Surdej i Kbh. ?
Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 22-12-07 11:20

Har lovet at lave hj.-lavet rugbrød til familiejulefrokosten d. 25/12, men
har pt. ingen surdej, og kan ikke nå at lave en. Vil nogen afse en ?

København, Amager....

Tak !

/P.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-12-07 11:28

En Hr. Hvemsomhelst wrote:

> Har lovet at lave hj.-lavet rugbrød til familiejulefrokosten d.
> 25/12, men har pt. ingen surdej, og kan ikke nå at lave en. Vil nogen
> afse en ?

Du kan lave en selv. Sender gerne en opskrift.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 22-12-07 11:59

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Du kan lave en selv. Sender gerne en opskrift.

Men tager det ikke 3 dage ? Det er det er er problemet. Frokosten e d. 25.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-12-07 14:19

En Hr. Hvemsomhelst wrote:

> Men tager det ikke 3 dage ? Det er det er er problemet. Frokosten e
> d. 25.

Rugbrød - 1 stk.

Lav en surdej:

l dl tykmælk

1,5 dl vand

l dl groft rugmel / skåret rug

1,5 dl rugmel

5 g gær

2 spsk salt

Rør alle ingredienserne sammen og lad det stå et døgn ved stuetemperatur
eller fem døgn i køleskab.

Surdej kan holde sig en uge i køleskab og kan tåle at blive frosset ned.

Hvis surdejen ikke virker godt nok, kan dejen tilsættes 10 g gær på
anden-dagen.

Rugbrødsdej:

1 portion (ca. 0,5 l) surdej

1 liter vand evt. mørkt øl

1 spsk salt (ikke første gang surdejen bruges)

cirka 1,2 kg økologisk rugmel - til groft rugbrød skal halvdelen være
skåret rug

1 spsk. smør og 0,5 dl vand

Sådan gør du, når du har surdejen:

1. dag: blandes surdej med vand, salt og 750 g rugmel. Tag 0,5 l surdej
fra til næste gang, og stil den i køleskab. Lad rugbrødsdejen stå ude i
køkkenet til næste dag.

2. dag: bland resten af rugmelet i dejen, og kom den i en 2-liters form,
så den er to tredjedele fyldt op. Lad brødet efterhæve nogle timer, til
dejen når op til formens kant. Prik brødet med en stegegaffel, og pensl
brødet med smeltet smør og vand.

Bag det ved 175 grader i cirka to timer eller til kernetemperaturen er
98 grader - mål med et stegetermometer. Pensl brødet med resten af
smør-vand-blandingen, og vend det ud på en bagerist til afkøling.

Fra : Anders

Dato : 22-12-07 23:55

> Surdej kan holde sig en uge i køleskab og kan tåle at blive frosset ned.

Min surdej kan nu holde sig i flere måneder (i køleskab)

-Anders

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-12-07 10:38

On Sat, 22 Dec 2007 23:55:26 +0100, "Anders" <no@no.no> wrote:

>Min surdej kan nu holde sig i flere måneder (i køleskab)
>
>-Anders

Nu er det selvfølgelig længe siden (1950), men når bageren på et
skib jeg var med havde lavet rugbrød, tog han en klump dej, og
smed den ned i melkassen. Så var den klar til næste bagning, jeg
husker dog ikke hvor længe, et gæt er 1 måned.
mvh Ebbe

Fra : MLN

Dato : 22-12-07 12:47

Du må gerne sende en opskrift til mig

Rigtig god Jul til alle

De venligste hilsener
Martin

Fra : Christian Hansen

Dato : 22-12-07 13:53

Ellers bag med gær i stedet - det kan man sagtens. Jeg har bruger
følgende hjemmebryggede opskrift, der giver et rigtig lækkert og mildt
rugbrød:

600g rugmel
400g hvedemel
150g femkormsblanding ( hvedekerner, rugkerner, hørfrø, sesamfrø og
solsikkefrø) .
50g solsikkefrø - ekstra af dem, de smager nemligt godt
30g hørfrø - ditto
15g gær
1liter vand
1spsk salt
1spsk honning.

Læg frøene i en skål, der eventuelt kan dækkes. Hæld 1/2 liter kogende
vand over og lad frøene stå i 6 - 24 timer alt efter hast. Står de i 24+
timer får de en sur lugt pga. bakterievækst, der fremkommer uanset at
man har skollet frøende - faktisk en startende surdej.
Jeg plejer at have dem stående 6-8 timer og et døgn+, hvis jeg ikke
gider bage samme dag.

varm 1/2 l vand, så det er lillefingervarmt. hæld lidt op i et glas og
smulder gæren deri. Tilsæt en spsk honning og rør til blandingen er opløst.

Bland hvede- og rugmel samt salt i et dejfad. Lav en fordybning i midten
og hæld kerneblandingen deri sammen med resten af vandet. Rør
gær/honning/vand-blandingen deri. Rør nu melet ind i
kerne/vandblandingen. Man kan med fordel benytte en røremaskine med
dejkroge. Dejen bliver ret så klistret.

Når det hele er rørt godt sammen sættes det til hævning 3-4 timer et
lunt sted.

Efter hævning fyldes dejen over i 2 rugbrødsforme ( mine er 1,7l stk) og
hæver yderligere ca. 1 times tid eller til dejen når op til kanten af
formene.

Bages i forvarmet ovn ved 230grader i 15 minutter og herefter i
yderligere 40-45 minutter ved 190grader. Jeg bager somregel med
varmluft. Kan ske, at de skal have længere, hvis man ikke benytter det.

Brødet er _meget_ fryseegnet - men husk at fryse det ned så snart du kan
holde på det uden at brænde nallerne. derved bevares friskheden bedst og
man sikrer sig, at skorpen ikke skiller fra selve brødet.

Man kan med fordel bage dobbelt portion, hvis der er plads til det i
ovnen. det tager ikke dobbelt tid at lave :)

alle ingredienser pånær gær kan fås økologisk :)

Mvh Christian

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 22-12-07 15:31

Tak til alle. Jeg startede en surdej her for et par timer siden, og håber
den er tilstrækkelig livlig om et par dage. Så går det lige...

En Hr. Hvemsomhelst

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-07 11:05

En Hr. Hvemsomhelst skrev:

> Har lovet at lave hj.-lavet rugbrød til familiejulefrokosten d. 25/12,
> men har pt. ingen surdej, og kan ikke nå at lave en.

Det er nok for sent nu, men for en anden gangs skyld:

De fleste rugbrødsblandinger indeholder tørret surdej som sagtens kan
vækkes til live igen, men det tager gerne nogle dage. Jeg kan anbefale
Schulstads, den giver en glimrende surdej.

Glædelig jul,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/