Hvad giver mest "vnag for the buck" - Inte~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-12-07 11:33

Hej gruppe,

Jeg har været ude af selvbyggerbranchen en 4 år, men nu er det atter tid til
at sammensætte en ny PC.
Jeg ønsker at sammensætte mig en Vista kapabel maskine, som ikke skal bruges
til de helt vilde spil - SIMS 2 er nok det vildeste for øjeblikket.
Jeg planlægger at bygge den på et bundkort med shared grafik - i hvert fald
i første omgang.
Hvilken CPU skal jeg gå efter ? - jeg har kigget efter AMD 64x2 og Intel
Core Duo, men kan ikke rigtig blive enig med mig selv om hvor jeg får mest
for pengene.

mvh og glædelig jul !

Andreas M. Hansen

Fra : Mads

Dato : 24-12-07 12:18

On Mon, 24 Dec 2007 11:32:50 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Core Duo, men kan ikke rigtig blive enig med mig selv om hvor jeg får mest

Det sidste år eller to er det Intel der har ført kapløbet om at
have de højest ydende CPU'er til den laveste pris.

mvh Mads

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-12-07 13:44

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> Core Duo, men kan ikke rigtig blive enig med mig selv om hvor jeg får mest

I mine øjne er det spørgsmål lidt som at stikke håndne i en hvepserede.
Det er muligt der er forskel på de to mærker, men inkarnerede fans af
det ene mærke, vil altid hævde, at det er deres CPU, der er den der
giver mest for pengene. AMD har nogle fortrin frem for Intel, men Intel
har så andre fordele i forhold til AMD, og hvilken en af dem man skal
vælge, er nok lidt det samme som at spørge en ateist hvad han/hun ville
vælge af tro på, hvis der skulle vælges.
Det der dog er interssant at se, er den nye Intel CPU. Jeg har lge
skimmet en anmeldelse igennem, og den ser rigtig lovende ud, men prisen
er jo så desværre også derefter. Om du så vil vente til de er faldet
noget i pris, er et valg du selv må tage.

Skulle jeg hen og samle en maskine i dag, ved jeg såmænd heller ikke
hvad jeg ville vælge, men det ville nok blive en Intel, da jeg de sidste
10 år altid har kørt med en AMD, og egentlig gerne prøve noget nyt.

Jesper

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-12-07 14:18

Tak til Mads og Jesper for svar,

Jeg anede det nok, at Intel skulle være i førertrøjen.
Det er bare ret svært for mig, som lige siden den første pc med en 386DX-40,
udelukkende har bygget pc'er med AMD processorer...
Men jeg vil da bruge lidt tid her i juledagene, og se om jeg kan finde et
bundkort og en processor som jeg kan bruge.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mads

Dato : 25-12-07 14:31

On Tue, 25 Dec 2007 14:18:05 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Men jeg vil da bruge lidt tid her i juledagene, og se om jeg kan finde et
>bundkort og en processor som jeg kan bruge.

Jeg har for nyligt samlet 3 maskiner, både til mig selv og til
bekendte. Alle 3 har været baseret på Asus bundkort med
det forholdsvis nye P35 chipset, f.eks. Asus P5K
Det har været en ren fornøjelse at samle disse maskiner
og de kører alle både perfekt og stille. ( det sidste afhænger
selvfølgelig af resten af hardwaren )

mvh Mads

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 25-12-07 21:48

Andreas M. Hansen skrev:
> Tak til Mads og Jesper for svar,
>
> Jeg anede det nok, at Intel skulle være i førertrøjen.
> Det er bare ret svært for mig, som lige siden den første pc med en 386DX-40,

Hmm -- samme start med computere som min den første. Husker tydeligt min
store HD, de mange RAM, og den store skærm. Jeg mente på det tidspunkt,
at den maskine var ret stor, og jeg aldrig ville få behov for noget
større. Jeg må indrømme, at jeg har revideret den opfattelse mange gange
siden, og nok også kommer til det mange gange endnu.

> udelukkende har bygget pc'er med AMD processorer...

Dengang var det jo en stor krig, hvem der havde den hurtigste CPU, og
krigen er vel i bund og grund ikke slut endnu. Det varierer lidt med
hvem der har den hurtigste CPU til den bedste pris. De nyeste er
selvfølgelig altid de hurtigste, men til gengæld er de også klart de
dyreste.

