Hvor stor CPU (dual) findes der til PC, ~
Fra : Jama

Dato : 22-12-07 16:45

En kammerat og jeg har talt om, hvad den største CPU m. 2 kerner er på. Til
en alm.PC?
Mvh.Jama

Fra : Brian Olesen

Dato : 22-12-07 20:50

"Jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse
> En kammerat og jeg har talt om, hvad den største CPU m. 2 kerner er på.
> Til en alm.PC?
> Mvh.Jama
Intel har en E6850, som er den p.t. største, så vidt jeg husker. Men så har
de jo også den fuldstændig sindssyge: QX9650

Intel har netop lanceret sine første processorer med 45-nanometer-teknologi
til servere og desktop-computere. De nye modeller, kendt under kodenavnet
Penryn,

indeholder helt op til 820 millioner transistorer på en enkelt chip.

Foruden 15 nye dual- og quad-core Xeon-processorer til servere har Intel
også introduceret en ny fire-kerne-model til almindelige stationære
computere,

Intel Core 2 Extreme QX9650. Den indeholder 12 MB L2-cache og kører med en
taktfrekvens på 3 GHz. Strømforbruget ligger på 130 watt.

Med en pris på 999 dollar er denne processor sikkert kun interessant for de
mest krævende pc-entusiaster. I starten af det nye år kommer en række
billigere

45-nanometer-processorer til mainstream desktop-pc\'er og notebooks.

Intel-stifter Gordon Moore betegner de nye processorer som det største
gennembrud i 40 år. Foruden skiftet til en strukturbredde på 45 nanometer
har Intel

også indført et nyt hafnium-baseret materiale i transistor-produktionen og
fjernet en række miljøskadelige stoffer.

Desuden understøtter processorerne et udvidet SSE4-instruktionssæt med 47
nye instruktioner.

Konkurrenten AMD skifter først til 45-nanometer-teknologi i sin produktion i
2008.

Fra : Jama

Dato : 23-12-07 18:34

"Brian Olesen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nye instruktioner.
>
> Konkurrenten AMD skifter først til 45-nanometer-teknologi i sin produktion

Takker, det vil altså sige, at en 3 GHz CPU (processor)ikke er ualmindelig i
en af de alm PC idag. Jeg troede 2.66 pr kerne var det største altså i en af
de alm.PCer. Må indrømme, at jeg ikke har meget forstand på det tekniske som
f.eks dette "45-nanometer-teknologi etc." Det var fordig kammeraten sagde,
at der i sønnens PC var en 3 GHz dual CPU, så er Vores min f.eks CPU på 2.20
eller 1.6 GHz i konens Bærbare ved at være for gammel. Men tak for dit svar.
Mvh.Jama

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 30-12-07 23:51

"Jama" wrote

> [...]
> fordig kammeraten sagde, at der i sønnens PC var en 3 GHz dual CPU, så
> er Vores min f.eks CPU på 2.20 eller 1.6 GHz i konens Bærbare ved at

Du kan ikke nødvendigvis sammenligne på den måde, den 3 Ghz CPU du om-
taler er sandsynligvis en Pentium 4 af en slags. En Core 2 Duo CPU har
ikke problemer med at rende fra en Pentium 4, selvom Pentium 4 CPUen
tilsyneladende på papiret er 1000 Mhz hurtigere.

Find ud af hvilke CPU-familier det er I taler om og så kan I sammenligne
dem på denne webside: http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 28-12-07 02:08

On 22 Dec., 20:50, "Brian Olesen" <nom...@nomail.dk> wrote:

> [...]
> nye instruktioner.
>
> Konkurrenten AMD skifter først til 45-nanometer-teknologi i sin produktion i

Nu er det altså IBM/TI der laver siliciumen til AMD. AMD designer kun.

Det er spændende om AMD trækker sig helt fra CPU marrkedet som de
truede med i midten af sommeren.

Så får Intel et gevaldigt problem.

Benny

Fra : Rado

Dato : 31-12-07 13:46

On Fri, 28 Dec 2007 01:07:34 -0800 (PST), Hojvaelde@gmail.com wrote:

>Det er spændende om AMD trækker sig helt fra CPU marrkedet som de
>truede med i midten af sommeren.

Jeg læste for nylig at AMD er gået sammen med flere andre (kan ikke
lige huske hvem, men jeg mener bl.a. det var Sony, Toshiba, IBM) om at
lave en nu superprocesser.

>Så får Intel et gevaldigt problem.

Hvorfor? Så er der jo en konkurrent mindre.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Benny

Dato : 04-01-08 23:37

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg læste for nylig at AMD er gået sammen med flere andre (kan ikke
> lige huske hvem, men jeg mener bl.a. det var Sony, Toshiba, IBM) om at
> lave en nu superprocesser.

> Hvorfor? Så er der jo en konkurrent mindre.

Du ved lige så godt som mig at amerikanere ikke kan li monopoler. Er du i
tvivl kan du bare spørge AT&T. De er ikke kommet over tvangsdelingen i
starten af 80'erne.
Hvis at AMD dør er der snart to firmaer et der hedder In og et der hedder
Tel. Lavet af de amerikanske monopolmyndiheder.

Benny