kammuslinger holdbarhed
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-07 09:27

hejsa,

hvor længe holder frosne kammuslinger sig mon i en alm. fryser?

ras

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-12-07 11:45

rasmus skrev:
> hejsa,
>
> hvor længe holder frosne kammuslinger sig mon i en alm. fryser?
>
> ras

Tja, vi har haft dem op til et års tid uden problemer...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-12-07 12:31

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, vi har haft dem op til et års tid uden problemer...

....og du skulle vel ikke lige have et hurtigt bud på en forret med
kammuslinger, der kan anvendes her til nytår? (har en del i fryseren)

mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-12-07 13:22

Peter Ingsø Laursen skrev:
> [...]
>
> ...og du skulle vel ikke lige have et hurtigt bud på en forret med
> kammuslinger, der kan anvendes her til nytår? (har en del i fryseren)

Lyder "Aspargesfrikasse med ristede kammuslinger" brugbart?

For så kan jeg godt grave min opskrift frem...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-12-07 17:14

> Lyder "Aspargesfrikasse med ristede kammuslinger" brugbart?
>
> For så kan jeg godt grave min opskrift frem...

Hvis det ikke er alt for bøvlet, må du da meget gerne

mvh Peter

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-12-07 17:59

Peter Ingsø Laursen skrev:
> "Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det ikke er alt for bøvlet, må du da meget gerne
>
> mvh Peter

Den var heldigvis skrevet ned:

Aspargesfrikasse med ristede kammuslinger.

1 bdt asparges.

Vi bruger som regel de tynde (fra Peru, Thailand eller lignende.) Fås
nærmest hele året i de fleste grønsagsafdelinger og mange grønthandlere.

Kammuslinger.

I Danmark fås kun frosne. Det skal være de store, hvide Scalloppes.
Findes hos enkelte fiskehandlere eller i Metro. De små mørke viskelædere
m/rød koral, der af og til findes i Brugsen, er ikke værd at sætte
tænderne i
Antal afhænger af behovet: Som forret to pr. person, som hovedret
tre-fire stykker.

Kyllingefond - Vi bruger nok knap ½ flaske til en portion.
2 citroner
Et lille løg

Kammuslinger tages op af fryseren dagen før og stilles i køleskab i en
lille si, så de kan dryppe af, efterhånden som de tøer op.

Hønsefond opblandes i ½ liter vand og koger godt ind med saft af 1½-2
citroner og et lille løg, skåret i store stykker. Det skal smage
hvinende surt i køkkenet! (Det udlignes, når retten samles)

Løget blendes i, det giver lidt tykning. Alternativt kan saucen jævnes
ganske lidt med maizena. Det skal stadig være sauce og ikke sovs!

Kokkene bruger naturligvis smør til jævning, men vi klarer os uden.

Asparges skylles, det nederste ’knækkes af’. Skæres på skrå i 2-3 cm
længde. Koger i rigeligt vand et par minutter.

Kammuslinger duppes med køkkenrulle og steges på meget varm pande.
Vi har tidligere stegt i ½ smør og ½ olivenolie, men er gået over til
tørstegning – det sprutter ikke nær så meget..
Steges et par minutter på hver side. De skal være glaserede udvendigt og
lige akkurat rå i midten.

Anrettes på varme!, dybe tallerkener og serveres med ske og gaffel.

Californisk Fumé Blanc eller Australsk/NZ-Sauvignon Blanc er suveræn til
denne ret. Hverken Alsace eller Chardonnay har som regel syre nok til at
klare citronen og asparges.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-12-07 23:00

> Den var heldigvis skrevet ned:
>
> Aspargesfrikasse med ristede kammuslinger.

Tak - det ser godt ud! Jeg drøner i Metro i morgen for at se, om de har
store muslinger (jeg har kun små, hvide)

Er dine mængder (et bdt asparges osv) til 4 prs, eller skal der lidt mere
til?
Godt du skriver, at det skal være hvinende surt i køkkenet, ellers kunne man
godt blive nervøs

Jeg går ud fra, at du referere til de her flydende boullioner på flaske?

mvh Peter

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-12-07 10:16

Peter Ingsø Laursen skrev:
> "Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Tak - det ser godt ud! Jeg drøner i Metro i morgen for at se, om de har
> store muslinger (jeg har kun små, hvide)

Det har de som regel. Er der ikke nogen i fryseren, så spørg i
fiskeafdelingen. Og du vil ikke blive skuffet - det er noget helt andet!

> Er dine mængder (et bdt asparges osv) til 4 prs, eller skal der lidt mere
> til?

Mjo, nu har vi jo fat i en forret - men egentlig tror jeg, at vi plejer
at købe et par bundter og så bruge det bedste - der kan ofte være nogle
bløde imellem.

Husk at kigge i Metro, de har dem sikkert også..

> Godt du skriver, at det skal være hvinende surt i køkkenet, ellers kunne man
> godt blive nervøs

Ja, det blev vi også første gang. Men det afbalanceres på tallerkenen,
fordi både asparges og kammusling har smag i den 'flade' ende..

Har man ikke kammusling, går retten i øvrigt også fint med et stykke
dampet hvid fisk - lange eller brosme er perfekt.

> Jeg går ud fra, at du referere til de her flydende boullioner på flaske?

Jeps - de hedder noget i retning af Touch and Taste..
Vi prøvede det første gang på kokkeskolen i Provence, hvor man
naturligvis laver sin egen fond fra bunden, men det er vores liv nu lidt
for kort til..

A'pro'pos asparges - en anden, endnu lettere forret er dampede asparges
med gratineret trøffelost, men den kan vi jo tage en anden gang.

Godt nytår...

/Krabsen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-12-07 20:56

> Godt nytår...

Tak i lige måde. Og tak for hjælpen.
Jeg har indkøbt nogle meget flotte muslinger hos fiskehandleren i Metro
(Kbh).
Asparges kneb det lidt med. Ville have haft hvide, men fandt nogle flotte,
slanke grønne. Men de kan vel også bruges.

Jeg giver lige lyd i det nye år, så du kan høre om resultatet

mvh Peter

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-12-07 21:45

Peter Ingsø Laursen skrev:

> [...]
> Asparges kneb det lidt med. Ville have haft hvide, men fandt nogle flotte,
> slanke grønne. Men de kan vel også bruges.

Ups - det havde jeg helt glemt. Det skal sådan set helst være de slanke,
grønne, så der har skytsengelen været vågen

Efter min ukvalificerede mening er de hvide kun egnet til legeret suppe ;-(

Vi plejer i Føtex eller Metro at finde dem - ca. 10 cm lange og under en
cm i diameter. Et bund = en håndfuld..

> Jeg giver lige lyd i det nye år, så du kan høre om resultatet

Meget gerne..

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-01-08 10:52

> Meget gerne..

Hej igen - og godt nytår!
Så fik jeg prøvet din opskrift, og det var bestemt en meget velsmagende
kombination. Jeg tror dog nok, jeg vil skrue en anelse ned for syren næste
gang. Alternativt skal saucen reduceres yderligere, så man lettere kan
tildele en mindre mængde på hver tallerken.

Det var nogle super muslinger og nogle rigtigt god (og dyre asparges,
og når sådan en mundfuld lige blev dyppet let i saucen, var balancen
perfekt. Hertil en solid NZ vin efter dine anvisninger. Glimragende

mvh Peter Ingsø

Fra : Gert Krabsen

Dato : 02-01-08 11:43

Peter Ingsø Laursen skrev:
> [...]
> gang. Alternativt skal saucen reduceres yderligere, så man lettere kan
> tildele en mindre mængde på hver tallerken.

Ja, det er jo den del af det, der er svært at sætte på ord - hvor
syrligt er syrligt??

Jeg vil tro, at smagen også bliver lidt rundere, hvis man jævner med
lidt smør til sidst. Men der skal være kontrasten.

> Det var nogle super muslinger og nogle rigtigt god (og dyre asparges,
> og når sådan en mundfuld lige blev dyppet let i saucen, var balancen
> perfekt. Hertil en solid NZ vin efter dine anvisninger. Glimragende

Glad for at høre det

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 05-01-08 12:07

> Ja, det er jo den del af det, der er svært at sætte på ord - hvor syrligt
> er syrligt??

Nemlig. Der skal lige lid øvelse til. Opskriften er helt fin, og næste gang,
jeg tilbereder retten, har jeg en bedre forudsætning for at ramme den
rigtige balance.
Det bør ikke vare for længe

mvh Peter

Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-01-08 12:59

Peter Ingsø Laursen skrev:
> [...]
> jeg tilbereder retten, har jeg en bedre forudsætning for at ramme den

Vi tog en stak kammuslinger op af fryseren her til morgen. Men vejret er
suppevejr, så de bliver serveret i jordskoksuppe med lidt ristede
baconflager og masser af purløg..

Fra : Max

Dato : 29-12-07 13:57

Hej Peter

> ...og du skulle vel ikke lige have et hurtigt bud på en forret med
> kammuslinger, der kan anvendes her til nytår? (har en del i

Jeg ved ikke om det er en forret, men kammuslinger på panden
sammen med fintsnittet porre og gulerødder.

--
Mvh Max