MB der supporterer 4GB +
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 08-01-08 10:12

Hej

Jeg kører for øjeblikket med et ASUS MB, som ifølge asus skulkle supportere
8GB ram. Jeg har kørt seneste BIOS i boradet og monteret 4 GB memory på
boardet.

Min Win Vista Ultimate skriver 2.93 GB ram som total memory..

Da jeg går ud fra at dette skyldes MB og ikke Vista, der jo i 32Bit burde
kunne understøtte 4GB, leder jeg efter om nogen kan anbefale et MB der vil
kunne give fuld udnyttelse af mine 4GB

/Finn
--
Der er 10 slags mennesker - Dem som forstår binær og dem som ikke gør.
There are 10 kinds of people. Those who understand binary ant those who

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-01-08 10:29

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> crashed Echelon writing

> Da jeg går ud fra at dette skyldes MB og ikke Vista, der jo i 32Bit
> burde kunne understøtte 4GB, leder jeg efter om nogen kan anbefale et
> MB der vil kunne give fuld udnyttelse af mine 4GB

Prøv at spørge i dk.edb.hardware.bundkort med samtidig angivelse af hvilket
CPU det skal understøtte.

--
Bjarke Andersen

Fra : klaus_f

Dato : 09-01-08 13:50

On 08 Jan 2008 09:28:31 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> crashed Echelon writing

>Prøv at spørge i dk.edb.hardware.bundkort med samtidig angivelse af hvilket
>CPU det skal understøtte.

At have 4GB ram til rådighed eller ej, er en kilde til evig
irritation, når man nu har installeret 4 GB.

Du har ret i at vista 32 bit understøtter 4GB ram, men systemet
stjæler en hel del. BIOS'er mv. skal jo adresseres ind et sted. (640
MB). Summa sammensurium kan det ikke betale sig at installere over 3
GB til 32 bits systemer.

/klaus

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-08 11:30

Det skylder vista og ikke dit MB, du skal køre vista 64bit hvis du skal gøre
brug
af 4gb. Der er en funktion i bios der hedder noget med 64bit-os hvis du slår
den
til vil du se at bootup skærmen tæller alle 4gb op men din vista 32bit kan
ikke gøre
brug af mere end 3gb.

Dorph

Fra : N_B_DK

Dato : 09-01-08 23:57

"Dorph" <b_not_my_mailadr.dk> wrote in message
> [...]
> du slår den
> til vil du se at bootup skærmen tæller alle 4gb op men din vista

Sludder, har flere maskiner (32bit) der ser alle 4 GB ram i maskinen. (både
på jobbet og privat)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-01-08 00:31

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in

> Sludder, har flere maskiner (32bit) der ser alle 4 GB ram i maskinen.
> (både på jobbet og privat)

Sandsynligvis fordi de ikke har dedikeret grafik RAM. Vista kan godt se 4
Gb RAM. Problemet opstår hvis man har 4 Gb RAM arbejdshukommelse + RAM på
grafikkortet.

Iøvrigt sjovt at tænke på at DOS oprindeligt blev designet med en RAM
grænse på 0,6 Mb...

Fra : N_B_DK

Dato : 11-01-08 23:48

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message

> Sandsynligvis fordi de ikke har dedikeret grafik RAM. Vista kan godt
> se 4 Gb RAM. Problemet opstår hvis man har 4 Gb RAM arbejdshukommelse
> + RAM på grafikkortet.

Hvad mængde ram der er på grafikkortet, har ingen som helst betydning for
mængden af ram windows ser.

Fra : jørgen

Dato : 12-01-08 00:42

N_B_DK wrote:

> Hvad mængde ram der er på grafikkortet, har ingen som helst betydning
> for mængden af ram windows ser.

Det kunne være interessant at se en kopi af dit memory map. Det kan
hentes ud med msinfo32

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-08 03:50

jørgen wrote:

> Det kunne være interessant at se en kopi af dit memory map. Det kan
> hentes ud med msinfo32

Og?

Hvor vil du hen med det?

Jesper Poulsen

Fra : jørgen

Dato : 12-01-08 09:41

Jesper Poulsen wrote:

> Hvor vil du hen med det?

Et memory map vil afsløre hvor meget adresserum der bliver brugt, og
hvad det bliver brugt til, om bl.a. ram på grafikkortet ligger her et
sted etc

Fra : N_B_DK

Dato : 14-01-08 09:15

"jørgen" <na@invalid> wrote in message

> Et memory map vil afsløre hvor meget adresserum der bliver brugt, og
> hvad det bliver brugt til, om bl.a. ram på grafikkortet ligger her et
> sted etc

Det gør det aldrig, (jo med delt ram), men det er ikke det debatten går på
(og mit system har ikke onboard gfx kort, så ingen delt ram her)

Fra : N_B_DK

Dato : 14-01-08 09:14

> Det kunne være interessant at se en kopi af dit memory map. Det kan
> hentes ud med msinfo32

Der er mange ting der kunne være interessant at se, men hvorfor skulle netop
det der være interessant ? bundkortet (eller cpu), har ingen som helst
betydning for hvordan ram på grafikkort styres/adresseres.

