Da Island gassede Europa
Fra : Bo Warming

Dato : 22-12-07 21:14

Ifølge Viasat History program skulle en Laki-vulkan på Island have sendt så
meget SO2 ud, at 75% af beboene døde på den store nordatlantiske ø i juli
og visse eurppæiske sogne havde 5% dødelighed i august-september

Man så kvæg der døde i Europa og voldsomme tordenvejr...!

Jeg ville tro at hvis der virkelig var overdødelighed at konstatere udfra
kirkebøger i Europa, så var det pga epidemiske og altså helt andre årsager.

Gasmolekylder spreder sig ud i alle retninger incl opad og uanset om en
ideel svag,ensrettet vind bar fra Island mod Europa, vil jeg tro at
fortynding sker så ufarlighed

Historieskrivere vil gerne hoppe på dommedagsmyter om at vi skal stoppe
global warming, men er dette ikke en bevislig svipser?

( I min barndom skrev ROMAN-forfatter Nevil Shute "På stranden" om jordens
befolkningsudslettelse pga abomber i Europa og USA og Australien venter på
også at dø

Er fortynding af radioaktivitet ikke så stor, at vi aldrig kunne have
udslettet alle mennesker, selv da USA og USSR havde flest missiler?
Hiroshima var slem, ja, men folk overdriver )

Fra : N_B_DK

Dato : 22-12-07 23:20

> Er fortynding af radioaktivitet ikke så stor, at vi aldrig kunne have
> udslettet alle mennesker, selv da USA og USSR havde flest missiler?

Det kunne og kan "vi" (med vi mener jeg menneskeheden), sagtens, alene de
mængder nervegift der eksisterer er nok til at slå hele jorden ihjel, pt
findes der ca 30000 missiler med a kraft, Hiroshima og Nagasaki, var kun
2...

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ivar

Dato : 22-12-07 23:49

Bo Warming skrev:

> Ifølge Viasat History program skulle en Laki-vulkan på Island have sendt så
> meget SO2 ud, at 75% af beboene døde på den store nordatlantiske ø i juli

Der mangler lige den detalje, at det var juli 1783.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-12-07 11:24

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Der mangler lige den detalje, at det var juli 1783.

BWs tal om dødsfald er ikke korrekt gengivet og oplysningen er skæv.
Udstødningen af gasser, aske og lava medførte at kvægets livsgrundlag blev
delvis ødelagt, så dyrene døde. Det ramte befolkningen, som blev offer for
hungersnød.

If. dette vist ganske seriøse link
http://www.geus.dk/publications/geo-nyt-geus/gi004_01.htm var tallene disse:
(Citat):
Følgen blev en forgiftnings- og hungerkatastrofe, hvor 50% af hornkvæget og
75% af fårene og hestene omkom, og hvor omkring 20% af Islands befolkning
døde af sult. (Citat slut).

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-12-07 11:27

"Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
> Følgen blev en forgiftnings- og hungerkatastrofe, hvor 50% af
> hornkvæget og 75% af fårene og hestene omkom, og hvor omkring 20% af
> Islands befolkning døde af sult.

Påfaldende runde tal, som tyder på at man sikkert ikke har kendt de faktiske
tal.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-12-07 12:23

Poul E. Jørgensen skrev:

> Påfaldende runde tal, som tyder på at man sikkert ikke har
> kendt de faktiske tal.

Lakagigar-udbruddet i 1783, og følgerne de næste par år,
er ganske grundigt dokumenteret af samtidige.

Geologen Arne Noe-Nygaard gengiver hele forløbet i sin bog
"Vulkaner" (Gyldendal, 1979). Jeg citerer lige fra slutningen
af kapitlet:

Tabslisterne fra den gang taler deres dystre sprog.
Som følge af vulkanudbruddets eftervirkninger døde
der over 9.200 mennesker i 1784 og 1785, eller ca.
1/5 af Islands befolkning! Endnu værre gik det ud
over dyrene, således som de officielle opgørelser fra
1783 og 1784 viser. Der fandtes i 1783 på Island
21.457 stk. hornkvæg. 232.731 får og 36.408 heste.
Ved opgørelsen i 1784, altså året efter, var tallene
sunket til til henholdsvis 9.996, 42.243 og 8.395.

Den energimængde, der blev frigjort ved udbruddet i
Skaftåens kraterrække som helhed, har Sigurdur
Thorarinsson beregnet til ca. 3 X 10 i 27. erg; det
er den største, man kender fra et udbrud i historisk
tid (sml. s.84)

Gad vide, hvor megen nødhjælp der blev sejlet til Island?

--
Herluf :·)

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-12-07 17:39

> [...]

> Ved opgørelsen i 1784, altså året efter, var tallene
> sunket til til henholdsvis 9.996, 42.243 og 8.395.

Næppe alle dødsfald blandt dyrene skyldes vel vulkanudbruddet, idet
hungerkatastrofen må have betydet øget antal af slagtninger.

Tallene for omkomne dyr er så ca.:
53 % af hornkvæget eller 11.461 stk.
82 % af fårene eller 190.488 stk.
77 % af hestene eller 28.013 stk.

I alt omkom af dyr altså 212 %

Øhhh - det minder mig om følgende vits:
Læreren giver prøver i matematik tilbage:
Læreren: Det er de elendigste opgaver I endnu har lavet. 45 % af jer kunne
ikke regne dem.
Elev: Jamen, hr. lærer, så mange er vi da ikke.

Fra : Bo Warming

Dato : 24-12-07 02:42

> [...]
> og
> 75% af fårene og hestene omkom, og hvor omkring 20% af Islands befolkning

Jeg tænkte nok at Viasat History løj skingert
- tak for oplysningerne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-12-07 18:04

"Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> writes:

> [...]
> ikke regne dem.
> Elev: Jamen, hr. lærer, så mange er vi da ikke.

Det er vist en variant af en sand historie - mindes et folketingsmedlem
der sagde noget i den stil fra talerstolen...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jens Harming

Dato : 23-12-07 22:20

""Thorbjørn" Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er vist en variant af en sand historie - mindes et folketingsmedlem
> der sagde noget i den stil fra talerstolen...
> --

Hø Hø ...ja
Det var en kvinde fra Dansk Folkeparti der fra folketingets talerstol
gentagne gange fastholdt at 30 % af den mandlige befolkning plus 35 % af den
kvindelige befolkning nødvendigvis måtte udgøre 65 % af den samlede
befolkning .....
Så klippet selv og grinede så meget at jeg ikke husker kvindens navn ......
Hilsen
Jens

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-12-07 22:37

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gentagne gange fastholdt at 30 % af den mandlige befolkning plus 35 %
> af den kvindelige befolkning nødvendigvis måtte udgøre 65 % af den

Af hensyn til historieskrivningen skal det nævnes, at det var Aase D. Madsen
(DF), der 16.11. 1999 fra Folketingets høje talerstol sagde følgende vise
ord:

Og med hensyn til, hvem der kommer på bibliotekerne, og hvem der ikke
kommer, er der en tabel 18 med en gruppe delt ind efter alder, og dér står,
at 39 pct. af den mandlige del af befolkningen aldrig kommer på
bibliotekerne, og at 30 pct. af den kvindelige del af befolkningen, altså
fordelt gennemsnitligt over alder, aldrig kommer der. Og når jeg lægger mænd
og kvinder sammen - det skal man være lidt forsigtig med, men på det her
område tør jeg godt - så giver 39 pct. af mændene og 30 pct. af kvinderne
befolkningen tilsammen, og det må være 69 pct. Tager jeg fejl?

Sidste spørgsmål skyldtes vist at der bredte sig en upassende munterhed i
salen.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 31-12-07 10:57

Poul E. Jørgensen <33@gvdnet.invalid> wrote:

> [...]
> befolkningen tilsammen, og det må være 69 pct. Tager jeg fejl?
>
> Sidste spørgsmål skyldtes vist at der bredte sig en upassende munterhed i

Lærer man ikke om vejede gennemsnit i folkeskolen længere?

--
regards , Peter B. P. http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals