/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Ingen lyd på IBM T21
Fra : Søren Nielsen


Dato : 09-12-07 15:34

Hej

Jeg har lidt problemer med at få lyd på min IBM T21, der ifølge Everest
indeholder et "Cirrus Logic CS4614/22/24 CrystalClear SoundFusion Audio
Accelerator PCI"-lydkort. Jeg har lige geninstalleret Windows XP (SP1) og
der er hverken udråbstegn eller andre tegn på problemer i Enhedshåndtering.
Alt ser ud til at fungere i Enhedshåndtering og driveren ser umiddelbart
også ud til at være installeret, men der er stadig ingen lyd. Jeg har også
forsøgt at tilkoble mine højttalere fra min stationære til lydkortets
udgang - uden resultat. Jeg synes det lyder usandsynligt, at lydkortet uden
videre skulle være brændt af(?).

Er der andre, der har haft problemer med lyden på sådan en IBM?

Søren



 
 
Ole C (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 09-12-07 15:43

Søren Nielsen skrev blandt andet:


> Jeg har lidt problemer med at få lyd på min IBM T21, der ifølge
> Everest indeholder et "Cirrus Logic CS4614/22/24 CrystalClear
> SoundFusion Audio Accelerator PCI"-lydkort. Jeg har lige
> geninstalleret Windows XP (SP1) og der er hverken udråbstegn eller
> andre tegn på problemer i Enhedshåndtering. Alt ser ud til at fungere
> i Enhedshåndtering og driveren ser umiddelbart også ud til at være
> installeret, men der er stadig ingen lyd.

Har du kigget under Kontrolpanel>Lyde og lydenheder? - der kunne jo være
tale om at lyd simpelthen er slået fra.....
Og så bør du i øvrigt snarest opgradere til SP2 og de over 80
opdateringer der er kommet siden

--
vh
Ole C


Søren Nielsen (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Søren Nielsen


Dato : 09-12-07 15:46

Ole C wrote:
> Har du kigget under Kontrolpanel>Lyde og lydenheder? - der kunne jo
> være tale om at lyd simpelthen er slået fra.....

Ja, flere gange. Det var også mit eget umiddelbare forslag, men havde det da
bare været dét :)

> Og så bør du i øvrigt snarest opgradere til SP2 og de over 80
> opdateringer der er kommet siden

Jow jow, nu skal jeg lige have lyden til at virke først ;)

Søren



Ole C (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 09-12-07 16:05

Søren Nielsen skrev blandt andet:

>> Har du kigget under Kontrolpanel>Lyde og lydenheder? - der kunne jo
>> være tale om at lyd simpelthen er slået fra.....

> Ja, flere gange. Det var også mit eget umiddelbare forslag, men havde
> det da bare været dét :)

OK. Har nemlig set den "fejl" flere gange
Jeg ser at IBM skriver "Included with the operating system" - men
spørgsmålt er vel om det gælder Windows XP som sådan eller den version
af OS som IBM i sin tid har leveret på en eller anden reetablerings-CD.
Kortet optræder tilsyneladende slet ikke hos Cirrus Logic selv, så det
ikke er en mulighed at hente drivere direkte hos dem. Men her:
http://www.soundcard-drivers.com/drivers/124/124930.htm
- kan du hente en driver til Win2000. Det ku' jo være.....

>> Og så bør du i øvrigt snarest opgradere til SP2 og de over 80
>> opdateringer der er kommet siden
>
> Jow jow, nu skal jeg lige have lyden til at virke først ;)

Ja da

--
vh
Ole C


Søren Nielsen (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Søren Nielsen


Dato : 09-12-07 16:18

Ole C wrote:
> Jeg ser at IBM skriver "Included with the operating system" - men
> spørgsmålt er vel om det gælder Windows XP som sådan eller den version
> af OS som IBM i sin tid har leveret på en eller anden
> reetablerings-CD.

Nej, hverken IBM eller Cirrus Logic er specielt meddelsomme, så det er lidt
med at prøve sig frem. Jeg har en naiv forestilling om, at det er et simpelt
driverproblem, men det kræver jo selvfølgelig lige, at man så finder den
rigtige. Jeg har forsøgt mig med en "generic driver" fra Cirrus og det
virkede heller ikke

> Kortet optræder tilsyneladende slet ikke hos Cirrus
> Logic selv, så det ikke er en mulighed at hente drivere direkte hos
> dem. Men her: http://www.soundcard-drivers.com/drivers/124/124930.htm
> - kan du hente en driver til Win2000. Det ku' jo være.....
>

Der kan ikke ske noget ved at prøve og nu henter jeg den lige og ser hvad
der sker. Men jeg er lidt ræd for, at den du linker til, er den jeg allerede
har forsøgt mig med. Den *burde* jo virke....