Fra : jørgen

Dato : 14-01-08 12:49

N_B_DK wrote:

> Der er mange ting der kunne være interessant at se, men hvorfor skulle
> netop det der være interessant ? bundkortet (eller cpu), har ingen som
> helst betydning for hvordan ram på grafikkort styres/adresseres.

Jeg forstår ikke, hvorfor du så ikke bare kommer det. Jeg tror du har
misforstået konceptet bag MMIO. En anden har lagt en kopi af sit map
tidligere i tråden, prøv at tage et kig på det.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-01-08 18:11

> Hvad mængde ram der er på grafikkortet, har ingen som helst betydning
> for mængden af ram windows ser.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om dit udsagn er korrekt. Blot undre mig
over hvilken betydning de forskellige statements i nedenstående memorymap
så har.

Info: Vista Ultimate 32 bit standard installation, 4 Gb RAM installeret,
2,64 Gb rapporteres. 256 Mb RAM på grafikkortet.

MSInfos memorymap:

0xDFF00000-0xEFFFFFFF    PCI-bus   OK
0xF4000000-0xFEBFFFFF    PCI-bus   OK
0xFFA80800-0xFFA80BFF    PCI-bus   OK
0xFFA80800-0xFFA80BFF    Intel(R) 82801G (ICH7 Family) USB2 Enhanced
Host Controller - 27CC   OK
0xFFA7C000-0xFFA7FFFF    PCI-bus   OK
0xFE900000-0xFEAFFFFF    Intel(R) 945G/GZ/P/PL PCI Express Root Port -
2771   OK
0xE0000000-0xEFFFFFFF    Intel(R) 945G/GZ/P/PL PCI Express Root Port -
2771   OK
0xE0000000-0xEFFFFFFF    Radeon X1950 Pro   OK
0xFE9E0000-0xFE9EFFFF    Radeon X1950 Pro   OK
0xFE9F0000-0xFE9FFFFF    Radeon X1950 Pro Secondary   OK
0xFEBFC000-0xFEBFFFFF       High Definition Audio-controller   OK
0xFE800000-0xFE8FFFFF    Intel(R) 82801G (ICH7 Family) PCI Express-
rodport - 27D0   OK
0xFE300000-0xFE7FFFFF    Intel(R) 82801GR/GH/GHM (ICH7 Family) PCI
Express-rodport - 27E2   OK
0xFE3E0000-0xFE3FFFFF    Intel(R) PRO/1000 PL-netværksforbindelser   OK
0xFE400000-0xFE7FFFFF    Intel(R) PRO/1000 PL-netværksforbindelser   OK
0xFEBFBC00-0xFEBFBFFF    Intel(R) 82801GR/GH SATA AHCI Controller   OK
0x0000-0x9FFFF        Bundkort   OK
0xFEC00000-0xFECFFFFF    Bundkort   OK
0xFEE00000-0xFEEFFFFF    Bundkort   OK
0xFED20000-0xFED9FFFF    Bundkort   OK
0xFFB00000-0xFFBFFFFF    Bundkort   OK
0xFFC00000-0xFFFFFFFF    Bundkort   OK
0xF0000000-0xF3FFFFFF    Bundkortressourcer   OK
0xFEDA0000-0xFEDACFFF    Bundkortressourcer   OK
0xA0000-0xBFFFF        PCI-bus   OK
0xA0000-0xBFFFF        Intel(R) 945G/GZ/P/PL PCI Express Root Port -
2771   OK
0xA0000-0xBFFFF        Radeon X1950 Pro   OK
0xC0000-0xEFFFF        PCI-bus   OK
0xC0000-0xEFFFF        Bundkort   OK
0xF0000-0xFFFFF        PCI-bus   OK
0xF0000-0xFFFFF        Bundkort   OK
0x100000-0xFFFFFF        Bundkort   OK
0x1000000-0xDFE8CBFF    Bundkort   OK

Fra : N_B_DK

Dato : 14-01-08 09:22

> [...]
>
> Info: Vista Ultimate 32 bit standard installation, 4 Gb RAM
> installeret, 2,64 Gb rapporteres. 256 Mb RAM på grafikkortet.

Læs om memory remapping:

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/4GB_Rev1.pdf

Bemærk det faktisk kun er desktop chipset der har problemet.

Fra : jørgen

Dato : 14-01-08 12:47

N_B_DK wrote:

> Læs om memory remapping:

Vi snakker ikke om remapping, men om memory mapped I/O. Det er to meget
forskellige ting.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-01-08 12:58

jørgen wrote:
> Vi snakker ikke om remapping, men om memory mapped I/O. Det er to meget

Og Memory Mapped I/O kan remappes i memory - det er der hele hunden er
begravet.

Jesper Poulsen

Fra : jørgen

Dato : 14-01-08 13:09

Jesper Poulsen wrote:

> Og Memory Mapped I/O kan remappes i memory - det er der hele hunden er
> begravet.

Og problemet er så, at 32-bit Vista og XP/SP2 har en memory manager, som
ikke tillader fysiske adresser over 4G. Så hjælper remapping ikke ret meget.

