system til reklamer ala bilka´s stor skræm~
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 19-11-07 19:37

hej ng.

har kryds postet det her indlæg i både edb.hardware og teknik.tv.video...
tror det dækker begge områder... hvis ikke må i undskylde...

det drejer sig om jeg har en kammerat hvis kone har en frisør salon hvor hun
vil have 2 skærme op og hænge hvor der ved hjælp af et slide show eller
lignende kører reklamer og billeder af nye frisurer.... der skal også kunne
vises alm. tv på skærmene...

men aner INTET om hvad der skal bruges til det eller hvor det købes...

det skal være en forholdvis billig løsning men dog koste det det koster!

men hvad skal der bruges?

skærm? hvilke type?

computer? bare en alm.computer eller kan det laves på en dvd skive der kører
i ring?

hvilke kabler mellem computer og skærme? altså pds, 230 volt eller?

spørg løs hvis der er noget i skal have uddybet!

hvor handler man sådan noget udstyr...?

i behøver ikke nævne at det fx skal være lige netop den og den skærm af det
og det mærke men mere hvad den skal kunne for at det virker optimalt...

mvh.

Nikolai R. jensen

Fra : Mads

Dato : 19-11-07 20:06

On Mon, 19 Nov 2007 19:37:22 +0100, "Nikolai R. jensen"
<ng@spritstiv.dk> wrote:

> [...]
>og det mærke men mere hvad den skal kunne for at det virker optimalt...

En løsning kunne være et par fladskærms TV og en DVD afspiller som
du selv har været inde på. Det er jo nemt at sætte op.

Reklamerne kunne så laves på enhver PC, f.eks. med programmet
Proshow Gold som er virkelig godt til den slags. Det kan lave flotte
slideshows, både med og uden baggrunds musik og som man så
kan brænde på en DVD eller CD og smide i DVD afspilleren.
Der er også masser af andre programmer der er lige så gode eller
endda bedre. Jeg nævner bare Proshow fordi jeg selv har brugt
det til det samme.

mvh Mads

Fra : Rune Zedeler

Dato : 20-11-07 00:54

Mads skrev:
> En løsning kunne være et par fladskærms TV og en DVD afspiller som
> du selv har været inde på. Det er jo nemt at sætte op.

Ja, det vil jeg også mene vil være den nemmeste (og sikkert også
billigste) løsning.
Man skal dog huske, at denne løsning har een væsentlig begrænsning:
Enten skal der vises det samme på alle skærmene (med een dvd-afspiller
og en splitter), eller også vil skærmene køre fuldstændigt ude af sync
(med een dvd-afspiller per skærm). Du vil ikke kunne lave f.eks. en
scrolltekst der kører ud af den ene skærm og ind på den næste.

-Rune

Fra : Sørensen

Dato : 20-11-07 09:12

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]

Har selv tænkt på et projekt a la ovenstående til min søsters salon, så
blander mig lige

> [...]
> Man skal dog huske, at denne løsning har een væsentlig begrænsning: Enten
> skal der vises det samme på alle skærmene (med een dvd-afspiller og en

Men hvad med billedekvalitet?
Hvis man har en DVD-afspiller stående i kontor-lokalet, som skal forsyne fx
3 skærme i hver sin ende af fx en stor salon... Kablet skal splittes i 3, og
være LANGT - fx 10-30 meter pr. skærm. Giver det ikke mange forstyrrelser =
grimt/"flimret"/forstyrret billede?

Bliver det værre (eller bedre), hvis man benytter PC til output med de
forskellige kabeltyper det giver mulighed for (fx VGA)?

Takker :)
MVH Sørensen

Fra : Rado

Dato : 20-11-07 10:44

On Tue, 20 Nov 2007 09:12:16 +0100, "Sørensen"
<duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nixen> wrote:

> [...]
>være LANGT - fx 10-30 meter pr. skærm. Giver det ikke mange forstyrrelser =

Hvad med den her?

http://www.emb.dk/category.262.article.1279

Der kan fås ekstra modtagere til knap 400 pr stk, der står rækkevidden
er op til 100 m:

http://www.emb.dk/category.445.article.1527

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Anders Majland

Dato : 20-11-07 16:40

> [...]
>
> http://www.emb.dk/category.262.article.1279
>
> Der kan fås ekstra modtagere til knap 400 pr stk, der står rækkevidden

Jeg tror ikke på at resultatet bliver pænt. Det er et composite video signal
der overføres. Hvis nu skærmene havde været maks 20" CRT skærme så måske,
men jeg tror ikke kvaliteten er god nok til den her application.

Jeg ville nok lave noget pc baseret og i en højere opløsning end DVD.

Med VGA kabler i god kvalitet kan man godt få et fornuftigt billede frem og
ellers har f.eks på blackbox
http://www.blackbox.dk/index.jsp?bmLocale=da_DK
HDMI er en mere fremadrettet standard - men jeg ved ikke hvordan udvalget i
splittere og forstærkere er. Men kabler på 30meter er da til at få. Fordelen
er primært at lyd er ført med i samme kabel.

Skulle det være nemt kunne man på pc'en installere noget mediecenter - F.eks
mediaportal, eller microsofts mce. Så er der nemt support for at lave
slideshows af billeder i en mappe og se tv

Er der højttalere i salonnen i forvejen ? Hvis der er det så monitorer uden
højttalere og bruge det eksisterende. Det vil sikkert give bedre lyd end fra
monitorerne (og så er dvi nok istedet for hdmi)

Altså:
En pc på kontoret med tv tuner (gerner digitalt)
1 DVI splitter 1:4 (F.eks blackbox AC1031A-4)
4 skærme med samme opløsning (den på kontoret kan nemt være mindre - bare
opløsningen er den samme) F.eks noget 22/24" med 1680x1050 eller mere.

