet - ingen klager over proceduren! - Mvh JOB

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 09-01-08 23:04

On Wed, 9 Jan 2008 22:56:17 +0100, JOB wrote:

> [...]
> forsikringsselskab, da motherboardet's død skyldtes et kiks i strømmen fra
> elselskabet - ingen klager over proceduren! - Mvh JOB

Tingene kan jo have ændret sig, deres tidligere "support center" gik jo
fallit for små 1.5 år siden.

--
mvh.

Fra : Hauge

Dato : 10-01-08 06:28

Ludvig Nielsen." <" lunielsen wrote:
> Tingene kan jo have ændret sig, deres tidligere "support center" gik
> jo fallit for små 1.5 år siden.

Ja tingene kan ikke være andet end blevet bedre. Og det er forøvrigt kun i
april sidste år, det supportcenter gik ned.. Så mon ikke de klager er over
sager fra før dengang?

/Hauge

Fra : Per Nielsen

Dato : 11-01-08 19:52

> Ja tingene kan ikke være andet end blevet bedre. Og det er forøvrigt kun i
> april sidste år, det supportcenter gik ned.. Så mon ikke de klager er over
> sager fra før dengang?

Det er jo lige det. Men nu har Ludvig besluttet sig for hvad han skal mene
om Medion maskiner købt i Aldi, så....

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 13-01-08 03:53

On Fri, 11 Jan 2008 19:51:31 +0100, Per Nielsen wrote:

> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er jo lige det. Men nu har Ludvig besluttet sig for hvad han skal mene
> om Medion maskiner købt i Aldi, så....

Det eneste jeg har noget imod, er når folk herinde påstår at det ikke kan
betale sig at bygge selv, det afhænger helt af hvad man ønsker, og har man
andre krav end dem medion kan opfylde, vil det altid kunne betale sig at
bygge selv.

--
mvh.

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-01-08 10:56

"Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> andre krav end dem medion kan opfylde, vil det altid kunne betale sig at

Du vil tydeligvis ikke forstå, at folk herinde udmærket ved der er forskel
på computere og folks behov. Vil man have en maskine som Medion 8828, med
samme funktionalitet, kan det ikke betale sig at bygge selv. Det påstår du
imidlertid, men nægter at føre bevis. Du mener ikke software bør inkluderes,
da du åbenbart har en måde at skaffe f.eks. PowerDVD eller Windows (Vista
eller XP) på gratis vis.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 13-01-08 11:23

On Sun, 13 Jan 2008 10:55:46 +0100, Morten Wartou wrote:

> Du vil tydeligvis ikke forstå, at folk herinde udmærket ved der er forskel
> på computere og folks behov. Vil man have en maskine som Medion 8828, med
> samme funktionalitet, kan det ikke betale sig at bygge selv.

Netop, men det er ikke altid det folk spørger efter, før I starter jeres
fællessang.

> [...]
> da du åbenbart har en måde at skaffe f.eks. PowerDVD eller Windows (Vista

Nu bryder jeg mig ikke om PowerDVD, men du er tilsyneladende meget vild med
det, så skal jeg fortælle dig en lille hemmelighed, PowerDVD er ofter en
del af det bundle der følger et retail GFXkort, men det vidste du jo
selvfølgelig godt, eller!?

XP kan erhverves for små 600kr hvis det er det man vil.

--
mvh.

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-01-08 15:22

> [...]
> det, så skal jeg fortælle dig en lille hemmelighed, PowerDVD er ofter en
> del af det bundle der følger et retail GFXkort, men det vidste du jo

Jasåeh, hvilke grafikkort leveres med en PowerDVD der kan afspille
HD-DVD/BluRay? Og hvad har man af alternativer til at afspille
HD-DVD/Blu-Ray?

> XP kan erhverves for små 600kr hvis det er det man vil.

Ja, det er så næsten en tiendedel af maskinens pris.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 05:05

On Sun, 13 Jan 2008 15:21:34 +0100, Morten Wartou wrote:

> Jasåeh, hvilke grafikkort leveres med en PowerDVD der kan afspille
> HD-DVD/BluRay?

Nu ved du vel godt at PowerDVD er et stykke software.

> Og hvad har man af alternativer til at afspille
> HD-DVD/Blu-Ray?