Hver gang der bliver snakket MMIO, så snakker N_B_DK remapping. Kig
tidligere i tråden, hvor han direkte siger, at grafikram ikke bliver
mappet ind i cpuens adresserum.

Fra : jørgen

Dato : 10-01-08 01:33

N_B_DK wrote:

> Sludder, har flere maskiner (32bit) der ser alle 4 GB ram i maskinen.
> (både på jobbet og privat)

Så skriv hvilkt operstivsystem du har på dem. Det er veldokumenteret af
Microsoft, at de har afskåret memory manageren fra at bruge
adresserummet over 4G i 32-bit Vista. Og da der *skal* være plads til
MMIO, så må det jo gå ud over mængden af brugbar RAM under 4G-grænsen

Fra : N_B_DK

Dato : 11-01-08 23:49

> Så skriv hvilkt operstivsystem du har på dem.

XP pro 32 bit.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-01-08 11:42

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000811.html
http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2006/08/14/699521.aspx
http://www.interact-sw.co.uk/iangblog/2005/08/05/is3gbenough

> --

Du skal installere et hack der kan få OE til at lave en korrekt
signaturadskiller

Jesper Poulsen

Fra : HBB

Dato : 08-01-08 12:45

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kunne understøtte 4GB, leder jeg efter om nogen kan anbefale et MB der vil

det er kun 64 bit styresystemer der udnytter over 4 GB ram......til gengæld
er der andre problemer med disse - såsom understøttelse af drivere og spil
Xp og Vista kan kun se 3 GB ram
VH
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-01-08 14:19

HBB wrote:

> Xp og Vista kan kun se 3 GB ram

2000, XP, Vista og Linux kan alle se det der ikke er optaget af
memorymapped hardware. Også i området mellem 3 og 4 GiB.

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 10-01-08 00:02

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> 2000, XP, Vista og Linux kan alle se det der ikke er optaget af
> memorymapped hardware. Også i området mellem 3 og 4 GiB.

100% korrekt.

Fra : N_B_DK

Dato : 10-01-08 00:02

"HBB" <hbbFJERN@sport.dk> wrote in message

> det er kun 64 bit styresystemer der udnytter over 4 GB ram......til
> gengæld er der andre problemer med disse - såsom understøttelse af
> drivere og spil Xp og Vista kan kun se 3 GB ram

Forkert, de kan se op til 4GB.

Fra : HBB

Dato : 10-01-08 11:02

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "HBB" <hbbFJERN@sport.dk> wrote in message

> Forkert, de kan se op til 4GB.

Du blander altså begreberne sammen - 32 bit styresystem kan altså kun se at
der er 3 gb (2943 MB ram)
jeg har immervæk 6 maskiner stående med forskellige styresystemer (XP - XP
Pro - Vista premium - Vista Ultimate) ALLE viser "kun" knap 3 GB ram ....
Bios derimod har intet problem med at se at der er monteret 4 GB
Du får bare ingen udnyttelse af den sidste GB
VH
Henrik

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-01-08 11:16

"HBB" <hbbFJERN@sport.dk> crashed Echelon writing

> Du blander altså begreberne sammen - 32 bit styresystem kan altså kun
> se at der er 3 gb (2943 MB ram)

Gider folk snart ikke lukke munden og forstå. 32bit systemer på servere med
mere end 4GB Ram har eksisteret i ret lang tid.

Selv MS 32bit Windows OS understøtter mere end 4GB ram jvf
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

> [...]
> ram .... Bios derimod har intet problem med at se at der er monteret 4
> GB Du får bare ingen udnyttelse af den sidste GB

Det hele humlen drejer sig om er bundkortet, og først derefter om det OS
man kører med osse understøtter det.

For bundkort hvorpå man har installeret 4GB ram eller mere og ønsker at
bruge det fulde, skal memory remap være muligt at enable fx via BIOS.
Ellers vil systemet per arkitektur tage en bid til cache og PCI.

--
Bjarke Andersen

Fra : HBB

Dato : 10-01-08 11:58

> [...]
> med
> mere end 4GB Ram har eksisteret i ret lang tid.
>
> Selv MS 32bit Windows OS understøtter mere end 4GB ram jvf

øhhh ja - men det manden spørg om er altså Vista Ultimate......
og så tror jeg lige du skal gennemlæse den artikel du linker til - læs den
lige igennem een gang til...det understøtter kun mere ram ved at pille i
filerne - det er der jo slet ikke snak om her i tråden - eller ???

> Det hele humlen drejer sig om er bundkortet, og først derefter om det OS
> man kører med osse understøtter det.

OG DET GØR VISTA JO IKKE (direkte uden at pille i diverse filer)

> For bundkort hvorpå man har installeret 4GB ram eller mere og ønsker at
> bruge det fulde, skal memory remap være muligt at enable fx via BIOS.
> Ellers vil systemet per arkitektur tage en bid til cache og PCI.

