Halti?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 11:09

Har overvejet en Halti-sele:

På de billeder jeg har set på nettet ligner den bare en almindelig sele som
vi har i forvejen - blot sidder snorens fast på brystet - er dette rigtigt?

Trækker man i givet fald ikke bare snoren om på siden af benet af hunden?
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 11:35

> [...]
som
> vi har i forvejen - blot sidder snorens fast på brystet - er dette

Det du beskriver lyder som en eller anden gå pænt sele.

En halti er en slags grime, der så har en ekstra lille snor, der kan kobles
på halsbåndet, så hvis haltien falder af har man stadig hunden i halsbåndet.

Kig evt. her:

http://dyrenes-magasin.dk/alt_til_hunden/seler/halti_seler_da/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 11:46

Buffy skrev:

> Det du beskriver lyder som en eller anden gå pænt sele.
>
> En halti er en slags grime

Det var denne her:

http://kortlink.dk/4n9d
Hans

Fra : Leyna

Dato : 30-12-07 23:37

On Sun, 30 Dec 2007 11:46:17 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Det var denne her:
>
>http://kortlink.dk/4n9d

Jeg tror det er meningen at der skal være 2 snore i den model.
Jeg har selv lige fået sådan en forærende, og jeg må tilstå at jeg
bare har sat snore fast i ringen der sidder over skuldrene.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-12-07 01:06

Leyna skrev:

> Jeg tror det er meningen at der skal være 2 snore i den model.

Vil jeg også mene.

> Jeg har selv lige fået sådan en forærende, og jeg må tilstå at jeg
> bare har sat snore fast i ringen der sidder over skuldrene.

Så har man model slædehund med fuldt træk i selen
Hans

Fra : Leyna

Dato : 31-12-07 08:44

On Mon, 31 Dec 2007 01:05:50 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Så har man model slædehund med fuldt træk i selen

Jeg må nok indrømme at Maggie faktisk gik umådeligt pænt, da hun havde
den på, men om det var selen, eller om det var fordi hun var træt, det
vides så ikke. Normalt lufter jeg Maggie alene og uden snor. Hun er
helt klart den af hundene, der er bedst til at gå løs.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-12-07 11:36

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> writes:

> Har overvejet en Halti-sele:
>
> På de billeder jeg har set på nettet ligner den bare en almindelig sele som
> vi har i forvejen - blot sidder snorens fast på brystet - er dette rigtigt?

Nej, en halti svarer til en hests grime. Den sidder fast om hovedet og
snuden, så når du trækker i snoren, trækker du hele hundens hoved i
samme retning.

http://www.electronicalugo.com/images/collar%20halti.jpg

Vi prøvede kortvarigt sådan en til Siri, men efter at have prøvet den
og seler er vi nået til at en ganske almindelige metallænke er det
eneste rigtige.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 11:48

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Nej, en halti svarer til en hests grime

Sådan ser den ud som jeg tænkte på:

http://kortlink.dk/4n9d.

> Vi prøvede kortvarigt sådan en til Siri, men efter at have prøvet den
> og seler er vi nået til at en ganske almindelige metallænke er det
> eneste rigtige.

Er heller ikke så begejstret for tanken om en grime
Hans

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-12-07 11:55

> Sådan ser den ud som jeg tænkte på:
>
> http://kortlink.dk/4n9d.

Ah. Normalt er en halti en grime. :) Men tricket i denne her må være
det samme, altså at flytte hundens bevægelse fra at være fremadrettet
til at blive sideverts. Så man får simpelthen vendt hundens bevægelse.

Jeg tror nu stadigvæk på at lære hunden at gå pænt med få kraftige og
velvalgte ryk i en metallænke. Bliver det gjort ordentligt, sammen med
en stemmekommando, så går hunden pænt og man kan derefter styre den
med stemmen og evt. lyden af lænken. Jeg ved godt at nogen mener at
det er forkert, men det har virket fint på de hunde jeg har brugt
metoden på og jeg har tænkt mig at gøre det med de næste også.

Mvh Trine

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 13:12

> [...]

> det er forkert, men det har virket fint på de hunde jeg har brugt
> metoden på og jeg har tænkt mig at gøre det med de næste også.

Vi har et bredt læderhalsbånd - men det er hårdt for arm og skulder - og jeg
vil heller ikke give Blackie en skade.
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 12:11

> Er heller ikke så begejstret for tanken om en grime

Bruger halti grime til Bingo og den gør det altså noget nemmere for mig, at
gå med hende. Det er heller ikke sådan, at hun er generet af den- hun kommer
selv farende og stikker sin snude ind i den.

Selen du linker til har jeg godt nok set før, men har aldrig prøvet den.
Hvis i beslutter, at teste den, så meld lige tilbage om det er noget, der
kan bruges.

Bingo har vi bøvlet med, at lære og gå pænt i over år nu Det går faktisk
nogenlunde, hvis man altså kun har hende med og ikke andre hunde eller børn.
Hun kan også gå tilbage på plads, men 2 sek. efter er hun fremme igen. Har
så heller ikke noget imod, at hun går lidt foran, hvis bare snoren ikke
trækkes i.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 13:13

Buffy skrev:

> Selen du linker til har jeg godt nok set før, men har aldrig prøvet
> den. Hvis i beslutter, at teste den, så meld lige tilbage om det er
> noget, der kan bruges.

Okay.

> Bingo har vi bøvlet med, at lære og gå pænt i over år nu Det går
> faktisk nogenlunde, hvis man altså kun har hende med og ikke andre
> hunde eller børn.

Blackie *kan* også gå pænt
Hans

Fra : Anette

Dato : 30-12-07 12:30

Hans Paulin (6310) wrote:

> Er heller ikke så begejstret for tanken om en grime

Vi bruger halti/grime på Andy, især til træning - og det er guld!
Her er lidt billeder af Andy , til træning - det er lidt svært at se han har
halti på, for al den pels
http://www.philana.dk/maj07.htm

De første par gange stod han nærmest på hovedet for at få den af, men
efterhånden som VI lærte at bruge den rigtigt generer den ham ikke, men den
hjælper ham med at koncentrere sig om det han skal, istedet for at hidse sig
op og stresse over alt det de andre hunde på holdet foretager sig. Han
falder til ro når han får haltien på og accepterer at sådan er det bare - og
går pænt uden at trække.
Fordelen ved haltien er jo netop at hunden ikke kan trække fremad, med
remmen over næsen. Begynder han at trække, strammer man den del af linen der
sidder i haltien, og trækker dermed hans snude en smule nedad og det får ham
til at trække sig en smule bagud, altså på plads.

Det tager tid at lære at gå med hunden i halti. Jeg vil vove påstanden at
det ikke kan læres uden man får hjælp af en der ved hvordan den bruges.
Bruger man den forkert er den ikke en fordel - tværtimod så er det bare
bøvl for alle parter.

Med halti undgår man den gammeldags træningsmetode med ryk i halsbåndet som
er ubehagelige for hunden og som kan give hunden skader i nakke og hals.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-12-07 13:06

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> Vi bruger halti/grime på Andy, især til træning - og det er guld!

Jeg bruger den grime version der hedder gentle leader, i de perioder hvor
mine hænder og arme er så gode som spaghetti /-:
Jeg er vældig glad for den og bruger den til min ene hund sammen med en alm.
kropssele som alle hunde iøvrigt har.

Jeg bruger slet ikke halsbånd til andet end hundetegnet.

Mvh. Marie

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 13:15

Anette skrev:

> [...]
> linen der sidder i haltien, og trækker dermed hans snude en smule
> nedad og det får ham til at trække sig en smule bagud, altså på plads.

Håbede på at man kunne opnå det samme selen (nogen har nævnt risikoen for
skader på øjnene med en traditionel Halti).

> Med halti undgår man den gammeldags træningsmetode med ryk i
> halsbåndet som er ubehagelige for hunden og som kan give hunden
> skader i nakke og hals.

....hvilket jeg også er bange for at komme til.
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 13:17

Hans Paulin (6310) skrev:

> Håbede på at man kunne opnå det samme selen

*med* selen.
Hans

Fra : Anette

Dato : 30-12-07 13:51

Hans Paulin (6310) wrote:
> Håbede på at man kunne opnå det samme selen (nogen har nævnt risikoen
> for skader på øjnene med en traditionel Halti).

