Langtidsstegt and og flæskesteg?
Fra : Pia Petersen

Dato : 23-12-07 15:33

Hejsa

Julen står for døren, og menuen står på and og flæskesteg, og jeg har
besluttet mig for at afprøve langtidsstegning. Spørgsmålet er, om begge dyr
skal steges samtidig, eller hver for sig? (så kan min mor stege den ene hos
hende) '

Er det "synd" i forhold til sovs, hvis det bliver lavet sammen, og fedt/vand
altså er både and og flæskesteg?

De opskrifter jeg har fundet online siger 130g i 6 timer for en and - kan en
flæskesteg evt. gå ind samtidig? Og er de 130 g virkelig nok? (min mor
siger - temperaturen skal sør'me højere op for at gennemstege).

Hvad siger I, alle I kloge og erfarne langtidsstegere ?

Mvh Pia

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 23-12-07 15:48

"Pia Petersen" <lihme**FJERN**@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siger - temperaturen skal sør'me højere op for at gennemstege).
>
> Hvad siger I, alle I kloge og erfarne langtidsstegere ?

Jeg steger anden ved max 120 grader i 5 til 6 timer. Lidt svært at sige
nøjagtigt da jeg steger den i Weber.Sværen på flæskestegen vil nok ikke
blive sprød ved den temperatur og du skal nog også regne med at brune anden
en halv times tid ekstra ved højere temperatur/ evt grill.

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 23-12-07 16:29

Hej
Pia Petersen wrote:
> [...]
> besluttet mig for at afprøve langtidsstegning. Spørgsmålet er, om
> begge dyr skal steges samtidig, eller hver for sig? (så kan min mor

De tager ca. lige lang tid at langtidsstege, og ved den lave temperatur
betyder 1 time til den forkerte side ikke så meget.

> Er det "synd" i forhold til sovs, hvis det bliver lavet sammen, og
> fedt/vand altså er både and og flæskesteg?

Nej, det smager suverent.

> [...]
> kan en flæskesteg evt. gå ind samtidig? Og er de 130 g virkelig nok?
> (min mor siger - temperaturen skal sør'me højere op for at

130 er rigeligt, jeg plejer at gøre det ved 110-120 grader i ca. 5 timer, og
til slut en bruning for sværenes skyld.
Men jeg plejer dog at adskille anden inden stegning, og lægge den i et
stålfad, så bliver smagen bedre, og den bliver aldrig tør. Husk at hælde
vand ved, gælder også flæskestegen.
Alt det der med at lægge stegene på en rist 4 cm. over bakken, kan ødelægge
en hvilken som helst steg, og der hvor jeg har fået det serveret, hvor det
er lavet på den måde, er det også sket.

Mvh Hauge
--
Kunne aldrig finde på at ødelægge en steg eller and på en Weber, for så
smager alt jo af røg og grill-kulsstøv.

Fra : Steen F.

Dato : 23-12-07 21:02

Hauge wrote:
> Men jeg plejer dog at adskille anden inden stegning, og lægge den i et
> stålfad, så bliver smagen bedre, og den bliver aldrig tør. Husk at

Er det også bedst med stålfad ved "almindelig" stegning? Og hvorfor?
Jeg tror vi plejer at bruge et keramikfad.

Fra : Hauge

Dato : 23-12-07 21:22

Steen F. wrote:
> Er det også bedst med stålfad ved "almindelig" stegning? Og hvorfor?

Det bliver hurtigere gennemvarmt, men ellers tror jeg ikke det har en større
betydning.

Mvh Hauge

Fra : Steen F.

Dato : 23-12-07 23:05

Hauge wrote:
> Det bliver hurtigere gennemvarmt, men ellers tror jeg ikke det har en
> større betydning.

Okay, men nu er jeg ikke den der normalt laver ret meget mad, men lægger man
ikke normalt anden på risten ovenover et fad i ovenen, hvor så fedtet
drypper ned som man laver sovs af?
Hvis man lægger anden i et fad, så ligger den jo og svømmer rundt i væde.

/Steen

Fra : Hauge

Dato : 23-12-07 23:07

Steen F. wrote:
> Okay, men nu er jeg ikke den der normalt laver ret meget mad, men
> lægger man ikke normalt anden på risten ovenover et fad i ovenen,
> hvor så fedtet drypper ned som man laver sovs af?

Jo hvis man vil have en tør and.

> Hvis man lægger anden i et fad, så ligger den jo og svømmer rundt i
> væde.

En and kan jo svømme fra naturens side, så det er vel naturligt nok

Mvh Hauge

Fra : Steen F.

