Fyrværkeri
Fra : Margit

Dato : 01-01-08 17:30

Ja så kom tiden igen for nytårsfyrværkeriet.
Jeg forstår ikke, at civilicerede mennesker
skal gøre vores dyr - såvel husdyr som de
vilde dyr - så ufattelig skrækslagne med
deres fyrværkeri.
Jeg er i øjeblikket i gang med at undersøge,
hvor der ligger en hundepension langt ude
på landet og som har plads til vores Mille i år,
men det skal man jo gøre sig fortjent til.
Hun er skrækslagen og har været det nu siden
midt i december. Hun tør ikke komme ud
på lufteture, så vi kører hende nu udenfor
byen, som vi endda bor i udkanten af. Hun
var dopet nytårsaften uden særlig meget
virkning - men alligevel. Hvad skal vi dog
gøre? Vi kan da ikke grave os ned. Hun er
ellers en dejlig rolig hund, men det ender med
hun bliver et nervevrag.
Et godt råd ønskes.

Hilsen Margit

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 01-01-08 17:41

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkning - men alligevel. Hvad skal vi dog
> gøre? Vi kan da ikke grave os ned. Hun er
> ellers en dejlig rolig hund, men det ender med

Hej Margit

Synd, at din hund er så plaget af støjen.

Nu ved jeg jo ikke, hvilken race Mille er, eller hvor I bor, men jeg kender
en vældig god hundepension nær Jyderup på Sjælland. Men de tager udelukkende
retrievere i pension og max. 10 ad gangen, så man skal være tidligt ude med
at bestille.

www.Breinholtgaard.dk

Stedet kan varmt anbefales.

Venlig hilsen, Anelise - hvis to labber heldigvis tog skyderiet i stiv pote

Fra : Anette

Dato : 01-01-08 17:42

Margit wrote:
> . Hvad skal vi dog
> gøre? Vi kan da ikke grave os ned. Hun er
> ellers en dejlig rolig hund, men det ender med
> hun bliver et nervevrag.
> Et godt råd ønskes.

Hej Margit
Det bedste for både hunden og jer er jo at lære hende at det ikke er
farligt, at der ikke er noget at være bange for.
Der findes et hav af træningsmetoder, bl.a med lydCD hvor hunden langsomt
kan vænnes til lyden
http://netdyredoktor.dk/sw22167.asp

Som noget nyt (jeg kendte det i hvertfald ikke er der en eldiffuser -
man kan sætte i stikkontakten. Den spreder duftferomoner
som får hunden til at falde til ro
http://netdyredoktor.dk/sw15972.asp

Vores 3 hunde plejer at ignorere larmen - men i aftes skulle der åbenbart
skældes ud på det hele- helst ude i haven.
Det var vi så ikke helt enige om, så vi have lige en lille snak inden der
kom ro på ))

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 01-01-08 18:00

"Margit" <has@has.dk> skrev

> Ja så kom tiden igen for nytårsfyrværkeriet.
> Jeg forstår ikke, at civilicerede mennesker
> skal gøre vores dyr - såvel husdyr som de
> vilde dyr - så ufattelig skrækslagne med
> deres fyrværkeri.

Er det ikke lidt overkill at forlange at man skal undlade en gammel
tradition som glæder masser af mennesker, fordi du har en hund der er
skudræd.

> Jeg er i øjeblikket i gang med at undersøge,
> hvor der ligger en hundepension langt ude
> på landet og som har plads til vores Mille i år,

Ja de gror ikke på træerne så man skal være tidligt ude.
Hvor i landet bor du ?

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : lh

Dato : 01-01-08 18:05

> [...]
> virkning - men alligevel. Hvad skal vi dog
> gøre? Vi kan da ikke grave os ned. Hun er
> ellers en dejlig rolig hund, men det ender med

Hej Margit.