Skader på øjnene? Hvordan skal remmene kunne kommer helt derop? Altså hvis
man har en hund med snude?
Huden på snude kan presses op mod øjnene når hunden står på hovedet for at
få remmene af, men ellers er remmen ikke i nærheden af øjnene.
Haltiremmen skal jo trækkes i en bue nedad - og ikke bare tilbage/op....og
halti skal kombineres med træning, der tydeligt fortæller hunden hvad det er
man vil have den til.

Blackie har jo masser af snude og har som de fleste hyrdehunde en lang og
følsom hals...kombineret med en masse fart på.
Jeg ville ikke turde bruge "ryk i snoren" metoden på en hund. Jeg ved ikke
om en større, mere bastant hunde ala newfoundlænder, kan holde til metoden.

Jeg tror man sender et venligere signal til sin hund ved at bruge
halti/gentleleader.
Ryk kan hunden opleve som vrede/konflikt fra ejeren - og det er jo ikke det
signal jeg give min hund.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-07 15:24

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> Ryk kan hunden opleve som vrede/konflikt fra ejeren - og det er jo ikke
> det signal jeg give min hund.

Yes, og det giver en masse negativ forstærkning og stress, og det er vel
ikke det vi vil. Derudover er der vist INGEN hundekiropraktorer der bakker
op om anvendelse af ryk i linen.

Men der er jo også andre metoder end halti (kender slet ikke
"halti-metoden"). Hunden bør gå pænt uden træk i linen, linen er så en
"sikkerhed", hvis en kat skulle rende over vejen, eller hvad ved jeg der kan
trigge pågældende hund. Og er hunden for stor til at du kan holde den, så er
halti'en en hjælp. Det er som jeg ser det.

Mvh
Søren

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 16:13

Anette skrev:

> [...]
> Huden på snude kan presses op mod øjnene når hunden står på hovedet
> for at få remmene af, men ellers er remmen ikke i nærheden af øjnene.

Jeg læste blot dette i gruppen:

",,,,min gamle hund trak altid meget men fra første gang jeg gav ham
haltien på holdt han op ! men han opfandt efter noget tid en måde at
trække på aligevel, med hovedet på skrå trak han alt hvad han kunne
hvis vi så en anden hund, så den ene af "snorene" gled op i det ene
øje, han var ligeglad men det var jeg ikke for øjet blev helt mast, og
jeg har hørt om mange hunde der får øjenbetændelse af at gå med
haltien."

....fundet hér:

http://kortlink.dk/4n9v
Hans

Fra : Anette

Dato : 30-12-07 17:19

Hans Paulin (6310) wrote:

> [...]
> hvis vi så en anden hund, så den ene af "snorene" gled op i det ene
> øje, han var ligeglad men det var jeg ikke for øjet blev helt mast,

Som jeg læser det, er det fordi halti'en bliver brugt forkert af ejer.
Hvis hunden kan dreje hovedet/får drejet hovedet så langt ud til siden - så
er trækket forkert fra ejer.
Hovedet skal trækkes nedad og indad mod brystet på hunden, når hunden
forsøger at mose fremad f.eks mod en anden hund.
Som tidligere skrevet - skal man have hjælp, for at lære at bruge haltien
rigtigt.
I starten synes jeg det var noget bøvl - selv med grundig instruktion. Men
efter en lille måneds tid så tænkte hverken hunden eller jeg noget
synderligt over den halti.

> jeg har hørt om mange hunde der får øjenbetændelse af at gå med
> haltien."

Vi har gået til træning med Andy i 3 sæsoner, på hold med andre hunde, der
er ligeså dårlige til andre hunde som han var/er.
Vi er som regel 6-7 hunde på holdet og de fleste bruger halti - jeg har ikke
hverken set eller hørt om nogen der har fået øjenproblemer pg.a. haltien
På "stress-holdene" er der flest store/halvstore hunde, schæfere,
rottweiler og grand danois'er, men også andre racer/blandinger.
De hold vi har gået på /går på med de to andre, er der også enkelte der
bruger halti, i hvert fald indtil den grundlæggende lydighed er på plads -
og heller ikke der har der været øjenproblemer.

Mon ikke øjenbetændelse nærmere er en syg undskyldning for ikke at bruge
halti'en?
Mange er flove over at bruge halti, fordi folk på gaden tror det er en
mundkurv.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 17:44

Anette skrev:

> Som tidligere skrevet - skal man have hjælp, for at lære at bruge
> haltien rigtigt.

Skal - eller bør?

(Der følger en vejledning med ved køb)

> [...]
> Vi er som regel 6-7 hunde på holdet og de fleste bruger halti - jeg
> har ikke hverken set eller hørt om nogen der har fået øjenproblemer

Okay.

> [...]

Okay.

> Mon ikke øjenbetændelse nærmere er en syg undskyldning for ikke at

Dét skal jeg ikke kunne sige.

> Mange er flove over at bruge halti, fordi folk på gaden tror det er en
> mundkurv.

Har bestilt en grime nu
Hans

Fra : Anette

Dato : 30-12-07 18:10

Hans Paulin (6310) wrote:

> Skal - eller bør?

He he...skal, vil jeg nok sige. Vejledningen på pakken er ikke rigtig nok.
Det er svært selv at se om man gør det rigtigt mens man selv går med hunden-
for mig var det i hvert fald.

F.eks Den del af linen der sidder i haltien, skal det meste af tiden være
slap, mens den del der sidder i halsbåndet skal være kort, men løs.
Halsbåndlinen er stadig den man bruger til at "styre" hunden i den rigtige
retning.

Jeg havde en tendens til at stramme halsbånd-linen for meget - hvilket så
bare stressede Andy
Der var det rart at have træner til at sige til hver gang, jeg fik kaget
rundt i det

Husk at de sædvanlige træningsmetoder for at gå pænt skal stadig bruges,
selvom han har halti på.
Gå langsomt eller stå stille når han trækker, træk ned i halten og gå ind
foran ham hvis han trækker meget o.s.v
Haltien er en sikkerhed og et hjælpemiddel - ikke en mirakelløsning

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 19:10

Anette skrev:

> He he...skal, vil jeg nok sige. Vejledningen på pakken er ikke rigtig
> nok. Det er svært selv at se om man gør det rigtigt mens man selv går
> med hunden- for mig var det i hvert fald.

Okay

> [...]
> være slap, mens den del der sidder i halsbåndet skal være kort, men
> løs. Halsbåndlinen er stadig den man bruger til at "styre" hunden i

Lyder teknisk

> [...]
> hvilket så bare stressede Andy

Okay.

> Der var det rart at have træner til at sige til hver gang, jeg fik

Klart

> Husk at de sædvanlige træningsmetoder for at gå pænt skal stadig
> bruges, selvom han har halti på.
> Gå langsomt eller stå stille når han trækker,

Zofia bruger det som sagt

> træk ned i halten og gå
> ind foran ham hvis han trækker meget o.s.v

Hvis man skal ind foran Blackie skal man stå tidligt op!

> Haltien er en sikkerhed og et hjælpemiddel - ikke en mirakelløsning

Nå, dét havde jeg da ellers håbet
Hans

Fra : pwh

Dato : 30-12-07 19:35

Hans Paulin (6310), skrev:

> Zofia bruger det som sagt

Tror ikke det er en god ide at i bruger forskellige træningsmetoder,
hvordan skal Blackie så vide hvad der gælder.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 31-12-07 01:25

Hans Paulin (6310) wrote:

> Hvis man skal ind foran Blackie skal man stå tidligt op!

Jeps - kender det, men ved at holde ham bagud, kan man svinge et ben ind
foran ham, evt gå roligt ind i ham så han er nødt til at vende rundt eller
bakke.
og på den måde fortælle ham at han altså ikke skal gå foran.
Det er et tålmodighedsarbejde af de større

> Nå, dét havde jeg da ellers håbet

*LOL* der er ikke nogen nem måde at lære en voksen hund at gå ordentligt.
Kun konsekvens, ros og masser af tålmodighed

Philana er 3½år og har fra starten fået den træning - og vi har stadig alt
for mange dage hvor vi absolut ikke er enige om hvordan man går i snor
På træningspladsen går hun eksemplarisk, men når hun er ude med resten af
flokken herhjemme skal hun partout hyrde os alle sammen og helst være rundt
om os alle hele tiden. Med hende står vi bare stille - så kommer hun pænt i
plads - hun ved det jo godt...de næste 3 minutter
Hun har endnu ikke været i halti - men den er overvejet mange gange

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-12-07 02:01

Anette skrev:

