CBR 1000 SC24 kæde opstramning
Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 28-12-07 16:59

Jadav alle!

Jeg kiggede i Hayens, der står bare at kæden skal kunne give sige efter det
forskrevende "udemærket"
og hvad er så det.

Jeg har ikke selv monteret kæden på den, så jeg har ikke haft kassen som
kæden kom i, så jeg ved ikke hvor stram den skal være.
Jeg har hørt 5mm til hver side " ialt 1cm.", men jeg er ikke sikker på om
det er korrekt!

Det er en kæde med o-ringe!

Hvad siger I ???

Hans Nikolajsen

Fra : John

Dato : 28-12-07 17:17

Hej Hans
Måske du kan anvende dette link:
http://www.dmc-org.dk/faq-kade.html det er en efter min mening glimrende
forklaring omkring kædevedligeholdelse og dermed justering.
Mvh John

Fra : Armand

Dato : 28-12-07 21:42

John skrev:
> [...]
> http://www.dmc-org.dk/faq-kade.html det er en efter min mening
> glimrende forklaring omkring kædevedligeholdelse og dermed justering.

Jup!
I modsætning til før O-ringskædernes tid (første fabriksmonterede
O-ringskæde, var på Suzuki GS750 i '77!), hvor man ofte skulle justere
(á opstramning) p.g.a. kædens hurtige nedslidning, så er der idag
nærmest ikke tale "kædeopstramning" .
Den smule nedslidning en O-ringskæde har bliver der sædvanligvis
justeret for ved genmontering af baghjulet efter dækskifte og hvis kæden
tydeligvis bliver for slap og skal justeres indenfor dette interval
begynder det typisk at gå stærkt med nedslidningen, hvorved at første
behov for efterjustering af en O-ringskæde er et signal om at begynde at
se sig om efter et billigt kædekit
Derfor bringer begrebet "kædeopstramning" en del forvirring ind på banen
eftersopm at kæden netop skal være (relativt) slap for at give plads til
den opstrammende geometri ved indfjedring, såvel som at holde slup hele
vejen mellem baghjul og kobling, således at gearkassen kan fungere
letbetjent.

Derfor bør grundindstillingen være temmelig slap uden dog at kæden
derved kan tvinges i nærheden af bagsvingeren - Og så er der jo
DMC-tricket at arbejde sig videre med derfra!

Med lidt fingerspitzengefühl vil man kunne fornemme hvor godt at
gearkassen i grunden fungerer ved den rette "DMC-justering", og således
også fornemme hvis/når kæden bliver så slap at den måtte trænge til
efterjustering

--
Armand.