Dato : 24-12-07 05:53

Hauge wrote:

> En and kan jo svømme fra naturens side, så det er vel naturligt nok

Hehe jamen jeg spørger af ren og skær uvidenhed. Smager anden bedre af at
ligge i et fad?
Kan man få en opskrift?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-12-07 10:09

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> writes:

> Okay, men nu er jeg ikke den der normalt laver ret meget mad, men lægger man
> ikke normalt anden på risten ovenover et fad i ovenen, hvor så fedtet
> drypper ned som man laver sovs af?

Det er i hvert fald sådan jeg altid har lavet and og det samme gælder
min mor og mormor - men er det ikke oftest sådan? Selvom andre påstår
at det giver en tør and, så synes jeg nu ikke det er et problem. Og så
plejer jeg at sørge for at der er godt med vand i bradepanden
nedenunder og fjerner det meste af fedtet inden jeg laver sovs. Fedtet
plejer fuglene at få sammen med resterne af skroget.

Mvh Trine

GOD JUL

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Hauge

Dato : 24-12-07 10:42

Hejsa
Trine Kornum Christiansen wrote:
> Det er i hvert fald sådan jeg altid har lavet and og det samme gælder
> min mor og mormor - men er det ikke oftest sådan?

Joda, men det er jo som oftest ikke altid det man altid har gjort, der er
det bedste

Jeg kaster lige en sød lille historie, som de fleste her jo sikkert kender,
den passer ikke 100% til det her, men dog alligevel:

___
En ung kvinde skulle have middagsgæster. Hun serverede skinke. Inden hun
kogte skinken skar hun et stykke af den ene ende af.
- Hvorfor gør du det? spurgte en gæst.
- Det gjorde min mor altid.
Videre til morderen, ville man vide hvorfor hun havde lært sin datter at
skære enden af skinken før hun kogte den.
- Det gjorde min mor altid.
Mormoderen blev stille samme spørgsmål.
- Det kan jeg godt svare på. Da jeg blev gift, fik vi en gryde, der ikke var
stor nok til at koge skinken i. Derfor måtte jeg skære lidt af enden af.
_______

Det minder mig om stegen på risten

Mvh Hauge

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-12-07 20:27

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Det er i hvert fald sådan jeg altid har lavet and og det
> samme gælder min mor og mormor - men er det ikke
> oftest sådan?

Langtidsstegt mor eller mormor? Det lyder lidt makabert

--
Herluf :·)
- glædelig jul til alle!

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-12-07 21:21

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Langtidsstegt mor eller mormor? Det lyder lidt makabert

Det kan være det er derfor de efterhånden er ved at være lidt rynkede?
:)

Mvh Trine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-12-07 17:18

"Pia Petersen" <lihme**FJERN**@tdcadsl.dk> writes:

> De opskrifter jeg har fundet online siger 130g i 6 timer for en and - kan en
> flæskesteg evt. gå ind samtidig? Og er de 130 g virkelig nok? (min mor
> siger - temperaturen skal sør'me højere op for at gennemstege).

Nej da. Hvis den ligger længe nok ved 130 grader, så bliver den jo
også 130 grader indvendigt. Men så er den nok ikke så interessant at
spise mere.

Men som der allerede er skrevet, så skal den nok lige have det sidste
ved højere temperatur for at få skindet ordentligt sprødt.

Held og lykke med kræet og god jul.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-12-07 18:00

"Pia Petersen" <lihme**FJERN**@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er det "synd" i forhold til sovs, hvis det bliver lavet sammen, og
> fedt/vand altså er både and og flæskesteg?

Nej. Det fungerer fint sammen.

> De opskrifter jeg har fundet online siger 130g i 6 timer for en and -
> kan en flæskesteg evt. gå ind samtidig?

Ja. Lad svinet ligge med sværsiden nedad i vand i mindst halvdelen af tiden.
Derefter vendes den, og du gnider godt med groft salt ned i rillerne. Husk
laurbærblade og - i denne tid - nellikerne.

> Og er de 130 g virkelig nok?

Jada. Det er alt rigeligt. Jeg har en gås i ovnen til noget
familie-lillejuleaften, og den har stået og simret ved 120 grader siden kl.
10 i formiddags.

> (min mor siger - temperaturen skal sør'me højere op for at
> gennemstege).

Din mor er fra en generation, hvor man ikke anede en kæft om madlavning. Man
siger ofte, at vore mødre var bedre til at lave mad end vi er. Det er ikke
korrekt. Vore mødre (og bedstemødre) lavede skodmad af skodprodukter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Sabina H.

Dato : 24-12-07 00:44

"Pia Petersen" <lihme**FJERN**@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hejsa

> Hvad siger I, alle I kloge og erfarne langtidsstegere ?

Jeg hopper lige med på vognen, og spørger om princippet kan overføres til
kalkun??
--
Knus,
Sabina

Fra : Emil

Dato : 24-12-07 05:22

"Sabina H." wrote:

>Jeg hopper lige med på vognen, og spørger om princippet kan overføres til
>kalkun??

Ja, det kan det godt. Men det tager altså lang tid - et døgn eller
flere, det kan jo være nogle store fugle.

Kigger man på kurven over kødets mørhed vil man se, at når
centrumtemperaturen i fuglen [1] er 75 grader vil kødet være optimalt
mørt [2]. Halvvejs derfra er kødet knapt mørt. Yderst er kødet varmest
og meget mørt [3].

Mit råd vil være: Brun kræet ved høj varme, lad det afkøle lidt, så du
kan håndtere det, partér det i omtrent lige TYKKE stykker. Herefter
kan de behandles samtidigt som ethvert andet stykke alm. fjerkræ på
rimelig kort tid.

Nogen har dog prøvet med held. Se bare her:
<http://www.fyn.dk/article/65653>

Inge Norus havde nogle gode råd her, som måske kan hjælpe mange:
<http://politiken.dk/tjek/article449216.ece>
Hendes opskrift på rødkål (nederst på siden) er virkelig god, og har
været brugt i mange år. Kan dog godt tåle lidt appelsinsaft.

[1] Myte: Man kan ikke måle den i fugle, med tilstrækkelig sikkerhed,
fordi ben og fedtsamlinger kan give forkert visning. For mig lyder det
som vås fra en gås, der har været i microovn.
[1] Fakta: I Microovnen gælder det memlig.

[2] Fakta: Sundhedsmyndighederne har bestemt de 75 grader.
[2] Fakta: Det bør spises ved 70 grader, eller nydes ved 65 grader.

[3] Pjesen: Stegning af kød - myter, fakta og nye metoder
Ina Clausen & Anne Lassen, Storkøkkencentret, Afdeling for Ernæring,
Fødevaredirektoratet

m.v.h. Emil

Fra : Pia Petersen

Dato : 24-12-07 07:33

Hej allesammen

Jeg takker for de mange svar. Men jeg kan se, at der er nogen, som anbefaler
at anden skal ned og ligge i fadet, og ikke på en rist, som ellers "alle"
opskrifter siger ( dem, jeg har fundet på nettet) --- bliver anden
simpelthen tør, hvis den ligger på risten??

Glædelig juleaften til jer!

Mvh Pia

Fra : Hauge

Dato : 24-12-07 09:04

Pia Petersen wrote:
> bliver anden simpelthen tør, hvis den ligger på risten??

Det er i hvert fald min oplevelse, også der hvor jeg har fået and/flæskesteg
serveret, hvor de stegt på risten istedet for nede i selve fadet.
Udover det, så optager stegen jo smag fra det du putter i væsken når den
ligger deri, istedet for bare at smide det hele fra sig, som den jo gør hvis
den ligger på en rist.

> Glædelig juleaften til jer!

I lige måde.

Mvh Hauge

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 24-12-07 08:08

On 23 Dec., 17:59, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> siger ofte, at vore mødre var bedre til at lave mad end vi er. Det er ikke
> korrekt. Vore mødre (og bedstemødre) lavede skodmad af skodprodukter.

Nemlig. Krigsgenerationen har ødelagt den danske madlavning. Næ, dem
der var født før den store krig, *de* kunne lave mad.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-12-07 16:48

On Mon, 24 Dec 2007 07:07:54 -0800 (PST), edelvang@gmail.com wrote:

> Nemlig. Krigsgenerationen har ødelagt den danske madlavning. Næ, dem
> der var født før den store krig, *de* kunne lave mad.

Mjaeh, men for mig er frikadeller af fedtspækket fars og godt med havregryn
i, stadig noget himmelsk, Mine bedstemødre og min egen mor, serverde dem
til langt op i mine teenageår. Det er helt sikkert elendig kost, men hvis
man er vokset op med dem, er de svære at slippe

Det er som man bliver vant til. Nu om dage køber jeg konsekvent den bedste
kvalitet og så kan skodprodukter være lidt af et chok. Forleden måtte jeg
foretage et nødindkøb i Brugsen og meget af det var X-tra, Brugsens eget
mærke. Ikke altsammen lige ringe, men man får hvad man betaler for. At jeg
så også kom for skade at købe en sixpack af Tuborgs julebryg, fuldendte den
kvalmende oplevelse. De, formentligt, 20-30% jeg betaler mere for mine
dagligvarer på årsbasis, er så sandelig givet godt ud; så hellere spare på
anskaffelse af ny bil eller udlandsrejse nummer to det år.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-12-07 19:51

edelvang@gmail.com wrote:

> Nemlig. Krigsgenerationen har ødelagt den danske madlavning. Næ, dem
> der var født før den store krig, *de* kunne lave mad.

Tja, men elendige råvarer var stadig det normale, og de kunne åbenbart
ikke lære fra sig.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen