Sammenligning af processorer?
Fra : Carsten

Dato : 02-01-08 19:31

Hvor finder jeg et sted hvor man kan se en sammenligning af de
forskellige processorer fra Intel og AMD.

Jeg står for at skulle opgradere en ældre PC, og vil gerne opnå det
bedste for de færreste penge.

mvh, Carsten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-08 20:22

Carsten wrote:

> Hvor finder jeg et sted hvor man kan se en sammenligning af de
> forskellige processorer fra Intel og AMD.

De findes på alverdens online-sites, men de er ikke specielt gode, for
de ser ret ensidigt på ydelsen.

> Jeg står for at skulle opgradere en ældre PC, og vil gerne opnå det
> bedste for de færreste penge.

Hvad skal maskinen bruges til?

Intel har de kraftigste CPU'er, men AMD giver mest for pengene. Desuden
har AMD den bedste strømstyring (drosler elforbruget bedre ned ved idle).

Jesper Poulsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-01-08 07:55

Jesper Poulsen wrote:

> De findes på alverdens online-sites, men de er ikke specielt gode, for
> de ser ret ensidigt på ydelsen.

> Hvad skal maskinen bruges til?

Dette er 1000krs spørgsmålet - hvilke opgaver, evt hvilken software har stor
betydning for det optimale valg og naturligvis også budget.

> Intel har de kraftigste CPU'er, men AMD giver mest for pengene. Desuden
> har AMD den bedste strømstyring (drosler elforbruget bedre ned ved idle).

Når processorerne kører ved 100% har AMD et lidt højere forbrug - men som
regl er der en eller anden grad af idle, så det har ikke den store
betydning.

Hvilke processorer der er kraftigst afhænger af opgaverne. Intel processerer
har længe været hurtigst til kørsel af SIMD optimeret software, mens AMD
kommer meget tæt på med standard optimeret software.
Dog har jeg set at Phenom godt kan tage fusen på C2D i nogle
multimedia-tests, hvor softwaren må være SIMD optimeret.

Intels nyeste er udstyret med SSE4, mens Phenom lige er blevet udstyret med
SSE4A, der er en delmængde af SSE4 - og SSE5 er på vej (SSE5 er i
modsætning til de tidligere SSE instruktionssæt udviklet af AMD).

Igen - hvad er det for en type software, er den SIMD optimeret, er den
flertrådet - hvorledes er OS'ets parallelhåndtering - er det topydelse
eller ydelse i det brede der prioriteres ?

Reelt er der ikke den helt vilde store forskel på disse konkurrerende
processorlinier, for almindelige folk.

--

Live long and prosper...

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 03-01-08 20:12

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical_._dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller ydelse i det brede der prioriteres ?
>
> Reelt er der ikke den helt vilde store forskel på disse konkurrerende

Ifølge denne artikel har AMD Phenom problemer med at følge Intels CPU'er
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2007/12/31/second-inqpressions-amd-phenom
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Peter Jespersen

Dato : 09-01-08 02:31

Paul Østerby Sørensen wrote:

<snip>

> Ifølge denne artikel har AMD Phenom problemer med at følge Intels CPU'er

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2007/12/31/second-inqpressions-amd-phenom

Til mange opgaver ligger Phenom og de nuværende C2 Quad rimelig tæt - Penryn
derimod ligger nok fast 10% over i ydelse.

Phenom bliver fremstillet som den store taber, hvilket er lidt uretfærdigt -
men i sådanne tests bliver et produkt der er 2% hurtigere altid udråbt som
vinder og beskrevet som at det vasker gulv med konkurrenterne - komplet
latterligt.

Dermed ikke at sige at Phenom ikke har været ekstrem problematisk for AMD.
Et af problemerne har nok været at de alt for tidligt annoncerede deres
planer - hvilket sikkert skete af hensyn til aktiekurserne.

--

Live long and prosper...