Søren



Hans (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 09-12-07 18:28

> Jeg har lidt problemer med at få lyd på min IBM T21, der ifølge Everest
> indeholder et "Cirrus Logic CS4614/22/24 CrystalClear SoundFusion Audio
> Accelerator PCI"-lydkort.

Download "ThinkVantage System Update" som er IBM's software installer.
Den vil detektere, hvis du mangler nogle drivers.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/TVSU-UPDATE.html



Søren Nielsen (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Søren Nielsen


Dato : 09-12-07 21:23

Hans wrote:
> Download "ThinkVantage System Update" som er IBM's software installer.

Done!

> Den vil detektere, hvis du mangler nogle drivers.

Det må jeg jo så ikke gøre, der er i hvert fald ikke blevet installeret
andre drivere. Jeg tror dog stadig, at det er driverne, der driller - dog
uden rigtig at kunne bygge det på noget. Jeg tror snart jeg overvejer et
USB-lydkort i stedet for....

Søren



Ole C (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 09-12-07 21:52

Søren Nielsen skrev blandt andet:


>> Den vil detektere, hvis du mangler nogle drivers.
>
> Det må jeg jo så ikke gøre, der er i hvert fald ikke blevet
> installeret andre drivere. Jeg tror dog stadig, at det er driverne,
> der driller - dog uden rigtig at kunne bygge det på noget. Jeg tror
> snart jeg overvejer et USB-lydkort i stedet for....

Det er underligt, at du ikke får nogen fejlmeddelelser af nogen
art......

Har du den/de CD'er som oprindeligt fulgte med computeren?
Har der tidligere været en velfungerende XP på maskinen?
Jeg har på fornemmelsen at svaret i begge tilfælde er "nej".

Her:
http://www.user-guides.co.uk/asp/product.asp?product=893&ph=search&keywords=IBM,Thinkpad,T21,Device,Driver&recor=1&SearchFor=any&PT_ID=all
- kan du købe/hente en CD med XP-drivere til IBM Thinkpad 21 for knapt
10 euro.
Du må selv afgøre om ikke det er en rimelig pris at ofre på
eksperimentet, men læg mærke til, at manglende lyd er en af de fejl der
anføres i teksten.
Om det så vil afhjælpe dit problem, har jeg dog ingen anelse om....

--
vh
Ole C


Søren Nielsen (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Søren Nielsen


Dato : 09-12-07 22:10

Ole C wrote:
> Det er underligt, at du ikke får nogen fejlmeddelelser af nogen
> art......

Ikke det der ligner. Jeg har forsøgt mig med lidt forskellige drivere uden
held. Den eneste ændring har været, at der et par gange er opstået BSOD.

> Har du den/de CD'er som oprindeligt fulgte med computeren?
> Har der tidligere været en velfungerende XP på maskinen?
> Jeg har på fornemmelsen at svaret i begge tilfælde er "nej".
>

Nej, det har jeg desværre ikke. Men der har så sent som igår været lyd på
den. Så var der lidt knas i højttalerne og siden da har der ikke været
noget. Jeg håber bestemt ikke, at lydkortet er brændt af.

> Her:
>
http://www.user-guides.co.uk/asp/product.asp?product=893&ph=search&keywords=
IBM,Thinkpad,T21,Device,Driver&recor=1&SearchFor=any&PT_ID=all
> - kan du købe/hente en CD med XP-drivere til IBM Thinkpad 21 for knapt
> 10 euro.

Det kan godt ske man skulle overveje det. Hvis bare man kunne finde ud af,
om det er et hardware- eller softwareproblem inden.

Søren



Ole C (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 09-12-07 22:27

Søren Nielsen skrev blandt andet:

> Nej, det har jeg desværre ikke. Men der har så sent som igår været
> lyd på den. Så var der lidt knas i højttalerne og siden da har der
> ikke været noget. Jeg håber bestemt ikke, at lydkortet er brændt af.

Se, det har du ikke tidligere fortalt.
Nu begynder jeg at hælde til teorien om at lydkortet er brændt af.

--
vh
Ole C


Søren Nielsen (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Søren Nielsen


Dato : 10-12-07 18:36

Ole C wrote:
> Se, det har du ikke tidligere fortalt.
> Nu begynder jeg at hælde til teorien om at lydkortet er brændt af.

Det var jeg også efterhånden ved at blive overbevist om. Indtil dette skete:
i dyb depression lod jeg den stå på stuebordet og så genstartede den
pludselig af sig selv og jeg i det fjerne kunne genkende lyden af Windows,
der startede op. Og da jeg sad ved min stationære, der ikke sagde noget, så
bredte der sig lidt forvirring :)

Summa sumarum: det *må* have været et driverproblem, for det fungerer
perfekt nu. Men hvorfor den nærmest ud af ingenting begynder at virke aner
jeg nærmest ikke. Men det virker! Tak for hjælpen til jer alle :)

Søren



Søren Nielsen (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Søren Nielsen


Dato : 10-12-07 18:43

Søren Nielsen wrote:
> Summa sumarum: det *må* have været et driverproblem, for det fungerer
> perfekt nu.

Og det fik jeg så lige præcist skrevet to minutter for tidligt. Nu hælder
jeg mest til en løs forbindelse, for nu er lyden væk igen. For s..... da!

Søren



Ole C (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 10-12-07 21:19

Søren Nielsen skrev blandt andet:

> Og det fik jeg så lige præcist skrevet to minutter for tidligt. Nu
> hælder jeg mest til en løs forbindelse

Eller en periodisk fejl i en komponent.....

--
vh
Ole C


Søren Nielsen (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Søren Nielsen


Dato : 10-12-07 22:41

Ole C wrote:
> Eller en periodisk fejl i en komponent.....

Ja, periodisk kan vi nemt blive enige om. Nu virker det nemlig igen. Har du
nogen ide om, hvad man skulle kigge efter? For jeg er efterhånden ved at
være rimeligt på bar bund :)

Søren



Ole C (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 10-12-07 22:53

Søren Nielsen skrev blandt andet:

> Ole C wrote:
>> Eller en periodisk fejl i en komponent.....
>
> Ja, periodisk kan vi nemt blive enige om. Nu virker det nemlig igen.
> Har du nogen ide om, hvad man skulle kigge efter? For jeg er
> efterhånden ved at være rimeligt på bar bund :)
>
> Søren

Ingen anelse!
Men der er jo altid standardrådet om at kigge efter
elektrolytkondensatorer der buler i toppen. Sådan nogle bør udskiftes.

--
vh
Ole C


Allan I Jensen - OZ1~ (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Allan I Jensen - OZ1~


Dato : 10-12-07 08:29


"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:475bfccc$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har lidt problemer med at få lyd på min IBM T21, der ifølge Everest
> indeholder et "Cirrus Logic CS4614/22/24 CrystalClear SoundFusion Audio
> Accelerator PCI"-lydkort. Jeg har lige geninstalleret Windows XP (SP1) og
> der er hverken udråbstegn eller andre tegn på problemer i
> Enhedshåndtering.
> Alt ser ud til at fungere i Enhedshåndtering og driveren ser umiddelbart
> også ud til at være installeret, men der er stadig ingen lyd. Jeg har også
> forsøgt at tilkoble mine højttalere fra min stationære til lydkortets
> udgang - uden resultat. Jeg synes det lyder usandsynligt, at lydkortet
> uden
> videre skulle være brændt af(?).
>
> Er der andre, der har haft problemer med lyden på sådan en IBM?
>
> Søren
>
>
T21 - findes med 4 forsklellige lydkort - så måske din driver er forkert..
Alle IBM har et unikt type nr. Feks 2684 - cvg.
Hvis du finder dit nr på pc'en -(label på bagsiden) og så bruger det på
denne link,
så får du præsis de drivere der passer på den type pc du har under download
og drivere.
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/homeLenovo.do?country=dk

Hvis du ikke kan finde den - så skriv din pc's typenr - så skal jeg være
behjælpelig

Mvh Allan



Søren Nielsen (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Søren Nielsen


Dato : 10-12-07 19:01

Allan I Jensen - OZ1DIS wrote:
> T21 - findes med 4 forsklellige lydkort - så måske din driver er
> forkert.. Alle IBM har et unikt type nr. Feks 2684 - cvg.
> Hvis du finder dit nr på pc'en -(label på bagsiden) og så bruger det
> på denne link,
> så får du præsis de drivere der passer på den type pc du har under
> download og drivere.
> http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/homeLenovo.do?country=dk

Tak for linket, jeg har været forbi for at prøve at finde nogle drivere til
XP. Det var der ikke lige umiddelbart, så jeg har forsøgt mig med Windows
2000 i stedet.
Dog tror jeg som sagt ikke længere det er driverne der driller, nu hælder
jeg lidt mere til en løs forbindelse. Jeg må prøve at arbejde lidt videre
med den...

Søren



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste