crosfire-spørgsmål skærm går ud
Fra : not@home.dk

Dato : 04-01-08 12:18

Hej jeg er nu oppe på at have brugt ca 9000kr på min computer inden
for de sidste 2 månneder og stadig går Unreal3 pludselig ud og skærmen
slukker efter at jeg har spillet et stykke tid jeg er ved at opgive
har prøvet meget syntes jeg selv men vil lige se om nogen her har
nogle tips min maskine består af

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.2 GHz
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=393556

ATI Radeon HD 2600XT / 400 MHz / 512 MB GDDR3 SDRAM
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397676

MSI K9A Platinum Socket AM2 / AMD 580X CrossFire (ATI CrossFire Xpress
3200) / 1000 MHz / ATX / DDR II SDRAM
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=215268

Corsair HX620W Effektenhed:    620 Watt

Corsair DHX DDRII PC800 2GB CL4.0
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=16196&type=0

2 seagate 500gb sata2 harddiske (som er kølede med nogle
pipelinekølere fra zalman
soundblaster lydkort
plextordrev og pioneerdrev
floppydtv tvkort

og så er cpu, grafikkort og northbridge vandkølet så ddisse dele
bliver aldrig rigtig varme det vil sige aldrig over 40 grader

jeg syntes selv at jeg har brugt mange penge snart, sidst købte jeg
den nye strømforsyning for at være sikker på at strømmen var i orden
nu kan jeg ikke finde på mere at købe, hvad kan der være i vejen siden
skærmen pludselig går ud midt i et spil ?
jeg kan heller ikke se film med hverken powerdvd eller Windvd så
slukker skærmen også pludselig ? jeg har selvfølgelig hentet de nyeste
drivere fra ati har faktisk prøvet alle dem jeg har kunnet finde

jeg har også haft købt et nvidia grafikkort 8600gt og afprøvet det,
men det kunne slet ikke spille Unreal3 plus der var ret dårligt
billede på DiscoveryHD så det blev sendt tilbage , og mit HD2600xt er
atter på plads da det uden tvivl er bedst til at vise tv

nå håber at nogen har nogle råd til hvorfor maskinen pludselig slukker

når der er plads til 2 grafikkort i bundkortet er det så ligemeget
hvilken af de 2 pciexpresslots mit enkelte grafikkort sidder i ?

jeg har heller ikke kunnet finde noget sted hvor det skal slås til
eller fra om man har et enkelt eller to grafikkort i

min computer bruges mest som mediacenter den er tilsluttet min
fladskærm her i stuen og mit suround, så det er vigtigt at tvbilledet
er godt og det er det med hd2600xt men jeg vil jo også godt kunne
spille mit unreal3 , håber at nogen kan hjælpe.

Fra : Hans

Dato : 04-01-08 12:48

not@home.dk wrote:
> [...]
> slukker efter at jeg har spillet et stykke tid jeg er ved at opgive
> har prøvet meget syntes jeg selv men vil lige se om nogen her har

I bundkortgruppen skrev du: "men pludselig slukker hele maskinen skærmen går
i sort".

Nu skriver du at det blot er billedet som forsvinder og skærmen går
stand-by.

Der er jo en væsentlig forskel, så hvad er det rigtige?

> og så er cpu, grafikkort og northbridge vandkølet så ddisse dele
> bliver aldrig rigtig varme det vil sige aldrig over 40 grader

Selv om temperaturen ikke bliver høj kan både nordbro og grafikchip udmærket
gå ned hvis du kører OC. Er det tilfældet?

> [...]
> slukker skærmen også pludselig ? jeg har selvfølgelig hentet de nyeste
> drivere fra ati har faktisk prøvet alle dem jeg har kunnet finde

Er tidsrammen før fejlen tilfældig, eller passer den med f.eks. det antal
minutter du sat din pauseskærm til?

