2008
Fra : Steffen Skov

Dato : 23-12-07 16:26

Glædelig Jul og godt nytår
til jer alle.
Håber vi fortsætter med denne gode gruppe i 2008.
Træls med alle de både på land.
Kærlig hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : TOSB

Dato : 23-12-07 23:12

Steffen Skov wrote:
> [...]
> Steffen
> --
> "Havet bringer hvert menneske nyt håb, som

Hej Steffen
Glædelig jul og godt nytår til dig.
Selvfølgelig består gruppen også i 2008, selvom du tilsyneladende ikke har
fået tilbagesvar iflg. det, jeg kan aflæse i gruppen.

Personligt kan jeg slet ikke forestille mig, at gruppen ikke skulle
fortsætte.
For mit eget vedkommende læser jeg indlæggene dagligt, for selvom jeg i
mange tilfælde ikke kan bidrage til en "tråd", så er der helt bestemt noget
at hente i relation til andres viden og erfaringer omkring det ene og andet,
der har med sejlads at gøre - og såmænd også meget andet, som nogle måske
synes skulle behandles i en anden tråd, men fred være med det.

Med venlig hilsen
Torben (født i Århus/Christiansbjerg/Fødselsanstalten i Århus , men
bosat på Sjælland siden 1973.

PS: jeg "kører" hjemmesiden www.nk-s.dk og har tilladt mig at bruge dit
citat under "citater" i højre side af startbilledet, hvor det ene citat
afløses af det andet.
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-12-07 10:00

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
> Med venlig hilsen
> Torben (født i Århus/Christiansbjerg/Fødselsanstalten i Århus , men
> bosat på Sjælland siden 1973.
Jeg rejste den anden vej i 1979 fra Knabstrup, og det har jeg ikke fortrudt.

> PS: jeg "kører" hjemmesiden www.nk-s.dk og har tilladt mig at bruge dit
> citat under "citater" i højre side af startbilledet, hvor det ene citat
> afløses af det andet.
Godt initiv!
Hilsen Steffen
---
"Håbet er som en høne, der lægger flere æg, end den kan ruge ud"!
anonym

Fra : Torben Henriksen

Dato : 23-12-07 23:51

Hej Steffen
Tak, også Glædelig Jul og godt Nytår til alle i gruppen
Jeg er helt sikker på at denne gruppe forsætter
mange år endnu, der er altid mange gode tips
at hente selv for den der følger med på sidelinien

Med sejler hilsen
Torben H.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-07 23:53

Indiskutabelt. Selvfølgelig skal gruppen fortsætte aktivt i 2008!!

Personligt er min juleplaner:
- Juleaften med kernefamilien
- 1ste juledag hos båden nede i havnen. Har nogle småting der skal pusles
med.
- 2nd juledag sammen med søster's familie og de pukkelryggede.

Så tiden er ligeligt fordelt mellem dem jeg elsker ...

Rigtigt god Jul til både Jer selv og Jeres kære.

Bjarke

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 24-12-07 09:02

> Glædelig Jul og godt nytår
> til jer alle.

Tak i lige måde

> Håber vi fortsætter med denne gode gruppe i 2008.

Det kan du være sikker på...

> Træls med alle de både på land.

Ja, det er det... men sæsonen er da heller ikke slut her før der er is på
Storebælt

Kapsejladskalenderen for 08' er planlagt

Glædelig jul
Leon Hulstrøm

---
Maskinarbejder søges til 4-5akset 2½D fræsning - www.pakma.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-12-07 10:29

En rigtig Glædelig Jul samt et Godt Nytår til alle.

Denne velfungerende gruppe fortsætter ufortrødent i 2008 med
mange nye og spændende indlæg i det kommende år og fremover.

2008 bliver et spændende år for os sejlere, især dem der
interesserer sig for moderne navigationshjælpmidler.

Telefonfirmaerne vil udbrede turbo 3G bredbånd. Det vil give os
nye muligheder for at kunne køre billigt internet ombord.
Desuden bliver det spændende at følge udviklingen af den nye
harddisktype SSD (solid State Disk) en "harddisk" uden roterende
dele. Denne type enhed vil have store fordele ombord og
efterhånden som kapaciteten bliver større og den falder i pris
vil den blive meget attraktiv i bådens bærbare multianlæg.
Allerede i marts kommer der en Asus Eee PC på markedet den vejer
knap et kilo.
Den er designet for begyndere der vil gå på nettet mobilt.
Den kom på markedet i U.S.A. i oktober og koster her kun 1.600,-
DKR. Den er med 7" skærm og vil være velegnet der hvor der er
lille plads til rådighed.

Lad elektronikken bringe mennesker på havet ud af søvnen og
drømmene.

De bedste hilsner og ønsker for fremtiden.

Harding

Fra : HH

Dato : 24-12-07 04:36

Kære Gruppe!

