Hvorfor bruge lattergas til motordrift?
Fra : Thomas Demant

Dato : 30-12-07 22:23

Ofte har jeg undret mig over, hvorfor man (eller måske nok nærmere nogen)
anvender tilskud af lattergas, for at "tune" en motor.
Det er ikke så meget bevæggrunden for at tilføre et oxidationsmiddel, jeg
søger.
Men hvorfor søren bruger man ikke ilt i stedet? Jeg tænker, at det for menig
mand må være betydeligt lettere at få fingrene i, end lattergas.
Miljømæssige fordele er vel næsten ligegyldige at overveje, når formålet kan
beskrives som 'flere heste, for det skal altså bare køre stærkt'
Er der en kølende virkning i anvendelsen af dinitrogenoxid, som jeg har
overset?

--
Thomas [4990/5700]
- hvis primære transportmiddel altså er en cykel...

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-12-07 23:00

"Thomas Demant" <news@dement.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvorfor søren bruger man ikke ilt i stedet? Jeg tænker, at det for
> menig mand må være betydeligt lettere at få fingrene i, end lattergas.

Lattergas bliver brint + ilt når det når en vis temperatur, vistnok omkring
(utroligt videnskabeligt) 300C. Mere ilt betyder også man kan ødsle mere
brændstof væk.

> Miljømæssige fordele er vel næsten ligegyldige at overveje, når formålet
> kan beskrives som 'flere heste, for det skal altså bare køre stærkt'

Ja man vinder ikke en grøn afgift ved at reducere brændstof forbruget under
et burnout. Det er nok også en af grundene til at der næppe kommer en
lattergas stander ved Q8 i den nærmeste fremtid.

> Er der en kølende virkning i anvendelsen af dinitrogenoxid, som jeg har
> overset?

Det ved jeg ikke om du har, men det er der. Man køler indsugningsluften
ned, så der bliver plads til mere luft(og dermed mere brændstof) , dette er
dog kun en bi-fordel ved det.

/Sune
-der må gå fordi sin cykel er stjålet

Fra : N. Foldager

Dato : 30-12-07 23:42

Sune Storgaard:

>Lattergas bliver brint + ilt når det når en vis temperatur, ...

Det er jo ikke rigtigt. Lattergas er sammensat af nitrogen og ilt
(N2O).

Det er let at håndtere, og der er rigtigt meget af det i en
trykflaske, da det er på væskeform ved ca. 45 atm.

Niels Foldager

Fra : Sune Storgaard

Dato : 31-12-07 00:00

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Sune Storgaard:

> Det er jo ikke rigtigt. Lattergas er sammensat af nitrogen og ilt
> (N2O).
H2..N2..H2... ok ... klokken er mange :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-12-07 07:50

N. Foldager wrote:

> Det er let at håndtere, og der er rigtigt meget af det i en
> trykflaske, da det er på væskeform ved ca. 45 atm.

Og ude hos AirLiquide fik den knap så rene N2O produktnavnet Racal.
Se evt. side 46 i den gamle gasdatabog:
<http://www.hede-nielsen.dk/en/business/pdf/Gasdata.pdf>

Stig Johansen

Fra : Thomas Demant

Dato : 31-12-07 12:40

> Og ude hos AirLiquide fik den knap så rene N2O produktnavnet Racal.
> Se evt. side 46 i den gamle gasdatabog:
> <http://www.hede-nielsen.dk/en/business/pdf/Gasdata.pdf>
Hehe... det er nu en sjov bonusoplysning, at det faktisk er en forretning at
sælge med henblik på effektforøgelse af motorer.

--
Thomas [5700 / 4990]

Fra : Thomas Demant

Dato : 31-12-07 12:50

> Det er let at håndtere, og der er rigtigt meget af det i en
> trykflaske, da det er på væskeform ved ca. 45 atm.

Det giver nu egentlig ret god mening frem for at bruge ilt. Så det tror jeg
nu egentlig godt på kan være en årsag.

--
Thomas [5700 / 4990]