> jeg har også haft købt et nvidia grafikkort 8600gt og afprøvet det,
> men det kunne slet ikke spille Unreal3 plus der var ret dårligt

Underligt. Mit indtryk er helt klart at Unreal 3 ser bedst ud på et nVidia
grafikkort.

> billede på DiscoveryHD så det blev sendt tilbage , og mit HD2600xt er
> atter på plads da det uden tvivl er bedst til at vise tv

Det er der til gengæld ingen tvivl om.

> nå håber at nogen har nogle råd til hvorfor maskinen pludselig slukker

Nu skriver du igen at maskinen slukker?

> når der er plads til 2 grafikkort i bundkortet er det så ligemeget
> hvilken af de 2 pciexpresslots mit enkelte grafikkort sidder i ?

Når du kun har et grafikkort bør det sidde i det primære slot, hvilket er
det øverste tættest på nordbroen.

> jeg har heller ikke kunnet finde noget sted hvor det skal slås til
> eller fra om man har et enkelt eller to grafikkort i

Det er ikke sikkert at punktet kommer frem i bios før det andet grafikkort
er monteret, eller også bliver det detekteret automatisk.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 04-01-08 15:09

On Fri, 4 Jan 2008 12:47:32 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>I bundkortgruppen skrev du: "men pludselig slukker hele maskinen skærmen går
>i sort".

ups det kan godt være at jeg har formuleret det forkert, men det der
sker er at billedes fryser, så går der et par sekunder, højst 3-4
sekunder med frosset billede og så kommer der enten et lille skrat
eller en lille hyletone, og skærmen går i sort, men computeren er
stadig tændt(nogle gange med den lille hyletone andre gange uden) og
så trykker jeg på tænd/sluk knappen for at genstarte, og så er alt
fint igen (ind til næste gang)

>Selv om temperaturen ikke bliver høj kan både nordbro og grafikchip udmærket
>gå ned hvis du kører OC. Er det tilfældet?

nej intet er OC

>Er tidsrammen før fejlen tilfældig, eller passer den med f.eks. det antal
>minutter du sat din pauseskærm til?

hmm det har jeg ikke tænkt over, måske jeg skulle prøve at tage tid
eller måske bare prøve at slå pauseskærmen fra

>Underligt. Mit indtryk er helt klart at Unreal 3 ser bedst ud på et nVidia
>grafikkort.

jeg har også selv altid haft nvidiakort der virkede perfekt og
perfekte drivere, men med dette kort måske sammensætningen af min
maskine virkede det simpelthen ikke, jeg geninstalerede enda windows
for at være sikker på at alt atisoftware var væk inden det kom i men
uden held

Fra : not@home.dk

Dato : 04-01-08 16:08

nå så prøvede jeg at slå pauseskærm helt fra men den gjorde det
aligevel altså slukkede som jeg beskrev under unreal3

Fra : Hans

Dato : 04-01-08 18:27

not@home.dk wrote:
> nå så prøvede jeg at slå pauseskærm helt fra men den gjorde det
> aligevel altså slukkede som jeg beskrev under unreal3

Kunne du ikke lige prøve og hive et rammodul ud, så du kun kører med et
modul i maskinen, og så se om den stadigvæk går ned.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 04-01-08 21:07

On Fri, 4 Jan 2008 18:27:12 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Kunne du ikke lige prøve og hive et rammodul ud, så du kun kører med et
>modul i maskinen, og så se om den stadigvæk går ned.
>
>Hans

Så er det prøvet med 1 ramklods i men da jeg skulle ud af spillet,
lige da jeg trykkede på exit så kom hyletonen og sort skærm så jeg
måtte skynde mig hen og slukke

jeg prøvede tidligere at hente 3dmark 2006 og den kørte hele vejen
igennem uden problemer, jeg kunne ikke få resultatet så skulle man
registrere men grafikkortet kan godt tåle at blive belastet ved jeg så

jeg hentede også en opdatering til spillet men det er jo ikke kun i
det spil også i powerdvd og interdvd de to programmer har jeg så
afinstaleret for ikke at komme til at starte dem ved en forglemmelse

men nu hvor jeg tænker efter har den også lavet det sammen med
hyletone og sort skærm et par gange hvor jeg havde sat den til at
pakke en stor rarfil ud, så måske det ikke er grafikkortet hmm nå nu
orker jeg ikke mere for i dag