I ønskes også alle sammen en god jul og et godt sejlerår 2008. Her er
det elektriske toilet installeret (men ikke afprøvet!), ny
loftsbeklædning opsat i toiletrum og stikkøje (restprojekter fra de
sidste par år) og nye hynder er under syning i kælderen. Det var de
store projekter for i år, så nu er det bare en tur til Thailand i jan/
feb og så er sejlsæsonen praktisk taget igang!

Med sejlerhilsen

Hans-Henrik

"Hav part i gode skibe eller slet ingen.
Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig.
Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste
sommertid.
Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet
om høsten, hvis du kan undgå det.
Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds
hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler
formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Fra : SørenH

Dato : 24-12-07 12:42

Jamn jeg vil da osse gerne fortsætte med at ønske glædelig jul og godt
nytår i denne tråd.

Jeg har fulgt med i gruppen i godt 2 år, har fået mange gode tips, og
håber selv at have afleveret et par stykker.

Selvom gruppens læsere kun er en promille af danske sejlere så tror jeg
egentlig den er ganske repræsentativt sammensat, - fra ganske unge til
oldinge som jeg selv, og fra kapsejlere til ren-hygge-sejlere, og den
vidensmængde vi tilsammen udgør er stor og vidtspændende.

Hos os hænger et stort kort over de europæiske kanaler på væggen, og
planlægningen af 2-års turen er i fuld gang. Næste jul holdes
forhåbentligvis om bord langs en kaj i Paris.

- men jeg har da tænkt mig at følge med i gruppen under hele turen!

Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

"Sejlerens planer står skrevet i sand, - de slettes ved næste tidevand"

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-07 14:48

Også herfra skal lyde et ønske til Jer alle om en Glædelig Jul og et
oplevelsesrigt 2008 til lands og til vands med tak for mange gode og
nyttige tips og kommentarer i årets løb.

Sommerturen i år gik fra Helsingør --> rundt om Åland --> Gotland -->
Helsingør og i september var min kone og jeg på besøg hos min søster og
svoger, som bor på vancouver Island og vi nød nogle pragtfulde
sejlerdage i deres nye Hanse i det meget smukke Georgia Strait ... Hvad
mere kan man ønske sig af en sejlersæson?

Inden afgang på sommerturen anskaffede jeg et USB bredbåndsmodem fra "3"
til min notebook PC og på turen langs kysten i danske og svenske
farvande fungerede det helt fortrinligt (med visse huller). Koster 299,-
kr./måned med fri trafik. Med "3" fungerer modemet i Sverige og Danmark
til samme pris, så ikke noget med horrible "udlandstakster" ... som
f.eks. med GPRS, hvor jeg tidligere har oplevet at måtte betale kr. 20,-
pr MB for en langsom og - i mit tilfælde - ustabil forbindelse ...

Af projekter fik jeg i foråret installeret et elektrisk ankerspil i
stævnen. Det har fungeret rigtigt fint for mig og pt. pusler jeg med at
installere en lille "flytbar cockpit-plotter", der kan bruge mine C-Map
kort og de nye MAX-kort og kan kobles til AIS og selvstyreren ... og så
har jeg brugt nogen tid på at teste navigationsprogrammerne SeaClear
(BSB-kort) og SOB (Software On Board/C-Map-kort) på den bærbare med en
USB-mus (anskaffet gennem en af læserne i denne gruppe!) ... Når jeg får
riggen på igen, vil det vise sig om man kan se AIS-data på skærmen ...
Programmerne er stort set gratis - og absolut anbefalelsesværdige -
efter min mening ...

Og så hentede en af mine drenge en nyindkøbt, brugt trimaran i Lomma i
går ... En hurtig sag, der kan trailes, så hans familie drømmer om
Middelhavet og Adriaterhavet, Grækenland, Kroatien, Italien ... mv. ...
Ak ja, det er jeg vist for gammel til ...

Go' vind til Jer alle!

--
Flemming Torp

Fra : claus b. p.

Dato : 25-12-07 00:37

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> wrote in message
> Glædelig Jul og godt nytår
> til jer alle.
> Håber vi fortsætter med denne gode gruppe i 2008.
> Træls med alle de både på land.

Det samme ønskes du og alle de heldigvis altid beredvillige og hjælpsomme
mennesker i gruppen.
Det er træls med frostvejr, for det er næsten ikke til at holde ud at gå og
pleje og pusle om båden, når alting er så koldt, men der er da lovning på et
par dage med lidt lunere vejr i den kommende uge.

Mvh. Claus
--
"The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one
persists to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on

Fra : Roger Johnsen

Dato : 29-12-07 14:18

HEI!

Endlig har vi et kjempebra kart program som ikke koster sjorta.

Har brukt det i 3 år.

http://www.tikinavigator.no/no/index.htm

Pro har 1- 3 kartvinduer . Du kan ha 500 waypoints i hver rute, og tids-
avstands- og ankomstberegne hele eller deler av ruten. Du kan logge seilas
og kjøre dem i 'replay', lage egne merker i kartet, legge inn bildelinker,
kople til autopilot, AIS-mottaker og andre instrumenter - og mye, mye
annet...

MVH
Roger