> Men jeg vil da bruge lidt tid her i juledagene, og se om jeg kan finde et
> bundkort og en processor som jeg kan bruge.

Jeg ville starte med at finde den CPU, som i dine øjne vil give den
bedste ydelse for de penge du nu har, og så vælge mobo, RAM, og hvad du
nu ellers skal bruge bagefter.

Jesper

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-12-07 21:25

Efter nu at have kigget og studeret grundigt rundt omkring - er valget så
med 95 %'s sikkerhed alligevel faldet ud til at blive AMD....
Det er vigtigt for mig at få et bundkort med en hæderlig integreret
grafikchip og DVI udgang - og sådanne findes åbenbart ikke til Intel
processorer....
Som tingene står til lige nu, så ender jeg nok med at købe et Asus -
M2A-VM/HDMI, AMD 690G bundkort, og en AMD 64X2 5000+ processor.
Hvis der er nogen her som kan komme med et Intel baseret alternativ, så
ville det da være spændende

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans

Dato : 28-12-07 14:38

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> M2A-VM/HDMI, AMD 690G bundkort, og en AMD 64X2 5000+ processor.
> Hvis der er nogen her som kan komme med et Intel baseret alternativ,

Den integrerede x1250 grafikchip på M2A-VM/HDMI er ekstrem langsom til alt
andet end 7-Kabale og minestryger. Det er meget langsommere end f.eks. de
tidligere x1150 Ati baserede bundkort til S-939, så du vil med største
sandsynlighed ende med et eksternt grafikkort i PCI-ex slottet, hvorved du
mister HDMI, SPDIF, S-Video, Component og Composite udgangene på bundkortet.

Hvis du henter programmet Rthdribl som reference, vil x1250 chippen give 2,7
fps i 800x600, den gamle x1150 giver 14 fps og et HD2400Pro giver ca. 30 fps
til sammenligning.

Hans

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-12-07 16:28

> [...]
> 2,7 fps i 800x600, den gamle x1150 giver 14 fps og et HD2400Pro giver ca.

Hej Hans,

Hvis nu man skal sammenligne med noget jeg kender - kan du så sige noget om
hvorledes den integrerede grafik klarer sig imod det GeForce ti 4200 som jeg
har i min nuværende pc ?
Det klarer nemlig fint mit behov, jeg er som sagt ikke en gamer - det
vildeste der bliver spillet på min maskine er Sims 2

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans

Dato : 28-12-07 16:46

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> Det klarer nemlig fint mit behov, jeg er som sagt ikke en gamer - det
> vildeste der bliver spillet på min maskine er Sims 2

Det kan du godt glemme alt om med et x1250. Det egner sig slet ikke til
spil.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-12-07 10:37

Andreas M. Hansen wrote:

> Hvilken CPU skal jeg gå efter ? - jeg har kigget efter AMD 64x2 og Intel

Kig på AMD Athlon X2 BE. De har et TDP på 45W. Den er ikke blot billig i
anskaffelse, den er også billig i drift; navnligt når AMD's Cool'n'Quiet
er bedre end Intel's SpeedStep.

Min server er baseret på sådan én (og den keder sig).

Jesper Poulsen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-12-07 11:01

> Kig på AMD Athlon X2 BE. De har et TDP på 45W. Den er ikke blot billig i
> anskaffelse, den er også billig i drift; navnligt når AMD's Cool'n'Quiet
> er bedre end Intel's SpeedStep.

Hej Jesper,

Jeg har nu siddet og kigget lidt på en Athlon X2 BE-2400, og sammenlignet
den med den 64 X2 5000+ som jeg selv havde fundet frem til.
Jeg kan ikke helt gennemskue forskellen ? - udover at den bruger 45W i
forhold til 62W

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-12-07 14:17

Andreas M. Hansen wrote:

> Jeg kan ikke helt gennemskue forskellen ? - udover at den bruger 45W i

5000+ er smule hurtigere, men er samtidig en ældre teknologi. Og
spørgsmålet er om du nogensinde får brug for en CPU i den kaliber.
Min server er indkøbt til at skulle trække nogle CPU-tunge opgaver og
derfor er effektforbruget en meget vigtig faktor.

Jesper Poulsen