Kompakt blæserstyring søges
Fra : Mads

Dato : 18-12-07 17:40

Hej

Er der nogen der ved hvordan jeg nemmest får blæseren i
min eksterne harddisk box til at køre langsommere?

Det drejer sig om blæseren i en Antec MX-1 som larmer for
meget og Antec har jo ikke været så smarte at indbygge
en lille kontakt til at styre blæseren med, sådan som de
har gjort i f.eks. deres P182 kabinet.
( og det er blæseren og ikke disken jeg kan høre. Jeg har
prøvet at koble disken fra for at tjekke )

Blæseren kan ikke skiftes da de er en speciel en, men jeg
har en gammel Zalman fan controller som jeg prøvede at
sætte på blæserens ledning og det virker fint. Det er dog
en for stor og klodset løsning til at kunne rummes i det
lille kabinet, så jeg tænkte på om der måske fantes noget
mindre. Måske bare en modstand der ku loddes på
ledningen eller sådan noget.
Hvis bare blæseren ku køre med ca. halv kraft kan den ikke
høres og den flytter stadig rigeligt med luft til at holde disken
mere en kølig nok.

Har I nogen løsninger ?

På forhånd tak

mvh Mads

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 17:53

On Tue, 18 Dec 2007 17:40:28 +0100, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Blæseren kan ikke skiftes da de er en speciel en,

Er du sikker på det ikke er en standard 40 mm blæser...

Fabrikanterne plejer at anvende standard hardware, da special
udviklede dele er alt for kostbare

<mlr>

Fra : Mads

Dato : 18-12-07 18:37

On Tue, 18 Dec 2007 17:53:07 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

>Er du sikker på det ikke er en standard 40 mm blæser...
>
>Fabrikanterne plejer at anvende standard hardware, da special
>udviklede dele er alt for kostbare
>
><mlr>

Ja, jeg er sikker. Den er meget flad og trækker ikke luften
lige igennem som en alm. blæser, men slynger luften ud
til siderne. ( kan ikke huske hvad den type blæser hedder )

Desuden sidder den fast i en støbt duct der leder luften rundt
om harddisken.

mvh Mads

Fra : Kasper

Dato : 18-12-07 18:18

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message
> [...]
> Hvis bare blæseren ku køre med ca. halv kraft kan den ikke
> høres og den flytter stadig rigeligt med luft til at holde disken

Zener diode i serie med plussen...

Kan bøbes på www.el-supply.dk

jo større spænding den er på, jo langsommere køre den...

Den ende med stregen skal gå til +12V og den ende uden streg skal gå til
blæserens plus.

hvis det er en 5V blæser skal du have tilsvarende mindre zenerdioder....

Hvis du vender den omvendt zener dioden svarer det til en på 0.6V

De kan også sættes i serie

Herunder er de numre du med fordel kan bruge til en 12V blæser

Kasper

27201.5 ZENERDIODE 1.5V/2.0W 2,40 v/10
2,04 v/25
1,80 v/100
1,44

27202.7 ZENERDIODE 2.7V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27203.0 ZENERDIODE 3.0V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27203.3 ZENERDIODE 3.3V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27203.6 ZENERDIODE 3.6V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27203.9 ZENERDIODE 3.9V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27204.3 ZENERDIODE 4.3V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27204.7 ZENERDIODE 4.7V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27205.1 ZENERDIODE 5.1V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27205.6 ZENERDIODE 5.6V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27206.2 ZENERDIODE 6.2V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27206.8 ZENERDIODE 6.8V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

27207.5 ZENERDIODE 7.5V/1.3W 1,50 v/10
1,27 v/25
1,13 v/100
0,90

Fra : Mads

Dato : 18-12-07 18:37

On Tue, 18 Dec 2007 18:18:23 +0100, "Kasper" <kasper@kasper.kasper>
wrote:

> [...]
>
>De kan også sættes i serie
>

>Herunder er de numre du med fordel kan bruge til en 12V blæser

Tak for tippet. Jeg kigger på sagen

mvh Mads

Fra : A. K.

Dato : 18-12-07 23:00

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis bare blæseren ku køre med ca. halv kraft kan den ikke
> høres og den flytter stadig rigeligt med luft til at holde disken

Hvis blæseren kører på 12 V kunne du med en lille mikro kontakt gøre det
muligt at skifte mellem 5 - 7 - 12 V

Fra : Mads

Dato : 19-12-07 00:28

On Tue, 18 Dec 2007 23:00:11 +0100, "A. K." <virker@ikke.dk> wrote:

>Hvis blæseren kører på 12 V kunne du med en lille mikro kontakt gøre det
>muligt at skifte mellem 5 - 7 - 12 V

Det må jeg så tjekke engang når jeg får fat i et nyt multimeter.
Det gamle er dødt, så jeg har ikke lige mulighed for at tjekke
hvor mange volt den kører på.

Men tak for tippet.

mvh Mads

Fra : ///M

Dato : 19-12-07 01:26

Mads wrote:
> Er der nogen der ved hvordan jeg nemmest får blæseren i
> min eksterne harddisk box til at køre langsommere?

Svagstrøm er ikke min uddannelse, men jeg ved lidt, og det jeg ville sætte
ind er et potentiometer. Det er en variabel modstand. Sæt den i serie med
ledningen der giver blæseren strøm. Størrelsen på potentiometeret afhænger
af hvad blæseren forsyes med nu.

Jeg ville ikke bruge en zenerdiode - jeg kan slet ikke se at den vil have en
virkning, men skulle den have det er det en fast nedsættelse, ikke en
variabel.

mvh
///M

Fra : N_B_DK

Dato : 19-12-07 01:42

"///M" <nomail@mail.de> wrote in message

> [...]
> serie med ledningen der giver blæseren strøm. Størrelsen på
> potentiometeret afhænger af hvad blæseren forsyes med nu.

Et alm kulbane pot. brænder meget nemt af med den belastning.

> Jeg ville ikke bruge en zenerdiode - jeg kan slet ikke se at den vil
> have en virkning, men skulle den have det er det en fast nedsættelse,
> ikke en variabel.

Ja det er en fast nedsættelse, der var ingen krav om den skulle være
variabel.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : ///M

Dato : 20-12-07 00:50

N_B_DK wrote:
> Et alm kulbane pot. brænder meget nemt af med den belastning.

Hvad er belastningen da?
En blæser bruger ikke ampere, så et potmeter er et fint valg her.

mvh
///M

Fra : Hans

Dato : 20-12-07 01:27

///M wrote:

> Hvad er belastningen da?
> En blæser bruger ikke ampere, så et potmeter er et fint valg her.

40x40 mm. 12 Volts blæsere bruger typisk mellem 40-80 mA, hvilket er for
meget til et almindeligt kulbanepotmeter.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-07 17:08

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message
> 40x40 mm. 12 Volts blæsere bruger typisk mellem 40-80 mA, hvilket er for
> meget til et almindeligt kulbanepotmeter.

Jeg sidder med en færdigkøbt blæserstyring baseret på et potmeter i hånden -
den er på 100 ohm hvilket derfor tillader en belastning på 120mA.
Se mere her: http://www.vcore.dk/shop/nb-speedcontrol-656p.html

En tilfældig udvalgt 80mm benytter 0,36W altså ved 12 V blot 30 mA. Jeg tror
altså ikke på dine tal.

Potmeteret vil virke fint og det er en både billig, enkel og variabel
løsning. Sidstnævnte er guld værd for at tune sig ind til et kompromis
mellem støj og køling.

mvh
///M

Fra : N_B_DK

Dato : 21-12-07 13:09

> Hvad er belastningen da?
> En blæser bruger ikke ampere, så et potmeter er et fint valg her.

Det er faktisk når blæseren kører langsomt at der afsættes mest effekt i
potmeteret, skal man bruge t potmeter, bør det være et trådviklet.

Fra : ai

Dato : 20-12-07 16:32

en LM 7809 eller LM 7808 er det nemmeste, blot lidt lodning, eller andet
set forfra: 12 volt ind på venstre ben, midterben fælles stel
og højre ben 9 eller 8 volt ud alt efter type. den fylder intet, afsætter
ingen varme
efter det forbrug på den lille blæser.
//ani

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-07 07:36

"ai" <anixyr@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> set forfra: 12 volt ind på venstre ben, midterben fælles stel
> og højre ben 9 eller 8 volt ud alt efter type. den fylder intet, afsætter

Du kan så tage en LM7812 og sætte et potientometer mellem stel og midterben.
På den måde kan du variere udgangspændingen trinløst mellem 0 - 12V

Michael