Hardware-relaterede installationsproblemer~
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-12-07 08:56

Når jeg forsøger at installere XP pro på min gamle server-PC, får jeg denne
fejl starks efter, at den forsøger at starte windows under installationen:

0x0000007B (0xF9E8563C, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Der har tidligere været installeret XP på maskinen, men det var før jeg
skiftede en 80 GB Seagate Barracuda ud med en 300 GB Seagate Barracuda. Det
er den sidste, jeg nu forsøger at installere på. Jeg har formatteret den med
Partitionmagic, og forsøger at installere Windows XP pro på en 6 GB
partition.

Bundkortet er et Asus A7A266-E, og der sidder endvidere en Promise Ultra IDE
66-controller i til CD-rom drevene.

Jeg har googlet mig frem til, at problemet sandsynligvis ligger i, at den
mangler drivere til IDE-controller eller harddisk. Nogen idé om, hvad jeg
kan gøre?

Fra : J

Dato : 19-12-07 09:23

On Wed, 19 Dec 2007 08:55:35 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>mangler drivere til IDE-controller eller harddisk. Nogen idé om, hvad jeg

Du skal da servere driverne på en diskette og trykke F6, når der står
på skærmen at man kan trykke F6. Windows kalder alle ekstra
controllere for scsi uanset hvad.

mvh

John

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-12-07 09:54

"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> Du skal da servere driverne på en diskette og trykke F6, når der står
> på skærmen at man kan trykke F6. Windows kalder alle ekstra
> controllere for scsi uanset hvad.

Det var ikke nødvendigt, sidst jeg installerede XP på den. Det eneste nye er
320 Gb disken.

Fra : J

Dato : 19-12-07 12:15

On Wed, 19 Dec 2007 09:53:46 +0100, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

>Det var ikke nødvendigt, sidst jeg installerede XP på den. Det eneste nye er
>320 Gb disken.

Du læser vel en installations-CD hen over controlleren.
Du kan også installere fra bagpartition på harddisken, hvis du har
kopieret XP-CD'en derover med en anden computer.

Bundkortet er vist uden sata, så hvorfor har du egentlig den
controller. Kan de optiske drev ikke sidde på som slave ?

Jeg ved ikke, om det kan betyde noget om XP CD'en er med SP1 (og SP2).
For først med SP1 kunne XP læse partitioner over 130 Gb. Men du
skriver jo, at du har lavet en lille partition til XP. Så er der
endelig også noget med partition magic. Det skal være Partition Magic
7 eller nyere for at være kompatibel med XP,

Iøvrigt findes der værktøjer til at kopiere den gamle installations
image over på en ny harddisk. Ghost eller acronis true image, eller
driveimage.

mvh

John

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-12-07 12:27

> Du læser vel en installations-CD hen over controlleren.
> Du kan også installere fra bagpartition på harddisken, hvis du har
> kopieret XP-CD'en derover med en anden computer.

Jeg har kopieret installationsfilerne (I386-mappen) over på en anden
partittion tidligere.

> Bundkortet er vist uden sata, så hvorfor har du egentlig den
> controller. Kan de optiske drev ikke sidde på som slave ?

Jeg har 4 harddiske og 2 CD-rom drev i maskinen, så jeg har brug for den
aht. plads. Det virker i øvrigt ikke, selvom jeg hiver den ud.

> [...]
> endelig også noget med partition magic. Det skal være Partition Magic
> 7 eller nyere for at være kompatibel med XP,

Det kan være et problemet.

> Iøvrigt findes der værktøjer til at kopiere den gamle installations
> image over på en ny harddisk. Ghost eller acronis true image, eller
> driveimage.

Ja, jeg HAVDE faktisk et ghostet image af mit C-drev, men tænkt: Det virkede
ikke, da jeg skulle bruge det

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-12-07 21:17

J wrote:

> For først med SP1 kunne XP læse partitioner over 130 Gb. Men du
> skriver jo, at du har lavet en lille partition til XP. Så er der

Windows smadrer den partition der rækker ind over grænsen på 127GiB,
hvis den ikke har 48 bit LBA-support.

> Iøvrigt findes der værktøjer til at kopiere den gamle installations
> image over på en ny harddisk. Ghost eller acronis true image, eller

De findes ofte på diskproducentens hjemmeside.

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 19-12-07 10:53

>Jeg har formatteret den med Partitionmagic,

Hvorfor? Hvad er der galt med XP's egen måde at partitionere og
formatere på?

Fra : Peter

Dato : 19-12-07 12:18

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor? Hvad er der galt med XP's egen måde at partitionere og
> formatere på?

Der er vel det galt, at Windows XP ikke kan handle en harddisk større end
132GB, før SP1 eller Sp2 er installeret.

Peter

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-12-07 12:25

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> "Henning" <nej@tak.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er vel det galt, at Windows XP ikke kan handle en harddisk større end
> 132GB, før SP1 eller Sp2 er installeret.

Så m.a.o.: Man kan ikke installere XP på en disk, der er større end 132 GB?