Du kan tror jeg kender til det problem, for min gamle forrige hund, som jeg
mistede i februar, var så rædselsslagen som du beskriver. Dog var det "kun"
denne ene aften. Jeg prøvede også alt, og de beroligende hjalp lige nul -
næsten tværtimod. Jeg har gået her i et inferno af støj fra radio og tv, så
JEG var ved at blive idiot, i den tro at hunde så ikke hørte skyderiet, men
det gjorde hun! De sidste 3-4 år af hendes liv har denne dag været et sandt
mareridt at komme igennem, og jeg har siddet alene hjemme - og det gør ikke
spor - denne aften alene pga. min hunds angst. Nu havde jeg katte som jeg
ikke bare kunne tage med, da jeg har en del, men ellers ville jeg have
forsøgt at låne/leje et sommerhus bare de par dage omkring nytår - så måske
det var en idé til næste år. Men tænkt på at mange vælger at fejre nytår
netop i deres sommerhus, så lej et langt væk fra andre. Eller måske du
kender nogen der bor hvor der er langt til naboer, du kunne besøge og tage
hunden med.
Jeg bor selv på landet, men i udkanten af en landsby, og til naboers ros
skal siges, at her skydes heldigvis ikke af op til nytår på nogen måde, men
selve nytårsaften er det slemt.
I år havde/har jeg en ny hund og det er og var hendes første nytår, så det
var lidt spændende hvordan hun ville tage det, men der var ikke noget
overhovedet. Hun løfter ikke engang hovedet når der kom de høje knald. Det
var en hel fornøjelse, men mine tanker gik til alle de små kræ der er
skrækslagne sådan en aften. Er man udendørs, så kan man faktisk høre fuglene
flakse i buskene når der skydes af. Jo, jeg har også ondt af dyrene, de
vilde, såvel som vores kæledyr.
Forresten ved jeg også at der er nogle hundetræningskurser der har skud på
programmet, så hunde lære at skud og knald ikke er noget at være bange for.

lh

Fra : jopa

Dato : 01-01-08 18:14

"lh" <com@comhere.dk> skrev
> Forresten ved jeg også at der er nogle hundetræningskurser der har skud på
> programmet, så hunde lære at skud og knald ikke er noget at være bange
> for.

Det er faktisk en god ide at teste hunden før køb.
Jægere gør det konsekvent.
Mig selv inklusive.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : lh

Dato : 01-01-08 19:57

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "lh" <com@comhere.dk> skrev
>
> Det er faktisk en god ide at teste hunden før køb.
> Jægere gør det konsekvent.
> Mig selv inklusive.

Jeg vil til det sige - nu havde jeg en Newfoundlænder som ikke er jagthund -
men de første 3-4 år ragede skud hende en høstblomst, næh det kom da nogen
var så "søde" at fyre noget af bag os - efter os - engang vi gik tur. Og så
tog det til, så hun herefter blev bange alene bare der var jagt, så det er
ikke altid man kan "se" det ved et køb!

lh

Fra : Per, Herringe

Dato : 01-01-08 20:10

I meddelelse: 477a8ce3$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev lh bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> engang vi gik tur. Og så tog det til, så hun herefter blev bange
> alene bare der var jagt, så det er ikke altid man kan "se" det ved et

Jeg tror du har ret et langt stykke af vejen. Prægning, også senere i livet,
betyder meget for en hund. Og for os andre, for den sags skyld. Der er en
vej i Odense der altid gør mig ekstra vagtsom. Jeg blev påkørt bagfra i et
kryds og jeg får altid en ubehagelig/vagtsom fornemmelse når jeg nærmer mig
det sted.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-01-08 21:15

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gik tur. Og så tog det til, så hun herefter blev bange alene bare der var
> jagt, så det er ikke altid man kan "se" det ved et køb!

De hunde jeg har haft -og har, som er bange for fyrværkeri, har alle (Emma
undtaget) haft ubehagelige oplevelser med krudtet i deres voksne liv.
min første boxer han, som var bundsolid i psyken, fik en bordbombe i
hovedet, mens han lå og sov, og så var det ødelagt, han var ikke skudræd,
men nytårsaften var han utryg.
min nyværende cairnterrier er såmænd ikke bange som sådan, men fuldstændig
ustyrlig rasende, farer rundt og gøer og ter sig, og han trækker så min
boxertæve, Emma med sig.
Emma er et nervevrag i forvejen, stresser meget nemt, hun har en mindre
heldig fortid som hun nok aldrig kommer sig helt over.
Loui min anden boxer, rager det en høstblomst, både skud, fyrværkeri og
andet.
Ebbe har også haft en ubehagelig oplevelse med et vildfarent heksehyl, hvor
han fik svedet noget af pelsen på låret af da han var omkring et års tid.
(han er 6 år nu)
Han er ellers meget nervefast hvad alt andet angår, også skud.

Jeg fandt "løsningen" i år, Emma og Ebbe fik en halv børnedosis "marzine",
søsygetabletter, de virker sløvende, uden at de går i coma, det fik de også
sidste år, men Ebbe formåede alligevel at piske en stemning op.
begge hunde blev i år indlogeret i deres transportkasse/bur med et tæppe
over og et par tykke bløde tæpper, i stuen ved siden af der hvor vi andre
opholdt os.