> Det er et tålmodighedsarbejde af de større

Tålmodighed er en dyd

> *LOL* der er ikke nogen nem måde at lære en voksen hund at gå
> ordentligt. Kun konsekvens, ros og masser af tålmodighed

Der var den igen

> [...]
> alle sammen og helst være rundt om os alle hele tiden. Med hende står
> vi bare stille - så kommer hun pænt i plads - hun ved det jo

Jeg lærte faktisk Blackie at lade være med at trække i løbet af en times
tid - det virker fint så længe der ikke er noget med puls inden for en
større radius

Kommer der derimod et levende væsen - eller en god fært - er de gode
intentioner væk

> Hun har endnu ikke været i halti - men den er overvejet mange gange

Jeg har også overvejet længe
Hans

Fra : Anette

Dato : 31-12-07 02:22

Hans Paulin (6310) wrote:
> Jeg lærte faktisk Blackie at lade være med at trække i løbet af en
> times tid - det virker fint så længe der ikke er noget med puls inden
> for en større radius

Det er vist nogenlunde sådan Philana også har det
Hvis jeg monterer en godbid på hendes snude- uha, hun går pænt, men ellers
tager gåture meget meget lang tid og vi går ikke ret mange kilometer .o)
Helt galt går det når hun er i løbetid - så er hun bare snoskeforvirret og
skal holde øje med hele verden hele tiden *suk*
Godt der går et halvt år mellem hver .o)
Går vi hvor der er mange mennesker, kan hun til gengæld godt finde på plads
og blive der.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-12-07 09:28

Anette skrev:

> [...]

> Hvis jeg monterer en godbid på hendes snude- uha, hun går pænt, men
> ellers tager gåture meget meget lang tid og vi går ikke ret mange

Når jeg går med Blackie er det som udgangspunkt for selv at få motion

> Helt galt går det når hun er i løbetid - så er hun bare
> snoskeforvirret og skal holde øje med hele verden hele tiden *suk*

Vi møder sådanne "damer" af og til på vores ture

> Godt der går et halvt år mellem hver .o)

> Går vi hvor der er mange mennesker, kan hun til gengæld godt finde på
> plads og blive der.

Altid noget
Hans

Fra : Anette

Dato : 31-12-07 14:50

Hans Paulin (6310) wrote:
> Når jeg går med Blackie er det som udgangspunkt for selv at få motion

Det er det også her - men motionen må så klares på steder hvor hundene kan
løbe løse.
Det kan de heldigvis flere steder her omkring og vi kører tit til
forskellige (øde) strande - og bruger et par timer der.
På lufteture i snor, er det træning, træning , træning - og Philana synes vi
er dødkedelige

> Altid noget

Tja, måske - hun er ikke bange for andre hunde, men for fremmede mennesker -
jeg ved snart ikke hvad der er værst
Heldigvis trækker hun sig bare væk, kryber i skjul hos os - modsat Andy der
skal fortælle alle de der farlige hunde der er alle vegne, at de kan godt
skrubbe af.
Han er så gammel nu - bliver 7 år i slutningen af januar, så jeg tvivler
påat han nogensinde lærer at omgåes andre hunde - men vi arbejder på sagen,
og prøver så bare på at give ham et godt liv uden alt for mange
konfrontationer med andre hunde

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-12-07 15:12

Anette skrev:

> Det kan de heldigvis flere steder her omkring og vi kører tit til
> forskellige (øde) strande - og bruger et par timer der.

Blackie får 3/4 time på stranden hver dag - jeg har dog osse sluppet ham på
udvalgte steder i vores lille (6000 sjæle) by.

> På lufteture i snor, er det træning, træning , træning - og Philana
> synes vi er dødkedelige

Blackie kunne heller ikke forstå at jeg legede med at holde ham bag mig på
formiddagsturen når han nu er vant til at gå 8 meter foran

> Tja, måske - hun er ikke bange for andre hunde, men for fremmede
> mennesker - jeg ved snart ikke hvad der er værst

Godt spørgsmål - der er flere mennesker end hunde hér, så det...

> Heldigvis trækker hun sig bare væk, kryber i skjul hos os - modsat
> Andy der skal fortælle alle de der farlige hunde der er alle vegne,
> at de kan godt skrubbe af.

