Hjææælp til løsning på mit hardware proble~
Fra : Jane

Dato : 29-12-07 15:26

Jeg har stadig et problem med min nye computer, som jeg ikke kan finde en
løsning på, så jeg håber der er nogen her som kan hjælpe mig, jeg har
spurgt om det samme før, men problemet er der stadig.

Problemet opstod først lidt efter computeren blev taget i brug første
gang,september måned,-- og ca 14 dage efter.

Når jeg trykker på tænd knappen, så starter computeren op, og der kommer
lys i den udtagelige HD, DVD-drevet og Brænderen, det tager ca 3
sekunder, og så forsvinder alt strømmen, men så efter ca 4 sek kommer
strømmen igen og den starter helt normalt op, og køre perfekt uden nogen
som helst problemer, lige meget hvor længe den er tændt, eller hvor meget
den bliver belastet, der er heller ingen problemer ved genstart, men så
næste gang, efter den har været slukket, så er problemet der igen, og
kun ca 1 gang ud at 10 starter den normalt.

Jeg har fået byttet strømforsyningen, "Chill CP-520A4" (til samme model)
men det har ikke hjulpet, så har jeg skiftet bundkortet " MSI P35 Neo
F" til " MSI P35 NEO-FI" eneste forskel på de 2 bundkort er at der er
Firewire på det nye, så alle komponenter har jo været demonteret og
genmonteret på det nye bundkort, og så var problemet væk i nøjagtig 3
uger, men nu er det tilbage igen.

Når jeg kikker ind i kabinettet, og trykker på tænd knappen så kører alle
fan op på fuld styrke, når jeg så kikker på den bagerste kabinet fan, og
strømmen forsvinder, så holder fanen også op med at køre, den går så
meget ned i hastighed på de 3-4 sek så jeg kan skelne de enkelte
faneblade , og det må vel betyde at strømforsyningen holder op med at
lever strøm, eller hvad?

Hvis der er en fejl i bundkortet igen, eller et andet sted så ville fanen
vel stadig få strøm og køre for fuld styrke?

Så nu er spørgsmålet, hvad skal jeg nu udskifte, kan det være en hel
serie af strømforsyninger der har en fejl, eller bundkort?

Problemet kan vel ikke komme fra rammen, eller harddisken når alt ellers
køre perfekt, og der er slet ingen mærkelige lyde, køre helt lydløst, går
aldrig ned eller fryser, kører simpelthen som en drøm både i spil og
tunge programmer?

Jeg har prøvet at udskifte strømkablet med hele 4 andre, uden det har
hjulpet, dog sommetider når jeg piller strømkablet fra og sætter det i
igen, så kan den godt starte op i et hug, men kun til næste gang den har
været slukket, men det virker ikke hver gang.

Windows XP
Strømforsyning: Chill CP-450A4
Bundkort: MSI P35 NEO-FI
Ram: 4GB
Prosesser: intel Core 2 Quad Q6600-Køler: Scythe Infinity
Grafikkort: Gainward BLISS 8600GT
Harddisk 1 Sata-- boot: Seagate Barracuda ES 320 GB
Harddisk 2 Sata udtagelig: Samsung
Harddisk 3 Ide WDC wd 1200
Brænder-DVD Sata Samsung

Jeg håber der er nogen som kan fortælle mig hvad jeg skal prøve nu

Godt nytår og tak for alt den hjælp, jeg har fået her, i det snart
forgangne år

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : penta@panto.com

Dato : 29-12-07 16:56

"Jane" <nokvin@FjørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> næste gang, efter den har været slukket, så er problemet der igen, og
> kun ca 1 gang ud at 10 starter den normalt.

Jeg har oplevet et tilsvarende problem.
Det blev værre og værre og til sidst kunne maskinen overhovedet ikke starte.
Det var et defekt grafikkort. Geforce6800, PCIExpress.
Nyt grafikkort og hurra !

Har også oplevet at en ekstern HDD hvor powerstikket var faldet ud kunne
holde PCen i baglås.

/tomov

Fra : Jane

Dato : 31-12-07 16:43

<penta@panto.com> wrote in

> Jeg har oplevet et tilsvarende problem.
> Det blev værre og værre og til sidst kunne maskinen overhovedet ikke
> starte. Det var et defekt grafikkort. Geforce6800, PCIExpress.
> Nyt grafikkort og hurra !

Jo meeen hvorfor stopper kabinet fanerne så i de 3-4 sek, de skulle vel
stadig køre selvom grafikkortet er defekt, ikke?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-01-08 15:02

"Jane" <nokvin@FjørnDættehotmail.com> skrev

> Når jeg trykker på tænd knappen, så starter computeren op, og der kommer
> lys i den udtagelige HD, DVD-drevet og Brænderen, det tager ca 3

Det kunne tyde på en komponent med overgang eller et problem relateret til
stel potentiale. Elektrisk overgang kan desværre have indvirkning på de
moderne flashbios.

Den kan være enten højttalere, skærm eller andet. Det kan også skyldes, at
der er strømførende kabler, der ligger for tæt op ad eksempelvis mus og
tastaturkablerne. Det har set oplevet mange gange i kontorinstallationer,
hvor kablerne er både fprlænget og bundtet.

Prøv allerførst at jorde din maskine. Har du ikke andet, så brug evt en
radiator eller koldtvandshanen. Det er *ikke* lovligt, men hvis det løser
dit problem, så ved du hvor, du skal lede. Sørg for, at ALLE komponenter har
fælles stelpotentiale.

Claus

Fra : Jane

Dato : 02-01-08 15:40

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> [...]
>
> Det kunne tyde på en komponent med overgang eller et problem relateret
> til stel potentiale. Elektrisk overgang kan desværre have indvirkning
Kan det få strømforsygningen til at gå helt død i 3-4 sek?

> [...]
> eksempelvis mus og tastaturkablerne. Det har set oplevet mange gange i
> kontorinstallationer, hvor kablerne er både fprlænget og bundtet.
Men skulle problemet så ikke være være der hele tiden?
Når først den er tændt, er der slet ingen problemer.

> [...]
> en radiator eller koldtvandshanen. Det er *ikke* lovligt, men hvis det
> løser dit problem, så ved du hvor, du skal lede. Sørg for, at ALLE
???
Uha.. det lyder teknisk, hvordan gør jeg det?
Jeg mener ikke der er et tredie ben på det kabel som lever strøm til
computeren.

Nogen gange starter den op i et hug hvis jeg piller strømkablet ud og
sætter det i igen, lige før jeg trykker på tænd knappen.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-08 16:14

Jane wrote:

> Kan det få strømforsygningen til at gå helt død i 3-4 sek?

Nej.

> Men skulle problemet så ikke være være der hele tiden?

Jo.

Det er direkte *livsfarligt* - *LIVSFARLIGT* !!!

> ???
> Uha.. det lyder teknisk, hvordan gør jeg det?

I dk.teknik.elektronik sidder fagfolk (og Claus Tersgov er der ikke) der
kan vejlede til i korrekt jording. Jord og stel er ikke det samme, men
det ved Claus Tersgov ikke.

> Jeg mener ikke der er et tredie ben på det kabel som lever strøm til
> computeren.

Benet er der ikke, men lederen er indeni.

> Nogen gange starter den op i et hug hvis jeg piller strømkablet ud og
> sætter det i igen, lige før jeg trykker på tænd knappen.

Det lyder til at din strømforsyning er syg.

Jesper Poulsen

Fra : Jane

Dato : 03-01-08 19:07

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in

> Det lyder til at din strømforsyning er syg.
Det er også hvad jeg tror, strømforsygningen er en "Chill CP-520A4" og jeg
har ringet til fabrikanten, de mente ikke det var strømforsygningen, de
havde aldrig hørt om det problem, jeg købte en ny magen til og satte i, men
det løste ikke problemet, men derfor kan det vel godt være at en hel serie
af samme mærke har en fejl. Er snart ved at få grå hård af det skidt, men
måske betyder det ikke noget :(

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-01-08 20:01

> [...]

> af samme mærke har en fejl. Er snart ved at få grå hård af det skidt, men

Det er næppe din psu!

Det er helt sikkert som jeg siger. Enten er din bios ved at stå af pga uheld
med statisk påvirkning, eller lignende.

Det problem, du beskriver, har jeg oplevet massvis af gange.

Claus

Fra : Jane

Dato : 05-01-08 20:18

> [...]
> uheld med statisk påvirkning, eller lignende.
>
> Det problem, du beskriver, har jeg oplevet massvis af gange.

Men hvad kan så løse problemet, jord på strømkablet?
Hvis ja så må jeg få fat i et kabel på mandag, som jeg kan trække fra
køkkenet
--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-01-08 19:59

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev

> Det er direkte *livsfarligt* - *LIVSFARLIGT* !!!

Vrøv!

Kom med et eneste eksempel på folk, der er kommet til skade. Der findes
INGEN eksempler i hele danmark!

Ikke eet eneste...

Lad være med at lege dramaqueen!

Claus

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 03-01-08 20:10

On Thu, 3 Jan 2008 19:58:39 +0100, Claus Tersgov wrote:

> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev

> Vrøv!

Det bestemt det ikke er, det er både ulovligt og farligt.

--
mvh.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 23:05

Ludvig Nielsen. wrote:

> Det bestemt det ikke er, det er både ulovligt og farligt.

Nu ser jeg ikke Claus Tersgovs indlæg, men på basis at dette indlæg vil
jeg gerne advare mod indlæg fra den mand.

Jesper Poulsen

Fra : Leif

Dato : 02-01-08 16:18

"Jane" <nokvin@FjørnDættehotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Nogen gange starter den op i et hug hvis jeg piller strømkablet ud og
> sætter det i igen, lige før jeg trykker på tænd knappen.

Hvis du nu tager strømkablet (230 volt) og vender det 180° i stikkontakten.
Bare for lige at prøve om der er forskel på fejle, når der er ombyttet på
fase
og nul.

En andet at prøve: Har du TV tuner i maskinen, så tag antennen helt fra.

Ellers lad din forhannnndler tage det hele tilbage og levere noget andet.
Livet er for kort til at bøvle med noget der er nyt.

Mvh, Leif

Fra : Jane

Dato : 03-01-08 19:10

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> wrote in

> [...]
>>

> Hvis du nu tager strømkablet (230 volt) og vender det 180° i
> stikkontakten. Bare for lige at prøve om der er forskel på fejle, når
Det vil jeg så prøve
> En andet at prøve: Har du TV tuner i maskinen, så tag antennen helt
> fra.
Det har jeg ikke
> Ellers lad din forhannnndler tage det hele tilbage og levere noget
> andet. Livet er for kort til at bøvle med noget der er nyt.
Det har du ret i, men jeg har selv købt alle komponenterne, så det kan
jeg ikke :)

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jane

Dato : 05-01-08 20:20

> [...]

> Hvis du nu tager strømkablet (230 volt) og vender det 180° i
> stikkontakten. Bare for lige at prøve om der er forskel på fejle, når
Det hjalp så ikke :(

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-01-08 19:57

"Jane" <nokvin@FjørnDættehotmail.com> skrev

> Kan det få strømforsygningen til at gå helt død i 3-4 sek?

Ja, det kan det. Hvis bios går ned, så stopper den med at melde "power
good", og så stopper psu'en indtil det hele genstartes.

> Men skulle problemet så ikke være være der hele tiden?
> Når først den er tændt, er der slet ingen problemer.

Nej, ikke hvis det er bios, som bliver forstyrret i opstarten.

Jeg har navnlig oplevet det på 4-5 af de Medion maskiner, Aldi solgt sidste
sommer. Hver tiende gang kan de ikke starte op, medmindre de er jordet.

> Nogen gange starter den op i et hug hvis jeg piller strømkablet ud og
> sætter det i igen, lige før jeg trykker på tænd knappen.

Hvilket bestyrker min mistanke...

Claus

Fra : Henning

Dato : 02-01-08 18:19

> [...]
>dit problem, så ved du hvor, du skal lede. Sørg for, at ALLE komponenter har

Claus, har du drukket hjernen ud nytårsaften? Normalt plejer dine råd
at være fornuftige, men denne gang er det direkte livsfarligt!!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-01-08 20:03

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev

> Claus, har du drukket hjernen ud nytårsaften? Normalt plejer dine råd
> at være fornuftige, men denne gang er det direkte livsfarligt!!

Det er noget vrøvl...

Kom med bare eet eneste eksempel på personskade i danmark. De findes IKKE!!

Det er ren teori som bunder i en masse visser!

Jeg vendetr spændt på specifikker henvisninger. Sikringsstyrelsen har ikke
et eneste tilfælde registreret i danmark!

Claus

Fra : penta@panto.com

Dato : 02-01-08 21:52

> [...]
> dit problem, så ved du hvor, du skal lede. Sørg for, at ALLE komponenter

BRUG ALDRIG RADIATOR ELLER VANDRØR.!!!!!!!

Du kan bringe dig selv og andre i livsfare.

Der er ingen garanti for at de er jordforbundne, og har du en kortslutning
kan du pludselig have 230v på radiatoren eller vandhanen.

Men ellers er det jo godt at have jord på.
Sørg evt for at alle apparater har fælles jord i stikdåsen i det mindste.

venligst
tomov

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 11:06

penta@panto.com wrote:

> Men ellers er det jo godt at have jord på.

Der skal faktisk være forbundet en PE til PC'en, når der er PE-leder i
forsyningskablet.

PE = Protection Earth - Beskyttelsesjord.

> Sørg evt for at alle apparater har fælles jord i stikdåsen i det mindste.

Det er bestemt bedre end at slå andre ihjel ved radiatoren

Jesper Poulsen

Fra : Jane

Dato : 03-01-08 19:15

<penta@panto.com> wrote in

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> BRUG ALDRIG RADIATOR ELLER VANDRØR.!!!!!!!
>
> Du kan bringe dig selv og andre i livsfare.
Det vil jeg nu heller ikke selv forsøge, jeg er ikke vild med EL, og
beboerne i de to etager nedenunder, kan jo risiker at komme i stødet, kan
jeg forstå :)
> [...]
>
> Men ellers er det jo godt at have jord på.
> Sørg evt for at alle apparater har fælles jord i stikdåsen i det
Jeg ved at der ikke er jord på i lejligheden, kun i køkkenet

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Leif

Dato : 03-01-08 20:07

> [...]

Selvfølgelig - sæt maskinen op derude / derinde, og test.
Så finder du ud af om jord hjælper.
/Leif

Fra : Jane

Dato : 08-01-08 15:46

Jane <nokvin@FjørnDættehotmail.com> wrote in

Jordforbindelse hjalp så heller ikke :(

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : kim@morgen.dk

Dato : 09-01-08 13:29

On 8 Jan., 15:45, Jane <nokvin@FjørnDættehotmail.com> wrote:
> Jane <nokvin@FjørnDættehotmail.com> wrote innews:Xns9A159D052D279nokvinFjrnDttehotmai@212.242.40.196:
>
> Jordforbindelse hjalp så heller ikke  :(
>
> --
> Venlig hilsen
> Jane

Hej Jane

Har du prøvet at opstarte/køre PC'en med absolut mindst nødvendige
hardware og tilslutninger. En måde at arbejde sig frem til synderen.

Det kunne godt lyde som f.eks. en dårlig kondensator eller en kold
lodning et sted.

Prøv at tage ALT fra så kun bundkort, CPU/køler, grafikkort, PSU,
1xRAM, 1x HDD, keyboard og mus er tilsluttet.

Fra : Jane

Dato : 11-01-08 16:22

kim@morgen.dk wrote in news:a07f5141-f406-40ad-935e-1ca90f7ea798
@e32g2000prn.googlegroups.com:

> [...]
>
> Prøv at tage ALT fra så kun bundkort, CPU/køler, grafikkort, PSU,
> 1xRAM, 1x HDD, keyboard og mus er tilsluttet.
Hej Kim. Jeg har prøvet at tage alt fra undtagen grafikkort, Ram og boot
HD, men uden resultat, jeg har testet rammen 4pass og der vises ingen
fejl.

Nu har jeg slukket skærmen de sidste 5 gange, inden jeg har tændt
computeren, og så har den INDTIL NU startet normalt op, men det kan jeg
nok ikke regne med, da den også før har startet normalt nogle gange i
træk.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : QBIC [6400]

Dato : 19-01-08 00:46

Det kunne ikke være at du skal i bios sætte noget med at systemet skal vente
3 sekunder eller 4 om at boote ?

Det kunne være det

/ Niels

Fra : Jane

Dato : 10-02-08 16:31

"QBIC [6400]" <nhwp@mail.dk> wrote in

> Det kunne ikke være at du skal i bios sætte noget med at systemet skal
> vente 3 sekunder eller 4 om at boote ?
>
> Det kunne være det

Ja..men nu tror jeg at jeg har fundet problemet, da den har starter
normalt i en måned nu, og det gør den, hvis jeg sørger for at min skærm
"Samsung 206BV" er slukket inden jeg tænder computeren, om det så er
skærmen, eller grafikkortet der har en fejl ved jeg ikke, og hvordan jeg
kan finde ud af det, ved jeg heller ikke. :(

Venlig hilsen
jane