Bedstefar PC
Fra : Gynhur

Dato : 29-12-07 22:41

Hej.

Efter at min bedagede computer her i julen er begyndt at opføre sig
underligt, har chefen (endelig) givet lov til at bygge en ny. Problemet er
så at jeg, selvom jeg gennem tiderne har bygget mange computere op, er
blevet lidt rusten med hensyn til hvad der rører sig i dag. Et kig på
EDBpriser har bare gjort forvirringen større.

Efter at mit afkom er flyttet hjemmefra er de begyndt at kalde mig
bedstefar,(selvom de ikke har gjort noget ved sagen endnu , og jeg er da
også inde på at det jeg skal lave er en "bedstefar PC".

Er der nogen der kan hjælpe med forslag?

Selvom jeg ikke længere har reflekser til hurtige spil vil jeg dog ikke helt
afskrive muligheden. Ind imellem får vi besøg af unge mennesker der godt kan
komme til at kede sig i selskabet. Der er computerspil en glimrende
afledning.

Der er et par enkle krav. Det første er at den skal være rimelig billig. Det
andet er at den skal være så lydløs som mulig.

Umiddelbart kan jeg tænke mig en core2 duo processor, et Nvidia 8800GT
grafikkort, og et bundkort med passivt kølet chipset. Processor og
grafikkort må også gerne være passivt kølet. Strømforsyningen skal vel være
på omkring 500w, og med 120 mm blæser. Kabinettet skal have en god
luftgennemstrømning og måske et par støjsvage 120 mm blæsere, og endelig
ikke med noget lysgeil. (Jeg har et par kabinetter med LED lys og
stroboskobeffekt og lys i blæserne ogjegskalkommeefterdig, og de bliver
ærlig talt lidt trættende i længden). Bundkortet må gerne kunne overclocke
og have blæserstyring. Det kan godt være jeg er blevet for gammel til at
overclocke, men jeg vil nu ikke afskrive muligheden.

Det er vist hvad jeg umiddelbart kan komme på. Er der noget indlysende jeg
har glemt, så fyr endelig løs.

Nå, ja, systemet bliver installeret med Windows XP Pro, hvis det betyder
noget.

Jo, lige en enkelt ting mere. Bundkortet skal understøtte wake on keyboard.
Umiddelbart troede jeg at det gjorde alle bundkort, men for nylig
installerede jeg et MSI bundkort for en bekendt, og det understøttede IKKE
wok. Til dem der undrende spørger hvorfor, vil jeg sige at det er en enorm
lettelse når man gerne vil have placeret kabinettet langt inde under
skrivebordet, og man har en stiv ryg. Når man samtidig kan bruge et
eksternt optisk drev og en USB læser der står på skrivebordet, bliver det
ikke bedre. Maskinen går automatisk i dvale hvis den ikke bliver brugt i 10
min, og så vågner den igen bare man rører keyboardet.
Gyn

Fra : Mads

Dato : 29-12-07 23:05

On Sat, 29 Dec 2007 22:41:01 +0100, "Gynhur" <gynhur@invalid> wrote:

>Der er et par enkle krav. Det første er at den skal være rimelig billig. Det
>andet er at den skal være så lydløs som mulig.

Det er jo så desværre to lidt modstridende krav, for de billige
komponenter er jo typisk også dem der larmer mest.

> [...]
>og have blæserstyring. Det kan godt være jeg er blevet for gammel til at
>overclocke, men jeg vil nu ikke afskrive muligheden.

Jeg har selv for nylig bygget flere PCer der svarer meget til det du
beskriver. Passivt kølet CPU og grafikkort er dog en svær en,
men begge dele kan til gengæld nemt gøres meget stille.

Her er de PC'er jeg byggede :

Bundkort : Asus P5K Wifi Deluxe
Passivt kølet og med masser af potentiale for overclocking
Der er dog lignende modeller fra Asus som har samme chipset og
som er passivt kølet, men som koster lidt mindre

CPU: Intel E6600 / E6750
E6750 er vist den billigste. Ellers ikke den store forskel.

CPU køler. Scythe Infinity. Har 120mm blæser og er
utrolig stille.

PSU: Corsair VX550. Har også 120mm blæser og er meget
stille. Desuden har den løse kabler, så man sætter kun de kabler til
som man skal bruge. Sparer kabelrod i maskinen.

Grafikkort : 8800GT. Mit kort er lydløst, men andre har dog ikke
gjort de samme erfaringer. Køleren kan dog udskiftes med en
passiv, eller ultra støjsvag. Zalman laver nogen gode nogen og de
er ikke så dyre.

Kabinet. Antec P180/182. Lidt dyrt, men man får virkeligt noget
for pengene. Udvendigt en rigtig herre PC at kigge på, Mørk og
skinnende, men uden lysshow og gøgl. Invendigt masser af støj-
dæmpning af både PSU og harddiske, samt 3 stk 120mm kabinet
blæsere, alle med 3 hastigheder. PSU'en sidder i bunden i sit
eget aflukke, men de ekstra blæsere giver et rigtigt godt airflow
selv med blæserne på laveste RPM.

Jeg har nu bygget adskillige maskiner op omkring disse dele og både
mine venner og jeg selv har været virkeligt tilfredse med resultatet.
Maskinerne er så stille at man faktisk ikke kan høre dem på en
meters afstand

mvh Mads

Fra : Docone

Dato : 30-12-07 14:47

Jeg har da en bedstefar PC´er til salg.

Pentium 4 2,2 Ghz med skærm, printer, mus og skanner til ren bedstefar pris
= 1000 kr og har du mimrekort slaå jeg en 50 af i prisen

Jesper

Fra : Mads

Dato : 30-12-07 15:13

On Sun, 30 Dec 2007 14:47:27 +0100, "Docone"
<docone@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har da en bedstefar PC´er til salg.

Så brug en markedsgruppe

Fra : Pico

Dato : 30-12-07 18:59

Gynhur wrote:
> Hej.

Jeg er også i bessefar alderen og har gennem tiden bygget mange Pc'er,
repereret, lavet for venner osv. Den maskine jeg har nu er en færdigbygget
HP, jeg gider ærligtalt ikke bruge tid og kræfter på selv at bygge, der er
efter min mening ikke noget at spare mere og det enda selvom jeg bor i
gåafstand fra H. K. Automation, som efter min mening er leveringsdygtig i
nogle af de mest fornuftige priser (har ingen tilhørsforhold til ham udover
jeg har købt meget der).
Det det gælder om er at finde en maskine der tilfredstiller ens behov, så
har man heller ikke problemer med at der evt er noget der ikke passer sammen
eller problemet med selv at finde evt. fejl
Det var så bare mine nytårstanker
Godt nytår til alle.
--
MVH
Pico

Fra : Dr.Phil

Dato : 30-12-07 20:18

"Gynhur" <gynhur@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrivebordet, bliver det ikke bedre. Maskinen går automatisk i dvale hvis
> den ikke bliver brugt i 10 min, og så vågner den igen bare man rører

Hvis du selv vil lægge Windows på så kig på www.topdata.dk
Så slipper du selv for at samle og det er nogen gode maskiner til prisen.

Fra : Gynhur

Dato : 31-12-07 00:19

"Dr.Phil" <321@123.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du selv vil lægge Windows på så kig på www.topdata.dk
> Så slipper du selv for at samle og det er nogen gode maskiner til prisen.

Der er flere der har foreslået at købe en færdigsamlet computer. To ting
taler imod det. For det første har jeg ikke endnu fundet en færdig computer
der opfylder de krav jeg har stillet. Bl. a. til støjdæmpning. For det
andet: Tag ikke glæden fra en gammel mand. Jeg nyder at samle en computer og
få den til at virke. I tidens løb har jeg samlet omkring 30+ computere, og
de fleste af dem har fungeret perfekt når jeg har færdiggjort dem.

Som andre har skrevet før mig. Færdigsamlede computere der kan sælges til en
billig pris har ofte ét eller flere drawbacks. Selvfølgelig kører de som de
skal, og hardwaren er fint afstemt, men ofte mangler de lige de ekstra ting
der gør alt det sjove.

Det kan være bundkortet mangler visse features, ikke er egnet til overclock,
eller det er grafikkortet der er sparet på. Ingen af dem jeg har hørt der er
set markedsført som støjsvage har på mig virket særlig støjsvage, så jeg er
nok lidt svær at gøre tilfreds. Når der følger en masse software med, så er
det ofte en alt i én pakke hvor alt bliver installeret på en gang, og det
ikke er muligt at fravælge de ting man ikke ønsker. Noget jeg bl. a. har
oplevet på de Dell bærbare computere mine børn har købt.

Indrømmet, jeg kan ikke samle en computer billigere end at købe en færdig,
men jeg kan samle en computer der består af dele jeg stoler på, og som fuldt
og helt opfylder mine behov. Det betyder mere for mig end at det skal være
nemt. Jeg har heller ingen problemer med at skulle installere al softwaren
og driverne selv.

