Størrelse på FAT32 partition
Fra : Andersen [3650]

Dato : 22-12-07 22:05

Jeg har en 500 Gb HDD. Kan det passe at man kun kan
lave partitioner på knap 200 GB i FAT32 ???

Andersen [ 3650 ]
Mandag morgen burde starte tirsdag kl. 11:00

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-12-07 23:23

On Sat, 22 Dec 2007 22:04:39 +0100, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

>Jeg har en 500 Gb HDD. Kan det passe at man kun kan
>lave partitioner på knap 200 GB i FAT32 ???

Der er en øvre grænse for FAT partitioners størrelse, men jeg mener
godt nok den ligger væsentligt over 200 GB.

Men grænsen er nu nærmest af akademisk art. Reelt yder FAT så dårligt
på store partitioner, at du gør klogt i at holde størrelsen under 10 -
20 GB. FAT har sin oprindelse i de tidligere 80'ere og er i
udgangspunktet designet til brug på disketter i KB-klassen. Harddiske
i GB størrelsen skal køre NTFS...

<mlr>

Fra : Andersen [3650]

Dato : 23-12-07 08:02

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> 20 GB. FAT har sin oprindelse i de tidligere 80'ere og er i
> udgangspunktet designet til brug på disketter i KB-klassen. Harddiske

Ja men når nu min HDD/DVD-recorder ikke kan læse NFTS, så må man
sq indrette sig

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-12-07 08:28

On Sun, 23 Dec 2007 08:02:28 +0100, "Andersen [3650]" <siger@det.ikke>
wrote:

>Ja men når nu min HDD/DVD-recorder ikke kan læse NFTS, så må man
>sq indrette sig

Det er sæ'følig et problem.Er det den, der ikke vil partitionere /
formattere mere end 200 GB ?

Så kan du eventuelt forsøge at formattere den med Windows-ME værktøjer
(W98 du'r ikke til så store diske). De kan hentes rundt om på nettet,
f.eks her:

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Men selv om du kan få alle 500 GB FAT32 formatteret, er der en reel
risiko for at HDD-resorderen smadrer filsystemet.

Hvordan med EXT2 formattering - Der sidder formentlig en linux indeni
recorderen, og selv om du måske ikke kan EXT2 formattere fra menuerne,
kan det jo tænkes at den alligevel understøtter EXT2...

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-12-07 10:12

Michael Rasmussen wrote:

> (W98 du'r ikke til så store diske). De kan hentes rundt om på nettet,

Win98 formatterede problemfrit en 100GiB partition hos mig for længe,
længe siden.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-12-07 11:12

On Sat, 29 Dec 2007 10:11:54 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Win98 formatterede problemfrit en 100GiB partition hos mig for længe,
>længe siden.

Jeg har ikke selv forsøgt, men det fortælles rundt på nettet at W98
får problemer med partitioner over 128 GB og man anbefaler brugen af
ME-værktøjer...

<mlr>

Fra : N_B_DK

Dato : 23-12-07 10:09

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> wrote in message
>Harddiske
> i GB størrelsen skal køre NTFS...

Hvorfor SKAL de det ? det er da ikke særlig smart for folk der kører
linux,unix osv.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-12-07 10:50

On Sun, 23 Dec 2007 10:08:45 +0100, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>Hvorfor SKAL de det ? det er da ikke særlig smart for folk der kører
>linux,unix osv.

Nej, de folk vil jo nok vælge EXT2/EXT3, ReiserFS eller lignende....

FAT er et filsystem på Neanderthal stadiet. Det har kun overlevet
fordi det er universelt anvendeligt, og kan bruges under alle operativ
systemer. Jeg kan se en ide i at have en mindre (5 - 10 GB) FAT
partition til dataudveksling. Men 500 GB er ren galimatias: Dertil
yder FAT alt får dårligt....

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-12-07 10:13

N_B_DK wrote:

> Hvorfor SKAL de det ? det er da ikke særlig smart for folk der kører
> linux,unix osv.

NTFS-3g (FUSE) klarer opgaven

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 23-12-07 09:01

Andersen [3650] wrote:

> Jeg har en 500 Gb HDD. Kan det passe at man kun kan
> lave partitioner på knap 200 GB i FAT32 ???

Nej, det kommer an på hvilken software du bruger. Grænsen er:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fat32

Hvis du har mod på at bruge en Knoppix boot CD vil jeg tro at mkfs.msdos kan
ordne det for dig.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : ai

Dato : 23-12-07 21:56

sådan noget kodyl sludder, mine 4 Hitachi, 15000rpm, SCSI diske a 147GB
kører alle FAT32, på en Mylex RaidContr.
jeg har også prøvet NTFS filsystemet, der er overhovedet ikke
nogen forskel i performance, blot en lille forskel i defragmentering,
som er lidt mindre på NTFS systemet.
hvad andre laver med IDE diske, har jeg ingen mening om.
//ani

Fra : LarsS

Dato : 24-12-07 12:05

"ai" <anixyr@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> som er lidt mindre på NTFS systemet.
> hvad andre laver med IDE diske, har jeg ingen mening om.

Yes - det er osse min erfaring - med 320 Gb harddiske med FAT32.
(Og det kørte osse glimrende under win98).

/LarS

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-12-07 16:04

On Mon, 24 Dec 2007 12:04:46 +0100, "LarsS"
<Lars.Sidenius@NOSPAMmail.tele.dk> wrote:

>Yes - det er osse min erfaring - med 320 Gb harddiske med FAT32.
>(Og det kørte osse glimrende under win98).
>
>/LarS

Ford T 1927 (tinlizy) er også den bedste bil der nogensinde er
fremstillet (og min første). 2 gear, uduelige bremser, ingen
støddæmpere, 4km/l men alligevel - den første kærlighed.
mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-12-07 10:26

ai wrote:

> jeg har også prøvet NTFS filsystemet, der er overhovedet ikke

NTFS er et journaling file system og det er idioti på et højere plan at
anvende FAT og ext2 på seriøse disksetups (ext3 er jornaling, ext2 er
ikke). En RAID-controller kan ikke eliminere risikoen for at filsystemet
går i skoven.

Der findes dog filsystemer der kan beskytte mod defekte
RAID-controllere, feks. ZFS.

Jesper Poulsen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 26-12-07 12:41

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse
> Jeg har en 500 Gb HDD. Kan det passe at man kun kan
> lave partitioner på knap 200 GB i FAT32 ???

Takker for alle indlæg.
Jeg har nu fået lavet min 500GB disk
til 3 partitioner i FAT32 og alligevel
vil recorderen ikke læse indholdet.
Jeg tror Amitech's teknikere har noget
at udrede når de kommer tilbage fra
juleferie. Kan sq ikke passe at man kun
kan bruge mem-sticks og ikke externe
HDD-boxe. 400 GB internt forslår jo
som en skrædder i helvede.
Måske man lige skulle give den et forsøg
med en 80 GB HDD i FAT32??????