Kan der sluttes flere computere på TDC's
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-07-01 10:38

Jeg skal hjælpe en med at få ADSL, og hun kan ikke få det igennem CC
eller WOL, så TDC er eneste løsning.

Hun kan få et Bredbånds abbonnement, hvor både hendes telefonabonnement
samt ADSL er samlet.

I følge TDC får hun et modem med som skal tilsluttes hendes computer via
Ethernet (RJ45), hvilket jo minder om en router løsning. Jeg spurgte så
hos TDC om der kunne sluttes flere computere på via en hub eller switch
på det modem og det mente TDC bestemt.

Er der nogen der har erfaringer med TDC's løsning og som har sluttet
flere computere på via en hub eller switch - det kræver naturligvis at
alle computerne har Ethernet stik ?

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Steen Suder

Dato : 14-07-01 10:49

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> Ethernet (RJ45), hvilket jo minder om en router løsning. Jeg spurgte så
> hos TDC om der kunne sluttes flere computere på via en hub eller switch

Det er ikke en routerløsning eller noget, der blot ligner. Løsningen
fungerer som bridge eller noget i den retning.
Hvis det blot er en enkelt PC, det drejer sig om er det OK.

Flere PC'ere:
Den umiddelbare løsning er at man få op til seks dynamiske IP adresser.
Man skulle kunne have op til seks computere på, men...

Der er ingen garanti (pt) for at man får IP'er på samme subnet, derfor
vil kommunikation mellem PC'erne foregå over internet forbindelsen. Det
er jo ikke smart.

I dette tilfælde bør man anskaffe en lille router af en eller anden art.
Jeg nævner i flæng: en lille Linuxbox med Mandrake SNF eller e-smith på,
etc.

> Er der nogen der har erfaringer med TDC's løsning og som har sluttet
> flere computere på via en hub eller switch - det kræver naturligvis at
> alle computerne har Ethernet stik ?

Det har jeg selv, men jeg kunne ikke drømme om at gøre det uden en
router. I mit tilfælde er det en lille PC med Mandrake SNF 7.2 på.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Daniel Østergård

Dato : 15-07-01 14:00

kan man ikke bare forbinde pc'erne med krydset twisted pair kabel og dele
forbindelsen derigennem?

Fra : Philip Søeberg

Dato : 15-07-01 16:48

> kan man ikke bare forbinde pc'erne med krydset twisted pair kabel og dele
> forbindelsen derigennem?

jo, brug evt. windows' "Internet connection sharing"s funktionalitet.

- Philip

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-07-01 18:40

Philip Søeberg <philip99@worldonline.dk> wrote:

> jo, brug evt. windows' "Internet connection sharing"s funktionalitet.
>
> - Philip

Nu er det jo ikke sikkert at alle maskinerne er Windows baseret - en af
fordelene ved en hub eller switch er at både Mac'er, Windozer, Unix samt
Linux computere kan bruge forbindelse.

Hvis de skal tale sammen kræver det dog en del software og
konfigurering.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Philip Søeberg

Dato : 15-07-01 22:57

> Nu er det jo ikke sikkert at alle maskinerne er Windows baseret - en af
> fordelene ved en hub eller switch er at både Mac'er, Windozer, Unix samt
> Linux computere kan bruge forbindelse.

nææ... men hvis maskinen med atm kortet køre windows, og bruger "Internet
Connection Sharing", så kan alle andre type af platforme sagtens bruge dens
forbindelse.

- Philip

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-07-01 17:34

"Philip Søeberg" skrev:

> nææ... men hvis maskinen med atm kortet køre windows, og bruger "Internet
> Connection Sharing", så kan alle andre type af platforme sagtens bruge dens
> forbindelse.

Æhh ?

Bredbånd kører da ikke på atm kort ?

Der skal da bare et alm netnort i hver PC og begge kobles til en hub - og et kabel fra hub til adsl-modem'et - så fungerer det hele
fint !

Både med at pc'erne kan "snakke sammen" - og begge kører internet !

Jeg har lige fået det - og det virker fint !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Andreas

Dato : 17-07-01 08:17

On Mon, 16 Jul 2001 18:34:21 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote:

> [...]

<.....>

>Der skal da bare et alm netnort i hver PC og begge kobles til en hub - og et kabel fra hub til adsl-modem'et - så fungerer det hele
>fint !
Såvidt jeg er orienteret så skal kablet mellem modem og hub være "lige
igennem" hvis det sættes i uplinkporten, og krydset hvis man bruger en af
de almindelige porte i sin hub.

Bare lige for en god ordens skyld.........

<....>

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-07-01 09:19

"Andreas" skrev:
> [...]
> de almindelige porte i sin hub.
>
> Bare lige for en god ordens skyld.........

Det er rigtigt - adsl-modem'et tilsluttes på nøjagtig samme måde som en router - så selv om det ikke er samme teknink, som en
router, så er tilslutningen stort set den samme.....

Og så længe man bare skal surfe på nettet, sende/modtage email og have de forskellige PC'er til at "snakke sammen" - så fungerer det
udmærket !

Fra : Preben Ulf

Dato : 14-07-01 11:03

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
[cut]
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med TDC's løsning og som har sluttet
> flere computere på via en hub eller switch - det kræver naturligvis at
Hej Jesper.
Jeg har den ovennævnte ADSL-tilslutning incl. fastnet-abb.
Og den er jeg ganske godt tilfreds med lige som jeg har været med alt andet
fra TeleDanmark/TDC fra jeg første gang fik internet i 95.
På min linie kører ADSL-forbindelsen i uplink i min 8 ports switch og så er
der tilsluttet 3 pc-ere til switchen og det kører bare helt fint du.
Der er med TDC-bredbånd inkluderet 2 dynamiske ip-adresser og for kr. 10,00
pr. mdr. kan du få 2 mere. Så fra starten kan hun have 2 pc-ere på nettet
hvis hun har en switch el. lign.

--
Preben Jensen
www.pdcs.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-07-01 11:34

Preben Ulf <preben@pdcs.dk> wrote:

> [...]
> pr. mdr. kan du få 2 mere. Så fra starten kan hun have 2 pc-ere på nettet

Tak for et præcist og forståligt svar.

Hun har kun een computer, men 2 teenager piger, så mon ikke der på et
tidspunkt kunne blive behov for flere computere.

Man skal jo være lidt fremsynet.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-07-01 11:57

> Hun har kun een computer, men 2 teenager piger, så mon ikke der på et
> tidspunkt kunne blive behov for flere computere.
> Man skal jo være lidt fremsynet.

Du kan altid købe flere ip'er eller en router senere.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-07-01 17:42

"Jesper Haaber Gylling" skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med TDC's løsning og som har sluttet
> flere computere på via en hub eller switch - det kræver naturligvis at

Virker OK !

Du skal bare sørge for at der er bestilt lige så mange ip-adresser, som der er computere - der følger 2 med som default !

Der skal bare være et alm netnort i hver PC og alle kobles til en hub - og et kabel fra hub til adsl-modem'et - så fungerer det hele

Fra : Brian Kenneth Nielse~

Dato : 19-07-01 00:02

Hej Jesper

Jeg har Bredbåndslønsningen..

Jeg bruger en D-Link DI-701 ADSL router til at køre med flere maskiner bag
ved...

Jeg har valgt en fast IP, og det kunne lige så godt blot være en enkel
dynamisk IP adresse. Man har i hvert fald kun behov for en når man bruger en
router.

Den kan købes igennem TDC og er anbefalet af dem til denne løsning og koster
kun 1799 og virker perfekt. Man kan enda sætte egne servere op inde bagved
den med kun en IP adresse.

Og man kan tilslutte op til 253 maskiner på sit eget net til at dele
forbindelsen.

Nemt og enkelt.

De har også en switch de anbefaler som er billigere. Så kan det ikke bliver
nemmere!

Hilsen

Brian Nielsen