Dræbte motorcyklister kørte for hurtigt.
Fra : MKS - 74

Dato : 27-12-07 06:06

Fra : vmx

Dato : 27-12-07 08:16

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1hc6n31r5l3vsi9stscautdpi76ocb8ll8@4ax.com...
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/12/27/015212.htm
>
> --
> -Michael

Hvor finder vi dokumentationen ?

Hvis nu de implicerede billister også havde kørt
for hurtigt var der ikke sket uheld overhovedet ?
~ således at forstå, at så havde parterne ikke
været på samme sted samme tid...

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-12-07 08:34

vmx skrev den 27 dec 2007 i
klip
> Hvis nu de implicerede billister også havde kørt
> for hurtigt var der ikke sket uheld overhovedet ?
> ~ således at forstå, at så havde parterne ikke
> været på samme sted samme tid...

Således at forstå, at hvis alle trafikanter overtrådte
hastighedsbegrænsningerne tilpas og nogenlunde ligemeget, ville alle slippe
helskindet fra det?

Fra : David

Dato : 27-12-07 08:35

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Således at forstå, at hvis alle trafikanter overtrådte
> hastighedsbegrænsningerne tilpas og nogenlunde ligemeget, ville alle
> [...]

Ja det er da bedre hvis alle kører overfor rødt end kun at nogle gør det !

Og bedre hvis alle kører som spøgelsesbilister "

Fra : vmx

Dato : 27-12-07 08:55

"David" <dvd-dalsgaard@e-mail.forum.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er da bedre hvis alle kører overfor rødt end kun at nogle gør det !
>
> Og bedre hvis alle kører som spøgelsesbilister "

jaja, jeg glemte nok denne her " " - men det var underforstået
og undladt, fordi der trods alt er 33 døde. Jeg er dog meget utilfreds
med at al (for meget) fokus åbenbart er rettet mod motorcyklister.
~ de slemme slemme motorcyklister der i TV-avisens udsendelse
om samme gentagne gange ses holde stille og gasse op;
vroom vroom, således Hr og Fru Hansen virkelig kan tænde
for forargelsen. Jeg græmmes.
Samtidig prøver man at skabe en model for den ideelle trafik;
Alle overholder alle regler, og herefter sker der ingen ulykker.
Det er jo løgn !

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-12-07 09:14

vmx skrev:
> [...]
> og undladt, fordi der trods alt er 33 døde. Jeg er dog meget utilfreds
> med at al (for meget) fokus åbenbart er rettet mod motorcyklister.

eller ej, 33 afsjælede motorcyklister er 33 for mange, og vi
motorcyklister har om nogen interesse i at bringe dette tal ned.

Hvis vi har den holdning at "sådan er det bare", er der rigeligt med
populistiske politikere der gladeligt profilerer sig på den konto.

En start kunne være at du læste artiklen, og forholde dig til _hele_
indholdet...

Køretekniske kurser nævnes som eksempel på noget der kunne have reddet
nogen, og alkohol (især manglen på samme) et andet - og her kan vi uden
at få andet end en bedre MC oplevelse aktivt gøre en indsats for at
bringe tallet ned.

> ~ de slemme slemme motorcyklister der i TV-avisens udsendelse
> om samme gentagne gange ses holde stille og gasse op;
> vroom vroom, således Hr og Fru Hansen virkelig kan tænde
> for forargelsen. Jeg græmmes.

Lev med det :-\

> Samtidig prøver man at skabe en model for den ideelle trafik;
> Alle overholder alle regler, og herefter sker der ingen ulykker.
> Det er jo løgn !

Det er det givet... Men 33 familier sidder denne jul og mangler en ved
julesulebordet...

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : vmx

Dato : 27-12-07 09:44

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> En start kunne være at du læste artiklen, og forholde dig til _hele_
> indholdet...

Hvor finder jeg den ?

> [...]
> nogen, og alkohol (især manglen på samme) et andet - og her kan vi uden
> at få andet end en bedre MC oplevelse aktivt gøre en indsats for at

mht sprit: 100% enig

Kørekursus: næsten enig, det hjælper, men det
er da ingen garanti for at undgå ulykker; ikke alle
kan huske og reagere korrekt i en paniksituation.

> Lev med det :-\

Jeg er ikke tilfreds med, at en licensfinansieret TV kanal
udsender manipulerende materiale (!)

> Det er det givet... Men 33 familier sidder denne jul og mangler en ved
> julesulebordet...

Enig.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-12-07 10:20

vmx skrev:
> "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor finder jeg den ?

http://www.jv.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071227/INDLAND/712260369/1000

og så skal vi trods alt huske at...for høj fart kan ikke bortforklares
når/hvis blot nogle få stykker (i år mindst 4) brager gennem en sagesløs
menneskeflok/autocamper, med overskridelser af hastigheden på 50-100%,

....når så det er sagt... en overskridelse på 5-10 km/t på landevej ser
jeg snarre som politisk spilfægteri end som reelt problematisk :-/

> mht sprit: 100% enig
>
> Kørekursus: næsten enig, det hjælper, men det
> er da ingen garanti for at undgå ulykker; ikke alle
> kan huske og reagere korrekt i en paniksituation.

jo deeet.. men ikke alt er pludseligt opståede fremspringende
autocampere, og blot det at undlade at smide geden pga. manglende
rutine, og udsigt til alt for mange "trolde" i vejkanten, ser også ud
til at give noget, skal artiklen stå til troende - og de fleste af os
har vel prøvet at komme ind i et sving og tænke " =8-0 fåk! - det er
skarpt... se efter feen - se efter feen - se efter feen - se efter feen
- se efter feen" ...pyhhh.. dudung.. dudung.. dudung..

> Jeg er ikke tilfreds med, at en licensfinansieret TV kanal
> udsender manipulerende materiale (!)

Det gør de om så meget, og det står næppe til at ændre for almindeligt
dødelige som os - vi må sætte vor lid til at nogle kendisser tager vort
parti i fuld offentlighed (NOT!)og gør os "stuerene"

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-12-07 11:03

"J.C.Kløve" wrote:
> og så skal vi trods alt huske at...for høj fart kan ikke bortforklares

> og de fleste af os
> har vel prøvet at komme ind i et sving og tænke " =8-0 fåk!

Og det vil ikke ske efter man har været på et julegave-kørekursus?

Jeg tror nu snarere man får en bande "jeg er næsten roadracingpilot" ud på
gaderne.

Men okay, i starten af artiklen står der trods alt "hvis de havde overholdt
fartgrænserne, ikke havde drukket og havde taget et supplerende køreteknisk
kursus" så dér har de da trods alt dækket sig ind med et Kinderæg.

Hvis de så også havde tilføjet "været fyldt 40, og ikke kørt på en
sportsmaskine" (her trækker jeg på erfaringen fra den svenske statistik om
mc-ulykker) så ville vi næsten være fuldtallige.

/jim

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 27-12-07 11:13

Jim Andersen skrev:

> Jeg tror nu snarere man får en bande "jeg er næsten roadracingpilot" ud på
> gaderne.

Det troede jeg også engang, men når jeg har været en tur på "bane" kører
jeg pænere/langsommere i trafikken, jeg tænkere mere !!!!
Hvorfor ved jeg egenligt ikke !!!

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-12-07 11:19

Dan "748" Dethlefsen skrev:

> Det troede jeg også engang, men når jeg har været en tur på "bane" kører
> jeg pænere/langsommere i trafikken, jeg tænkere mere !!!!
> Hvorfor ved jeg egenligt ikke !!!

ja det er også min oplevelse, efter såvel køretekniske kurser som trackdays.
De køretekniske øger fokus på at køre defensivt.

Efter en trackday får jeg nærmest dårlige nerver af al den modkørende
trafik, og trangen til at fyre skidtet af er klart til at overse :-\

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-07 11:41

On Thu, 27 Dec 2007 11:02:54 +0100, Jim Andersen wrote:

> Og det vil ikke ske efter man har været på et julegave-kørekursus?
>
> Jeg tror nu snarere man får en bande "jeg er næsten roadracingpilot" ud på
> gaderne.

Du har ikke været på bronze-kursus.... :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg, opdateret
26-12-2007

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-12-07 12:45

Orla Pedersen wrote:
> Du har ikke været på bronze-kursus.... :-/

Jeg har heller ikke været 19 år i snart meget lang tid

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-07 13:19

On Thu, 27 Dec 2007 12:45:11 +0100, Jim Andersen wrote:

> Jeg har heller ikke været 19 år i snart meget lang tid

Så meget des mere behov. Var sidst på som 45 årig, med endog meget udbytte.

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-12-07 13:34

Orla Pedersen wrote:

> Så meget des mere behov. Var sidst på som 45 årig, med endog meget
> udbytte.

Du misforstår. Jeg mener at en 19 årig ikke går derfra med samme udbytte (fx
nedsat fart) som en 45-årig.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-07 17:53

On Thu, 27 Dec 2007 13:34:16 +0100, Jim Andersen wrote:

> Du misforstår. Jeg mener at en 19 årig ikke går derfra med samme udbytte (fx
> nedsat fart) som en 45-årig.