PS hun bør nok lige snakke med koda http://www.koda.dk/ inden hun begynder
at vise tv for sine kunder

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-11-07 03:23

Anders Majland wrote:

> [...]
> signal der overføres. Hvis nu skærmene havde været maks 20" CRT
> skærme så måske, men jeg tror ikke kvaliteten er god nok til den her
det kan sagtens blive godt...

> Jeg ville nok lave noget pc baseret og i en højere opløsning end DVD.

hvorfor?

> HDMI er en mere fremadrettet standard - men jeg ved ikke hvordan
> udvalget i splittere og forstærkere er. Men kabler på 30meter er da
> til at få. Fordelen er primært at lyd er ført med i samme kabel.

jeg vil mene du skyder totalt over målet... husk lige på det er i en
firsør-salon... ikke hjemmebiograf / lyd/billede-specialforretning eller
lign.

> Skulle det være nemt kunne man på pc'en installere noget mediecenter
> - F.eks mediaportal, eller microsofts mce. Så er der nemt support for
> at lave slideshows af billeder i en mappe og se tv

jeg tillader mig at tro at det også er over spørgerens kunnen - eftersom der
nu spørges på flere skærme osv...

> 4 skærme med samme opløsning (den på kontoret kan nemt være mindre -
> bare opløsningen er den samme) F.eks noget 22/24" med 1680x1050 eller
> mere.
hvorfor er det liiige at du mener det er sååå vigtigt at opløsningen skal
være så høj??
alm. tv er *lavere* opløsning end DVD format - så jeg kan ikke se hvad det
er du vil med den høje opløsning...
en høj skærmopløsning giver ikke nødvendigvis bedre billede...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Anders Majland

Dato : 21-11-07 18:15

> hvorfor er det liiige at du mener det er sååå vigtigt at opløsningen skal
> være så høj??

For at reklamerne vist som slideshow ser "godt ud" - Hvis der kun skulle
vises levende billeder så var det oplagt at med PAL opløsningen (TV / DVD).

> en høj skærmopløsning giver ikke nødvendigvis bedre billede...

Nej ikke hvis materialet ikke er iordne til en start. Men "reklamer og
billeder af nye frisurer" kan nok have glæde af en opløsning der gør det
muligt at se detaljer i billederne.

> alm. tv er *lavere* opløsning end DVD format

Det er da stort set samme opløsning

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 21-11-07 20:28

> jeg tillader mig at tro at det også er over spørgerens kunnen - eftersom
> der nu spørges på flere skærme osv...

Nærmere omvendt - En pc med ms mce kan fåes færdig og er noget nemmere at
forklare brugen af end hvordan man laver en DVD med billederne. Sidstnævnte
kræver alligevel en CD, så hvorfor ikke bruge pc'en til at vise det direkte.

Jeg tror nu heller ikke at en frisør vil have svært ved at lægge billeder
ind i mce og starte et slideshow af dem.

> hvorfor er det liiige at du mener det er sååå vigtigt at opløsningen skal
> være så høj??

Størrelsen på skærmene og afstandene til dem er afgørende for opløsningen -
Men det har spørgeren ikke sagt noget om.
Nolge 17-19" pc monitorer er selfølgelige billigere end større skærme. Men
jeg kan nemt forestille mig at man kan komme til at være ret tæt på
skærmene. Desuden er udvalget i fladskærme med f.eks 800x600 eller
deromkring ikke ret stort.

Et hurtigt kig på edpriser giver at
19" i 1280x1024 ligger fra ~1500 eller 1440x900 som bredformat
20 og 22" kører typisk 1680x1050 og fåes også under 2000kr
24" med 1920x1200 fra omkring 3000kr
26" med 1920x1200 fra omkring 5000kr

26" og 32" tv 1366x768 fra ~5000kr

Omkring 26" begynder tv med typisk 1366x768 også at blive interessant - men
der kan være issues med at forbinde en pc til dem med 1:1 pixelmapning fra
en PC. Ahs til reklamerne tror jeg stadig på at en pc er det bedste at føde
den med ...

Skal der en ny pc til så kan det samlet set gøres for under 10000kr med 3
19" skærme. Man kan jo egenligt nemt sætte flere skærme direkte til sammem
pc - men for at det skal være nemt tror jeg mere på en splitter som den
blackbox jeg omtalte

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-11-07 03:27

Sørensen wrote:

> [...]
> skal splittes i 3, og være LANGT - fx 10-30 meter pr. skærm. Giver
> det ikke mange forstyrrelser = grimt/"flimret"/forstyrret billede?

jo... scart-fordelere er noget fanden har skabt... og det dur IKKE...
hvis der snakkes om 30 meter kabel - så vil jeg dog tro at der kan opstå en
del problemer med DVI f.eks...
i stedet kunne man med fordel benytte et rigtig godt (betyder lavt tab - og
ikke hvilken farve isoleringen har og om der er gul(d)-belagte stik) SCART
eller Composite kabel...

> Bliver det værre (eller bedre), hvis man benytter PC til output med de
> forskellige kabeltyper det giver mulighed for (fx VGA)?

signalmæssigt bedre formentlig - hvis man installerer et grafikkort til hver
skærm eller finder grafikkort med flere udgange...
et alternativ kunne være en "aktiv" SCART fordelerboks...