Fra : Ole C

Dato : 19-12-07 12:56

Christian R. Larsen skrev blandt andet:

> Så m.a.o.: Man kan ikke installere XP på en disk, der er større end
> 132 GB?

Jeg tror det er dit problem.
Lav en CD-Rom med SP2 "slipstreamet". Det er ganske nemt med dette
værktøj:
http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Autostreamer.shtml

Det kan også lade sig gøre, at lave en CD med alle de opdateringer der
er kommet siden SP2 blev lanceret (87!) ved hjælp af nLite:
http://www.nliteos.com/index.html

--
vh
Ole C

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-12-07 13:16

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det kan også lade sig gøre, at lave en CD med alle de opdateringer der er
> kommet siden SP2 blev lanceret (87!) ved hjælp af nLite:

Det ser ud til at have afhjulpet problemet, at jeg lavede en
installationsdisk med SP2 inkluderet. Jeg er så løbet ind i lidt andre
problemer nu, men det får jeg nok løst før eller siden.

Fra : Ole C

Dato : 19-12-07 15:10

Christian R. Larsen skrev blandt andet:

> Det ser ud til at have afhjulpet problemet, at jeg lavede en
> installationsdisk med SP2 inkluderet.

Godt!

> Jeg er så løbet ind i lidt andre
> problemer nu, men det får jeg nok løst før eller siden.

Ellers hører vi nok om dem - held og lykke!

--
vh
Ole C

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-12-07 11:49

> Godt!

> Ellers hører vi nok om dem - held og lykke!

Tak - jeg stødte så ind i et nyt, træls problem bagefter:

Under selve kopieringen af filer går alt fint, men efter genstarten og efter
at den er nået til "Starting windows", kopierer den filerne igen. Denne gang
var der en hel del filer, som den ikke kunne kopiere. Og bemærk her, at alle
filer på det tidspunkt ligger på harddisken, hvortil de ankom uden fejl.

Da jeg bagefter forsøgte at starte Windows, fik jeg en ny fejl...

Fra : Ole C

Dato : 20-12-07 17:35

> [...]

> Under selve kopieringen af filer går alt fint, men efter genstarten
> og efter at den er nået til "Starting windows", kopierer den filerne

Prøv at hive CD'en ud af drevet når den genstarter. Det er min erfaring
at hele proceduren begynder forfra, hvis man ikke gør det.
Installationsprogrammet skal nok finde ud af at spørge efter CD'en igen.

> Denne gang var der en hel del filer, som den ikke kunne
> kopiere. Og bemærk her, at alle filer på det tidspunkt ligger på
> harddisken, hvortil de ankom uden fejl.

Tja - CD-rom'en er jo helt ny, så vidt jeg forstår, men der kan jo være
fejl på harddisken....?
Som du beskriver det, bliver der jo muligvis skrevet til et andet område
på disken.

> Da jeg bagefter forsøgte at starte Windows, fik jeg en ny fejl...

Ja, det har jeg ikke lige noget godt bud på.
Jeg har dog oplevet at en installation gik i fisk undervejs af ukendte
årsager, så i dit sted ville jeg nok prøve endnu en gang - og i øvrigt
lade installationsprogrammet lave den langsomme og grundige formattering
af drevet.
Men om det hjælper, ved jeg ikke....

--
vh
Ole C

Fra : Icy

Dato : 20-12-07 18:46

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan også lade sig gøre, at lave en CD med alle de opdateringer der er
> kommet siden SP2 blev lanceret (87!) ved hjælp af nLite:
> http://www.nliteos.com/index.html

Det kan være en jungle at finde rundt på Microsoft's download sider...Jeg
har selv en slipstreamed dansk WinXP Pro installations CD med SP2. Har du
evt et link til hvor jeg kan downloade alle udkomne patches siden SP2? God
jul

Fra : Ole C

Dato : 20-12-07 18:57

Icy skrev blandt andet:

> [...]
> sider...Jeg har selv en slipstreamed dansk WinXP Pro installations CD
> med SP2. Har du evt et link til hvor jeg kan downloade alle udkomne

Nej, ikke på stående fod, men det har tidligere været bragt - formentlig
i Windowsgruppen.
I øvrigt skulle SP3 være klar i begyndelsen af det nye år.

--
vh
Ole C

Fra : Icy

Dato : 20-12-07 19:32

> I øvrigt skulle SP3 være klar i begyndelsen af det nye år.

Ja, det kunne da godt være man skulle vente på den i stedet

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-12-07 21:19

Christian R. Larsen wrote:

> Så m.a.o.: Man kan ikke installere XP på en disk, der er større end 132 GB?

Man kan sagtens lave en partition der ligger under grænsen (der er
127GiB eller 137GB). XP kan bare ikke se det der ligger over de 127GiB.

Jesper Poulsen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-12-07 12:24

"Henning" <nej@tak.invalid> wrote in message

> Hvorfor? Hvad er der galt med XP's egen måde at partitionere og
> formatere på?

Jeg plejer at installere på den måde, at jeg kopierer I386-folderen til en
anden partition end den, jeg vil installere på. Jeg synes ikke, jeg kommer
forbi noget, hvor jeg kan vælge at få den til at installere...?