Der er jeg nu ikke enig, og det er slet ikke min opfattelse, at de unge
ikke lærer mindst lige så meget som ældre på netop dette kursus. Faktisk
tror jeg at netop unge får en rigtig aha-oplevelse, hvor vi ældre mere får
en "jeg ved godt hvordan, men jeg fejler alligevel i praksis" oplevelse.

Det handler om træning, træning, og atter træning.

Fra : tp

Dato : 27-12-07 10:22

> [...]
>
> Hvis vi har den holdning at "sådan er det bare", er der rigeligt med
> populistiske politikere der gladeligt profilerer sig på den konto.

Jeg er for så vidt enig, og jeg ved at JEG godt kunne trænge til et nyt
kørekursus, og måske at køre LIDT langsommere - begge dele mit ansvar
Der er dog to andre ting der tænder mig lidt på sådan en artikel:

Sagligheden overbeviser mig ikke i den, men den bekræfter den gældende
fordom, og jeg ønsker ikke at billister skal hade os, for dette alene kan
resultere i ulykker.

Frygten - for at den ensidige dækning skal gøre livet endnu mere surt for
os. Det samme gælder jo for lastbiler. Jeg ved ikke hvor stor procentdel de
udgør af ulykker, men det kommer i nyhederne hver gang, og nu er lastbiler
på vej til at blive forbudt i nogle byer. Christinia, ungdomshuset, rygning
på offentlige steder, børn på mc og mange andre "ufornuftige" ting er jo
også blevet forbudt i nyere tid, så hvorfor ikke motorcykler i det hele
taget :-/

Fra : Ya-man

Dato : 27-12-07 10:59

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/12/27/015212.htm
>
> --
> -Michael

DR-artiklen referer til Jydske Vestkysten, som så igen skulle referere til
rådet for større færdselssikkerhed .
Interessent bliver det dog når man kigger kilden i kortene:

"Antallet af motorcykler på vejene har været stærkt stigende i de seneste
år. Milde vintre har fået motorcyklerne tidligere ud end normalt, dette er
en god anledning til at sætte ekstra fokus på de særlige forhold der gør sig
gældende, når motorcyklisterne er på vejen, og opfordre til mere
agtpågivenhed blandt motorcyklisterne.

En gennemgang af dødsulykkerne med motorcykler i 2006 og 2007 viser, at der
ofte er kørt med høj hastighed. Der er overvejende tale om
vigepligtsulykker, hvor bilisterne overser motorcyklerne og eneulykker, hvor
motorcyklisten har mistet herredømmet i et sving."

Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler at motorcyklisterne får mere
rutine. Dette kan eksempelvis gøres ved tage Danske Motorcyklisters Råds
bronze-, sølv- og guldkurser (tilmeld dig på http://www.dmc-kursus.dk/). ,
citat: rådet for større færdselssikkerhed.

Amatørjournalisme at DR undlader at inddrage bilister i de overvejende
vigepligtsulykker, samt udstiller mc-folket som en flok idioter der kun
sætter sig op på cyklen når de har drukket sig en kæp i øret. Alkoholen
nævnes overhovedet ikke af rådet, men måske skal nogle indremissionske
læsere tækkes af jydske vestkysten i disse krisetider for dagbladene.

Mvh
Jens

Fra : MKS - 74

Dato : 27-12-07 18:00

On Thu, 27 Dec 2007 10:58:51 +0100, "Ya-man"
<mckinley@sletmig.cool.dk> wrote:

>Amatørjournalisme at DR ...

Meget muligt ja - Tanken med at poste linket var netop som debatoplæg
af såvel indhold, men i mindst ligeså høj grad af artiklens lødighed.

--
-Michael

Fra : TOSB

Dato : 28-12-07 00:39

MKS - 74 wrote:

> Meget muligt ja - Tanken med at poste linket var netop som debatoplæg
> af såvel indhold, men i mindst ligeså høj grad af artiklens lødighed.
>
> --
> -Michael