Begge hunde var rolige og fattede, Ebbe kunne ikke piske en stemning op
overfor sig selv og Emma, men lagde sig roligt til at sove, dog "øffede" han
lidt ind i mellem, men ingen gøen.
Emma var også helt rolig så længe hun var i buret.
to gange var de ude for at blive luftet, og så startede balladen. I buret
igen og der var ro på.

Så sådan bliver det også næste år, det er synd for hundene andet.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 02-01-08 12:02

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> begge hunde blev i år indlogeret i deres transportkasse/bur med et
> tæppe over og et par tykke bløde tæpper, i stuen ved siden af der
> hvor vi andre opholdt os.

Jeg bruger lidt samme fidus til Tyson.
Hans gamle hjemmebyggede hundekurv med ½-tag hænger
jeg et tæppe for så han har en lukket hule.
Der lå han meget, der syntes han der var trygt og godt,
han styrede dog selv hvor meget han ville værer der.

Han har aldrig brudt sig om fyrværkeri, ingen speciel oplevelse
der har gjort det. Men det er blevet bedre med årene, om det
skyldes at jeg bevidst ikke trøster ham eller lader mig mærke
med det ved jeg ikke, men tror det har en betydning.
Kunne se at min Angel til at starte med var lidt usikker på
hvordan det skulle takles, Tyson stressede jo, men det gjorde jeg ikke.
Så hun fik jo lidt modsatrettede signaler
Hende begyndte jeg så målrettet at træne op ved at rose fyrværkeriet
og tage hende med i haven når det var værst.
Idag i en alder af knap 4 år rører det hende ikke en meter,
Tyson har jeg opgivet at præge på samme måde,
han har et lidt mere følsomt sind, det må han have i fred

/Jens (som ikke er bange for fyrværkeri, men sk... træt af det)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-01-08 18:16

"Margit" <has@has.dk> writes:

> Jeg er i øjeblikket i gang med at undersøge,
> hvor der ligger en hundepension langt ude
> på landet og som har plads til vores Mille i år,

Har I overvejet at leje et sommerhus godt ude på landet og så tage
afsted alle sammen? Mine svigerforældre har sommerhus ved Tranum og de
siger at der intet larm er deroppe.

Siri synes også hun skal gø af alt den larm, men når bare hun er inde
hos os, så går det fint.

Mvh Trine

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 01-01-08 18:38

> [...]
> virkning - men alligevel. Hvad skal vi dog
> gøre? Vi kan da ikke grave os ned. Hun er
> ellers en dejlig rolig hund, men det ender med

Træning, træning, træning.

Skaf nogle lydoptagelser af fyrværkeri, som hun ikke kan lide.

Afspil dem først ved lav lydstyrke og lav noget som hun holder af i mens.
Det kan være at spise sin mad, få godbidder, laver trækkeleg m.m.
I skal lade være med at ynke hende, overhovedet.
Efter en uges tid skrues lidt op for lyden og i fortsætter med hendes
favorit-yndlingssysler. I skal ikke skrue højere op end hun næsten ikke
reagerer på lyden.
Det bliver I så ved med Indtil hun kan tåle at høre lydende meget højt.

Så kan I jo købe en hundeprop-pistol og nogle hundepropper, køre ud på et
øde sted og mens I gi´r hende en godbid, fyrer I ennkelt skud af.

Det kan I så øve resten af året med jævne mellemrum.

Når så midten af december begynder og der fyres fyrværkeri af, kan I jo
hvergang der lyder et brag eller et hyl, belønne hende med en godbid.

På den måde får I hende vendt om, så hver gang der lyder brag/hyl, vil hun
forbinde det med noget positivt.

Jeannie
- hvis 2 hunde sov hele aftenen, men dog ikke var helt tilfredse med at vi
forlod dem for at fyre af udenfor.
http://ckcs.dk

Fra : Per, Herringe

Dato : 01-01-08 19:50

I meddelelse: 477a7a89$0$2977$ba624c82@nntp06.dk.telia.net
skrev Jeannie Kristensen (4700) bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> Så kan I jo købe en hundeprop-pistol og nogle hundepropper, køre ud
> på et øde sted og mens I gi´r hende en godbid, fyrer I ennkelt skud

Hvis i benytter den metode vil jeg anbefale at i er to til det. En der på
afstand fyrer skudet af, og dig (der forhåbentlig er den trygge "base"), der
giver godbiden eller det foretrukne legetøj.
Det er altid en balance, der skal jo heller ikke "pyldres" når der lyder
skud.
Afstanden må gerne være stor i begyndelsen. I kan se på hundens reaktion om
det er OK. Nøjes med et par skud der går godt og gentag øvelsen.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-01-08 18:46

Margit skrev:

> Hun tør ikke komme ud
> på lufteture, så vi kører hende nu udenfor
> byen, som vi endda bor i udkanten af.

Samme her.

Vi trak persiennerne ned og tændte for fjernsyn og radio.

Kørte osse til stranden; først ville Blackie ikke ind i bilen, og på
stranden ville han ikke ud af bilen

Efter 10 m. gik det dog bedre.

Vi har en cd med nytårsskyderi, knallerter osv. som vi har spillet de sidste
10 dage.

Fik den af nogle venner hvis golden har hørt den fra spæd - hun er totalt
ligeglad med fyrværkeri.

Ved godt det ikke hjælper dig, men min næste givne hund skal osse ha hørt
den cd fra spæd
Hans
http://kortlink.dk/4ncm

Fra : Ralph

Dato : 01-01-08 18:47

> [...]
> Jeg forstår ikke, at civilicerede mennesker
> skal gøre vores dyr - såvel husdyr som de
> vilde dyr - så ufattelig skrækslagne med

Har du overvejet om det er dig eller din attitude der gør hende bange?

Igår fik (især) Tootsie ros og en godbid når hun gøede af af et hyl eller en
raket, efter 20-30 godbidder gad hun ikke gø mere, men efter hvert brag kom
hun hen og bad om en godbid, som hun fik, efter 20-30 til gad hun ikke
engang at rejse sig.
Det var en ide jeg fik igår eftermiddag - efter 4-5 nytårsaftener med gøen,
piller, garage, alene ude på landet, sammen ude på landet, det virker.

Du skal ALDRIG trøste hende og sige at "det er da osse synd, hvor er de
dumme, nu skal mor holde dig for ørerne" eller. lign.

--
Ralph

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-01-08 09:11

> [...]
> virkning - men alligevel. Hvad skal vi dog
> gøre? Vi kan da ikke grave os ned. Hun er
> ellers en dejlig rolig hund, men det ender med

Hej Margit

Først og fremmest, så at din hund er bange for fyrværkeri, betyder ikke, at
den er skudræd.

Min gamle ( for længst afdød ) Schæfer, var skrækslagen overfor
fyrværkeri.... Men skud, og F16 jagerfly, generede hende ikke på nogen
måder. Dertil kunne man så sige, at den bedste form for IKKE at skræmme
hunden yderligere, var ikke at ynke hunden, og i det hele taget, selv, bare
opføre sig normalt. Den vil stadig være bange, men ved at du viser, at
intet er unormalt... Forhindrer du frygten i at løbe løbsk.
Nytårsaften, forløb i år, helt smertefrit, ingen af de tre hunde, lod sig
påvirke, andet end at de skældte lidt ud, i ny og næ.... Hønsene tog det med
vanlig ro, og sov fra det hele, og fårene gik på marken, og tænkte, de
mennesker er sgu lidt småskøre, hvad de sikkert har ret i .... Ellers
ville jeg da nok kunne tilbyde en hund eller to, pension nytårsaften, for
med 3 km til nærmeste mindre by, og lige så langt til første lygtepæl, så er
her faktisk rimeligt roligt..... Men nu kan du da glæde dig over, at der er
et helt år til Nytårs aften igen.

M.V.H....Benny..

Fra : Margit

Dato : 02-01-08 14:18

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> Ja så kom tiden igen for nytårsfyrværkeriet.
> Jeg forstår ikke, at civilicerede mennesker
> skal gøre vores dyr - såvel husdyr som de
> vilde dyr .......

Mange tak for alle de gode råd. Jeg tror, vi
har prøvet det hele. Vi har prøvet med en
CD med raketter og skud - det sover hun
bare fra og er total ligeglad med. Vi opfører
os ganske normalt - ser TV, ser ingen
raketter og har ingen gæster. Kort sagt en
helt almindelig aften måske bortset fra
menuen. Og skudræd er hun overhovedet
ikke, heller ikke tordenvejr.
Men nu er det heldigvis overstået for denne
gang og vi vil fortsætte med at lede efter en
pension til hende. Og forøvrigt synes jeg
stadigvæk, det er synd for dyrene med
skyderiet.

Hilsen og godt nytår fra
Margit

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-01-08 15:14

Margit skrev:

> Men nu er det heldigvis overstået for denne
> gang

Blackie var så lettet i dag; han sprang rundt og åd en dobbelt portion

> og vi vil fortsætte med at lede efter en
> pension til hende. Og forøvrigt synes jeg
> stadigvæk, det er synd for dyrene med
> skyderiet.

Jeg har tit ondt af de fugle der sidder og sover i hækkene :-/
Hans