Hvordan får jeg softwaren ud af denne her.~
Fra : Leif

Dato : 01-01-08 20:04

Håber der er nogen der kan hjælpe med dette:

1) Har købt en HP a6233 med Vista og en del anden software.
2) Bla. hardwaren er der Tuner kort.
3) Har lavet de anbefalede recovery dvd'er.

4) Ønsker at lave en alm.Vista dvd, så jeg kan lave en ny alm. installation
senere
5) Ønsker at gemme installationen af alt softwaren, så jeg kan lave den om
til XP.

Spørger i morgen (Tele)butikken om ikke der burde følge div. cd'er og alm.
vejledninger med.
Om ikke andet så da til Tuneren ,deer er Hauppage hybrid 1200.

Mvh, Leif

Fra : Jan Vennike

Dato : 01-01-08 21:57

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vejledninger med.
> Om ikke andet så da til Tuneren ,deer er Hauppage hybrid 1200.

1. HP er for længe siden gået væk fra at levere CD/DVD med styresystem og
drivere med - dem skal man selv brænde ud - selv på business modelerne.

2. Du kan IKKE forvente at HP kan/vil levere drivere til XP til
"privatmodeller" - det er kun business modeller man kan "nedgradere" til
XP - se her: http://www.pcworld.dk:80/art/9036?page=1.

Har selv lavet det sidste trick med et par HP bærbare lige før jul - man får
så 2 CD'ere pr maskine, en med XP og en med alle drivere. Men ifølge HP's
support er det slut d. 1/7-2008.

/Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-08 08:09

Jan Vennike wrote:

> så 2 CD'ere pr maskine, en med XP og en med alle drivere. Men ifølge HP's
> support er det slut d. 1/7-2008.

Så er det godt at der findes andre operativsystemer ...

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-08 17:35

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> wrote in message
> [...]
> senere
> 5) Ønsker at gemme installationen af alt softwaren, så jeg kan lave den om

Hvis jeg kender HP ret så er såvel OS som medfølgende software
præinstalleret. Dvs. du har ikke fået installationsfilerne, produktnøgler
eller serienumre til softwaren. Dermed kan du ikke rippe det af og
installere det medfølgende software på et andet OS. Licensmæssigt (lovligt)
kan du heller ikke bruge softwaren på en anden computer (idéen bag
OEM-software og -prisen). Det er ulempen ved at købe computere m.
præinstalleret software.

Men held og lykke hvis du kaster dig ud i det :)

mvh
///M

Fra : Leif

Dato : 02-01-08 19:25

"///M" <nomail> wrote in message

> [...]
> præinstalleret software.
>
> Men held og lykke hvis du kaster dig ud i det :)

Med en senere installation, mener jeg i stedet for min købte! XP - jeg har
jo også købt Vistaen!
Og hvad mon der sker når min harddisk står af?
Den nye erstatter jo min gamle der hugges op.

Hvis jeg havde købt en Medion, ville der stadig følge div. dvd med (iflg.
mine oplysninger)
/Leif

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-08 20:19

Leif wrote:

> Og hvad mon der sker når min harddisk står af?

Licensen følger hardwaren, så død hardware = død licens.

En af grundene til at jeg har smidt Windows på porten.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 02-01-08 20:40

Hej Jesper

> Licensen følger hardwaren, så død hardware = død licens.

Da kun hvis man køber den forkerte licenstype.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-08 20:42

Max wrote:

> Da kun hvis man køber den forkerte licenstype.

Den der ligger på en bærbar når man køber den (se Leif's indlæg).

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-08 10:03

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Den der ligger på en bærbar når man køber den (se Leif's indlæg).

Det er dog ikke Microsoft's, Windows' eller Bill Gates skyld at nogle
brugere køber deres software i OEM udgaver :)
Spørgeren kunne ligeså have købt hardwaren uden OS og købt det ved siden af.

mvh
///M

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 10:56

///M wrote:

> Det er dog ikke Microsoft's, Windows' eller Bill Gates skyld at nogle
> brugere køber deres software i OEM udgaver :)

Jo, med de horrible priser. Det er jo ikke dig og mig der fastsætte de
ågerpriser, vel?

> Spørgeren kunne ligeså have købt hardwaren uden OS og købt det ved siden af.

Kan man købe et HP til hjemmebrug uden OS?

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-08 13:35

> Jo, med de horrible priser. Det er jo ikke dig og mig der fastsætte de
> ågerpriser, vel?

Kvalitet koster. Og jeg betaler gerne.

> Kan man købe et HP til hjemmebrug uden OS?

Det ved jeg faktisk ikke. Men ingen tvinger ham til at købe et bundled
produkt. Der er alternativer!

mvh
///M

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 15:20

///M wrote:

> Kvalitet koster. Og jeg betaler gerne.

Jeg får bedre kvalitet gratis.

> Det ved jeg faktisk ikke. Men ingen tvinger ham til at købe et bundled
> produkt. Der er alternativer!

Kan han så få det hardware han gerne vil ha' uden at software følger med?

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-08 15:37

> Jeg får bedre kvalitet gratis.

Vi definerer nok kvalitet forskelligt :)

> Kan han så få det hardware han gerne vil ha' uden at software følger med?

Ja da, altså medmindre han vil have at der står HP på hans hardware. Kan han
få den leveret med Linux? (jeg tvivler)

mvh
///M

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 16:29

///M wrote:

> Vi definerer nok kvalitet forskelligt :)

Jeg finder det en høj kvalitet at jeg kan benytte min maskine på den
måde som jeg ønkser og ikke som et firma har bestemt det.

Du kan ikke engang betale dig fra at få Vista til at give dig den samme
frihed

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-08 09:40

> Jeg finder det en høj kvalitet at jeg kan benytte min maskine på den
> måde som jeg ønkser og ikke som et firma har bestemt det.

Definitionsspørgsmål.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-08 15:27

///M wrote:

> Definitionsspørgsmål.

Nej. Det er ikke et definitionsspørgsmål om jeg har de friheder jeg
ønsker mig.

Men det er et faktum at man ikke kan betale sig til de friheder med Vista.

Jesper Poulsen