/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Affjedring, kan redde liv
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 27-12-07 10:35

http://fpn.dk/motor/mc/article1213683.ece

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



 
 
Dan \"748\" Dethlefs~ (27-12-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 27-12-07 11:10

J.C.Kløve skrev:
> http://fpn.dk/motor/mc/article1213683.ece
>

Det er der vel heller ikke nogen der er i tvivl om, eller..........

En ordentlig opsat Affjedering gør desuden en motorcykel meget sjovere
at køre på.

Kone`ens GPZ500S er den sidste jeg har "lavet" affjedering på.
Den orginale "slaskede" bagdæmpere er udskiftet til en Haagon hvor
dæmpningen også kan indstilles på. Efter at bagdæmperen var justeret ind
kunne man køre slalom mellem de hvide stregere på vejen med ca. 20 km/t
mere end med den orginale bagfjeder hvor følesen var ca. den samme.

De orginale Forgaffel fjedere som er meget bløde er udskiftet med Wirth
fjedere, der er fyldt den mængde/SAE olie i forgaffelen som Wirth
foreskrivere, hvilket fungere rigtigt fint. Nu går forgaffelen ikke
længere i bund ved maximale opbremsninger, og "følingen" med fordækket
er også meget bedre.

Ovenstående betyder også at man kan gennemkører kurver med størrer
nedlægning uden at det føles usikkert, men de orginale komponenter
skulle der ikke alverden til før det hele føltes lidt "gyngende".
Jeg vil også mene at det er noget nemmere at brense maximalt med cyklen.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Western (27-12-2007)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 27-12-07 11:43

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:477371cd$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> http://fpn.dk/motor/mc/article1213683.ece


Det tjener ikke Tommy Rønn til ære at tale om "fjederstyrke" og angive
den i enheden "Newton Meter". I stedet for at tale om fjederkonstant,
målt i N/m.

Hans udsagn om at "en person på 80 kg bør altså have en lineær fjeder på
80 NM" giver ikke megen mening. Der skulle nok stå 80 N/cm.

En meget bedre artikel om affjedring finder man hos Peter Rahbek/Den blå
avis:

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=44440


--

Leif Westen



"J.C.Kløve" (27-12-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 27-12-07 11:56

Western skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> news:477371cd$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>> http://fpn.dk/motor/mc/article1213683.ece
>
>
> Det tjener ikke Tommy Rønn til ære at tale om "fjederstyrke" og angive
> den i enheden "Newton Meter". I stedet for at tale om fjederkonstant,
> målt i N/m.

Men måske kan det afstedkomme at nogen tager initiativ til at afvikle
nogle kurser/symposier/samlinger/hvj hvor vi kunne få lært det
elementære så vil det være glimrende - jeg kunne da godt bruge en makker
der gad bruge en dag sammen med mig om at trimme sin egen og min MC mht.
affjedringsopsætning.

> Hans udsagn om at "en person på 80 kg bør altså have en lineær fjeder på
> 80 NM" giver ikke megen mening. Der skulle nok stå 80 N/cm.
>
> En meget bedre artikel om affjedring finder man hos Peter Rahbek/Den blå
> avis:
>
> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=44440

ikke ilde.

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Armand (27-12-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-12-07 13:07

Western skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> news:477371cd$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>> http://fpn.dk/motor/mc/article1213683.ece
>
>
> Det tjener ikke Tommy Rønn til ære at tale om "fjederstyrke" og angive
> den i enheden "Newton Meter". I stedet for at tale om fjederkonstant,
> målt i N/m.
>
> Hans udsagn om at "en person på 80 kg bør altså have en lineær fjeder på
> 80 NM" giver ikke megen mening. Der skulle nok stå 80 N/cm.
>
Endsamt køretøjets yderligere vægt, velsagtens :-/

--
Armand.

Moller (27-12-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 27-12-07 16:28

J.C.Kløve wrote:

> http://fpn.dk/motor/mc/article1213683.ece

Starter fint, og ende i at han ik har en skid styr på det... f.eks. "Det
er sjældent nødvendigt at skifte forreste fjedre." er da på højde med
påstande ala "Flere heste gir bedre sving egenskaber".

Og Linear fjedre er det eneste der dur blir der skrevet, ak ja, det er jo
ik bane racere der skal justeres ind til.

---
Moller
MZ ETZ 300RV, Suzuki GSF 1200S, Begge med anden afjedring foran og bag.
Yamaha TDR125R, Suzuki DR500S, som også for skiftet når vi når dertil.


"J.C.Kløve" (27-12-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 27-12-07 16:41

Moller skrev:
> J.C.Kløve wrote:
>
>> http://fpn.dk/motor/mc/article1213683.ece
>
> Starter fint, og ende i at han ik har en skid styr på det... f.eks. "Det
> er sjældent nødvendigt at skifte forreste fjedre." er da på højde med
> påstande ala "Flere heste gir bedre sving egenskaber".

Enig her kan der gøres en del MEN

Jeg har dog også set adskildelige der har ofter bogstavelig talt formuer
på fine fine affjedringskomponenter forreste som bagerste, og som
efterfølgende blot monterer skidtet og kører glad videre uden i øvrigt
at forholde sig til at en std. affjedring nu er udskiftet med en multi
justerbar sag, der er mere end kompleks og meget tidskrævende at sætte
rigtig godt op :-\

USD forgafler med Öhlens mærker gør det ikke i sig selv


> Og Linear fjedre er det eneste der dur blir der skrevet, ak ja, det er
> jo ik bane racere der skal justeres ind til.

mjahhh nu er jeg jo ikke ekspert på området, men jeg har da en hypotese
gående på følgende:
H0
har man et progressiv linksystem, og smider progressive fjedre i, letter
det vist ikke indstillingen, men kunne snarre umuliggøre den??



--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste