sukker/karamelblanding?
Fra : MAndersen

Dato : 29-12-07 23:52

Hej.

Jeg vil lave en blanding af sukker, vand og måske glukose, så jeg kan få en
blød masse.

Jeg skal bruge den så den kan rende ned over en ske i tynde stråler, uden at
slippe, og uden at blive så hård at den knækker.
Jeg vil samle det, og trykke det sammen til en bold, så jeg har noget der
ligner en hårbold. Det ser godt ud når det serveres, f.eks. med grøn
frugtfarve.
Jeg kan bare ikke finde blandingsforholdet.

På forhånd tak.

MAndersen

Fra : Emil

Dato : 30-12-07 07:44

"MAndersen" wrote:

> [...]
>frugtfarve.
>Jeg kan bare ikke finde blandingsforholdet.

Du skal bruge en karramelopskrift. Prøv DanSukker, som dog også
tilsætter smør og mel, hvilket jeg ikke kan gennemskue betydningen af
i denne sammenhæng. Men det kan andre måske fortælle om.

Begrundelsen for min anbefaling er, at du kun vanskeligt kan lave så
tynde 'stråler' med en smeltet sukkermasse ved de temperaturer som
ligger tæt på den temperatur, hvor sukkeret størkner.

Hårtynde fibre af rent sukker knækker ikke så let (som glasuld), idet
de suger fugt fra luften p.gr.a. den relativt store overflade.

Måske skulle du overveje denne:
<http://www.ellos.dk/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=22951&productId=202279&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=>

m.v.h. Emil