Altid fint med noget, der kan give stof til eftertanke.
For mit eget vedkommende så købte jeg en motorcykel for nogle få år siden
for at opfylde drengedrømmen eller snarere at genopleve den.
Da jeg så efterfølgende skulle køre på den til vores sommerhus, så oplevede
jeg fortidens spøgelse fra dengang, vi ikke kørte med noget sikkerhedsudstyr
overhovedet, og hvor jeg i mindst to tilfælde som ganske ung oplevede at
slippe fra nogle uheld på mirakuløs vis.
Selvom det var noget i retning af 40 (fyrre) år siden, sad det
tilsyneladende i den grad i huskeren på en måde, at jeg havde det meget
dårligt, hver eneste gang, jeg skulle passere et sted med en sidevej, hvor
der kunne komme en "madkasse" med en fører med en "blød hat", der ikke lige
lagde mærke til, at jeg kom kørende på min mc.
Jeg overlevede, men kørte som en mand med "blød hat" på min mc resten af
vejen. Ikke en eneste gang skal det ske, at jeg igen bliver ramt af en, der
overser sin vigepligt eller kører for tæt på.
Det kaldes at afpasse hastigheden efter forholdene, hvilket i alle tilfælde
vil hjælpe på statistikken vedr. omkomne i trafikken - uanset om de kører på
en mc eller i en madkasse! Det handler jo ikke om, hvem der er mest skyldige
i forhold til hvem, men snarere om at overleve, selvom det er fedt et skrue
op for gassen og mærke accelerationen (det er jeg ikke blevet for gammel
til, men det sker kun på steder, hvor det kun kan gå ud over mig selv).

Med venlig hilsen
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 28-12-07 08:49

TOSB skrev den 28 dec 2007 i
klip
> [...]
> selvom det er fedt et skrue op for gassen og mærke accelerationen (det
> er jeg ikke blevet for gammel til, men det sker kun på steder, hvor det

Sådan er det.
Alt andet er bortforklaringer, der overfor omverdenen (og en selv måske?)
skal godtgøre at man er uden del i ulykkesstatistikken.

Der også tror på livet før døden

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-12-07 23:40

> Sådan er det.
> Alt andet er bortforklaringer, der overfor omverdenen (og en selv måske?)
> skal godtgøre at man er uden del i ulykkesstatistikken.

Lige nemlig!
Kloge ord!

Det, der adskiller en idiot fra en erfaren motorcyklist, er HVOR der gives
gas.
Desværre starter de fleste motorcyklister med at være idioter et par år, før
de bliver erfarne. Mig selv inklusive.

Rittig

Fra : tp

Dato : 29-12-07 10:33

> [...]
> Desværre starter de fleste motorcyklister med at være idioter et par år,
> før de bliver erfarne. Mig selv inklusive.

Hø. jeg snakkede med nogle sidste år der lige havde købt mc. Om de så ikke
skulle med over og åbne bakken. "Nej, vi har sgu da ikke købt MC for at
holde i kø." For nogle er hele begrebet MC bare et spørgsmål om at kunne
køre hurtigt (gælder også nogle billister i meget kraftige biler). Og har
man først den attitude, er det meget svært at ramme 80km/t - uanset
transportmiddel

Mvh TP
Der engang prøvede en GSX750R og blev en djævel på 30 sekunder og siden
ikke har turdet den slags maskiner af hensyn til den forvandling der
åbenbart sker med mig

Mvh TP
R1100RS

Fra : Niels Pein

Dato : 30-12-07 01:28

"MKS - 74" linkede...
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/12/27/015212.htm

29 ud af 33. Det var alligevel en stor andel.
Den slags beroliger mig faktisk lidt (drikker ikke før mc kørsel, reagerer
erfaringsmæssigt rigtigt i kritiske situationer og kører sjældent ret meget
for stærkt).

Vækker samtidig stof til eftertanke. For jeg må indrømme, at efter jeg har
skiftet til en Bandit 1250, så går det lidt for nemt med at farten sniger
sig opad. Dog er det stadig med omtanke.

Eksempler (nybegyndere kan måske bruge et enkelt eller to):
- Overhaler aldrig med meget stor hastighedsforskel, specielt ikke
traktorer, eller køretøjer med trailere, hvor der notorisk intet er af
tegngivningsanordninger der virker.
- Kører aldrig stærkt (sætter evt. farten ned, men uden at blive tvetydig)
hvis jeg skal passere en modkørende der skal svinge ind foran til venstre
eller en der venter på at komme ud fra en sidevej (både højre og venstre).
- Tænker altid meget på den bedste placering på vejen, og forsøger at
tydeliggøre hvad det er jeg vil (hvordan man så gør det, kan der skrives en
mindre afhandling om).
- Stoler aldrig fuldt ud på grønt lys. Ser mig for til siderne alligevel.
- Kører meget ofte med 2 fingre på bremsegrebet, og har øvet nedbremsninger.
- Holder ordentlig afstand til forankørende, specielt hvis jeg ikke kan se
hvad der er foran den forankørende.
- Kører aldrig stærkt gennem skovområder, specielt ikke i skumring og mørke.
- Kører generelt lidt langsommere i mørke.

Med andre ord: Der kan blive lukket lidt op for posen på åbne veje i dagslys
når der ikke er andre trafikanter i nærheden, og ikke ret meget andet. Men
den slags er der heldigvis masser af her i Midtjylland.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA