Kan man kortslutte en UPS og starte den op
Fra : Hans

Dato : 05-01-08 01:47

Jeg har en APC SmartUPS, hvor mit gamle batteri er blevet deformt og sendt
tilbage til leverandøren.

For alligevel at bruge UPS'en og beskytte mit udstyr imod f.eks. lynnedslag,
er det så muligt, at jeg bare kan kortslutte UPS'en (dér hvor batteriet
skulle have siddet) og således få liv i den eller SKAL den have et nyt
batteri?
Brænder jeg den af ved at kortslutte den?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-01-08 10:32

Hans wrote:

> For alligevel at bruge UPS'en og beskytte mit udstyr imod f.eks. lynnedslag,

En UPS beskytter ikke mod lynnedslag.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 05-01-08 12:30

> En UPS beskytter ikke mod lynnedslag.

Selvfølgelig gør den da det, da den beskytter mod overspænding.

Fra : Michael

Dato : 05-01-08 13:14

"Hans" <notavail@gmail.rem.invalid> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig gør den da det, da den beskytter mod overspænding.

Det er et salgstrick.
Overspænding i lysnettet kan måske hvis man er meget uheldig snige sig op på
500 - 1000 V AC
Et lyns spænding overstiger 1.000.000 volt.
Det er bedøvende ligeglad med hvilke elektroniske komponeter der sider og
deres funktion. Det pløjer lige i gennen ALT.

Der er kun en ting der beskytter.
Tag ALLE stikket ud af væggen (husk netkabler) i tordenvejr.

/Michael

Rigtige mænd tager ikke hensyn til lynnedslag.
Rigtige mænd køber bare nyt udstyr.

Fra : Holst

Dato : 05-01-08 13:32

Michael wrote:

> Rigtige mænd tager ikke hensyn til lynnedslag.
> Rigtige mænd køber bare nyt udstyr.

Man hører også sjældent om folk, som i dag har problemer med hardware
efter tordenvejr.

En væsentlig grund er naturligvis, at langt de fleste steder er
elkablerne ført under jorden i dag. Men selvfølgelig kan man stadig være
uheldig.

Fra : Michael

Dato : 05-01-08 23:17

> [...]
>
> En væsentlig grund er naturligvis, at langt de fleste steder er elkablerne
> ført under jorden i dag. Men selvfølgelig kan man stadig være uheldig.

Det har du ret i, men der hvor jeg bor (på landet) har vi stadig
luftledninger.
Det eneste der er ført i jorden er stikledningen.

/Michael

Fra : Holst

Dato : 05-01-08 23:23

Michael wrote:

> Det har du ret i, men der hvor jeg bor (på landet) har vi stadig
> luftledninger.
> Det eneste der er ført i jorden er stikledningen.

Ja, så ville jeg nok også hive mine elektriske apparater ud af
stikkontakterne, når det er tordenvejr, og når jeg tog på ferie (ja
okay, hvor når jeg har sidst været på ferie?)

Fra : Rado

Dato : 06-01-08 16:33

On Sat, 05 Jan 2008 13:32:10 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>En væsentlig grund er naturligvis, at langt de fleste steder er
>elkablerne ført under jorden i dag. Men selvfølgelig kan man stadig være
>uheldig.

Ja - hvis lynet slår ned i et hus kan det brede sig til andre huse via
jordkablet.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 13:40

Hvorfor skriver APC det så, på deres hjemmeside?

"ower conditioning     Protects connected loads from surges, spikes,
lightning, and other power disturbances."

fra: http://www.apcc.com/products/family/index.cfm?id=165&tab=features

Fra : Holst

Dato : 05-01-08 12:36

Jesper Poulsen wrote:

> En UPS beskytter ikke mod lynnedslag.

http://www.apcc.com/products/family/index.cfm?id=165&tab=features

Bemærk navnlig den følgende linjer i afsnittet "Features & Benefits":

Power conditioning     Protects connected loads from surges, spikes,
lightning, and other power disturbances.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-01-08 17:21

Holst wrote:

> Bemærk navnlig den følgende linjer i afsnittet "Features & Benefits":
> Power conditioning     Protects connected loads from surges, spikes,
> lightning, and other power disturbances.

Det lader sig bare ikke gøre at beskytte mod lynnedslag, hvis der
samtidig skal være en almindeligt brugbar strømvej.

Jesper Poulsen

Fra : Holst

Dato : 05-01-08 17:27

Jesper Poulsen wrote:

> Det lader sig bare ikke gøre at beskytte mod lynnedslag, hvis der
> samtidig skal være en almindeligt brugbar strømvej.

Ja, jeg tror også, det skal tages med et gran salt. Men ikke desto
mindre reklamerer APC med det.

Fra : Max

Dato : 05-01-08 17:30

Hej Jesper

> Det lader sig bare ikke gøre at beskytte mod lynnedslag, hvis der
> samtidig skal være en almindeligt brugbar strømvej.

Specielt ikke når man tit ser computere ødelagt af lyn der er
kommet ind via telefonledningen :)

--
Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 05-01-08 17:42

Max wrote:

> Specielt ikke når man tit ser computere ødelagt af lyn der er
> kommet ind via telefonledningen :)

Nu kan man også få UPS'er, hvorigennem man kan føre såvel netkabel og
telefonkabel, så også disse beskyttes.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-01-08 18:22

Holst wrote:

> Nu kan man også få UPS'er, hvorigennem man kan føre såvel netkabel og
> telefonkabel, så også disse beskyttes.

Man kan bare ikke beskytte mod lynnedslag.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 13:02

Kan du ikke starte den uden batteri?

Her selv en SmartUPS som godt kan køre uden batteri.
Har dog ikke prøvet at slukke for den, og så starte op uden batteri.

/Jacob

Fra : Holst

Dato : 05-01-08 13:08

Jacob Fich wrote:

> Kan du ikke starte den uden batteri?
>
> Her selv en SmartUPS som godt kan køre uden batteri.
> Har dog ikke prøvet at slukke for den, og så starte op uden batteri.

Man burde jo kunne skifte batteri på en UPS, uden at hardware anbragt
efter UPS'en mister strømmen.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-08 08:37

> [...]
> batteriet skulle have siddet) og således få liv i den eller SKAL den have

UPS'en mister sin fuktion hvis der ikke er et batteri tilsluttet!

> Brænder jeg den af ved at kortslutte den?

JA

God weekend
Henning

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-01-08 22:36

Henning Smed wrote:

> UPS'en mister sin fuktion hvis der ikke er et batteri tilsluttet!

Den eneste fordel der måtte være ved at ha' en batteriløs UPS foran sit
udstyr er, at der ofte kommer en pænere sinus ud af en vekselretter end
der kommer ud af vægkontakten.

Jesper Poulsen