Tak til Mads for hans tilbagemelding. Der er bestemt noget at kigge efter.
Jeg vil meget gerne høre fra andre der har lignende anbefalinger.

Til Jesper vil jeg bare sige at så meget bedstefar er jeg altså heller ikke
. Den maskine du tilbyder er mere bedstefar end mig. Den burde have været
på plejehjem for længe siden.

Gyn

Fra : Max

Dato : 31-12-07 00:24

Hej Gynhur

> Til Jesper vil jeg bare sige at så meget bedstefar er jeg altså
> heller ikke . Den maskine du tilbyder er mere bedstefar end mig.
> Den burde have været på plejehjem for længe siden.

Som rigtig bedstefar klare jeg mig da fint med en 650 MHz
Pentium 3 uden de store problemer :)

--
Mvh Max

Fra : Mads

Dato : 31-12-07 01:25

On Mon, 31 Dec 2007 00:24:06 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Som rigtig bedstefar klare jeg mig da fint med en 650 MHz
>Pentium 3 uden de store problemer :)

Så bruger du den nok også kun til 7 kabale og ikke til
Crysis og COD4 som jeg gør.

mvh Mads
( som godtnok ikke er bedstefar, men som dog er gammel nok )

Fra : Max

Dato : 31-12-07 01:42

Hej Mads

> Så bruger du den nok også kun til 7 kabale og ikke til
> Crysis og COD4 som jeg gør.

Jeg spiller ikke, men køre Pagemaker, Photoshop, Illustrator,
Autocad, MechanicalDeskTop og mange andre programmer
på sådan et par gamle maskiner. Jeg køber da nye PC'er til
mine klienter, men strengt taget syntes jeg ikke at de køre så
meget hurtigere. Man vinder mere i tid ved at være rigtig god
til at bruge programmerne effektivt.

--
Mvh Max

Fra : Gynhur

Dato : 31-12-07 02:02

> [...]
> mine klienter, men strengt taget syntes jeg ikke at de køre så
> meget hurtigere. Man vinder mere i tid ved at være rigtig god

Som tidligere nævnt spiller jeg heller ikke. Ret meget ihvertfald. Ideen er
at den computer jeg skal til at samle skal holde de næste 4-5 år. For
øjeblikket har jeg 4 computere stående under mit skrivebord. De bruges til
forskellige formål og er koblet sammen med tastatur mus og skærm med en KVM
switch. Hovedcomputeren der kører Windows og bruges til alt det gængse er en
gammel sag med en 1,9Mhz AMD processor. Den har gjort det godt, men er nu
over the hill. Den nye skal så være dens værdige afløser, og forhåbentlig
holde mange år endnu. Bl. a. skulle den helst kunne køre det styresystem der
kommer til at afløse Windows Vista, som jeg regner med helt at springe over.
Gyn

Fra : Gynhur

Dato : 31-12-07 02:09

> [...]
> forhåbentlig holde mange år endnu. Bl. a. skulle den helst kunne køre det
> styresystem der kommer til at afløse Windows Vista, som jeg regner med

DOH! Godt nok er det en gammel processor jeg har, men dog ikke så gammel at
den regnes i Mhz . Jeg mener selvfølgelig 1,9 Ghz .
Gyn

Fra : Max

Dato : 31-12-07 12:06

Hej Gynhur

> [...]
> endnu. Bl. a. skulle den helst kunne køre det styresystem der kommer
> til at afløse Windows Vista, som jeg regner med helt at springe over.

Computere er ikke noget der er fremtidssikret mere, de er blevet så
billige efterhånden at man verfer dem ud når man møder noget de ikke
kan. Jeg samlede også tidligere selv PC'er til klienterne, men det kan
slet ikke gå mere, jeg har en god leverandør jeg kontakter og definere
hvad jeg skal bruge, så levere han maskinen opsat til klienten og jeg
kan bruge kræfterne til noget mere givtigt. Hardwaren i en almindelig
arbejds PC koster vel omkring 2500 kr. det beløb kan man hurtig
bruge til fejlfinding, så det gider jeg ikke mere. Der var engang det var
sjovt at bygge maskiner, men det er ligesom overstået, PC'er er idag
køb og smid ud grej.

--
Mvh Max

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 31-12-07 12:17

On Mon, 31 Dec 2007 12:06:16 +0100, Max wrote:

> [...]
> bruge til fejlfinding, så det gider jeg ikke mere. Der var engang det var
> sjovt at bygge maskiner, men det er ligesom overstået, PC'er er idag

Det er noget vrøvl, køber man ordentligt HW og tænker lidt frem, kan man
sagtens bygge en maskine man kan have glæde af i 4-6 år og måske endda
mere.