Det er muligt - mern det ændre ikke på at der stadig kun UDNYTTES 3 GB ram

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-01-08 13:49

> [...]
> den lige igennem een gang til...det understøtter kun mere ram ved at
> pille i filerne - det er der jo slet ikke snak om her i tråden - eller

Læs selv igen. Vista 32bit eller 64bit? Og lær så lige OS verdenen at
kende. Folk som selv vælger at installere deres OS, konfigurere/installere
computer hardware (Bygger en PC selv) må osse være beredt på konfiguration
fx. for at øge supporten fx med PAE. Folk som ikke kan finde ud af dette
bør købe en maskine hvor det er installeret fra producenten af.

> OG DET GØR VISTA JO IKKE (direkte uden at pille i diverse filer)

Vista understøtter det
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa468629.aspx

Men læs og forstå igen, det er bundkortet som laver begrænsningen. Så snart
man har et bundkort med "memory remap"/"4GB remapping" eller hvad bundkort
producenten vælger at kalde det, og aktiverer PAE i sit OS, så får man fuld
udnyttelse.

MS lægger denne information til brugere som kan finde ud af at konfigurere
og installere Windows, samt til MS OEM partnere som bygger maskiner med OS
og disse features aktiveret fra start af.

> Det er muligt - mern det ændre ikke på at der stadig kun UDNYTTES 3 GB
> ram

Jo det gør. OSet kan ikke udnytte mere når arkitekturen tager den bid af
rammen, og gør den under POST, dvs før OSet starter.

--
Bjarke Andersen

Fra : jørgen

Dato : 10-01-08 15:22

Bjarke Andersen wrote:

> [...]
> producenten vælger at kalde det, og aktiverer PAE i sit OS, så får man fuld

PAE er rigtig nok en af de måder hvorpå man kan få cpuen til at adresere
mere end 4GB på, i et 32-bit operativsystem.

Vista 32-bit understøtter rigtig nok også denne tilstand, MEN det er
udelukkende for at supportere DEP. Memory manageren går på intet
tidspunkt ind og gør brug af fysiske adresser over 4G.

Så PAE eller ej, så kan du ikke gøre brug af adresserummet over 4G i
32-bit Vista.

Fra : N_B_DK

Dato : 11-01-08 23:52

> [...]

> læs den lige igennem een gang til...det understøtter kun mere ram ved
> at pille i filerne - det er der jo slet ikke snak om her i tråden -

pille i filerne ? nej det skal sættes en switch nemlig /pae i boot.ini
filen, men du har helt sikkert ret, skal gerne imorgen når jeg engang er
kommet hjem fra jobbet tage et screen shot, og se hvad du så finder på at
påstand for at windows viser 4GB....

> OG DET GØR VISTA JO IKKE (direkte uden at pille i diverse filer)

> Det er muligt - mern det ændre ikke på at der stadig kun UDNYTTES 3
> GB ram

Hvem har bildt dig det ind ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-08 03:53

HBB wrote:

> Det er muligt - mern det ændre ikke på at der stadig kun UDNYTTES 3 GB ram

Sikke noget vås.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-01-08 13:19

HBB wrote:

> Du blander altså begreberne sammen - 32 bit styresystem kan altså kun se at
> der er 3 gb (2943 MB ram)

Vrøvl!

32 bit (2^32) er lig 4294967296 = 4 GiB.

> jeg har immervæk 6 maskiner stående med forskellige styresystemer (XP - XP
> Pro - Vista premium - Vista Ultimate) ALLE viser "kun" knap 3 GB ram ....

Det er dine bundkorts skyld.

> Du får bare ingen udnyttelse af den sidste GB

Det afhænger af bundkortet...

Jesper Poulsen

Fra : jørgen

Dato : 13-01-08 15:38

Jesper Poulsen wrote:

> Det afhænger af bundkortet...

Altså et bundkort, hvor MMIO ikke eksisterer?

Den omtalte GB er kun cirka. Det kan selvfølgelig variere, afhængigt af
den sammesatte konfiguration.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-01-08 13:00

jørgen wrote:

> Altså et bundkort, hvor MMIO ikke eksisterer?

Nej, et bundkort der ikke kan remap'e I/O.

Server-bundkort kan godt, desktop-bundkort kan sjældent.

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 11-01-08 23:50

"HBB" <hbbFJERN@sport.dk> wrote in message

> Du blander altså begreberne sammen - 32 bit styresystem kan altså kun
> se at der er 3 gb (2943 MB ram)

ok, og månen er en grøm ært.

> [...]
> GB ram .... Bios derimod har intet problem med at se at der er
> monteret 4 GB Du får bare ingen udnyttelse af den sidste GB

Whatever.

Fra : N_B_DK

Dato : 11-01-08 23:56

"HBB" <hbbFJERN@sport.dk> wrote in message

> Du blander altså begreberne sammen - 32 bit styresystem kan altså kun
> se at der er 3 gb (2943 MB ram)

Det er dælme dumt at sidde og påstå at JEG blander begreberne sammen, hvad
er 2^32 ? (det er nok bedst du benytter en lommeregner...)

Ps. din påstand med at 32 bit os kun kan se ~3GB står du meget alene med...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-01-08 03:58

N_B_DK wrote:

> Det er dælme dumt at sidde og påstå at JEG blander begreberne sammen, hvad

Bum-bum-bum... Du er elektronikuddannet, ikk'?

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 14-01-08 09:10

> Bum-bum-bum... Du er elektronikuddannet, ikk'?

Jo...

Fra : HBB

Dato : 12-01-08 20:16

> "HBB" <hbbFJERN@sport.dk> wrote in message

> Det er dælme dumt at sidde og påstå at JEG blander begreberne sammen, hvad
> er 2^32 ? (det er nok bedst du benytter en lommeregner...)

Tja - genere folk er du da god til......

> Ps. din påstand med at 32 bit os kun kan se ~3GB står du meget alene
> med...

helt klart - selvfølgelig er det mine 6 forskellige bundkort der ikke duer -
det er så mærkeligt at lige netop det DU åbenbart har kan udnytte alle 4
GB - det er jo så godt for dig

bortset fra det har jeg altså forladt denne tråd eftersom at det er ved at
være lidt useriøst - specielt med dine hånende svar i denne tråd
VH
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-08 15:23

HBB wrote:

> bortset fra det har jeg altså forladt denne tråd eftersom at det er ved at
> være lidt useriøst - specielt med dine hånende svar i denne tråd

Se, nu startede det useriøse for alvor da du begyndte at skrive i
tråden. Du aner ikke en dyt om hvordan tingene hænger sammen og du
nægter at tage viden til dig.

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 14-01-08 09:12

> Tja - genere folk er du da god til......

Er det at genere dig, at påpege du ikke har ret ?

> helt klart - selvfølgelig er det mine 6 forskellige bundkort der ikke
> duer - det er så mærkeligt at lige netop det DU åbenbart har kan
> udnytte alle 4 GB - det er jo så godt for dig

Det kunne også sagtens være en fejlopsætning af dit system.

> bortset fra det har jeg altså forladt denne tråd eftersom at det er
> ved at være lidt useriøst - specielt med dine hånende svar i denne
> tråd

LOL, tag en tudekiks.

Fra : HBB

Dato : 14-01-08 11:24

> "HBB" <hbbFJERN@sport.dk> wrote in message
>
> Er det at genere dig, at påpege du ikke har ret ?

nej - det var såmænd bare det der lå imellem linierne

> Det kunne også sagtens være en fejlopsætning af dit system.

ja - men det er det IKKE - nu er memory remap enabled og ved du hvad - nu
viser Vista Ultimate ca 900 MB MINDRE ram end før
nemlig 2047 MB ram - mod 2943 MB ram før det blev slået til
så kom igen - dokumenter jeres påstand så det virker og det kan forståes af
menigmand - ellers forholder jeg mig til hvad der rent faktisk kan aflæses i
mine styresystemer - og ikke jeres teoretiske forklaringer - i er så kloge
allesammen - men hvad med at komme med noget der virker istedet for ??

eller lær at snakke ordentligt til folk

VH
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-01-08 12:37

HBB wrote:

> nej - det var såmænd bare det der lå imellem linierne

Mellem linierne?

Du har _ikke_ ret. Det er der flere der har forsøgt at forklare dig...

> så kom igen - dokumenter jeres påstand så det virker og det kan forståes af
> menigmand - ellers forholder jeg mig til hvad der rent faktisk kan aflæses i

Nu har vi taget årelange uddannelser for at lære hvordan det hænger
sammen. Vi gør hvad vi kan, men der vil altid være nogle der ikke _vil_
kende sandheden.

> mine styresystemer - og ikke jeres teoretiske forklaringer - i er så kloge
> allesammen - men hvad med at komme med noget der virker istedet for ??

Hvad med at stole på dem der stemmer sammen om de samme forklaringer?
Hvis du ikke vil lære, så værsgo' - du skal bare ikke kloge rundt i
noget du ikke har forstand på, så.

> eller lær at snakke ordentligt til folk

Øhhh... Du føler dig trådt over tæerne fordi du er faktaresistent og
ikke vil tage ved lære. Det er ikke N_B_DK der har et problem her...

Jesper Poulsen

Fra : jørgen

Dato : 14-01-08 12:56

Jesper Poulsen wrote:

> Hvad med at stole på dem der stemmer sammen om de samme forklaringer?
> Hvis du ikke vil lære, så værsgo' - du skal bare ikke kloge rundt i
> noget du ikke har forstand på, så.

Problemet er så bare, at det meste af det der bliver sagt, ikke passer
nogen steder.

> Øhhh... Du føler dig trådt over tæerne fordi du er faktaresistent og
> ikke vil tage ved lære. Det er ikke N_B_DK der har et problem her...

Nu er det rent faktisk tilladt at snakke høfligt til folk

Fra : HBB

Dato : 14-01-08 15:29

> Mellem linierne?
>
> Du har _ikke_ ret. Det er der flere der har forsøgt at forklare dig...

men du kan heller ikke dokumentere at du har... eller vil du ikke?
så svar mig på hvorfor det ikke virker - eller der bliver _mindre_ ram
tilgængeligt når jeg forsøger det du påstår???