Samme her

Men heldigvis er han osse i stand til at ignorere nogle af de "idiotiske"
hunde nu hvilket selvfølgelig glæder mig - senest i dag en "brutal" gravhund
bag et hegn

Det' jo det!
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-01-08 01:28

Hans Paulin (6310) skrev:

> Har bestilt en grime nu

Har gået en times tid med Blackie i en Halti i dag - det gik fint, syntes
jeg.

Jeg syntes ikke det var svært at sætte den på, justere den og bruge den; der
fulgte en brugsanvisning med.

Blackie ville selvfølgelig gerne rive grimen af igen i starten - ikke noget
at sige til dét - men ellers var det dejligt at han ikke trak (bortset fra
op af bakkerne, hvor jeg savnede det )
Hans

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-12-07 16:22

> Skader på øjnene? Hvordan skal remmene kunne kommer helt derop? Altså hvis
> man har en hund med snude?

Altså nu har jeg jo som nogen ved, boxere, og det er netop den ene af disse
abekatte jeg bruger gentle leaderen på, den kommer ikke i nærheden af
øjnene, så er den ihvertfald justeret meget forkert og for stramt hvis den
gør, og boxeren har ikke volsomt meget snude, sammen lignet med mange andre
racer.
Men rigligt til at der kan ligge en rem over.
at de så kan opføre sig som en rodeohest de første gange en grime bliver
lagt på er så en anden side af sagen..GG..

Mvh. Marie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-12-07 14:59

"Anette" <abc@def.es> writes:

> Med halti undgår man den gammeldags træningsmetode med ryk i halsbåndet som
> er ubehagelige for hunden og som kan give hunden skader i nakke og hals.

Jeg har det lidt sådan at de to-tre ordentlige ryk der har skullet til
ikke kan nå at skade en hel masse. Nu er det ikke nødvendigt at rykke
i snoren, bare den lige strammes op, så sagtner Siri farten.

Men kan man ikke give de par ordentlige ryk på rette tid, og skal
trække i hunden hele tiden, så er jeg helt enig i at det er en
skadelig løsning. Og så bør man måske snakke med en hundetræner om en
løsning af problemet.

Mvh Trine

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-07 15:26

> [...]

> ikke kan nå at skade en hel masse. Nu er det ikke nødvendigt at rykke
> i snoren, bare den lige strammes op, så sagtner Siri farten.

Det kan jeg godt følge. Nu har du også en newf. så vidt jeg husker . Der
er hundetyper, hvor to-tre ordentlige ryk ikke slår til .

Mvh
Søren

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-12-07 15:57

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> writes:

> Det kan jeg godt følge. Nu har du også en newf. så vidt jeg husker . Der
> er hundetyper, hvor to-tre ordentlige ryk ikke slår til .

Ja, newfer er ikke så besværlige at have med at gøre - i hvert fald
ikke hvad den slags angår. Når det kommer til rengøringen er det en
helt anden sag.

Men det har nu også virket med en gammel dansk hønsehund, og de kan
godt være en anelse stride.

Men du har helt ret, det kommer også an på hundens styrke, både fysisk
og mentalt. Og der kan sagtens være store udsving både indenfor en
race, men også indenfor et enkelt kuld.

Mvh Trine

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-07 16:56

> [...]
> godt være en anelse stride.
>
> Men du har helt ret, det kommer også an på hundens styrke, både fysisk

Ja, og drift.

Fra : pwh

Dato : 30-12-07 17:13

Søren LH, skrev:
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg godt følge. Nu har du også en newf. så vidt jeg husker
> . Der er hundetyper, hvor to-tre ordentlige ryk ikke slår til .

Jeg synes selv at den bedste metode til at lærer mine hunde at gå
pænt i snor har været at sagtne farten hvis hunden trækker,
hjælper det ikke kan man stoppe helt op, eller ligefrem bakke.
Mener det tog mig ca 3 mdr i sin tid at lærer Tyson at gå pænt
i snor med den metode, Angel har faktisk aldrig været slem til at trække.
Det sjove er at nu hvor mine hunde næsten aldrig har snor på virker
metoden stadig, stopper jeg op hvis de er for langt foran vender
de simpelthen om og kommer hen til mig pr automatik

Det er en metode der kræver konsekvens og tålmodighed,
men fidusen er rent logisk at hunden skal opdage at den opnår
det modsatte af hvad den ønsker ved at trække i snoren.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 17:28

> Det er en metode der kræver konsekvens og tålmodighed,
> men fidusen er rent logisk at hunden skal opdage at den opnår
> det modsatte af hvad den ønsker ved at trække i snoren.

