Hjælp. Dødsfald :-((
Fra : Mor til 3

Dato : 22-12-07 13:00

Hejsa alle søde mennesker her.
Jeg har hårdt brug for hjælp og gerne hvis der er en dygtig dame/mand, som
vil afsætte lidt minutter til et digt, som kan være i et julekort ved en
gave.
Sagen er den at julen er en dejlig fest og ekstra hyggeligt skulle det være
i år, da jeg , min kæreste og 2 teenagebørn skal holde jul, hos min ældste
datter, som venter mit første barnebarn ca. d. 25. December.

Men i sidste uge ramte en dyb sorg mig og særligt min kæreste.
Hans mor døde pludselig af brystkræft i en alder af 59 år.

Han har det rigtigt skidt og har ingen famile tilbage og han er enebarn og
skulle stå for det hele selv midt i sorgen.

Familien ( min) bliver stor hos min datter juleaften, men endelig er det
lykkedes mig at overtale min kærreste gennem 2 år til at tage med, men han
er dybt ulykkelig.

Jeg har nu valgt en anden julegave til ham og nu kommer mit råb om hjælp.
Vi plejer på skift at læse kortene på alle gaver op.
Men nu vil jeg så gerne om nogen kan hjælpe mig med et digt som heller ikke
er for langt.
Et specielt digt som fortæller at selv om dette er en hyggelig aften er der
også en stor sorg efter at have mistet sin mor og evt. hvad hans mors ønske
ville være for ham juleaften og at jeg elsker ham så højt.
Jeg går selv og smågræder, da jeg er så ked af, at se ham sådan.

Mon nogen af jer søde mennesker vil kunne hjælpe mig.
Jeg vil også gerne betale lidt for det, for jeg kan ikke selv sætte ord på
det her.
Og bedre bliver det ikke af, at mine 2 mindste børn er glade og i julehumør

Knus og kræm fra Helle

Fra : peja

Dato : 22-12-07 21:23

"Mor til 3" <hellefagerberg@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg vil også gerne betale lidt for det, for jeg kan ikke selv sætte ord på

> Knus og kræm fra Helle

Så gå dog hen om hjørnet til en visesnedker med din jammer - og bliv voksen!

Og man dør da ikke PLUDSELIG af brystkræft - som voksen burde du ikke være
en jammerkommode - men den der støtter de små og svage. Lidt kynisk måske -
men har du et bedre bud?

God Jul
peja

Fra : Øl er godt !

Dato : 22-12-07 21:39

"peja" <XXXXXX@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og man dør da ikke PLUDSELIG af brystkræft - som voksen burde du ikke være
> en jammerkommode - men den der støtter de små og svage. Lidt kynisk

Peja.

Du er vist noget af en tidstypisk kold skid.
" Hva` rager de andres problemer mig , tag dog en tudekiks osv osv..."
Håber du får samme besked , som du selv gi`r , den dag du trænger til lidt
støtte...
Og hvis du ikke tror den dag kommer , tjah...

Mvh..

Fra : -= JF =-

Dato : 23-12-07 01:11

peja skrev:

Du er da et ualmindeligt dumt svin!

--
Mvh. John

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-12-07 16:01

> Du er da et ualmindeligt dumt svin!

Nej, det er han faktisk ikke. Der findes ikke noget værre når man er hårdt
ramt af sorg end den slags misforstået "omsorg" som Helle efterspørger. Hele
ens verden er i forvejen væltet., og det eneste man virkelig har brug for er
at den kommer op på normalt niveau igen, så der kan blive plads til sorgen
og latteren igen.

Det er altså ikke som i en eller anden amerikansk tvserie, når man mister.

Mvh Maria

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-12-07 21:45

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> man virkelig har brug for er at den kommer op på normalt niveau igen,
> så der kan blive plads til sorgen og latteren igen.

Personligt har jeg selv oplevet mangel på ord i sådanne situationer, når
nogle jeg holdt af, har mistet.
I de situationer har jeg erstattet ord med knus.