Hvorfor bruge et alternativ, man bruger den PowerDVD der er med kortet,
iøvrigt samme årsag den er med Medion, det er nemlig et typisk
bundlesoftware.

> Ja, det er så næsten en tiendedel af maskinens pris.

Og.

--
mvh.

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-01-08 10:22

> Nu ved du vel godt at PowerDVD er et stykke software.

Jeg spørger dig, hvilke grafikkort der leveres med en PowerDVD der kan
afspille HD-DVD/BluRay. Ganske enkelt spørgsmål.

> Hvorfor bruge et alternativ, man bruger den PowerDVD der er med kortet,
> iøvrigt samme årsag den er med Medion, det er nemlig et typisk
> bundlesoftware.

Godt så. Bevis nu du kan lave en maskine med samme funktionalitet som
8828'eren til samme pris.

Jeg synes din totale mangel på bevisførelse og konkrete svar tyder på at du
er på tynd is.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 10:33

On Tue, 15 Jan 2008 10:22:26 +0100, Morten Wartou wrote:

> Jeg synes din totale mangel på bevisførelse og konkrete svar tyder på at du
> er på tynd is.

Jeg synes din evne til at forstå er ualmindelig dårlig.

Jeg siger man kan få en bedre maskine, hvis man ikke skal betale for noget
man ikke har brug for, ergo, når en person spørger efter en maskine til at
spille på, så er den samme sang, hver gang, Køb en Medion, nu er det bare
sådan, det er jo ikke sikkert at Medion lige er det personen har brug for,
hvorfor købe noget med mere tingel tangel end man har brug for, pengene er
langt bedre brugt på ordentlig hardware.

Jeg står ved det jag har sagt, køber man en Medion får man det man betaler
for, er det det man har brug for så er det sikker ok, men er det ikke, så
er det en dårlig investering, for man burde ikke skulle købe et nyt GFXKort
14dage efter man har købt ny maskine, med Medion vil det ofte være
tilfældet, de sparer på GFX, PSU og ram, ikke gode steder at skære genvej
imo.

Så længe at din evne til at forstå er så svag, så tror jeg bare vi lægger
låg på.

--
mvh.

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 11:21

Ludvig Nielsen. skrev:

> [...]
> man ikke har brug for, ergo, når en person spørger efter en maskine til at
> spille på, så er den samme sang, hver gang, Køb en Medion,

Kan du ikke finde alle de mange indlæg hvor det er gældende?

Jesper

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 11:27

On Tue, 15 Jan 2008 11:21:05 +0100, Jesper Juul wrote:

> Kan du ikke finde alle de mange indlæg hvor det er gældende?

Hvis det er så vigtigt, så finder du dem nok, ellers bare vent til der er
en der spørger efter en god spillemaskine, så kommer der med garanti en
fællessang mere.

--
mvh.

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 13:05

Ludvig Nielsen. skrev:

> Hvis det er så vigtigt, så finder du dem nok,

Så vidt jeg ved var det dig der kom med påstanden?

> ellers bare vent til der er
> en der spørger efter en god spillemaskine, så kommer der med garanti en
> fællessang mere.

Når der er så mange så må indlæggene jo være nemme at finde?
Men du er måske lige så løgnagtig med den påstand som den med at du
kunne bygge en maskine der var meget bedre til samme pris?

Jesper

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 13:15

On Tue, 15 Jan 2008 13:04:34 +0100, Jesper Juul wrote:

> Men du er måske lige så løgnagtig ...snip

Personmudder henvises til.

FUT:dk.snak.mudderkastning

--
mvh.

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 13:50

Ludvig Nielsen. skrev:

> Personmudder henvises til.

Det er ikke mudder når det er korrekt.

> FUT:dk.snak.mudderkastning

FUT ignoreret.

Jesper

Fra : j.valentin

Dato : 15-01-08 13:45

Er det ikke en Medion 8828 der tales om?

Jeg forstår ikke hvorfor Ludvig ikke bare kommer med pris jvf. spec. på
http://www.medion.de/md8828/dk/flash.html istedet for alt det udenomssnak.

Eller:

Medion Akoya MD8828

# Prozessor: Intel Core 2 Duo E6750, 2,66GHz
# Arbeitsspeicher: 2.048MB DDR2 RAM, Samsung
# MSI-Mainboard, Intel G33 Chipsatz
# Grafikkarte: nVIDIA Geforce 8600 GS, 256MB, HDMI
# Laufwerke:

* Festplatte: 500GB, S-ATA 300, 7.200 U./min, 8MB Cache (Modell: Seagate
ST3500830AS)
* LG DVD-Brenner (DVDs und CDs brennen, Blu-Ray-Disks und HD-DVDs lesen

# Netzwerk:

* WLAN 802.11n (108 MBit möglich

# 3in1 TV-Karte DVB-S / DVB-T, analog
# inklusive Fernbedienung, Funkmaus und Funktastatur

# Software:

* Windows Vista Home Premium
* Medion Home Cinema Suite
* Nero Burning Rom Essentials
* Microsoft Works

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 13:51

On Tue, 15 Jan 2008 13:45:11 +0100, j.valentin wrote:

> Er det ikke en Medion 8828 der tales om?

Nej, tråden var om "bølge af klager over Medion/Aldi" men er bare blevet
trukket ud på et sidespor som sædvanligt.

--
mvh.

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 13:58

Ludvig Nielsen. skrev:

> Nej, tråden var om "bølge af klager over Medion/Aldi" men er bare blevet
> trukket ud på et sidespor som sædvanligt.

Ja det er du ret god til, endda helt uden at besvare de spørgsmål som
der bliver stillet til dine postulater.

Jesper

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 15:01

On Tue, 15 Jan 2008 13:57:55 +0100, Jesper Juul wrote:

> Ja det er du ret god til, endda helt uden at besvare de spørgsmål som
> der bliver stillet til dine postulater.

Det var nu Medion hylekoret der trak tråden af sporet, men sådan er der jo
så meget.

--
mvh.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 14-01-08 20:13

> [...]
> kan betale sig at bygge selv, det afhænger helt af hvad man ønsker,
> og har man andre krav end dem medion kan opfylde, vil det altid kunne

Kan du eller kan du ikke: bygge en computer med samme bestykning *og*
software, som den der sælges i Aldi, til samme pris? Det er et simpelt
ja/nej-spørgsmål. Og det er dét, hele diskussionen går på. Ikke hvorvidt
folk har forskellige krav.

Søren

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 05:00

On Mon, 14 Jan 2008 20:12:33 +0100, Søren Nielsen wrote:

> Kan du eller kan du ikke: bygge en computer med samme bestykning *og*
> software, som den der sælges i Aldi

Jeg kan bygge en der har bedre HW til de samme penge, softwaren er
irrelevant.

--
mvh.

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 08:59

Ludvig Nielsen. skrev:

> Jeg kan bygge en der har bedre HW til de samme penge, softwaren er
> irrelevant.

Nix, sig mig er du helt rundt på gulvet?

Jesper

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-01-08 10:28

> Jeg kan bygge en der har bedre HW til de samme penge, softwaren er
> irrelevant.

Nej, nej, nej! Softwaren er IKKE irrelevant! Har du i sinde bare at sidde og
stirre på BIOS-opsætningen? Software er en fundamental nødvendighed for at
opnå en vis funktionalitet på en PC!

Du er lige nu så langt ude, at jeg sidder og krummer tæer. Ludvig, for
helvede, så dum er du sgu' ikke!

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 10:46

On Tue, 15 Jan 2008 10:28:20 +0100, Morten Wartou wrote:

> Nej, nej, nej! Softwaren er IKKE irrelevant! Har du i sinde bare at sidde og
> stirre på BIOS-opsætningen? Software er en fundamental nødvendighed for at
> opnå en vis funktionalitet på en PC!

Som jeg har sagt flere gange, XP/Vista kan fås for små 600kr.

Alt det andet software der følger en Medion er irrelevant.

> Du er lige nu så langt ude, at jeg sidder og krummer tæer. Ludvig, for
> helvede, så dum er du sgu' ikke!

Jeg krummer tær, over din evne til ikke at kunne forstå.

--
mvh.

Fra : Per Nielsen

Dato : 15-01-08 11:14

> Som jeg har sagt flere gange, XP/Vista kan fås for små 600kr.
> Alt det andet software der følger en Medion er irrelevant.

For dig måske. Bygger du en maskine udelukkende med XP/Vista, og så sidder
og glor på det? Svært at tolke anderledes end at du henter software "andre
steder"...Fat nu at andre mennesker har andre behov end du. Du mangler
stadig at komme med en konkret vejledning til hvordan du vil bygge en
"bedre" maskine (afhænger af ens krav) til de samme penge. Alt det andet er
bare varm luft enhver kan lukke ud. Fint nok at du ikke bryder dig om
færdigløsninger købt i en discountbutik, fred være med det. Mit gæt er at du
gerne vil bygge en hurtig gamermaskine, og så hente andet relevant software
"andetsteds", men det kan jo kun blive et gæt, så længe du ikke kommer med
noget konkret. Og det er det folk harcellerer over

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 11:26

On Tue, 15 Jan 2008 11:14:07 +0100, Per Nielsen wrote:

> [...]
> og glor på det? Svært at tolke anderledes end at du henter software "andre

Ja det gør jeg, der er gratis software til de fleste alm. menneskers behov.

--
mvh.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 11:34

> [...]

> og glor på det? Svært at tolke anderledes end at du henter software "andre

Forøvrigt, kunne du så ikke fortælle mig, hvilken software der er med
Medion, som er så vigtigt, og som du kan bruge en hel masse tid på.

--
mvh.

Fra : Per Nielsen

Dato : 15-01-08 12:29

> Forøvrigt, kunne du så ikke fortælle mig, hvilken software der er med
> Medion, som er så vigtigt, og som du kan bruge en hel masse tid på.

Da du endnu ikke er kommet med et forslag til en relevant selvbyggermaskine,
kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle begynde at snakke om noget konkret
software...

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 12:36

On Tue, 15 Jan 2008 12:28:34 +0100, Per Nielsen wrote:

> [...]
> kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle begynde at snakke om noget konkret

Altså, du kan ikke besvarer spørgsmålet.

--
mvh.

Fra : Per Nielsen

Dato : 15-01-08 12:59

> Altså, du kan ikke besvarer spørgsmålet.

Jo, sagtens. Jo, der er noget af Medion's software jeg godt kunne bruge.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 13:13

On Tue, 15 Jan 2008 12:58:53 +0100, Per Nielsen wrote:

> "Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jo, sagtens. Jo, der er noget af Medion's software jeg godt kunne bruge.

Ja, nu fremstiller I jo den famøse software pakke, som den vigtigste årsag
til at vælge medion, hvad gør pakken så vigtig.

--
mvh.

Fra : Per Nielsen

Dato : 15-01-08 13:18

> Ja, nu fremstiller I jo den famøse software pakke, som den vigtigste årsag
> til at vælge medion, hvad gør pakken så vigtig.

Det har jeg ikke gjort, men generalisering fremmer selvfølgelig budskabet...

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 13:23

On Tue, 15 Jan 2008 13:17:31 +0100, Per Nielsen wrote:

> "Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det har jeg ikke gjort, men generalisering fremmer selvfølgelig budskabet...

Det er ellers det der bliver brugt som argument, når der er et selvbyg vs
Medion emne oppe, så er sangen "Husk den STORE softwarepakke og 3års
garanti" så jeg formoder at den pakke er noget helt specielt, men hvad er
det specielle?

--
mvh.

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-01-08 13:23

"Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, nu fremstiller I jo den famøse software pakke, som den vigtigste årsag
> til at vælge medion, hvad gør pakken så vigtig.

Jeg købte en 8828 for at kunne afspille HD-DVD/Blu-Ray - maskinen sælges som
en medie-PC, ikke en spille-PC. Vista og PowerDVD (i en udgave der kan
afspille HD-DVD/Blu-Ray, hedder Ultra, jeg venter stadig spændt på at høre
med hvilke grafikkort denne version er bundlet) er ret svært at undvære i
denne sammenhæng. Fjernbetjeningen er også en praktisk ting.

Men kom nu, kan du ikke bare starte med at finde en bunke hardware der kan
matche en 8828? Husk kortlæser, tastatur/mus, TV-tuner (DVB-T, DVB-S,
analog), 500G hdd, HD-DVD/Blu-Ray-drev osv, så ser vi hvor meget software
der bliver råd til. Eller vil du virkelig fremstå som en yderst utroværdig
person i al eftertid?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 13:25

On Tue, 15 Jan 2008 13:22:59 +0100, Morten Wartou wrote:

> [...]
> med hvilke grafikkort denne version er bundlet) er ret svært at undvære i
> denne sammenhæng. Fjernbetjeningen er også en praktisk ting.