Fra : Hans

Dato : 04-01-08 22:01

not@home.dk wrote:

> [...]
> hyletone og sort skærm et par gange hvor jeg havde sat den til at
> pakke en stor rarfil ud, så måske det ikke er grafikkortet hmm nå nu

Fair nok.

Prøv følgende når du får mod på mere i morgen:

Sørg for at bundkortet er opdateret med nyeste bios for at få alle rettelser
med. Det er vigtigt efter opdateringen at du nulstiller bios med jumperen på
bundkortet, så alle registre bliver sat til standard.

Herefter prøver du igen om maskinen fejler. Gør den det, så prøv og hent
f.eks. BurnMax, så vi kan afgøre om ren cpubelastning er problemet:

http://www.benchmarkhq.ru/fclick/fclick.php?fid=264

Sæt prioritet til normal og kør på begge kerner i f.eks. 10 minutter, eller
hvor lang tid det normalt tager til maskinen typisk går ned, og meld så lige
tilbage hvordan det gik.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 04-01-08 22:13

On Fri, 4 Jan 2008 22:00:37 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>med. Det er vigtigt efter opdateringen at du nulstiller bios med jumperen på
>bundkortet, så alle registre bliver sat til standard.

jeg måtte lige ind og kigge jeg har instaleret den nyeste bios det
gjorde jeg lige efter at jeg havde samlet maskinen det er jo ved at
være noget tid siden, men jeg har aldrig nulstillet nogen jumper ? er
det den man kalder cmos eller ? hvordan kan det være at det er vigtigt
? nå jeg må lige have bogen om bundkortet frem i morgen og kigge lidt
i den.

men jeg instalerede biosen med msi liveupdate lige i starten, og msi
liveupdate har så godt nok ikke virket siden, måske det har noget med
det at gøre ?

Fra : not@home.dk

Dato : 04-01-08 22:53

> [...]
>med. Det er vigtigt efter opdateringen at du nulstiller bios med jumperen på
>bundkortet, så alle registre bliver sat til standard.

nå ja man piller batteriet på bundkortet fra i 5 sekunder, det er
sådan man nulstiller bios ikke ?

Fra : Hans

Dato : 04-01-08 23:45

not@home.dk wrote:

> nå ja man piller batteriet på bundkortet fra i 5 sekunder, det er
> sådan man nulstiller bios ikke ?

Der bør være en jumper til reset af cmos, og på et større billede af
bundkortet kunne det udmærket være den lyseblå jumper lige under batteriet
som lige skal flyttes over på det tomme ben i nogle få sekunder, men se
hellere i manualen for at være sikker.

http://www.ixbt.com/mainboard/msi/k9a-platinum/board.jpg

Det er vigtigt at strømmen til maskinen bliver afbrudt helt inden du
nulstiller.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 05-01-08 17:21

>Sørg for at bundkortet er opdateret med nyeste bios for at få alle rettelser
>med. Det er vigtigt efter opdateringen at du nulstiller bios med jumperen på
>bundkortet, så alle registre bliver sat til standard.

det er gjordt, og jeg kørte testen med burnmax i 20min uden at der
skete noget ved det, jeg insyalerede min intervideo og jeg kunne
sagtens se film med den så jeg troede at alt var fint men efter ca
20min inde i unreal3 så kom hyletonen igen og sort skærm (suk)

nå jeg vil lige prøve at se om msi liveupdate virker igen og om der
måske er kommet nogen ny bios siden sidst, ellers ved jeg snart ikke
hvad jeg skal gøre

ps har også tjekket begge mine harddiske med seatools fra seagate de
er også fejlfri

Fra : Hans

Dato : 05-01-08 23:52

not@home.dk wrote:

> [...]
> sagtens se film med den så jeg troede at alt var fint men efter ca
> 20min inde i unreal3 så kom hyletonen igen og sort skærm (suk)

Er alt så låst når du oplever hyletonen, og kommer den fra kabinettets
højttaler?

> nå jeg vil lige prøve at se om msi liveupdate virker igen og om der
> måske er kommet nogen ny bios siden sidst, ellers ved jeg snart ikke
> hvad jeg skal gøre

MSI update er noget skrammel, så det undrer mig ikke at den er holdt op med
at virke.

> ps har også tjekket begge mine harddiske med seatools fra seagate de
> er også fejlfri.

Okay - Så prøver vi en sidste ting:

http://www.memtest.org/download/1.70/memtest86+-1.70.iso.zip

Hent ovenstående zip-fil, som indeholder et iso-image, og brænd en cd. Boot
op på cd'en og kør testen f.eks. 1 time og se så om den går ned undervejs.

Får du en fejl, så prøv og test hvert modul enkeltvis, og fejler begge
moduler under denne test, kan de enten være inkompatible med dit bundkort,
eller også kører de med forkert timing, eller måske med for lav spænding, så
der er lige et par ting vi skal have afklaret endnu.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 06-01-08 10:35

>Er alt så låst når du oplever hyletonen, og kommer den fra kabinettets
>højttaler?

ja alt er låst, jeg har prøvet at trykke ctrl-alt-del og alt muligt
andet der sker intet, og hyletonen kommer fra mine 5.1
logitechhøjtalere

>MSI update er noget skrammel, så det undrer mig ikke at den er holdt op med
>at virke.

tjae men nu virkede den så igen og jeg fik hentet endnu en ny bios og
har nulstillet cmos bagefter

ok det prøver jeg lidt senere i dag

Fra : Hans

Dato : 06-01-08 10:50

not@home.dk wrote:

> ja alt er låst, jeg har prøvet at trykke ctrl-alt-del og alt muligt
> andet der sker intet, og hyletonen kommer fra mine 5.1
> logitechhøjtalere

Se, det er jo ganske interessant. Prøv og fjern dit lydkort og brug on-board
lyd i stedet for.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 06-01-08 13:56

On Sun, 6 Jan 2008 10:49:59 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Se, det er jo ganske interessant. Prøv og fjern dit lydkort og brug on-board
>lyd i stedet for.
>
>Hans

men der er et lille problem det stik som sidder fra mit logitech
højtalersystem til lydkortet det passer ikke ind i det onboardlydkort
det er vist bare et coaxialstik eller hvad man kalder det men jeg
prøvede nemlig lige da jeg havde fået det fordi jeg tænkte at måske
onboardkortet var bedre end mit creative men jeg kan ikke få det til
at passe

men inde i spillet er der en mulighed der hedder noget med hardware
open gl eller noget ligende jeg må lige ind og tjekke det, det har jeg
ikke tænkt over at mit lydkort måske kan være et problem, jeg tjekker
lige hvad muligheden hedder derinde

Fra : Hans

Dato : 06-01-08 14:10

not@home.dk wrote:

> [...]
> prøvede nemlig lige da jeg havde fået det fordi jeg tænkte at måske
> onboardkortet var bedre end mit creative men jeg kan ikke få det til

Jeg hentede manualen til dit bundkort og kan se at der både er SPDIF og
Toslink udgange på dit bundkort, så hvis dit surroundsystem har en SPDIF
indgang (Ligner et almindeligt phonostik), så burde der ikke være nogen
problemer med at bruge det indbyggede lydkort.

> [...]
> open gl eller noget ligende jeg må lige ind og tjekke det, det har jeg
> ikke tænkt over at mit lydkort måske kan være et problem, jeg tjekker

Der kan også være tale om at du har valgt et PCI-Slot til lydkortet, som
deler resurser med det primære grafikslot. Prøv og flyt lydkortet til det
andet af de to PCI-Slot du har.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 06-01-08 17:16

> [...]
>indgang (Ligner et almindeligt phonostik), så burde der ikke være nogen
>problemer med at bruge det indbyggede lydkort.

ja jeg ved godt at den sider lige ved siden af firewire indgangen men
den passer simpelthen ikke, mit stik er en lille bitte smule for
stort, det stik som også er af guld jeg har er ellers et jeg købte
sammen med en ven inde i en lydbutik inde ved søerne, vi købte også
kablet, jeg ved ikke hvorfor det er en lille smule for stort til
onboardkortet, nå men jeg prøvede at skifte creativekortet over i den
anden pcislot og det hjalp ikke desværre, men nu har jeg fået brændt
isofilen ned og vil prøve at teste ramklodserne med den så

men umidelbart kan jeg se at mine ram skal have 1.9volt og mit
bundkort giver 1.8 ? så er spørgsmålet om jeg bare kan skrue op til
1.9volt det vil jo nok ikke ødelægge rammene men spørgsmålet er om
bundkortet kan klare det ?

Fra : not@home.dk

Dato : 06-01-08 17:45

nå jeg havde ellers brændt isofilen ned været inde i bios og fået den
til at boote derfra men den skrev at jeg skulle indsætte et ordentligt
bootdevice (suk)

jeg har sat ddr volt til 1.9 den er markeret med grå inde i biosen grå
står for default så det må jo være godt nok så, jeg syntes bare at der
stod et sted at ddr på bundkortet skulle stå til 1.8 volt, nå det går
jo nok

sidst den gik i sort skærm kom der ingen hyletone altså efter at jeg
havde skiftet lydkortet over i den anden pcislot hmm det er måske bare
tilfældigt, men der plejer bare at komme en hyletone

nå men der er jo nok snart ikke meget mere at gøre jeg må smide
spillet i havet

mit intervideo windvd8 virker perfekt nu jeg ved ikke om det er efter
at jeg har opdateret bios men nu virker det i hvertfald, det var jo
med det at der skete det samme som der gør i unreal3 så problemet er i
hvertfald blevet mindre

Fra : Hans

Dato : 07-01-08 16:10

not@home.dk wrote:

> [...]
> anden pcislot og det hjalp ikke desværre, men nu har jeg fået brændt
> isofilen ned og vil prøve at teste ramklodserne med den så

Hvis stikket ikke passer, så er det fordi det er en eller anden obskur
hifi-variant, hvor stelringen er lavet af et tykkere materiale end normale
phonostik, og derved er I/O-skærmens udskæring for lille til at stikket kan
gå i.

Har du ikke et andet stereokabel liggende med phohostik, og nøjes med at
bruge det ene ledningssæt?

Det behøver ikke at være noget særligt rent kvalitetsmæssigt. Det er blot
for at få afklaret om dit Soundblaster lydkort har noget med dine problemer
at gøre, og derfor ville jeg meget gerne have det helt ud af maskinen.
Alternativt kan du jo bruge den grønne line-out på bundkortet, og fodre dit
surroundsystem med et analogt stereosignal under testen. Her skal du sikkert
bruge et kabel med 3.5 mm. stereojacks.

> [...]
> bundkort giver 1.8 ? så er spørgsmålet om jeg bare kan skrue op til
> 1.9volt det vil jo nok ikke ødelægge rammene men spørgsmålet er om

Bundkortet kan ganske givet levere meget højere spænding end 1.9 Volt, og er
dine ram beregnet til denne spænding er der ingen problemer i det.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 07-01-08 16:39

> [...]
>gå i.
>
>Har du ikke et andet stereokabel liggende med phohostik, og nøjes med at

problemet er at min computer er bygget ind i vægen jaja jeg ved godt
at det lyder lidt mærkeligt men i al beskedenhed er det ret
blæret, men kablet går fra den ene siden af vægen (mit lille værelse
hvor bagsiden af computeren stikker ind) derfra går det ned og af et
hul i bunden af vægen ind i stuen hvor forsiden af computeren er, og
ned til logitech forstærkeren, nå lang historie men kableter nok
1½meter langt så jeg kan ikke lige finde noget andet kabel

> [...]
>surroundsystem med et analogt stereosignal under testen. Her skal du sikkert

ok det kan jeg jo prøve

>Bundkortet kan ganske givet levere meget højere spænding end 1.9 Volt, og er
>dine ram beregnet til denne spænding er der ingen problemer i det.
>
>Hans

ok jeg har også sat det til 1,9

Fra : not@home.dk

Dato : 06-01-08 18:26

hmm nu skal du høre noget som jeg syntes at er underligt, jeg har lige
spillet doom3 og i baggrunden havde jeg windows jobliste åben for at
se hvad det brugte af ram og cpu, men lige når jeg går ud af det og
tjekker kan jeg se at den kun bruger 367mb ram = men cpuen ligger og
roder oppe på 100% ?

sidst jeg tjekkede det var med min gamle maskine som var en p4 3.0 med
2 giga pc400 kingston ram og et geforce 6800gt og der stod der at den
havde brugt 1,4 giga ram ?

hvordan kan det være at den ikke bruger rammene mere er cpuen måske
nok eller ? hmm nå men det kan jeg godt spille uden at den går ned jeg
fatter det ikke helt

Fra : not@home.dk

Dato : 06-01-08 18:47

hov nu er jeg helt i tvivl om hvordan jeg målte rammenes
spidsbelastning sidst, har du styr på det hvordan man gør det ?

for nu står der sidefilforbrug der hvor jeg kiggede og det er jo ikke
helt det samme

Fra : Hans

Dato : 07-01-08 16:31

not@home.dk wrote:
> [...]
> se hvad det brugte af ram og cpu, men lige når jeg går ud af det og
> tjekker kan jeg se at den kun bruger 367mb ram = men cpuen ligger og

Du kan ikke regne med hverken ram- eller cpuforbrug når du har forladt
spillet, da din nye maskine udmærket kan være meget hurtigere til at frigive
hukommelsen end dit p4 system. Cpuforbruget på de 100% kan vare et kort
øjeblik efter du lukkede spillet, hvor maskinen frigav resurcer brugt i
spillet.

> sidst jeg tjekkede det var med min gamle maskine som var en p4 3.0 med
> 2 giga pc400 kingston ram og et geforce 6800gt og der stod der at den
> havde brugt 1,4 giga ram ?

Du kan jo prøve med dette lille værktøj, som kan vise det aktuelle
ramforbrug i realtid, men det kræver at du spiller Doom 3 i et vindue:

http://www.gena01.com/memuse/

> hvordan kan det være at den ikke bruger rammene mere er cpuen måske
> nok eller ? hmm nå men det kan jeg godt spille uden at den går ned jeg
> fatter det ikke helt.

Det kan udmærket tænes at Unreal 3 anvender en form for hardwareacceleration
til lydkortet som ikke er kompatibel med Soundblasterens lydchip, så hvis du
har f.eks. valgt OpenAL under lydindstillinger i UT3, så kan det muligvis
være årsag til at din maskine crasher.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 07-01-08 16:46

On Mon, 7 Jan 2008 16:30:44 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>>
>Du kan jo prøve med dette lille værktøj, som kan vise det aktuelle
>ramforbrug i realtid, men det kræver at du spiller Doom 3 i et vindue:

ok det vil jeg lige prøvefor jeg tænker også at hvis jeg kan tjekke at
begge ramklodser er i brug uden at maskinen går ned af det så er de jo
i orden ikke ?

> [...]
>har f.eks. valgt OpenAL under lydindstillinger i UT3, så kan det muligvis

jeg har prøvet at slå det til og fra og den crasher ligemeget hvad, nå
jeg vil lige prøve det med rammene

Fra : not@home.dk

Dato : 07-01-08 20:54

>Du kan jo prøve med dette lille værktøj, som kan vise det aktuelle
>ramforbrug i realtid, men det kræver at du spiller Doom 3 i et vindue:
>
>http://www.gena01.com/memuse/

det er tjekket jeg var oppe på at bruge 1.2 giga ram under doom3

> [...]
>har f.eks. valgt OpenAL under lydindstillinger i UT3, så kan det muligvis

jeg har tjekket og jeg havde fået aktiveret opel al hardware inde i
unreal det virkede åbenbart først efter at spillet var genstartet og
nu slukkede maskinen næsten med det samme 3 gange i træk genstartede
jeg og prøvede, og det var sammee måde at den slukkede på som den
plejede bare på kortere tid nu.

så du har nok ret i at det er noget med lydkortet, jeg kunne ikke få
onboardkortet til at virke havde ellers pillet det andet fra men det
har jeg opgivet

men jeg forstår ikke at unreal3 anbefaler creative xfi lydkort på
coveret af spillet og på deres hjemmeside , for xfi kortet er jo også
et creative kort ? men måske der er noget anderledes i det lydkort i
forhold til de ældre kort ?

jeg ved ikke rigtigt om jeg orker at købe sådan et når jeg ikke er
100% sikker på at det er løsningen, men det er det jo nok

og xfi kortene er der også et hav af nå jeg vil lige tjekke priserne
til at starte med

Fra : not@home.dk

Dato : 07-01-08 21:10

jeg har været inde og kigget på dette her kort
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=416588
det er faldet en del i pris og det burde virke når det er det som de
anbefaler men jeg fatter bare ikke at der kan være så stor forskel på
2 creativekort ?

Fra : Hans

Dato : 07-01-08 21:23

not@home.dk wrote:
> [...]
> det er faldet en del i pris og det burde virke når det er det som de
> anbefaler men jeg fatter bare ikke at der kan være så stor forskel på

Jeg kender det ikke, da jeg kun bruger on-board lyd på mine maskiner, og
ikke har behov for mere.

Hvis DSP'en ikke er den samme, så er det i princippet to vidt forskellige
lydkort, selv om der står Creative på begge kort, og de vil derfor ikke have
de samme features.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 07-01-08 21:39

On Mon, 7 Jan 2008 21:23:18 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>lydkort, selv om der står Creative på begge kort, og de vil derfor ikke have

ok jeg vil lige overveje om jeg vil bruge penge på det, da det jo lidt
er et forsøg. Men du skal i hvert fald have mange tak for din hjælp
med at få testet det hele igennem, det er rart at nogen gider hjælpe

Fra : Hans

Dato : 07-01-08 22:21

not@home.dk wrote:

> ok jeg vil lige overveje om jeg vil bruge penge på det, da det jo lidt
> er et forsøg. Men du skal i hvert fald have mange tak for din hjælp
> med at få testet det hele igennem, det er rart at nogen gider hjælpe

Såvidt jeg kan se er både Audigy og X-Fi serierne OpenAL understøttede, og
da jeg ikke ved hvilket Creative kort du har, ved jeg ikke om det vil
afhjælpe dit problem.

Det er altid rart at kunne hjælpe, og det var godt vi langt om længe fik
gaflet os ind på problemet inden du fik revet alt håret ud i små hidsige
ryk.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 06-01-08 11:39

> [...]
>op på cd'en og kør testen f.eks. 1 time og se så om den går ned undervejs.

jeg har hentet den som en zipfil så pakkede jeg den ud og der kom en
mappe med en ny zipfil i hvor der står mentest+iso men når jeg pakker
den ud så kommer en mappe med et tekstdokument, skal jeg bare brænde
mappen til en cd og så boote fra den ? jeg kan nemlig ikke se nogen
isofil inde i mappen kun et tekstdokument

Fra : Hans

Dato : 06-01-08 12:32

not@home.dk wrote:

> [...]
> mappen til en cd og så boote fra den ? jeg kan nemlig ikke se nogen
> isofil inde i mappen kun et tekstdokument.

Zipfilen indeholder en iso billedfil som kan oprette en bootbar cd. Hvis du
bruger Nero skal du blot vælge åbn i filmenuen, indlæse iso-filen, og brænde
en cd.

Du kan også blot associere .iso i XP til Nero brænderprogrammet, og blot
dobbeltklikke på iso-filen, da der ganske rigtigt kommer et tekstdokument
frem hvis XP ikke ved hvad den skal gøre ved filen.

Hans

Fra : Jama

Dato : 04-01-08 12:48

<not@home.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er godt og det er det med hd2600xt men jeg vil jo også godt kunne
> spille mit unreal3 , håber at nogen kan hjælpe.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve en af spil grupperne, de må vel vide hvad
der kræves til pågældene spil. Her mener jeg bestykning af PCen etc.
Mvh.Jama

Fra : not@home.dk

Dato : 04-01-08 15:12

>Hvis jeg var dig ville jeg prøve en af spil grupperne, de må vel vide hvad
>der kræves til pågældene spil. Her mener jeg bestykning af PCen etc.
>Mvh.Jama

men det er desværre ikke kun i Unreal3 det sker men også efter lidt
tid hvis jeg ser film via enten Powerdvd eller Intervideo der går ikke
så lang tid så sker det samme under disse 2 programmer

Fra : not@home.dk

Dato : 09-01-08 17:08

hej Hans nå det var ikke lydkortet aligevel fik mit onboardlydkort til
at virke med opticalkablet og unreal slukker stadig og onboardkortet
lyder af h til , ville lige melde tilbage så nu gidder jeg ikke købe
nyt lydkort for mit creative spiller megagodt i forhold til onboard

Fra : Hans

Dato : 11-01-08 17:31

not@home.dk wrote:
> [...]
> lyder af h til , ville lige melde tilbage så nu gidder jeg ikke købe
> nyt lydkort for mit creative spiller megagodt i forhold til onboard.

Ok. Nu skrev du ikke hvilket Creative kort du har, men hvis det er et Audigy
så får du alligevel ikke noget ud af at skifte det. Du behøver dog ikke at
investere i et dyrt X-Fi kort, da dette udmærket kan klare opgaven, og så er
det oven i købet til PCI-Express bussen:

Det kræver dog at du har en optisk indgang på dit højttalersystem.

Hans

Fra : not@home.dk

Dato : 11-01-08 23:17

det er et soundblaster audigy, der står HD på chippen jeg ved ikke om
det er et audigy 1 eller audigy 2 men det har vist været dyrt det er
guldfarvet så det er en af de dyre modeller, det kan også 24bit
digital suround som jeg kører via et coaxialkabel. Ham jeg købte det
af lever desværre ikke mere så jeg kan ikke lige spørge, men jeg kan
huske at jeg fik lov til at købe det fordi at han skulle købe et endnu
nyere audigy kort og han var lidt muggen bagefter fordi han slet ikke
kunne høre forskel på dem.

så jeg er lidt i tvivl om jeg også vil side og være muggen hvis jeg
køber et xfikort og det ikke lyder bedre end det jeg har

angående det med at maskinen går ned i unreal , jeg tror at jeg i
morgen vil prøve at skrue helt ned for alle grafikindstillinger inde i
spillet og så prøve at se om den stadig går ned, jeg tænker på at det
måske har noget at gøre med at mit grafikkort er et HD kort og måske
ikke er beregnet til spilgrafik, bare en tanke