Franskbrød
Fra : Margit

Dato : 21-12-07 22:41

Mit franskbrød vil ikke rigtig hæve og bliver altså
tung som en mursten. Mælken er ikke for varm.
Er det fordi det bliver æltet i røremaskine i stedet
for i hånden?

Hilsen Margit

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-12-07 23:21

"Margit" <has@has.dk> skrev i meddelelsen
> Mit franskbrød vil ikke rigtig hæve og bliver altså
> tung som en mursten. Mælken er ikke for varm.
> Er det fordi det bliver æltet i røremaskine i stedet
> for i hånden?

Nej, en røremaskine ødelægger det ikke - så ville bagerne have et problem.
:) Et eller andet må gå galt - er du HELT sikker på at mælken ikke er for
varm, og bruger du en helt almindelig gær? (og bruger du overhovedet gær? ;)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Erling Hansen

Dato : 22-12-07 20:31

Morten Wartou <mort_fjerndette_en@wartou.dk> wrote:

> [...]
> varm, og bruger du en helt almindelig gær? (og bruger du overhovedet gær? ;)

Når nu franskbrød er dukket op i gruppen, føler jeg trang til at stille
et spørgsmål der har plaget mig i årevis:
Hvorfor kan jeg ikke producere sådan et rigtigt lækkert
'bagerfranskbrød', når det er nybagt: en tynd, knasende sprød skorpe og
en blød og luftig krumme. De opskrifter jeg har fulgt giver altid noget,
der er mere velegnet til at bygge carporte og lignende med.
mvh
Erling

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 22-12-07 21:06

On Sat, 22 Dec 2007 20:31:26 +0100, preeh-dh@mail.dkspree (Erling
Hansen) wrote:
Klip

> [...]
>en blød og luftig krumme. De opskrifter jeg har fulgt giver altid noget,
>der er mere velegnet til at bygge carporte og lignende med.

Damp (steam) er alfa og omega for en bager, en kop vand i bunden
af ovnen hjælper, men er vist ikke nok.
Fra en gml. bagerven
mvh Ebbe

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-12-07 21:12

"Erling Hansen" <preeh-dh@mail.dkspree> skrev i en meddelelse

> [...]
> en blød og luftig krumme. De opskrifter jeg har fulgt giver altid noget,
> der er mere velegnet til at bygge carporte og lignende med.

Jeg har haft samme problem men er ved at blive lidt bedre til det.
Først skal dejen æltes ordentligt, så skal den hæves ordentligt formes og
efterhæves lunt og fugtigt. Fek.s i ovnen ved hjælp af et fad med kogende
vand i bunden.
Så er det rigtig godt at sætte et fad eller lignende på bunden af ovnen mens
den varmer op og så når brødet sættes ind hælde lidt kogende vand på og
lukke
lågen hurtigt så der kommer godt med damp i ovnen
Prøv at læse Politikens bagebog og få en ordentlig forklaring der.

Steen.

Fra : Linde

Dato : 23-12-07 01:10

"Erling Hansen" <preeh-dh@mail.dkspree> skrev i en meddelelse
> Morten Wartou <mort_fjerndette_en@wartou.dk> wrote:
gær? ;)

> [...]
> en blød og luftig krumme. De opskrifter jeg har fulgt giver altid noget,
> der er mere velegnet til at bygge carporte og lignende med.

Som andre også nævner er det damp der er bagerens hemmelighed. Bagernes ovne
forstøver vanddamp ind i ovnrummet under bagningen, i en eller anden (for
mig) ukendt mængde. På skolen hvor jeg går fortalte en bagerelev mig, at man
selv kunne hjælpe det lidt på vej ved at føre et tyndt varmebestandigt rør
ind i ovnen, og lade det dryppe langsomt ned på bunden af ovnen. Det er ikke
nok med et fad med vand. Jeg har selv ville prøve det, men har endnu ikke
fundet noget velegnet rør...

Mvh
Linde

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-12-07 11:20

Linde <delinde@gmailfjern.com> wrote:

> [...]
> nok med et fad med vand. Jeg har selv ville prøve det, men har endnu ikke

Tak for de mange gode råd. Damp bliver altså det første jeg skal
afprøve, når julen er overstået og jeg igen får lyst til at lave mad.
God jul til alle
Erling

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-07 11:26

Erling Hansen skrev:

> [...]
> Hvorfor kan jeg ikke producere sådan et rigtigt lækkert
> 'bagerfranskbrød', når det er nybagt: en tynd, knasende sprød skorpe og

Brug denne opskrift og vejledning, så er du kørende:
http://knoter.zone237.dk/2006/12/franskbrd-uden-diller-daller.html

Glædelig jul,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Margit

Dato : 23-12-07 14:44

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Brug denne opskrift og vejledning, så er du kørende:
> [...]

Tak for linket. Opskriften er printet ud.
Hilsen og god jul
Margit

Fra : Henning Lund

Dato : 24-12-07 10:33

Klaus Alexander Seistrup tastede:

> Brug denne opskrift og vejledning, så er du kørende:
>
> http://knoter.zone237.dk/2006/12/franskbrd-uden-diller-daller.html
>
> Glædelig jul,

Hej Klaus, i tekste står der følgende: Spænd dernæst brødet op.
Det udtryk kender jeg som vestjyde bosiddende hvor der normalt
ikke færdes mennesker ikke. Kan du oversætte det ?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-12-07 10:58

Henning Lund skrev:

> Hej Klaus, i tekste står der følgende: Spænd dernæst brødet op.
> Det udtryk kender jeg som vestjyde bosiddende hvor der normalt
> ikke færdes mennesker ikke. Kan du oversætte det ?

Efter sidste æltning banker man dejen flad med håndroden eller knoerne
til man har et rektangel af franskbrødslængde, men en tykkelse på
omkring 1 cm. Så folder man først 1/3 af dejen ind mod midten fra begge
sider (som hvis man fx lægger et viskestykke sammen), dernæst folder man
enderne lidt ind, og endelig banker man det hele fladt igen. Processen
gentages nogle gange, indtil man endelig kan rulle dejen stramt sammen i
længderetningen og folder enderne lidt ind under brødet.

Måske kan andre forklare det bedre. :)

Glædelig jul,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Henning Lund

Dato : 24-12-07 11:04

> [...]
> rulle
> dejen stramt sammen i længderetningen og folder enderne lidt

Tak for det, så fes den ind

> Glædelig jul,

Tak ilm.

Fra : -V-

Dato : 23-12-07 18:23

On Dec 23, 1:10 am, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:

> På skolen hvor jeg går

Skolen?

Noget med mad?

-
V-

Fra : Linde

Dato : 24-12-07 11:43

"-V-" <valdemarj@gmail.com> skrev i en meddelelse
Skolen?

Noget med mad?

Ja det er det...en teknisk skole "fra jord til bord" og mejeriskole.

Mvh
Linde

Fra : -V-

Dato : 26-12-07 07:45

On 24 Dec., 11:42, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:
> "-V-" <valdem...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:688ddb42-5daa-4b9d-b9ad-8dab3d2b8540@j20g2000hsi.googlegroups.com...
> Skolen?
>
> Noget med mad?
>
> Ja det er det...en teknisk skole "fra jord til bord" og mejeriskole.

Det lyder interessant, kan du ikke fortælle lidt mere om den tekniske
skole?

Går du på Dalum?

-V-

Fra : Linde

Dato : 26-12-07 18:01

Det lyder interessant, kan du ikke fortælle lidt mere om den tekniske
skole?

Går du på Dalum?

Ja, det er lige netop den. Kender du til skolen?

Mvh
Linde

Fra : -V-

Dato : 28-12-07 09:19

> Går du på Dalum?
>
> Ja, det er lige netop den. Kender du til skolen?

Jeg gik selv på en slags teknisk skole engang, og de oste-/mælkefolk,
som gik der snakkede begejstret om den.
Jeg tror måske endda at en af de mest entusiastiske, Torben, er
begyndt at undervise der?

-V-

Fra : Linde

Dato : 29-12-07 15:40

Jeg gik selv på en slags teknisk skole engang, og de oste-/mælkefolk,
som gik der snakkede begejstret om den.
Jeg tror måske endda at en af de mest entusiastiske, Torben, er
begyndt at undervise der?

Det er da ikke umuligt, der er et hav af undervisere derovre. Har dog
ikke selv hørt om en Torben i mejeriafdelingen...men det er jo en stor
skole.

Mvh
Linde