Jamen, var det en mediepc du havde brug for så er det sikkert et glimrende
discount valg.

Men er der en der søger en gamerpc, så er det ikke.

--
mvh.

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 13:57

Ludvig Nielsen. skrev:

> Jamen, var det en mediepc du havde brug for så er det sikkert et glimrende
> discount valg.
>
> Men er der en der søger en gamerpc, så er det ikke.

Igen, hvor er alle de indlæg som påstår det?

Jesper

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-01-08 14:04

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Uden tvivl. Hoved-PC'en bygger jeg selv - fordi jeg kan finde ud af det,
fordi det er sjovt, og fordi jeg er kræsen. Det betyder ikke at jeg er så
dum at anbefale hr. og fru Jensen at bygge selv.

> Igen, hvor er alle de indlæg som påstår det?

Dem kan jeg heller ikke lige finde. Jeg tror Ludvig måske overreagerer bare
en lille smule?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 13:07

Ludvig Nielsen. skrev:

> Altså, du kan ikke besvarer spørgsmålet.

Lol siger du som nægter at besvare de bare allermest simple spørgsmål på
noget som du ovenikøbet selv postulerer, ja du er dygtig.

Jesper

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-01-08 12:20

"Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Som jeg har sagt flere gange, XP/Vista kan fås for små 600kr.
> Alt det andet software der følger en Medion er irrelevant.

Du VIL altså ikke finde det grafikkort som har PowerDVD bundlet i en version

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 13:06

Morten Wartou skrev:

> "Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Du VIL altså ikke finde det grafikkort som har PowerDVD bundlet i en
> version der kan afspille HD-DVD/Blu-Ray?

Han vil hverken tud eller røv, slynger bare om sig med påstande uden at
kunne underbygge en eneste af dem. Gad vide hvilket navn/nick Ludvig
brugte i gruppen før i tiden?

Jesper

Fra : j.valentin

Dato : 15-01-08 14:04

"Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg kan bygge en der har bedre HW til de samme penge, softwaren er
> irrelevant.

Jammen så kom dog med et svar som underbygger påstanden:

spec.

Fra : Per Nielsen

Dato : 15-01-08 17:26

"j.valentin" <v@v.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> * WLAN 802.11n (108 MBit möglich
>
> # 3in1 TV-Karte DVB-S / DVB-T, analog
> # inklusive Fernbedienung, Funkmaus und Funktastatur

Det kan du lige så godt opgive

Fra : Søren Nielsen

Dato : 15-01-08 17:19

Ludvig Nielsen." <" lunielsen wrote:
> Jeg kan bygge en der har bedre HW til de samme penge, softwaren er
> irrelevant.

Kunne jeg få dig til at tage stilling til hele sætningen: "Kan du eller kan
du ikke: bygge en computer med samme bestykning og software, som den der
sælges i Aldi, til samme pris?"? - bemærk der står et *og* i sætningen.
Det er stadig et ja/nej-spørgsmål, ikke et spørgsmål om hvorvidt folk har
forskellige krav.

Eller vil du blot fortsætte med at gøre dig selv til grin uden at have en
skid at bygge det på? Du må jo snart kunne hoste op med alle de links, der
bekræfter dine udsagn. Jeg tror efterhånden der er rigtig mange, der gerne
skal vil se nogle fakta på bordet.

Søren

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 17:37

On Tue, 15 Jan 2008 17:19:18 +0100, Søren Nielsen wrote:

> Kunne jeg få dig til at tage stilling til hele sætningen: "Kan du eller kan
> du ikke: bygge en computer med samme bestykning og software

Hvad er det i sætningen "softwaren er irrelevant" du ikke forstår.

--
mvh.

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-01-08 17:46

> Hvad er det i sætningen "softwaren er irrelevant" du ikke forstår.

