Mor former psyken og uddannelsen
Fra : Bo Warming

Dato : 26-12-07 21:23

Da psykologien var ung og freudiansk, mente mange eksperter at
personligheden formes af moderen I spædbarnets første måneder

DNA har fået god presse, siden hen, og milliarder spildt på dette
arvemolekyle skulle nødig være spilt, men det er sund bundefornuft at mødre
kan forme deres barns personlighed som en klump ler

A kind of jealousy. Mothers are easily jealous of their sons´friend if they
are exceptionally successful. Ususlly a mother loves herself in her son
more than she loves the son himself. Nietzsche(

"Du kan ikke hjælpe nogen, hvis du ikke kan tåle at se dem
lide" Steen Larsen, DLH-pædagogik-lektor

"Du spørger hvorfor jeg tror - jeg svarer FORDI MIN MOR TROEDE" Grundtvig

Alle børn er konger i deres mor's fantasi's kongerige.
Freud.

Alle fødes som konger, og de fleste dør i landflygtighed.
Oscar Wilde

Den mest sublime form for egoisme hedder moderkærlighed.
Heinrich Wolfgang Seidel

Fra moderen: Enhver bærer et billede på kvinden i sig fra
moderen: af dette bliver han bestemt til i det hele taget at højagte
kvinderne eller ringeagte dem eller i almindelighed være ligegyldig overfor
dem. "

I sin moders øjne er billen en gazelle. Tuaregisk
ordsprog

In the mind of a woman, to give birth to a child is the
short cut to omniscience. Gelett Burgess

Jeg tror på gud fordi min mor gjorde det. Grundtvig

Man kan ikke banke noget ind i sine børn, men man kan
klappe meget ud af dem. Astrid Lindgren

Mennesket er det eneste dyr, der tillader sit afkom at
vende tilbage til hjemmet. Bill Cosby

Min mor havde mange genvordigheder med mig, men jeg tror
hun nød det. Mark Twain (1835-1910

Never marry a man who hates his mother, because he'll also
hate you Anonym

Nis Petersen 1897-1943 skrev "Jeg læser at i
Moabit-fængslet i Berlin har en mor dræbt sit nyfødte barn. Avisen kalder
hende morder. Jeg tænker >Hvor må hun have lidt<."

Nogle kvinder har behov for lykkelige og respekterede børn,
andre behøver ulykkelige børn, for ellers kan de ikke demonstrere deres
godhed som mødre.Nietzsche

Og således lader man de små børn komme til sig selv, for at
man i tide kan afholde dem fra at elske sig selv. Sådan mager tyngdens ånd
det Nietzsche

Psychiatry enables us to correct our faults by confessing
our parents' shortcomings. Laurence Peter

The mother-child relationship is paradoxical and, in a
sense, tragic. It requires the most intense love on the mother's side, yet
this very love must help the child grow away from the mother and to become
fully independent. Erich Fromm

Vi er alle genier, til vi fylder ti. Aldous Huxley

Woman understands children better than man does, but man is
more childlike than woman. Friedrich Nietzsche (1844-1900)German
Philosopher

Never marry a man who hates his mother, because he'll also hate you Simone
Beauvoir

What the mother sings to the cradle goes all the way down
to the coffin. Henry Ward Beecher

No woman can shake off her mother. There should be no
mothers, only women. BERNARD SHAW

I alle slags kvindelig kærlighed viser der sig et element
af moderkærlighed. Nietzsche

Mødre med opofrende sønner kan aldrig lide unge piger
AgatheChristie

Der er meget nysgerrighed i moderkærlighed. Nietzsche

En moders omhu når videre end hendes erfaring.
Meïr Aron Goldschmidt

"Everyone carries within him an image of the woman, that he
gets from his mother; that determines whether he will honor women in
general or despise them og be generally indiferrent to them. Nietzsche

Det er svært at slås med en fjende, der har forposter i ens
eget hovede. Sally Kempton