Og til Helle:

På et lignende spørgsmål, stillet i en anden nyhedsgruppe, svarede Martin
Edlich engang:

>Du behøver nu nok ikke at skrive så meget andet end at du tænker på
>hende og beklager at julen i år ikke bliver så glædelig som den plejer,

Og min egen pointe:

Det er altid godt at fortælle mennesker man holder af, at man holder af dem.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BA

Dato : 22-12-07 21:25

Så på nettet efter:

" Do not stand on my grave and weep" af Robert Hepburn

og

"Funeral Blues" af WH Auden

Måske findes de også i danske oversættelser
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : dktekno

Dato : 23-12-07 01:00

"Mor til 3" <hellefagerberg@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> det her.
> Og bedre bliver det ikke af, at mine 2 mindste børn er glade og i

Jeg ville ønske jeg kunne hjælpe, men jeg kan desværre ingen digte.
Mit eneste bidrag vil være en opfordring til at i integrerer ham i din
familie, så han ikke står alene. Integrer ham så meget, at han bliver en
lige så fast del af familien, som dem, der er medlemmer af familien fra
naturens side.

Fra : Ulvir

Dato : 23-12-07 01:25

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> familie, så han ikke står alene. Integrer ham så meget, at han bliver en
> lige så fast del af familien, som dem, der er medlemmer af familien fra

Smuk sagt- det bedste råd jeg har set i denne tråd endnu.

Fra : Ellen01

Dato : 23-12-07 02:40

On 23 Dec., 01:24, "Ulvir" <augus...@mail.dk> wrote:

> Smuk sagt- det bedste råd jeg har set i denne tråd endnu.

Hej
Gå ind på Google Dk skriv De gyldne timer Rosa Abrahamsen ... Det er
et digt .. Skrevet af Rosa Abrahamsen .. meget smukt..
Mvh Ellen

Fra : Workingmom

Dato : 23-12-07 12:33

dktekno skrev:
> [...]
> familie, så han ikke står alene. Integrer ham så meget, at han bliver en
> lige så fast del af familien, som dem, der er medlemmer af familien fra

Klogt sagt, dtekno!!!

Fra : Martin

Dato : 23-12-07 13:09

Hold da op. Han kan sørme skrive noget fornuftigt.

Og jeg vil Godt tilslutte mig dem som mener at "Peja" med det indlæg er et
forpulet svin af rang. - men det vidste jeg godt, sådan har hun altid været.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-12-07 16:16

> Og jeg vil Godt tilslutte mig dem som mener at "Peja" med det indlæg er et
> forpulet svin af rang. - men det vidste jeg godt, sådan har hun altid
> været.

Men betydeligt mere forstående for hvad det vil sige at miste end resten er.
Er der slet ingen af jer, der har mistet et barn, en ægtefælle, en forældre?
Havde I brug for - juleaften - at få digte? Offentlig tuderi? "Jeg elsker
dig" ? Det går kun, hvis det ikke er en dyb sorg. Ved en dyb sorg er det
bare tomme ord og en offentliggørelse af sorg, som ingen kan bruge til noget
som helst.

Jeg tilslutter mig dktekno - han har virkelig fattet hvad det handler om.
Resten er tv-gylle.

Mvh Maria

Fra : Martin

Dato : 23-12-07 17:53

> Jeg tilslutter mig dktekno - han har virkelig fattet hvad det handler om.
> Resten er tv-gylle.

Det er muligt det er "upassende" juleaften. Men det afhænger af den enkelte
families traditioner osv. Men Pejas indlæg er stadig til at kaste op over,
uanset om sorg-digte passer til en juleaften eller ej.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-12-07 19:18

> Det er muligt det er "upassende" juleaften. Men det afhænger af den
> enkelte families traditioner osv. Men Pejas indlæg er stadig til at kaste
> op over, uanset om sorg-digte passer til en juleaften eller ej.

Nej, det er en sund og fornuftig reaktion på noget, som i sit oplæg ligner
en tv-soap.

Mvh Maria

Fra : Øl er godt !

Dato : 23-12-07 20:20

> Nej, det er en sund og fornuftig reaktion på noget, som i sit oplæg ligner
> en tv-soap.
>

> Mvh Maria

De politiske pædagog-korrekte er også snart alle steder og udtaler sig om
alt muligt , de ikke har forstand på. Men sådan er tiderne åbenbart blevet.

PS: GO` JUL ALLESAMMEN..

Mvh.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-12-07 20:38

> De politiske pædagog-korrekte er også snart alle steder og udtaler sig om
> alt muligt , de ikke har forstand på. Men sådan er tiderne åbenbart
> blevet.

Eller måske noget, som vi - i vores familie - ved noget om. Her i huset fik
vi en god snak om emnet da vi er i tilsvarende situation for 4. gang, og der
var stor enighed om at det for det må være en kvindeting at være så
forhippet på digte og "alt det pladder" som sønnike udtrykte det. En god
aften med en familie, hvor man hører til, er højeste ønske og den bedste
trøst.

> PS: GO` JUL ALLESAMMEN..

I lige måde.

Mvh Maria

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-12-07 21:42

On Sun, 23 Dec 2007 19:18:04 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Nej, det er en sund og fornuftig reaktion på noget, som i sit oplæg ligner
>en tv-soap.
>

>Mvh Maria

Rigtigt, og grunden til de uhyggelige mange selvmordsforsøg,
ingen tåler modgang, og for det meste dem der har det bedst,
(materielt).
mvh Ebbe

Fra : peja

Dato : 23-12-07 23:22

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er muligt det er "upassende" juleaften. Men det afhænger af den
> enkelte families traditioner osv. Men Pejas indlæg er stadig til at kaste
> op over, uanset om sorg-digte passer til en juleaften eller ej.

PLADDER - EN JUL ER GLÆDENS FEST!

Jeg forstår Martin med sit ordforråd og sprog er meget ung og uerfaren -
derfor overhører jeg hans indlæg og håber på han bliver voksen og kan
gennemskue livets facetter, som f.eks. Maria skriver i sine begavede indlæg.
Opgiv ikke Martin!

Og til dem der kun kan skrive beskidte og latrinære ord - dårlig opførsel
kommer af personlige problemer - løs dem og bliv glad igen!

Glædelig Jul til alle

peja

PS. Grav jer nu ikke ned i sorg og rippen op i sygdomme og elendigheder -
vær voksne og glæd de små og svage og jer selv med fremadrettede gode
positive indlæg - og begrav de sørgelige og ulykkelige minder - se lyst på
livet.

Fra : Ulvir

Dato : 23-12-07 23:48

"peja" <XXXXXX@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
-
> ..glæd de små og svage og jer selv med fremadrettede gode positive
> indlæg -

Såsom-

>Så gå dog hen om hjørnet til en visesnedker med din jammer - og bliv
>voksen!
>Og man dør da ikke PLUDSELIG af brystkræft - som voksen burde du ikke være
>en jammerkommode..

Og God Jul til dig også..

Fra : peja

Dato : 24-12-07 14:17

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Og God Jul til dig også..

God Jul til dig Ulvir - med håbet om at du i det nye år - får læst på
lektien IRONISK MENT - og lærer at forstå den.

God Jul til Alle

peja

Fra : Ellen01

Dato : 23-12-07 06:05

On 23 Dec., 13:09, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> forpulet svin af rang. - men det vidste jeg godt, sådan har hun altid været.

Ja en person som Hende ... Hvis det er en hende.. skal man da bare
ignorerer ... Har man ikke mere at deltage med, burde man bare holde
sig for sig selv Han / hun må da have et ynkeligt liv.
God jul og jeg håber at du kan bruge Rosa Abrahamsens digt...
Mvh Ellen

Fra : Ellen01

Dato : 23-12-07 06:21

On 23 Dec., 14:04, Ellen01 <el...@e-and-l.com> wrote:

> [...]
> sig for sig selv Han / hun må da have et ynkeligt liv.
> God jul og jeg håber at du kan bruge Rosa Abrahamsens digt...

SORG OG GLÆDE

Da sagde en kvinde: Tal til os om sorg og glæde. Og Han svarede: Jeres
glæde er jeres sorg befriet for sin maske. Og fra den samme kilde,
hvoraf jeres latter sprudler, vældede ofte jeres tårer. Og hvorledes
kan det være andet? Jo dybere sorgen mejsler i jert væsen, jo mere
glæde kan i rumme.
Er ikke bægeret, der rummer jeres vin, netop det bæger, der blev
brændt i pottemagerens ovn? Og er ikke den lut, der dulmer jert sind,
netop det træ, som blev udhulet med knive?
Når i glædes, søg da dybt i hjertet, og i vil finde, at glæden kun
gives jer af det, som voldte jer sorg.
Når i sørger, søg da atter i hjertet, og i skal i sandhed indse, at i
græder over det, der engang var jeres glæde.
Nogle blandt jer siger: "Glæde er større end sorg". Og andre siger:
"Nej, sorgen er det største." Men jeg siger jer, at de er
uadskillelige.
De kommer i følge, og når den ene sidder alene til bords med jer, skal
i vide, at den anden sover på jeres seng. Ja i sandhed, som vægtskåle
er i ophængt mellem jeres sorg og jeres glæde. Kun når i intet rummer,
er der stilstand og ligevægt.
Når skatmesteren griber jer for at veje sit guld og sit sølv, må enten
glæden eller sorgen stige eller dale.

Af Profeten Kahlil Gibran
Kan det bruges
Ellen

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 23-12-07 01:00

"Mor til 3" <hellefagerberg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil afsætte lidt minutter til et digt, som kan være i et julekort ved en

Jeg svarer dig lige privat

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-12-07 16:10

> [...]
> ønske ville være for ham juleaften og at jeg elsker ham så højt.
> Jeg går selv og smågræder, da jeg er så ked af, at se ham sådan.

Lad være, Helle. Du gør det meget værre for ham, og når han er i sorg, har
han brug for støtte og omsorg, ikke en masse ord, der risikerer at bringe
ham mere ud af fatning end han er i forvejen.

Var han et barn, ville du gøre alt for at holde ham i godt humør, men med
plads til at være ked ind i mellem. Voksne i sorg er ikke anderledes.
Desuden er mange mænd pinligt berørt over at græde offentligt, så sæt ham
ikke i situationen.

Mvh Maria

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-07 16:52

Den 23-12-07 16.10 skrev Maria Frederiksen følgende:

> Lad være, Helle. Du gør det meget værre for ham, og når han er i sorg, har
> han brug for støtte og omsorg, ikke en masse ord, der risikerer at bringe
> ham mere ud af fatning end han er i forvejen.

Jeg er sådan set enig, men det afhænger dog også af personen. At det
foregår hos en "fremmed" familie gør det kun endnu sværere med
"overdreven" medfølelse, og det vil også lægge en dæmper på de andres
jul - jeg tænker her især på børnene.

Mit forslag vil være at holde en normal jul, og at du (Helle) så inden
og evt. også i løbet af aftenen i fortæller ham, hvor meget du elsker
ham, og at du er glad for, at han tog med - men sørg for at der kun er
jer to, når du siger det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Johnni

Dato : 23-12-07 22:19

> [...]
> det her.
> Og bedre bliver det ikke af, at mine 2 mindste børn er glade og i

har selv lige mistet en god støtte her i livet, men jeg mindes og forsætter
min egen gang i tilværlsen med hans posetive og kærlig livssyn, jeg er
overbevist om han ikke ville syntes om man ville "gå i stå" og forsømme
livet. Ingen efterladte er tjænt med ens tøven, så forsæt livet, der er
masser at leve for

Fra : preben nielsen

Dato : 01-01-08 21:21

> [...]

> det her.
> Og bedre bliver det ikke af, at mine 2 mindste børn er glade og i

Støt ham, vær hos ham. That's it. Lad være med at puste til sorgens gløder
med et kunstigt digt !

-p