> Nu har vi taget årelange uddannelser for at lære hvordan det hænger
> sammen. Vi gør hvad vi kan, men der vil altid være nogle der ikke _vil_
> kende sandheden.

Jeg har prøvet at gøre som i har beskrevet og det virker ikke _ det er en
konstatering _
så er jeg sådan set ikke interesseret i hvor lang en uddannelse du har
taget - jeg kan bare konstatere at det du påstår ikke virker....

> Hvad med at stole på dem der stemmer sammen om de samme forklaringer?
> Hvis du ikke vil lære, så værsgo' - du skal bare ikke kloge rundt i
> noget du ikke har forstand på, så.

Men det er i orden at du kloger....

> Øhhh... Du føler dig trådt over tæerne fordi du er faktaresistent og
> ikke vil tage ved lære. Det er ikke N_B_DK der har et problem her...

Vil tage ved lære?? - atter engang - det i påstår virker - virker jo rent
faktuelt IKKE
i kan jo IKKE dokumentere at det rent faktisk er brugbart for menigmand -
vel?

VH
Henrik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-01-08 18:42

HBB wrote:

> men du kan heller ikke dokumentere at du har... eller vil du ikke?

Jeg har sendt adskillige links.

> så svar mig på hvorfor det ikke virker - eller der bliver _mindre_ ram
> tilgængeligt når jeg forsøger det du påstår???

Ikke forstået.

> Jeg har prøvet at gøre som i har beskrevet og det virker ikke _ det er en
> konstatering _

Stadig ikke forstået.

> så er jeg sådan set ikke interesseret i hvor lang en uddannelse du har
> taget - jeg kan bare konstatere at det du påstår ikke virker....

Dit bundkort kan ikke - det er bundkortet der har problemet.

> Men det er i orden at du kloger....

Du har stadig ikke forstået hvad det drejer sig om. Du kan ikke ændre på
mangler og brister i dit bundkorts design.

> Vil tage ved lære?? - atter engang - det i påstår virker - virker jo rent
> faktuelt IKKE

Jo, det gør det - på de bundkort der understøtter det. Det er _ikke_ en
begrænsning i Windows - det er en begrænsning i bundkortet. Det jeg jeg
ikke ændre på og det kan du heller ikke.

> i kan jo IKKE dokumentere at det rent faktisk er brugbart for menigmand -
> vel?

Du er dog enormt fatsvag - mere end godt er. De bundkort du anvender kan
ikke vise Windows mere end det du kan se. Det er stadig ikke en
begrænsning i Windows. Windows kan se 4GiB (32 bit).

EOD!

Jesper Poulsen

Fra : HBB

Dato : 14-01-08 22:22

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke vise Windows mere end det du kan se. Det er stadig ikke en
> begrænsning i Windows. Windows kan se 4GiB (32 bit).

Hvis du nu læste hvad jeg skrev fra starten af kan MB sagtens se de 4 GB
Det er BTW et ASUS P5N32-SLI SE deluxe......
Stadigvæk - jeg kan IKKE se mere end 2943 mb UDEN memory remap
og 2047 MB MED memory Remap slået til.....
VH
Henrik

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 05:13

On Mon, 14 Jan 2008 22:21:36 +0100, HBB wrote:

> [...]
> Stadigvæk - jeg kan IKKE se mere end 2943 mb UDEN memory remap
> og 2047 MB MED memory Remap slået til.....

Hvor mange ramslots bruger du?

--
mvh.

Fra : jørgen

Dato : 15-01-08 06:35

Ludvig Nielsen. wrote:

> Hvor mange ramslots bruger du?

Det tror jeg ikke har betydning. Men når remapperen aktiveres, så smider
den 2 GB op over 4G-grænsen, og det er uden for Vista rækkevidde.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 06:38

On Tue, 15 Jan 2008 06:35:06 +0100, jørgen wrote:

> Det tror jeg ikke har betydning. Men når remapperen aktiveres, så smider
> den 2 GB op over 4G-grænsen, og det er uden for Vista rækkevidde.

Jeg vil lige sige, "jeg er i gætte mode"

Men enkelte bundkort har jo noget med SS/DS hvis man bruger alle fire
slots, ja nogle endda hvis man bruger 3 slots, men igen, jeg gætter i STOR
stil

--
mvh.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-01-08 07:29

jørgen <na@invalid> crashed Echelon writing

> Det tror jeg ikke har betydning. Men når remapperen aktiveres, så smider
> den 2 GB op over 4G-grænsen, og det er uden for Vista rækkevidde.

Tja, hvis man skal holde det op mod noget kan du læse QVL listen fra Asus'
hjemmeside. Ikke alle memory moduler dutter i alle slots
http://shor.ter.dk/888297481

--
Bjarke Andersen

Fra : jørgen

Dato : 15-01-08 07:37

Bjarke Andersen wrote:

> Tja, hvis man skal holde det op mod noget kan du læse QVL listen fra Asus'
> hjemmeside. Ikke alle memory moduler dutter i alle slots
> http://shor.ter.dk/888297481

Men igen, vi ved bundkortet har sit MMIO space lige under 4G. Og det
lyder meget rimeligt, at det i hans tilfælde er på ca 1GB. Dvs han har
3GB brugbart adresserum under 4G.

I en af Asus' FAQ'er står der, hvordan remapperen virker. Og det passer
også helt med det han oplever.

Fra : HBB

Dato : 15-01-08 09:44

"Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor mange ramslots bruger du?

4 stk 1GB
VH
Henrik

Fra : HBB

Dato : 15-01-08 09:58

"Ludvig Nielsen." <" lunielsen "@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor mange ramslots bruger du?

Modul Navn Kingston 9905316-005.A04LF
Modul Størrelse 1024 MB (2 ranks, 4 banks)
Hukommelses Hastighed DDR2-667 (333 MHz)

4 stk ens moduler
vh
Henrik

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 15-01-08 10:42

On Tue, 15 Jan 2008 09:58:28 +0100, HBB wrote:

> Modul Navn Kingston 9905316-005.A04LF
> Modul Størrelse 1024 MB (2 ranks, 4 banks)
> Hukommelses Hastighed DDR2-667 (333 MHz)
>
> 4 stk ens moduler

umiddelbart når man kigger på QVL-listen så er det kun "DDR2 800 1024 SS"
ASUS garantere vil virker i 4slot's setup.

De moduler du har i er det ss elle ds, da det ifølge QVL-listen skal være
ss for at fungere med et modul i alle slots.

Men jeg er som sagt kun med på gæt, det er ikke noget jeg ved.

--
mvh.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-01-08 16:03

HBB wrote:

> Hvis du nu læste hvad jeg skrev fra starten af kan MB sagtens se de 4 GB
> Det er BTW et ASUS P5N32-SLI SE deluxe......

Det er ikke et server-board. Det kan ikke vise 4GiB til OS'et. Det
betyder dog ikke at OS'et ikke understøtter muligheden for at se 4GiB.

Jesper Poulsen

Fra : jørgen

Dato : 15-01-08 16:33

Jesper Poulsen wrote:
> Det er ikke et server-board. Det kan ikke vise 4GiB til OS'et. Det
> betyder dog ikke at OS'et ikke understøtter muligheden for at se 4GiB.

Hvis du læser bundkortets specs, så ved du, at det kan det godt - når
remapping aktivers. Men som jeg vist har sagt nogle gange nu, så
tillader 32-bit Vista ikke adresser over 4G. Så alt hvad der lægges op
over, går tabt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-01-08 19:22

jørgen wrote:
> remapping aktivers. Men som jeg vist har sagt nogle gange nu, så
> tillader 32-bit Vista ikke adresser over 4G. Så alt hvad der lægges op

Og der findes server-bundkort der ikke har denne begrænsning. For det er
i allerhøjeste grad en begrænsning.

Jesper Poulsen

Fra : jørgen

Dato : 15-01-08 19:28

Jesper Poulsen wrote:

> Og der findes server-bundkort der ikke har denne begrænsning. For det er
> i allerhøjeste grad en begrænsning.

Jeg ved ikke hvad du misforstår. Det er *Vista* og ikke bundkortet som
har problemet. Hvad enten det er RAM eller MMIO som lægges op over 4G,
så er det uden for rækkevidde.

Vista kan godt overleve uden den RAM der lægges op, men den kan næppe
overleve uden MMIO. Så installer Vista på et serverboard, hvor det er
MMIO som er lagt op, så tvivler jeg på du får startet det op.

Fra : jørgen

Dato : 15-01-08 19:37

jørgen wrote:

> [...]
> overleve uden MMIO. Så installer Vista på et serverboard, hvor det er
> MMIO som er lagt op, så tvivler jeg på du får startet det op.

Ellers må du hellere end gerne henvise til noget dokumentation hos MS,
som siger noget andet. Gerne vedlagt et memory map, enten fra dig, eller
N_B_DK, som siger han kører med en sådan konfiguration.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-01-08 21:08

jørgen wrote:

> som siger noget andet. Gerne vedlagt et memory map, enten fra dig, eller

Jeg anvender ikke Windows, hverken XP eller Vista.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-01-08 21:07

jørgen wrote:

> Jeg ved ikke hvad du misforstår. Det er *Vista* og ikke bundkortet som

Dvs at Vista er ringere end XP?

> har problemet. Hvad enten det er RAM eller MMIO som lægges op over 4G,
> så er det uden for rækkevidde.

Der er nu også forskel på hvor meget hardware der mappes ved
server-bundkort og desktop-bundkort.

Jesper Poulsen

Fra : jørgen

Dato : 15-01-08 21:13

Jesper Poulsen wrote:

> Dvs at Vista er ringere end XP?

Både Vista og XP/SP2 har et fysisk adresserum på 4 GB. Det er
veldokumenteret.

Hvorfor tror du, at internettet bugner af indlæg fra fortvivlede sjæle,
som sidder med deres moderne maskiner, hvis hardware understøtter langt
over 4 GB - med memory remapping etc, men at deres 32-bit Vista/XP kun
kan se 2.x/3.x GB?