Lykkens børn må rose deres moder.
Danske Ordsprog

Min søn er den mægtigste person i Grækenland. For
athenienserne regerer Grækenland, jeg athenienser¬ne, min kone mig og min
søn min kone. Themistokles

Sandelig, mødrene, der opdrager børnene for fremtiden de
første fem år af deres liv, grundlægger lande og byer.
Jean Paul

What the mother sings to the cradle goes all the way down
to the coffin. Henry Ward Beecher

"Mother is the name for God in the lips and hearts of
children" W M Thackeray

"Vil du gøre noget godt for (dine) børn, så gør moderen
glad" Jødisk ordsprog

Mennesker er,hvad deres mødre gjorde dem til
Men are what their mothers made them.
Ralph Waldo Emerson

In our society a man who does not cry at his mothers
funeral, will risk death penalty. Albert Camus

There never was child so lovely but his mother was glad to
get him asleep. Emerson

Alle børn er konger i deres mor's fantasi's kongerige.
Freud.

Min største præstation har været, at jeg kunne befri mig
fra min mors, min svigermors og mine tanters for¬-mynderskab.
Rosalyn Carter

Og således lader man de små børn komme til sig selv, for at
man i tide kan afholde dem fra at elske sig selv. Sådan mager tyngdens ånd
det Nietzsche

Psychiatry's chief contribution to philosophy is the
discovery that the toilet is the seat of the soul.
Alexander Chase

Tired mothers find that spanking takes less time than
reasoning and penetrates sooner to the seat of the memory.Trætte mødre
finder at lussinger tager mindre tid end fornufts-snak, og trænger hurtigere
ind i barnets hukommelse Will Durant

An ounce (gram) of mother is worth a pound (kilogram) of
clergy. Spanish proverb

Som enhver søn dog kan begejstre sin moder!Shakespeare

Hvor gammel en mor end bliver, leder hun altid efter tegn
på, at hendes midaldrende børn skal blive til noget.
Florida Scott-Maxvell

Det evigt-kvindelige drager os opad
Goethe

Fordi Gud ikke kunne være overalt, opfandt han mødre
Jødisk ordsprog

Lige fra verdens begyndelse udgår en kæde af årsager.
Lukan

The chief cause of human errors is to be found in the
prejudices picked up in childhood. Rene
Descartes

Moudh Some are kissing mothers and some are scolding mothers, but it
is love just the same, and most mothers kiss and scold together.
Pearl Buck

Sku moderen vel, som vil have datteren.
Danske Ordsprog

Jeg kan ikke lide min mor, og det er pinligt for mig at
høre min søsters stemme. Jeg blev altid syg, når jeg var sammen med dem. Vi
har næsten aldrig skændtes...Jeg ved, hvordan jeg skal omgås dem, selvom det
ikke passer mig. Nietzsche

Når jeg søger min dybeste modsætning, instinkternes
umådelige gemenhed, da finder jeg altid min moder og søster - at tro sig
beslægtet med sådan canaille ville være at bespotte min guddommelighed. Den
behandling, jeg lige til dette øjeblik udsættes for af min moder og søster,
indgyder mig en usigelig gru: her arbejder en fuldkommen helvedesmaskine,
med en usvigelig sikkerhed om det øjeblik, hvor man kan såre mig blodigt - i
mine højeste øjeblikke... for da mangler der enhver kraft til at værge sig
mod giftigt kryb...Nietzsche

zudz

Uddannelse holder de unge tilbage i udvikling - PRIVATISER

"Ved dannelse forstår jeg den udviklede evne til at være
opmærksom"(Meir Aaron Goldschmidt )

At spørge er at undervise. Xenofon

Den, som intet ved og ikke ved, at han intet ved, er en tåbe - undgå ham.
Den, som intet ved, men ved, at han intet ved, er enfoldig - belær ham.
Den, som ved og ikke ved, at han ved, sover - væk ham. Men den, som ved og
ved, at han ved, er klog -følg ham. Arabisk
Ordsprog

En lærd tosse er dummere end en uvidende tosse.
Jean-Baptiste Molière

Er noget menneske nogensinde nået til indre harmoni ved at
grunde over andres erfaringer? Norman Douglas

I used to spend whole days without food and whole nights
without sleep in order to meditate. But I made no progress. Study, I found,
was better. Confucius

Just as eating against ones will is injurious to health, so study without a
liking for it spoils the memory, and it retains nothing it takes in.
Leonardo Da Vinci

Motto: Det er en stor fordel at begå de fejl, man kan lære
af, ret tidligt. Winston Churchill

Where observation is concerned, chance favours only the
prepared mind. Louis Pasteur 1822-95

udaVi bør kun studere det, som vi har lyst til at efterligne Det vi virkelig
har brug for et en fremadskridende kanon af idealerne Nietzsche

udbrud af frygtelige smerter.

Education has for its object the formation of
character. Herbert Spencer 1820 - 1903

Der er kun een eneste måde, hvorpå man kan opdrage sine
børn; det er ved at opdrage sig selv. D.G. Monrad

The ideal is youth, handsome, empty youth.
Henry Miller

Hvad er den højere uddannelses opgave? At
gøre en mand til en maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at
finde sig i at kede sig. Hvordan opnås det. Gennem begrebet pligt. Nietzsche

Selfishness is not living as one wishes to live, it is
asking others to live as one wishes to live.
Oscar Wilde

Du kan ikke lære erfaring. Du må gennemleve den. Albert
Camus

- Nature has always had more power than education Francois
de Voltaire

Hvorfor gå i skole når man kan spise
madpakken hjemme Foragt for magt - graffitiernes billedbog Lone Steensig

Corruption.- The surest way to corrupt a youth is to
instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who
think differently.Den sikreste made at korrumpere ungdommen, er at instruere
dem til at værdsætte de der tænker ens, mere end dem der tænker forskelligt.
Nietzsche

Opdragelse er eksempel og kærlighed, intet andet.
Friedrich Fröbel

Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en mand til
en maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde sig i at kede
sig.Nietzsche

Tåber og kloge folk er lige uskadelige. Kun halvtåberne og
de halvkloge, de er de farligste. Goethe

A child is not a vase to be filled , but a fire to be lit.
Fr. Rabelais

Halvdelen af den undervisning, folk får, er som regel
forkert. Edgar W. Hoover

Hypoteser er vuggeviser, som læreren luller sine elever i
søvn med; den tænkende, nøjagtige iagtagere lærer mere og mere at kende sin
begrænsning; han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere problemer
dukker der op. Goethe

If children grew up according to early indications, we
should have nothing but geniuses. Goethe

It is because of teachers that so little is learnt, and
that so badly. Nietzsche

Jeg er altid villig til at lære, selv om jeg ikke bryder
mig om at blive undervist. Winston Churchill

Jeg har den dybeste medlidenhed med den som kun har fantasi
til at stave et ord på een mådeMark Twain

Education: essentially a means of ruining exceptions in
favour of the rule. Culture: essentially a means of directing taste against
the exceptions in favour of the mediocre. Nietzsche

- En uddannelse, der går ud på at huske ting blot for at
svare på folks spørgsmål, kvalificerer ikke en til at være lærer.
Kung-Fu-Tse

Great learning and great shallowness go together very well
under one hat. Nietzsche

Halvdelen af den undervisning, folk får, er som regel forkert.
Edgar W. Hoover

Jeg tror, det er en kendsgerning, at hvad man ikke kan lære hurtigt, kan man
slet ikke lære. Cicero

My joy in learning is partly that it enables me to teach.
Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

Don't limit a child to your own learning, for he was born
in another time. Rabbinical saying

+ Uddannelse er især lydighed og underkastelse overfor et genis
disciplin. Nietzsche

Uddannelsens rødder er bitre, men dens frugt er sød. Aristotles

udrashyp To teach is to learn twice. At undervise er at lære
to gange. Joseph Joubert

The irritating thing about ungoverned
children is that they often make as orderly and valuable men and women as do
the other kind. Mark Twain

Every child is an artist. The problem is how to remain an
artist once he grows up. Pablo Picasso