PC kan ikke starte op
Fra : Rainman

Dato : 09-12-07 10:12

Jeg havde for nogle uger siden et problem hvor først strømforsyningen
brændte sammen, og derefter lækkede en heatzink i cpu-køleren. Skiftede
begge dele, og PC'en har herefter fungeret normalt.

Her til morgen sker der så det at PC'en begynder at boote op, men
skærmen er uden signal. Efter ca. 8-10 sekunder slukker PC'en af sig
selv. Herefter begynder den at starte op igen, somme tider blot ½
sekund, andre gange 2-3 sekunder før den lukker ned. På intet tidspunkt
er der signal igennem til skærmen.

Jeg kan have en mistanke om at lækken fra heatzinken evt. har påvirket
nogle komponenter på enten grafikkortet eller bundkortet, men mit
spørgsmål er om det ud fra ovenstående entydigt kan siges at skyldes
enten grafikkortet eller bundkortet? Det at signalet ikke viser sig
tyder vel på at problemet skyldes grafikkortet, men kan et defekt
grafikkort forårsage den beskrevne adfærd?

Mogens

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 09-12-07 13:40

"Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> at problemet skyldes grafikkortet, men kan et defekt grafikkort forårsage

Øh en heat sink (køleplade) der lækker ??
Måske du mener det er en elektrolyt kondensator på bundkortet,
der har lækket elektrolyt. (Et velkendt fænomen).
Det kan sagntens have kortsluttet noget på bundkortet og
foråsage de problemer du har haft.
De defekte kondensatorer kan også være problemet.

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 09-12-07 13:43

Og du kan læse mere om dårlige elektrolyt kondensatorer her:
http://www.badcaps.net/

Fra : Rainman

Dato : 09-12-07 14:09

Karl Erik Nielsen wrote:

> [...]
> Det kan sagntens have kortsluttet noget på bundkortet og
> foråsage de problemer du har haft.
> De defekte kondensatorer kan også være problemet.
Jeg tror at problemet oprindeligt stammer fra den kølevæske der åbenbart
løber inde i en passiv CPUkøler (thermalright), men ved ikke om jeg har
misforstået der er væske i denne.

Mne hvorom alting er, har du nogen idé om hvorvidt skaden - ud fra den
beskrivelse jeg har givet - kan henføres til en komponent på bundkortet
eller på grafikkortet? Jo lidt træls at købe, og bruge tid på, at
udskifte bundkortet, hvis det blot er mit billige grafikkort der er gået
i stykker.

Når bundkortet kommer så langt tidsmæssigt i opstartsprocessen formoder
jeg at jeg for længst skulle have set bios-opstarten på skærmen, men
skærmen er som sagt fuldstændig uden input. Omvendt føler jeg mig
usikker på om en defekt i grafikkortet kan få bundkortet til at slå fra.

Skal lige sige at bundkortet er under 2 mdr. gammelt, så det er ikke
tidens tand der evt. har ødelagt nogle kapacitorer.

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 09-12-07 14:21

> [...]
>
> Skal lige sige at bundkortet er under 2 mdr. gammelt, så det er ikke
> tidens tand der evt. har ødelagt nogle kapacitorer.

Nåh så er det en lidt anden historie.
Det kan sagtens tænkes, at det har dryppet ned på dit grafikkort.
Så prøv med et andet grafikkort.

Fra : Rainman

Dato : 09-12-07 14:42

Karl Erik Nielsen wrote:

> Nåh så er det en lidt anden historie.
> Det kan sagtens tænkes, at det har dryppet ned på dit grafikkort.
> Så prøv med et andet grafikkort.

Tak for svaret - jeg tolker det derhen at du er enig i at de symptomer
jeg beskriver med opbootningen der afbryds godt kan forklares af
grafikkortet.

Kan du anbefale et godt grafikkort (bruges IKKE til spil), men jeg har
en 1200x1600 primær (DVI) og en 1080x1240 sekundær skærm (VGA). Mit
gamle grafikkort (ASUS EAX1550 SILENT/TD Grafikadapter - Radeon X1550 -
PCI Express x16 - 128 MB DDR II - Digital Visual Inter...) har jeg ikke
været glad for, idet den har en underlig dårlig opløsning på den
sekundære skærm, og der er ligesom en "modstand" den skal over når
cursor flyttet fra den ene skærm til den anden.

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 09-12-07 14:54

> [...]
> glad for, idet den har en underlig dårlig opløsning på den sekundære
> skærm, og der er ligesom en "modstand" den skal over når cursor flyttet

Jeg ville stadig prøve med et andet grafikkort før investering i nyt.
Prøv at spørge i dk.edb.hardware.grafikkort for anbefalinger.

Fra : N/A

Dato : 10-12-07 11:42

Fra : Johan N

Dato : 10-12-07 00:54

On 9 Dec., 14:42, Rainman <rain...@rainman.dk> wrote:

> [...]
> sekundære skærm, og der er ligesom en "modstand" den skal over når
> cursor flyttet fra den ene skærm til den anden.

Prøv at låne dig til et PCI grafik kort først .... og få lejlighed til
at tjekke bios-indstilling for grafikkort = PCI/AGP. Kan være at det
er det der driller med at se hvad der sker i det hele taget.

Kommer der nogle bib "underlige" bib ved opstart, udover det
"normale" ??

Fra : Rainman

Dato : 10-12-07 11:42

Johan N wrote:

> [...]
> er det der driller med at se hvad der sker i det hele taget.
>
> Kommer der nogle bib "underlige" bib ved opstart, udover det
Det er ikke lige så nemt at låne sådan en fætter, men jeg køber et nyt
NVIDIA baseret da jeg er træt af den jeg har nu.

Her til morgen er opstartsforsøget kortet væsentligt ned i tid, og den
siger ikke engang "bib". Starter 2-3 sekunder - slukker - starter under
et sekund - slukker - starter under et sekund - slukker etc.

Bios indstillingen for PCI/AGP bør vel ikke kunne ændre sig af sig selv?

Fra : N/A

Dato : 10-12-07 11:42