Computer har svært ved at starte?
Fra : sls\(2770\)

Dato : 05-12-07 21:36

Jeg har en computer der har fået svært ved at starte op.
Når den først kører virker den fint, men hvis jeg skal starte den fra kold,
skal jeg nok slukke og tænde mindst 10 gange. Det er ligesom om den kører,
alle drev starter op, og harddisken loader, men der kommer ikke signal til
skærmen?

Jeg har lige skiftet gfx kort fra et 7900gt til et 7900gtx i sidste uge, kan
det være det som har lidt
svære at starte op i den maskine?
Jeg har prøvet at pille 2x DVD drev fra uden det hjalp. Kan det være PSU'en
der er blevet syg alligevel?

Spec: A8n32-sli premium, 4800+, 2x1 GB ram, 1HD, 2xDVD drev, antec 500w PSU
med omformer fra 20 til 24 pin.

// Sid

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-12-07 21:39

Hej!

sls(2770) wrote:

> [...]
> alle drev starter op, og harddisken loader, men der kommer ikke signal til

Har du kigget på elektrolytterne på bundkortet? Der sidder et antal
aluminiums-cylindre rundt omkring din CPU - er de bulede i toppen og/eller
lækkede med brune aflejringer på toppen?

Det samme kan evt. også være sket for din strømforsyning, men det kan være
sværere at se uden at åbne den - prøv evt. med en anden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-12-07 21:49

On Wed, 5 Dec 2007 21:35:41 +0100, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> [...]
>der er blevet syg alligevel?
>
>Spec: A8n32-sli premium, 4800+, 2x1 GB ram, 1HD, 2xDVD drev, antec 500w PSU

Du kan være heldig at der bare er gået ged i ACPI-opsætningen i
forbindelse med skiftet af grafikortet - Det klares ved at nulstille
BIOS ved at flytte reset-jumperen frem-og-tilbage...

Hvis det ikke hjælper må det være et hardware problem - Og så er det
vel oplagt at tænke på det nye grafikkort...

<mlr>

PS Husk også at checke ASUS' hjemmeside for nyere BIOS opdateringer -
Det kan ind-imellem løse problemer med ny hardware...

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 05-12-07 21:53

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> PSU'en der er blevet syg alligevel?
>
> Spec: A8n32-sli premium, 4800+, 2x1 GB ram, 1HD, 2xDVD drev, antec
> 500w PSU med omformer fra 20 til 24 pin.

Du har såmen nok ikke fået det nye gfx kort presset helt ned i stikket,
så når det hele er blevet lidt varmt og udvidder sig så er der
forbindelse men i kold tilstand er der ikke forbindelse. Så af med
kassen igen og pres-pres-pres så det nye gfx kort kommer på plads.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Hans

Dato : 05-12-07 22:10

sls(2770) wrote:
> [...]
> PSU'en der er blevet syg alligevel?
>
> Spec: A8n32-sli premium, 4800+, 2x1 GB ram, 1HD, 2xDVD drev, antec
> 500w PSU med omformer fra 20 til 24 pin.

Har du været forbi Asus' Vip forum og søgt på dit bundkort og GF 7900gtx?

På mig virker det som et timing problem under power-up, noget som kan være
relateret til bundkortets bios.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 05-12-07 22:35

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse news:4757139e$0$90264

> Har du været forbi Asus' Vip forum og søgt på dit bundkort og GF 7900gtx?

Takker for svarene, kan ikke lige komme på Asus vip forum, men har søgt på
nettet og set der er flere med samme problem

Har søgt med "a8n32-sli deluxe 7900gtx no signal" i google, men mit engelsk
er ikke godt nok til at finde en løsning
Jeg har sidste nye "ikke beta" bios på, og kan ikke se der skulle være noget
galt på boardet,
og grafikkortet sidder som det skal.
Syetemet har jo kørt fint med 7900gt, og det er vel ikke så forskelligt fra
GTX?

// Sid

Fra : sls\(2770\)

Dato : 05-12-07 23:06

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse

Der kommer et kort bip når jeg tænder computeren, mener der er amibios på
boardet, og det skulle betyde "The programmable interrupt timer or
programmable interrupt controller has probably failed" hvad er det for en?

Boardet var også et Deluxe og ikke et premium.

// Sid

Fra : Hans

Dato : 05-12-07 23:24

sls(2770) wrote:
> [...]
> amibios på boardet, og det skulle betyde "The programmable interrupt
> timer or programmable interrupt controller has probably failed" hvad
De fleste hardwareenheder er interrupt-styrede, noget der stort set svarer
til analogien: "At nogen hiver dig i ærmet for at få din opmærksomhed". Hvis
der går koks i interruptrutinerne under opstart kan det afstedkomme f.eks.
sort skærm, simpelthen at dit grafikkort ikke starter op. Det passer meget
godt med at du kan "lokke" den til at starte i 10. forsøg, da du
tilfældigvis rammer en timing som får grafikkortet til at starte op.

> Boardet var også et Deluxe og ikke et premium.

A8N-SLI Deluxe eller A8N32-SLI Deluxe?

Sidstnævne har nemlig svære problemer med 7900 serien, med mindre at de
nyeste beta bios anvendes.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 00:07

> [...]
>>
> A8N-SLI Deluxe eller A8N32-SLI Deluxe?
>
> Sidstnævne har nemlig svære problemer med 7900 serien, med mindre at de

Det er et A8n32-SLI deluxe.
Jeg vil prøve at opdatere til nyeste beta, men kan ikke rigtig finde ud af
afudos?
Den skriver noget med Usage : afudos /i<ROM filename> (/0(save ROM
filename> )
Men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg skal skrive for at loade den
nye bios?
Har prøvet 2 gange nu, og det tager mig 15 min. at få booted op igen

// Sid

Fra : Hans

Dato : 06-12-07 00:11

sls(2770) wrote:

> [...]
> loade den nye bios?
> Har prøvet 2 gange nu, og det tager mig 15 min. at få booted op igen

Hvis romfilen f.eks. hedder "bios1204.rom" skriver du:

afudos /ibios1204.rom

Der må nemlig ikke være mellemrum mellem /i og filnavnet.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 00:33

> Hvis romfilen f.eks. hedder "bios1204.rom" skriver du:
>
> afudos /ibios1204.rom

Takker, men ser ud til at den bare hænger når jeg vil opdatere...øv øv øv
Prøver at se om jeg kan opdatere med et andet grafikkort (8800gt) i morgen.
Tak for hjælpen..

// Sid

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 01:04

> [...]
>
> Takker, men ser ud til at den bare hænger når jeg vil opdatere...øv øv øv
> Prøver at se om jeg kan opdatere med et andet grafikkort (8800gt) i

Nå, fik opdateret bios fra XP, men det hjalp desværre ikke.
Må nok se om jeg kan finde et andet grafikkort til den maskine

// Sid

Fra : Hans

Dato : 06-12-07 07:44

sls(2770) wrote:
> "sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, fik opdateret bios fra XP, men det hjalp desværre ikke.
> Må nok se om jeg kan finde et andet grafikkort til den maskine

Du huskede vel at nulstille bios'en efter flash, da du ellers ikke kan være
sikker på at alle registre bliver opdateret.

Hvis det heller ikke hjælper, så har du desværre nok ret.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 08:15

> Du huskede vel at nulstille bios'en efter flash, da du ellers ikke kan
> være sikker på at alle registre bliver opdateret.
>
> Hvis det heller ikke hjælper, så har du desværre nok ret.

Jeg har lavet en Load bios deafault, hvis det er godt nok?

Jeg har fundet en tråd med en mulig løsning, man kan ikke lige se hvad jeg
skal rette på?

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=80491&page=76
I've discovered why!!! Yeah I truly did! If you set 1.35 from BIOS it will
pump out an approx. 0.05~0.1V EXTRA! So the bios settings regarding vcore is
wrong! If you want 1.35V you have to set 1.3 or EVEN LOWER! That's why the
higher temps, cause it overvolts it on every single setting!

Enable overvolt: ON (which give 0.205V extra)
VCORE: 1.125

Reboot............ ........... ..........

I bios er der 3 steder med Overvoltage:
CPU Vcore
NB Vcore +1.3
SB Vcore +1.6

Jeg har prøvet at sætte CPU Vcore til ON, men det hjalp ikke..

// Sid

Fra : Hans

Dato : 06-12-07 09:01

sls(2770) wrote:

> Jeg har lavet en Load bios deafault, hvis det er godt nok?

Det skal helst være en hardwarereset med jumperen under det andet slot til
grafikkort.

> Jeg har fundet en tråd med en mulig løsning, man kan ikke lige se
> hvad jeg skal rette på?

Det har ikke noget at gøre med dit problem. Det handler blot om at cpu'en
får lidt mere Vcore spænding end der står i bios.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 09:34

> [...]
>>
> Det har ikke noget at gøre med dit problem. Det handler blot om at cpu'en
> får lidt mere Vcore spænding end der står i bios.

Ok tak, skulle have fuldt lidt bedre med i engelsktimerne

Ser om jeg kan finde et andet kort...

// Sid

Fra : Hans

Dato : 05-12-07 23:08

sls(2770) wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Takker for svarene, kan ikke lige komme på Asus vip forum, men har
> søgt på nettet og set der er flere med samme problem

Det samme gjorde jeg inden mit svar til dig, og det viser sig at der er
mange defekte 7900 grafikkort hos slutbrugerne, specielt de billige. Måske
har du også været uheldig og fået et fejlbehæftet eksemplar?

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 05-12-07 23:22

> Det samme gjorde jeg inden mit svar til dig, og det viser sig at der er
> mange defekte 7900 grafikkort hos slutbrugerne, specielt de billige. Måske
> har du også været uheldig og fået et fejlbehæftet eksemplar?

Det har virket fint de 4 mdr. det har siddet i mit asus p5n-32 sli board,
men det kan da godt være det ikke kan lide an8-32 boardet?

/ Sid

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 18:56

Jeg har nu sat det gamle 7900GT kort i, som har kørt fint i maskinen i 4
mdr. Men jeg har stadig samme problem med "no signal"?

Så kan det næsten kun være boardet, eller er der lige så stor chance for
PSU'en?
Den har været lettest at starte op når batteriet har været pillet fra, men
nu kan jeg næsten ikke få liv i den?
Der er nyeste beta bios på boardet

// Sid

Fra : Hans

Dato : 06-12-07 19:19

sls(2770) wrote:
> [...]
> Den har været lettest at starte op når batteriet har været pillet
> fra, men nu kan jeg næsten ikke få liv i den?

Hvad er det eksakte typenummer på din Antec PSU?

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 20:02

> Hvad er det eksakte typenummer på din Antec PSU?

Hmm, ser ikke ud til jeg kommer igennem fra ComX?
Prøver lige igen herfra..

Kan ikke lige se type nummeret på den, men der står:
Antec Performance, True 480p, 480W max.

Jeg har lige prøvet med en ældre codegen 300w psu, hvor jeg kun havde sat
board og gfx til, og der var samme problem.
Så er der vel kun board, cpu og ram tilbage?

Har du et bud på et billigt board til en 4800+ CPU?

// Sid

Fra : Hans

Dato : 07-12-07 21:32

sls(2770) wrote:

> Kan ikke lige se type nummeret på den, men der står:
> Antec Performance, True 480p, 480W max.

Den burde ikke have problemer med at trække dit setup.

> Jeg har lige prøvet med en ældre codegen 300w psu, hvor jeg kun havde
> sat board og gfx til, og der var samme problem.
> Så er der vel kun board, cpu og ram tilbage?

A8N32-SLI Deluxe er skruet sammen af rigtig gode komponenter, så den eneste
måde at slå det i stykker er enten ESD, eller også har du skiftet grafikkort
uden at slukke helt for PSU'en og ventet til al spænding er væk fra
bundkortet.

Da maskinen faktisk kan køre er cpu'en ok, og du kan teste dine rammoduler
ved at køre med et enkelt modul i sokkel 3 og skifte rundt med dem.

> Har du et bud på et billigt board til en 4800+ CPU?

Jeg ville lede efter et nForce bundkort på brugtmarkedet, da det eneste nyt
som er tilbage ikke er værd at samle på, men det kommer selvfølgelig an på
behovet.

Der findes dog enkelte perler tilbage i krogene, f.eks. dette DFI-Board hos
Midt Data:

http://midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=Demo00002212&goto=productinfo&conceptbutik=&titletekst=DFI%20LANPARTY%20UT%20CFX3200-DR%20/%20Demo00002212-%20midtdata.dk&mainfunc=link

Nok ét af de allerbedste S-939 boards.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 19:38

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 19:57

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad er det eksakte typenummer på din Antec PSU?

Har svaret men ken ikke lige se post, så prøver igen...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 22:29

sls(2770) wrote:

> Har du et bud på et billigt board til en 4800+ CPU?

Socket 939?

Jesper Poulsen

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 22:49

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Socket 939?

Ja, det er en socket 939

// Sid

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-12-07 23:24

sls(2770) wrote:

> Ja, det er en socket 939

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260624

Jeg har selv A8V-XE - der er ikke den helt store forskel på de to.

Jesper Poulsen

Fra : sls\(2770\)

Dato : 06-12-07 23:40

> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260624
>
> Jeg har selv A8V-XE - der er ikke den helt store forskel på de to.

Jo, der ser ud til at være det på jeg skal bruge, håber bare der er plads
til scythe ninja køleren

Takker..

// Sid

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-12-07 08:12

sls(2770) wrote:

> Jo, der ser ud til at være det på jeg skal bruge, håber bare der er plads

Husk at slå onboard grafikken fra

> til scythe ninja køleren

Det vil jeg tro at der er - hvordan vender den ift. CPU-soklen
(overvejer en selv)...?

Jesper Poulsen