Hvis Microsoft understøttede adresser over 4G, så ville HBB se alle sine
4 GB, når han aktiverer remapping, i stedet for som nu, hvor han kun ser
2 GB.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-01-08 21:20

jørgen wrote:

> som sidder med deres moderne maskiner, hvis hardware understøtter langt
> over 4 GB - med memory remapping etc, men at deres 32-bit Vista/XP kun

Du fatter det ikke, hva'?

Der findes bundkort der ikke afsætter så meget plads til hardware. Fes
den ind nu?

EOD!

Gider ikke at diskutere med folk der ikke kan læse og forstå dansk.

Jesper Poulsen

Fra : jørgen

Dato : 15-01-08 21:27

Jesper Poulsen wrote:

> Der findes bundkort der ikke afsætter så meget plads til hardware. Fes
> den ind nu?

Det var slet ikke det, vi snakkede om. Men om Vista kunne udnytte alle 4
GB RAM, uanset hvor meget plads til bliver afsat til MMIO.

Fra : jørgen

Dato : 15-01-08 21:32

jørgen wrote:

> Det var slet ikke det, vi snakkede om. Men om Vista kunne udnytte alle 4
> GB RAM, uanset hvor meget plads til bliver afsat til MMIO.

Jeg synes ivørigt det er flot, at du er så påståelig, når du hverken kan
henvise til noget dokumentation, eller selv benytter systemet. Er det
ren gætværk?

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 15-01-08 21:55

"jørgen" <na@invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ivørigt det er flot, at du er så påståelig, når du hverken
> kan henvise til noget dokumentation, eller selv benytter systemet. Er
> det ren gætværk?

Må jeg henlede opmærksomheden på følgende side
http://msdn2.microsoft.com/en-gb/library/aa366778.aspx#physical_memory_limits_windows_vista
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-01-08 00:03

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Må jeg henlede opmærksomheden på følgende side

Du tænker her på (?):
Limits on physical memory for 32-bit platforms also depend on the
Physical Address Extension (PAE), which allows 32-bit Windows systems to
use more than 4 GB of physical memory.

Jesper Poulsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 16-01-08 15:54

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Limits on physical memory for 32-bit platforms also depend on the
> Physical Address Extension (PAE), which allows 32-bit Windows systems

Naa det var nu mere denne oversigt
Physical Memory Limits: Windows Vista
The following table specifies the limits on physical memory for Windows
Vista.

Version Limit in 32-bit Windows Limit in 64-bit Windows
Windows Vista Ultimate 4 GB 128 GB
Windows Vista Enterprise 4 GB 128 GB
Windows Vista Business 4 GB 128 GB
Windows Vista Home Premium 4 GB 16 GB
Windows Vista Home Basic 4 GB 8 GB
Windows Vista Starter 1 GB Not applicable

--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : jørgen

Dato : 16-01-08 00:39

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Må jeg henlede opmærksomheden på følgende side
> http://msdn2.microsoft.com/en-gb/library/aa366778.aspx#physical_memory_limits_windows_vista

Det, som angives i de tabeller, er størrelsen på adresserummet. Dvs
smider man 4GB RAM i, så kan man ikke udnytte det hele.

PAE bruges i Vista og XP/SP2 til at supportere DEP, ikke at gå over 4 GB.

http://support.microsoft.com/kb/929605

http://support.microsoft.com/kb/888137

"the kernel memory manager ignores any physical address that is more
than 4 GB"

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-01-08 00:00

jørgen wrote:

> henvise til noget dokumentation, eller selv benytter systemet. Er det
> ren gætværk?

Jeg _har_ brugt Windows - nu er jeg gået videre til noget der ikke
begrænser mit brug af min PC.

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 17-01-08 15:18

"HBB" <hbbFJERN@sport.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> aflæses i mine styresystemer - og ikke jeres teoretiske forklaringer - i
> er så kloge allesammen - men hvad med at komme med noget der virker

Hej

Jeg oplevede præcist det samme, da jeg aktivere memory remapping i bioa. Så
skrev min Vista at den kun havde 2GB imod 2,93GB før remapping...

Jeg har accepteret, at det tilsyneladende ikke kan lade sig gøre at få 4GB
memory til rådighed uden ev 64Bit OS.

Har leget med BCDEdit og fået rettet i headeren i min .exe der gav mig nogle
problemer, således at denne kunne udnytte adresse området over 2GB og nu
kører det perfekt. Så kan jeg godt leve med det andet...

/Finn

Fra : Danni Haunstrup

Dato : 09-01-08 12:19

Kan dit MOBO se alle 4 gb ram? Hvis ikke, så enable "memory remap feature" i
bios

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 17-01-08 15:19

"Danni Haunstrup" <dh@radiosilkeborg.dk> skrev i meddelelsen
> Kan dit MOBO se alle 4 gb ram? Hvis ikke, så enable "memory remap feature"
> i bios

Hej

Da jeg aktivere memory remapping i bios, skrev min Vista at den kun havde