--
mvh.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 31-12-07 15:28

"Gynhur" wrote

> holde mange år endnu. Bl. a. skulle den helst kunne køre det styresys-
> tem der kommer til at afløse Windows Vista, som jeg regner med helt at
> springe over.

Jeg tror du får svært ved at bygge en maskine som vil være interessant
at anvende med Windows 7 engang i 2011, med mindre du køber en voldsomt
overdimensioneret maskine [1] i forhold til de behov du har idag.

Microsofts standardfremtidsudsigt er at der kommer en ny udgave hvert 4.
år og en ny revision ca. midtimellem. Fremtidsudsigten er valgt så den
passer med at deres erhvervskunder får noget ud af deres opgraderings-
aftaler, sidste gang de ikke leverede til tiden til deres erhvervskunder
blev de nødt til at brænde et par milliarder kroner af på at give gratis
uddannelseskuponer til kunderne i stedet (for at de ikke skulle droppe
at gentegne opgraderingsaftalen).

Vista kom i starten af året, det burde betyde at R2 af vista kommer om
et års tid og at næste udgave af Windows kommer i 2011.

I det sidste par år er det væltet frem med flerkerne-processorer, de er
nu så billige at det er skørt ikke at købe en. Man kan nu købe en 4-
kerne processor til en fornuftigt pris, den koster ikke ret mange
hundrede kroner mere end en 2-kerne processor, til næste år (2008)
lanceres 8 og 16 kerne processorer. Om 3-4 år er der vel så mange
kerner i en processor at man ikke længere gider at tælle dem.

Der er ingen grund til at tro at udviklingen vil tage af i hastighed in-
den den næste version af Windows bliver lanceret, køb til det behov du
har nu og i det nærmeste år.

Priserne på RAM ser ud til at falde i det nye år, man kan allerede nu
bestille 2 GB RAM-klodser til 375,- kr. per styk:

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=351149

Sjovt nok koster 2 GB RAM til forholdsvise moderne bærbare kun 291,- kr.
(RAM til bærbare plejer at være dyrere end til normale pcere):

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2028466

En anden ting som ændrer sig før Windows 7 kommer, er at der kommer en
ny standard for stik til skærme, den hedder display port:

http://en.wikipedia.org/wiki/Display_port

Harddiskene har udviklet sig en del i 2007, en TB-disk vil falde så
meget i pris næste år at den er indenfor rækkevidde for de fleste:

http://shg.dk/produkter/list2.asp?katid=c7245#13575

HD-DVD og Blueray-drev er sandsynligvis blev afløst af et lagermedie som
har større kapacitet og er billigere at producere uden at det er nødven-
digt at fabrikanterne skal betale licens for det til opfinderen (kine-
serne bryder sig ikke om at betale licensafgifter og vil om ikke andet
selv udvikle en standard som kan slå de andre på om ikke andet så på
fremstillingsprisen).

Nogle af de ting du omtaler du vil bruge maskinen til, f.eks. overcloc-
king, gør at du nok ca. skal have en maskine med disse komponenter hvis
du skulle købe den nu:

Seagate ES.2 1000GB, 2.083,00
Intel Core 2 Quad Q6600, 1.719,00
CoolerMaster CM Stacker 832 1.625,00
Pioneer DVR-212, DVD±RW, Bulk 256,00
shg Memory DDR2-800, 2048MB 4 X 375,00 1.500,00
Asus P5N-T Deluxe, Socket 775 1.842,00
Corsair CMPSU-750TXEU, 750Watt 1.025,00
Asus EN8800GT/G/HTDP/512M, PCI-E 1.999,00
=========
12.049,00
=========

Listen med produktlinks kan læses online:

http://www.shg.dk/kundecenter/cart_ext.asp?id=9JK7TEO4I9

Du skal nok regne med noget bedre RAM hvis du skal overclocke ret meget.

[1] f.eks. en rigtigt godt udstyret Dell Precision T7400 med 64 GB RAM:

http://premierconfigure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?config_data=&%7etgt=global_cfg&c=dk&cs=RC1077943&customer_id=RC1077943&fb=1&l=da&oc=WT74001&s=PAD

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 31-12-07 15:43

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> [...]
> 4. år og en ny revision ca. midtimellem. Fremtidsudsigten er valgt så
> den passer med at deres erhvervskunder får noget ud af deres

Hm, vi har i firmaet i løbet af 2007 opgraderet fra Windows 2000 til
Windows XP Pro SP2.

