"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4774e904$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Hvis jeg nu køber en trial maskine som har været synet i England,
>>> kan den så synes herhjemme uden problemer hvis jeg betaler afgiften?
>>
>> Kun hvis den er typegodkendt i DK.
>>
> Hvis den er typegodkendt indenfor EU, hvilket en indregistrering borgrer
> for, skal den accepteres i resten af EU hvilket indbefatter DK!
Ja, hvis den er godkendt som transportmiddel. Hvis den er godkendt som
motorsports-køretøj, så står sagen noget anderledes.
Faktisk var det bedre du så var interesseret i rallybiler, for vi HAR fået
en sær-regel for rallybiler i DK for nogle år siden, så hvor en regulær
rallybil nu kan synes ret lempeligt - som rallybil - så kan motorcykler
stadig ikke. Send en tak til DMU...
> En Trial-motorcykel har således ikke noget lysanlæg, hvilket gør den
> umulig at indregistrere såvel her i DK, som i udlandet :-|
Jo, de fleste trial-cykler er født med lysanlæg. Et lidt spinkelt et, men
det er der dog. Lys både for og bag, men oftest ikke bremselys. Og alt
"glasset" er af plast. Det er netop fordi de fleste lande tillader
motorsports-indregistrering af trialcykler, derfor foregår transportetaper i
trial løb i resten af europa delvist på offentlig vej. Det har jævnligt
været et problem for vore topkørere, når de ville ud at køre internationale
løb, for de har ikke lige kunnet fikse en nummerplade til cyklen, og kan
derfor ikke køre de store løb rundt om i europa.
Trial cykler har iøvrigt ikke asymmetrisk lys, og du kan derfor roligt købe
i England.
> Off-roadere er hverken teknisk egnede (p.g.a. vægten og ydelsen) eller
> holdbare til at hoppe rundt på en cross-bane med jævnlige mellemrum, så
> dén løsning er ikke så smart som den lyder
Nåja, det kan nu godt lade sig gøre. Jeg kender nogle stykker der gør det,
og en del der har gjort. Mig selv inklusive.
> Dertil kommer at lygte-glas generelt er forbudt på motorsports-anlæg
> p.g.a. risikoen for knivskarpe glasskår i styrtzonerne. Så med en
> indregistreret off-road'er med lygter på bliver det alligevel en
> besværligere affære omkring af- blænding/montering af lygter inden
> banekørsel.
Og det klare man ved at montere en enduro-lygte i plast materialer, eller en
der hænger i 4 gummistropper om gaffelbenene, så den kan afmonteres på 10
sekunder. Den løsning valgte jeg.
Hvor der er vilje, er der vej.
Rittig