Ja, min tålmodighed er nok blevet mindre, efterhånden som jeg er blevet
ældre.

Har trænet lidt på den måde med Bingo og hun springer også tilbage, når jeg
stopper op, men er så fremme 2 sekunder efter. Har så ikke blevet ved i 3
mdr., selvom man jo egentlig burde, men så kommer vi sørme ingen steder
foreløbig...
Hun er den mest besværlige hund, at jeg har trænet i, at skulle gå pænt med
snor. Uden snor går hun næsten pænere, men hun er ikke lydig nok til, at jeg
kan praktisere det i byen- da hun ikke bryder sig om biler.

Fra : pwh

Dato : 30-12-07 18:03

Buffy, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, min tålmodighed er nok blevet mindre, efterhånden som jeg er
> blevet ældre.

Det er så gået den anden vej for mig
Det at opdrage hunde har da også trænet mig i at værer mere tålmodig,
og ikke mindst af alt, 100 gange mere stædig end dem

> [...]
> når jeg stopper op, men er så fremme 2 sekunder efter. Har så ikke
> blevet ved i 3 mdr., selvom man jo egentlig burde, men så kommer vi

Som du nok selv ved ligger fejlen sikkert også der.
Jeg oplever alt for tit at folk opgiver for hurtigt, for derefter at prøve
en anden metode, ikke bare mht "gå i snor".
Tror at man bare gør hunden snoskforvirret ved at skifte metode for tit,
at værer konsekvent og tålmodig er for mig alfa og omega i træning

> [...]
> pænt med snor. Uden snor går hun næsten pænere, men hun er ikke lydig
> nok til, at jeg kan praktisere det i byen- da hun ikke bryder sig om

Mine skulle da også først evne at gå pænt i snor før de slap for den.
Men den metode jeg har brugt henvender sig også mere til psykisk styring
end at man styrer hunden rent fysisk. Det mener jeg selv er vejen frem.

/Jens (som alligevel ikke ville kunne tumle +80kg hunde rent fysisk)

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 19:55

> Det er så gået den anden vej for mig
> Det at opdrage hunde har da også trænet mig i at værer mere tålmodig,
> og ikke mindst af alt, 100 gange mere stædig end dem

Plejede også, at være både tålmodig og stædig, men Bingo sætter virkelig min
tålmodighed på prøve. Biva som jeg har haft fra hvalp går rigtig pænt og
Fimbe, der også plejede, at halse derudaf, kan også gå lige så fint plads
nu.

> Som du nok selv ved ligger fejlen sikkert også der.

Jeps- det er jeg godt klar over....

> Jeg oplever alt for tit at folk opgiver for hurtigt, for derefter at prøve
> en anden metode, ikke bare mht "gå i snor".

Skifter ellers ikke metoder undervejs, når det kommer til anden træning, men
bruger så lidt forskelligt, på de forskellige hunde. Bamse er madglad med
stort M og her kan jeg bare putte hånden i godbids-lommen, så er han på
plads med det samme og holder sig der længe, inden han forsøger, at gå
fremad igen. Han har efterhånden forstået pladskommandoen, på den måde. Jeg
er ellers ikke normalt den, der bruger godbidder, men lige på ham, virker
det godt.

Fimbe og Biva ved, at når jeg klikker med karabinhagen, så skal de over og
have snor på.

> Tror at man bare gør hunden snoskforvirret ved at skifte metode for tit,

Det gør man helt sikkert, men med en genbrugshund må man lige føle sig frem
nogengange. Det er nemmere, når man har dem fra hvalp af.

> Mine skulle da også først evne at gå pænt i snor før de slap for den.

Bingo tror jeg så aldrig slipper for den i byen. Hendes tidligere ejer har
gjort hende tåbelig mht. biler eller rettere sagt- det er modkørende biler,
der er problemet- både når hun selv er med i en bil eller når vi bare går.

> Men den metode jeg har brugt henvender sig også mere til psykisk styring
> end at man styrer hunden rent fysisk. Det mener jeg selv er vejen frem.