Windows Vista? Ikke de kommende fire år ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 31-12-07 16:32

"Erik Olsen DK" wrote

> Hm, vi har i firmaet i løbet af 2007 opgraderet fra Windows 2000 til
> Windows XP Pro SP2.

Det passer jo fint, så kan i bruge starten af næste år på at lægge SP3
på maskinerne.

Hvis I anvender Windows servere og AD, kommer der rigtigt meget god
funktionalitet med Windows Server 2008 i starten af året (lanceres den
28. februar 2008) som kræver at SP3 er installeret på Windows XP.

En af de funktioner jeg ser mest frem til, er muligheden for at kunne
kontrollere de maskiner som kommer på netværket med Network Access Pro-
tection (NAP). Hvis maskinens konfiguration og herunder opdaterings-
status ikke stemmer overens med en forudarbejdet politik bliver maskinen
smidt ud på at karantæne-/opdaterings-netværk hvor den ikke kommer væk
fra førend den er opdateret. Med NAP kan man minimere skaden, ved at en
rejsende bærbar kommer ind inficeret og lægger netværket ned mens den
forsøger at sprede infektionen til andre maskiner på netværket (det for-
udsætter at man har netværksudstyr som supporterer 802.11x og flere
VLAN per netværksport).

Der kommer også en masse andre dejlige udvidelser til gruppe-politikker,
fil og print og til Terminal Server. Og endelig er deploymentdelen
blevet betydeligt bedre og hurtigere, man kan nu rulle Windows Server
2008 ud på omtrent en halv time inklusive endelig opsætning af server-
roller (det tager omkring 15 minutter at deploye selve OSet, oprette og
formatere OS-partitionen og navngive den og melde den ind i domænet på
en nøgen maskine), Vista tager lige så lang tid at deploy fra Windows
Server 2008.

Bruger I mange specielle programmer, eller hardware, som tog lang tid
om at blive SP2-kompatible siden I var så længe om at deploy den?

> Windows Vista? Ikke de kommende fire år ...

Forhåbentlig kan jeres maskiner køre de fire år og skal ikke udskiftes i
mellemtiden, du skal nok regne med at det bliver svært at fremskaffe
drivere til Windows XP efterhånden som tiden går.

Fra : Mads

Dato : 31-12-07 09:41

On Mon, 31 Dec 2007 01:41:50 +0100, "Max"
> [...]

>mine klienter, men strengt taget syntes jeg ikke at de køre så
>meget hurtigere. Man vinder mere i tid ved at være rigtig god

Det vil jeg så ikke give dig helt ret i. Jeg bruger selv Autocad
i mit arbejde og har gjort det siden slutnigen af firserne og jeg
kender kun alt for godt de frustrationer der opstår når man
kører et sådan program på en for lille maskine.
Bevares, en af de gamle versioner vil da nok køre fint på
en 650 Mhz maskine, men bestemt da ikke en ny version.
Jeg ville sgu nødig skulle sidde og vente på min Acad 2007
på sådan et gammelt hakkebrædt. Jeg tror det røg ud af
vinduet efter nogen få timer. ( ved et uheld, selvfølgelig )

Fra : Vidal

Dato : 31-12-07 11:23

Gynhur skrev:
> [...]
> blevet lidt rusten med hensyn til hvad der rører sig i dag. Et kig på
> EDBpriser har bare gjort forvirringen større.

Du kan prøve at se f.eks. her:

http://www.fcomputer.dk/?show=menu&menuid=408

Her kan du ud fra nogle grundmodeller sammensætte
din egen computer og vælge en konfiguration.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Gynhur

Dato : 01-01-08 20:26

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Til alle.

Tak for Jeres tilbagemeldinger. Nu har jeg i det mindste fået en idé om
hvilken vej jeg skal bevæge mig. Efter at have fulgt de fleste af de links
jeg har fået om færdigbyggede computere, er jeg nået frem til at det bedste,
for mig ihvertfald, vil være at bygge computeren op fra grunden af. Det
bliver den ikke billigere af, men til gengæld kan jeg stykke en næsten
lydløs maskine sammen. Der er tilsyneladende endnu ikke ret mange firmaer
der satser på lydløse coputere.
Gyn

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-01-08 15:15

Gynhur wrote:

> Det bliver den ikke billigere af, men til gengæld
> kan jeg stykke en næsten lydløs maskine sammen. Der er tilsyneladende
> endnu ikke ret mange firmaer der satser på lydløse coputere.

http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?mainkategori=Pcer&goto=computere&mainfunc=link

Se under deres @computere. De skulle være meget støjsvage.

mvh
Henning