Hvilken del af "software er en nødvendighed for at få en PC til at fungere"
forstår du ikke? Jeg forstår godt, at du har sat din usenetklient til at
sørge for at dine indlæg ikke bliver arkiveret, du ved tydeligvis at det du
har skrevet vil blive brugt mod dig, og det er vel en erkendelse af at du
vrøvler.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 17:55

On Tue, 15 Jan 2008 17:45:58 +0100, Morten Wartou wrote:

> "Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilken del af "software er en nødvendighed for at få en PC til at fungere"

XP/Vista er det eneste man behøves købe, resten kan findes gratis.

--
mvh.

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-01-08 19:52

> XP/Vista er det eneste man behøves købe, resten kan findes gratis.

Hvor finder man software til at afspille HD-DVD/Blu-Ray gratis?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-01-08 19:57

Morten Wartou skrev:

> "Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor finder man software til at afspille HD-DVD/Blu-Ray gratis?

Hehe, bare at finde et HD-dvd/blu-ray drev til menneskepenge bliver vist
ret svært, men det er nok også en komponent som ikke er vigtig for
Ludvig, det kan han sikkert skaffe på andre måder

Jesper

Fra : Hauge

Dato : 15-01-08 17:46

Ludvig Nielsen." <" lunielsen wrote:
> Hvad er det i sætningen "softwaren er irrelevant" du ikke forstår.

Sikkert at det ikke er alle der bruger piratsoftware.

Men ok, du er da vist typen der hyler op over alt, udover denne tråd tuder
du jo om DVB-T i forbruger. Har du ikke andet at lave?

/Hauge

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 17:56

On Tue, 15 Jan 2008 17:46:25 +0100, Hauge wrote:

> Sikkert at det ikke er alle der bruger piratsoftware.

Nu er der masse af software der er gratis, men det ser ud til at være gået
din næse forbi, jeg taler ikke om pirat.

--
mvh.

Fra : Per Nielsen

Dato : 15-01-08 17:49

"Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det i sætningen "softwaren er irrelevant" du ikke forstår.

Nu er specs listet for dig. Udelad softwaren og lad os se hvad du så finder
frem til. Om du vil medtage eller udelade XP/Vista (til 600,-) er jeg
ligeglad med.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 15-01-08 18:00

Ludvig Nielsen." <" lunielsen wrote:
> Hvad er det i sætningen "softwaren er irrelevant" du ikke forstår.

Atter engang sparng du let og elegant hen over mit spørgsmål uden at tage
stilling til det. Kan du eller kan du ikke?

Søren

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 18:04

On Tue, 15 Jan 2008 18:00:27 +0100, Søren Nielsen wrote:

> Atter engang sparng du let og elegant hen over mit spørgsmål uden at tage
> stilling til det. Kan du eller kan du ikke?

Jeg tager lige en saks og klipper det ud for dig.

Softwaren er uden betydning, pengene til den famøse softwarepakke er bedre
brugt hvis de bruges på HW.

Hvad er der i den softwarepakke som I mener er vigtigt?

--
mvh.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 15-01-08 18:08

> [...]
> bedre brugt hvis de bruges på HW.
>
> Hvad er der i den softwarepakke som I mener er vigtigt?

Du kunne åbenbart ikke. Indtil du kommer med en stak links, der bekræfter
din påstånd, så er videre diskussion nytteløs.

EOD.

Søren

Fra : j.valentin

Dato : 16-01-08 07:59

Kan du bygge en pc med flg. spec.?

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 16-01-08 09:22

On Wed, 16 Jan 2008 07:58:42 +0100, j.valentin wrote:

> Kan du bygge en pc med flg. spec.?

Det kunne jeg ikke drømme om, GeForce 8600GS er et elendigt kort, og jeg
ville gå efter et andet chipset, MSI er ikke et af de bedste kort, lidt på
højde med ECS, Vista er et ufærdigt produkt, som har MANGE fejl, så nej jeg
ville ikke kunne få mig til at bygge en maskine magen til.

Det er rigeligt at Medion bygger den slags.

--
mvh.

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-01-08 09:43

Ludvig Nielsen. skrev:

> [...]
> højde med ECS, Vista er et ufærdigt produkt, som har MANGE fejl, så nej jeg
> ville ikke kunne få mig til at bygge en maskine magen til.

Godt så er det endeligt afklaret at du ikke kan bygge en maskine som er
så godt bestykket som en Medion selvom du har påstået det modsatte i
snart en evighed, det var rart du endelig kunne indrømme det.

