XP ind over Vista på Medion X-treme fra Me~
Fra : KS

Dato : 04-01-08 17:14

Er der nogen, som har prøvet at installere XP på denne maskine ?

Den kan overhovedet ikke se nogen harddiske, hvis man prøver at installere
XP - også selv om der er installeret en ekstra IDE-harddisk.

Mvh KS

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-01-08 18:49

"KS soerensen@os.dk>" skrev i meddelelsen

Hvis det er en ældre XP, så skal du bruge en driver for at se SATA
diske - men IDE disken burde du kunne se.

Med mindre disken er over 128 gb - så vil der være problemer hvis XP
ikke er mindst SP1 - men du burde alligevel kunne se noget af
disken......

Har du FDISK'et den - ellers kan du gøre det under XP
installationen.....

Du kan have vendt stikket forkert - så kan du heller ikke se den.....

Det var bare et par muligheder

--
Mvh Jan
Mail kan sendes fra hjemmesiden www.jve.dk

Fra : KS

Dato : 04-01-08 19:51

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen
> "KS soerensen@os.dk>" skrev i meddelelsen
>
> Hvis det er en ældre XP, så skal du bruge en driver for at se SATA diske -
> men IDE disken burde du kunne se.

Det er en SP1 - hvor henter man sådanne XP-drivers til SATA ?

> Med mindre disken er over 128 gb - så vil der være problemer hvis XP ikke
> er mindst SP1 - men du burde alligevel kunne se noget af disken......
Jeg kan vel vente med IDE-disken til efter installationen er opdateret -
ikk' ?

> Har du FDISK'et den - ellers kan du gøre det under XP installationen.....
>
> Du kan have vendt stikket forkert - så kan du heller ikke se den.....

Det er det ikke, da den kan ses under Vista.

Mvh KS

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-01-08 20:43

"KS skrev i meddelelsen
> Det er en SP1 - hvor henter man sådanne XP-drivers til SATA ?

MÅSKE er det nok at opdatere den til SP2 - søg efter slipstream SP2 på
google - så får du anvisninger til at lave en SP2 CD.

Men ellers burde driverne kunne hentes hos harddiskfabrikantens
hjemmeside - eller måske mere sansynligt hos motherboard-leverandørens
hjemmeside - hvis den ikke er på de CD'er, som du har fået til dit
motherboard ?

Under installationen af XP bliver du på et tidspunkt bedt om at insætte
disketten med drivere, hvis du vil installere SCSI eller SATA - noget
med at trykke på F6 for at komme til det - eller noget i den stil - det
er flere år siden, at jeg har prøvet.....

> Jeg kan vel vente med IDE-disken til efter installationen er
> opdateret - ikk' ?

Jo - med mindre, at du vil bruge den til systemdisk.

Jan

Fra : Vidal

Dato : 04-01-08 23:54

KS <keld. skrev:

> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er en SP1 - hvor henter man sådanne XP-drivers til SATA ?

Du kan finde sp2 her:

http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-01-08 22:26

"KS soerensen@os.dk>" <keld.<SLET_DETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den kan overhovedet ikke se nogen harddiske, hvis man prøver at installere
> XP - også selv om der er installeret en ekstra IDE-harddisk.

Havde samme problem med min nye Lenovo - bootede fra XP SP2-CD og ku ikk se
HD'en.
Nåh - men ved at trykke på F6 under den tidlige start at XP install. kan du
jo anvise en 3. partsdriver til f.eks. en controller, så jeg hentede
driveren og lagde den på en USB-stick og forsøgte; men ak - XP vil kun sådan
lige kendes ved disketter på det stadie. Og hvem har snart et diskettedrev i
disse tider ?
Men en tur i BIOS og sætte controlleren i "kompatibel tilstand" i stedet for
SATA - og så ku XP se HD'en !
Efter endt install. lagde jeg driveren på gennem installation i XP,
genstartede og satte BIOS tilbage til SATA - så var jeg kørende.

Med lidt held kan du bruge samme metode.

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder