Shuttle SP35P2 PRO opstartsproblem
Fra : Ukendt

Dato : 06-12-07 13:38

hej

Jeg har en SP35P2pro med et lille problem:

Når jeg tænder strømforsyningen, starter maskinen i 5 sekunder, og
stopper.
Herefter kan jeg ikke få den til at gøre noget.
Nu er shuttle maskiner til tider hysteriske med deres isatte RAM, og
jeg har isat 2 stk 1GB single channel.
Skal den have dual-channel ??

I de 5 sekunder den kører er lys i 2 LED på bundkortet: en grøn og en
orange.

Hvem kan hjælpe?

/klaus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 15:16

KF <klaus.b wrote:

> jeg har isat 2 stk 1GB single channel.
> Skal den have dual-channel ??

Jeg kan ikke finde en manual til den, så det bliver et skud fra hoften...

Den skal sandsynligvis have dual channel, det opnår du ved at placere
dine moduler rigtigt i bundkortet. Jeg ved ikke hvor de skal sidde, men
prøv at kigge lidt i manualen.

Jeg oplevede at min egen maskine kun ville køre single channel med mine
to moduler indtil jeg byttede om på dem. Derefter har den kørt dual
channel til RAM'en (i over et år nu).

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 06-12-07 15:54

KF wrote:
> [...]
> jeg har isat 2 stk 1GB single channel.
> Skal den have dual-channel ??
>
> I de 5 sekunder den kører er lys i 2 LED på bundkortet: en grøn og en

Hvilken ramtype har du sat i?

hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-07 08:43

On Thu, 6 Dec 2007 15:53:40 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Hvilken ramtype har du sat i?
>
>hans

DDR2 single channel: kingston KVR800D2N5/1G

/klaus

Fra : Hans

Dato : 07-12-07 11:29

KF wrote:

> DDR2 single channel: kingston KVR800D2N5/1G

Din Shuttle har et P35 chipsæt, så den er ikke speciel kræsen med valg af
ram, og dine moduler kan godt køre dual-channel, men de er åbenbart ikke
parrede godt nok.

Nu ved jeg så ikke hvordan dine ramsokler er organiserede, men det mest
almindelige er at to moduler skal sidde i sokkel 1 og 3 hvis de har samme
farve.

Hvis du så skal køre single channel med to moduler skal de sættes i sokkel 1
og 2.

Hvis du helt skal udelukke ramproblemer med single/dual konfiguration, så
prøv med et enkelt modul i sokkel 1. Starter maskinen ikke op med et modul,
så er det ikke ramrelateret.

Hans

Fra : klaus_f

Dato : 08-12-07 11:38

On Fri, 7 Dec 2007 11:29:13 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>prøv med et enkelt modul i sokkel 1. Starter maskinen ikke op med et modul,

Det viser sig at problemet er bundkortet.
Jeg fandt en tråd på nettet om emnet.
Det viser sig at shuttle har haft store problemer med lige netop den
maskine og dens bundkort.
Den ryger tilbage til rep.

/klaus