> Det er rigeligt at Medion bygger den slags.

Ja, for du er jo ikke i stand til det.

Jesper

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 16-01-08 09:45

On Wed, 16 Jan 2008 09:43:00 +0100, Jesper Juul wrote:

> Godt så er det endeligt afklaret at du ikke kan bygge en maskine som er
> så godt bestykket som en Medion selvom du har påstået det modsatte i
> snart en evighed, det var rart du endelig kunne indrømme det.

LOL, Medion og god bestykning er to modsætninger.

> Ja, for du er jo ikke i stand til det.

Nej, jeg ville bygge en bedre maskine.

Med Medion får man det man betaler for og ikke en dadel mere.

--
mvh.

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-01-08 10:16

Ludvig Nielsen. skrev:

> LOL, Medion og god bestykning er to modsætninger.

> Nej, jeg ville bygge en bedre maskine.

Jamen, så er det da bare at komme i gang, det er sådan set det folk har
bedt dig om de sidste mange dage.

Jesper

Fra : j.valentin

Dato : 16-01-08 10:00

> Det kunne jeg ikke drømme om,

OK. Nu nærmer vi os.

Kan du bygge en pc med bedre HW end flg. spec.til en bedre pris end kr.
6999?

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 16-01-08 10:07

On Wed, 16 Jan 2008 09:59:30 +0100, j.valentin wrote:

> OK. Nu nærmer vi os.

> Kan du bygge en pc med bedre HW end flg. spec.til en bedre pris end kr.
> 6999?

Det er ikke svært, alene ram koster ikke mere end 350kr for 2GB hvis man
vil/kan nøjes med DDR2.

--
mvh.

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-01-08 10:17

> Det er ikke svært, alene ram koster ikke mere end 350kr for 2GB hvis man
> vil/kan nøjes med DDR2.

Se, det var vel ikke så svært. Så tager du bare tingene en efter en og giver
et link, så kan vi da regne den samlede pris ud for dig bagefter.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 16-01-08 10:37

On Wed, 16 Jan 2008 10:16:46 +0100, Per Nielsen wrote:

> "Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Se, det var vel ikke så svært. Så tager du bare tingene en efter en og giver
> et link, så kan vi da regne den samlede pris ud for dig bagefter.

Er det en bestilling?, ellers må du selv gøre fodarbejdet, edbpriser er din
ven.

--
mvh.

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-01-08 11:00

Ludvig Nielsen. skrev:

> Er det en bestilling?, ellers må du selv gøre fodarbejdet, edbpriser er din
> ven.

Øhh, det er vist dig som gang på gang har påstået at du sagtens kunne
samle en maskine der var lige så god eller bedre end den i Aldi, men du
er måske den løgner som alt tyder på du er?

Jesper

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 16-01-08 11:19

On Wed, 16 Jan 2008 11:00:13 +0100, Jesper Juul wrote:

> Øhh, det er vist dig som gang på gang har påstået at du sagtens kunne
> samle en maskine der var lige så god eller bedre end den i Aldi,

Det kan jeg også.

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-01-08 11:58

Ludvig Nielsen. skrev:

> Det kan jeg også.

Næhh, det lader det jo ikke til, ergo må du jo bare stemples som en
gemen løgner.

> FUT:dk.snak.mudderkastning

Ignoreret.

Jesper

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 16-01-08 13:59

On Wed, 16 Jan 2008 11:58:11 +0100, Jesper Juul wrote:

> Næhh, det lader det jo ikke til,

Hvad du tror eller ej er jeg sådanset ligeglad med.

> ergo må du jo bare stemples som en
> gemen løgner.

Flot niveau.

> Ignoreret.

Du har ret, det er det du bliver.

--
mvh.

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-01-08 16:37

Ludvig Nielsen. skrev:

> Hvad du tror eller ej er jeg sådanset ligeglad med.

Ja det ses tydeligt, på trods af at du nægter bevise dine mange påstande
om både det ene og det andet som du slynger om dig med.

> Flot niveau.

Har du en bedre titel til som postulerer dit og dat, men når vedkommende
så bliver spurgt ind til påstandede nægter at bevise noget som helst og
bare snakker uden om?

Jesper

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-01-08 11:02

> Er det en bestilling?, ellers må du selv gøre fodarbejdet, edbpriser er
> din
> ven.

Øhm, det var dig der påstod at du kunne selvbygge bedre/billigere end
Medion. Så ja, edbpriser er din ven. Hvorfor ikke bare indrømme at du ikke
kan/gider at sammenstykke en maskine der er bedre/billigere end Medion
maskinen? Men efter flere dages diskussion i denne tråd kan jeg godt se at
det ikke kommer til at ske. Og det er da efterhånden også lige meget.
Whatever.

Fra : j.valentin

Dato : 16-01-08 10:30

> Det er ikke svært, alene ram koster ikke mere end 350kr for 2GB hvis man
> vil/kan nøjes med DDR2.

Godt så ser regnestykket foreløbigt sådan ud:

# Prozessor: Intel Core 2 Duo E6750, 2,66GHz
# Arbeitsspeicher: 2.048MB DDR2 RAM, Samsung kr 350

* Windows Vista Home Premium kr. 600

Totalt kr. 950

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-01-08 10:33

> [...]
>
> * WLAN 802.11n (108 MBit möglich
>
> # 3in1 TV-Karte DVB-S / DVB-T, analog
> # inklusive Fernbedienung, Funkmaus und Funktastatur

Bortset fra at forsendelsesomkostninger også skal med

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 16-01-08 10:42

On Wed, 16 Jan 2008 10:32:45 +0100, Per Nielsen wrote:

> Bortset fra at forsendelsesomkostninger også skal med

Er skam inc. forsendelse.

mvh.

Fra : Jørgen E.

Dato : 16-01-08 23:48

> [...]
> On Wed, 16 Jan 2008 09:59:30 +0100, j.valentin wrote:
>

> Det er ikke svært, alene ram koster ikke mere end 350kr for 2GB hvis man

Dette er lidt af en faldgruppe, da du også kan få nogen til 2000,-, men
ved færdige systemer nævnes aldrig noget om CAS og MHz, som er helt
afgørende for prisen på ram. Der er ikke vundet noget ved DDR3 ram i dag
når man ser på pris/ydelse.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 17-01-08 09:25

On Wed, 16 Jan 2008 23:48:17 +0100, Jørgen E. wrote:

> [...]
> ved færdige systemer nævnes aldrig noget om CAS og MHz, som er helt
> afgørende for prisen på ram. Der er ikke vundet noget ved DDR3 ram i dag

Pris/ydelse nej, men ydelse alene jo, dog til en forholdsvis høj pris, og
når det så er sagt, så er DDR4 jo som bekendt allerede på trapperne, så mon
ikke DDR3 vil falde i pris inden for overskuelig tid.
Det er ikke alene et valg af ram, man vælger bundkort og kan på den måde
"fremtidssikre" sig lidt bedre end man kan ved at bruge "gammel" HW

Men det er et personligt valg og helt op til hvad man har brug for og
hvilke krav man stiller til sin hardware, ofte kan det ikke betale sig at
spare, pris følger som regel kvalitet.

Men idag kan man faktisk bygge en rigtig god maskine for 7000kr, med et
ordentligt GFXkort og ikke mindst bundkort,CPU og PSU.

Men det er jo heldigvis et personligt valg.

--
mvh.

Fra : Fietsenmaker

Dato : 10-01-08 06:58

Ludvig Nielsen. skrev:
> [...]
> Medion-computere.
> </citat>
>
> Måske værd at læse og tænke over inden man køber ny computer.

Så lige en pip fra en tilfreds kunde.
Man skal ikke brokke sig i Aldi men ringe til Medion Hotline, eller
kigge på www.medion.dk
Det har jeg prøvet og så bliver problemerne løst ved at de sender en bil
for at hente eller bytte de defekte apparater.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-08 07:40

Fietsenmaker wrote:
> [...]

Samme oplevelse her. Det var godt nok dengang de fik repareret i Glostrup,
men det foregik gnidningsløst, og min 40" var tilbage efter de lovede 14
dage.

mvh Ebbe

Fra : SKOVTROLD

Dato : 10-01-08 16:14

110% Enig med Claus Tersgov
vi har købt mange Medion(7-8 stk)
og har aldrig haft noget at klage over
og at det kun er Medion der klare service
er kun godt
Dem i Aldi aner ikke en skid om noget