Det mener jeg så også generalt, men indtil videre tager jeg altså en halti
til hjælp.
Hvis jeg nu går i gang med den helt store og langsomme træningsmetode- hvor
langt kom du væk fra din matrikel i starten ?

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-07 20:00

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

'> Jeg
> er ellers ikke normalt den, der bruger godbidder, men lige på ham, virker
> det godt.

Det lyder som om du mener det er en slags falliterklæring, at bruge
godbidder..... Hvad bruger du så?

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 21:00

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om du mener det er en slags falliterklæring, at bruge
> godbidder..... Hvad bruger du så?

Sådan har jeg det faktisk også lidt. Bruger normalt kun ros.

Godbidder virker så godt med Bamse, hvor man ingen vegne ville komme med
Bingo med godbidder- de rager hende en papand, men hun bliver stolt, når hun
får ros.

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-07 22:40

> Sådan har jeg det faktisk også lidt. Bruger normalt kun ros.

Kan man virkelig det? Det har jeg svært ved at se for mig. Jeg kender ikke
nogen der ikke bruger belønning (eller positiv forstærkning) i form af
godbidder eller legetøj (samt evt. straf) under indlæring.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 06:48

Søren LH, skrev:
> [...]
> ikke nogen der ikke bruger belønning (eller positiv forstærkning) i
> form af godbidder eller legetøj (samt evt. straf) under indlæring.

Du "kender" da mig Søren
Jeg droppede i sin tid hurtigt godbidder til Tyson,
de interrerserede ham ikke når vi var på tur.
Da jeg så fik Angel blev hun fra bunden af opdraget uden anden
belønning end ros, det havde jo virket fint med Tyson.
Skal ikke kunne sige at man ikke kan opnå reultater hurtigere med godbidder,
men det er mig principielt lidt imod at købe mig til lydighed fra mine hunde.

Jeg er nok lidt anderledes end så mange andre mht opdragelse,
jeg foretrækker helt klart kun at bruge mig selv som "værktøj"
og ikke bruge godbidder, kvælerhalsbånd, klikkere, haltier, ect.
Har en ide om at det giver mere holdbart resultat i sidste ende.
Det er feks heller ikke mit indtryk at en som John (Jopa) bruger andet
end sig selv i træningen, og han er vist en ret dreven hundetræner

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 31-12-07 08:53

On Mon, 31 Dec 2007 06:48:02 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg droppede i sin tid hurtigt godbidder til Tyson,
>de interrerserede ham ikke når vi var på tur.
>Da jeg så fik Angel blev hun fra bunden af opdraget uden anden
>belønning end ros, det havde jo virket fint med Tyson.

Det var det samme med Vaks. Godbidder var ham totalt ligegyldige, så
han skulle indlæres med ros og masser af det. Jeg troede så at Oy osse
kunne opdrages på denne måde, men han var næsten et år om at lære at
blive renlig. Når han endelig gjorde det nøsvendige udenfor, så blev
han rost til skyerne, og det fuldstændigt uforstående
hva'-snakker-du-om?- blik jeg modtog fra ham, var altså en helt
tydeligt indikator på, at han fattede minus.

Da jeg så endelig forsøgte mig med godbidder på lufteturen, og gav ham
en hver gang han havde gjort det han skulle, så kom der endelig lyd i
pæren... og det gik stærkt.

Så man må udlede, at forskellige hunde har brug for forkellige
indlæringsmetoder.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 09:00

Leyna, skrev:

> Så man må udlede, at forskellige hunde har brug for forkellige
> indlæringsmetoder.

Helt sikkert, det er heller ikke for at nedgører brugen af godbidder.
Det er bare ikke mit første valg, det tror jeg det er for mange andre.
Er det ikke også Abrantes der skriver at grunden til at mange hunde
er ulydige simpelthen er fordi ejeren ikke evner at formidle sit "budskab".
Så fatter ens hund ikke hvad man mener må man jo "formulerer" sig
på en anden måde, dansk fatter de sgu ikke meget af

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 31-12-07 09:16

> [...]
> Så fatter ens hund ikke hvad man mener må man jo "formulerer" sig
> på en anden måde, dansk fatter de sgu ikke meget af

Jo, Vizla gør . Jeg kan da sagtens fortælle hende noget som en sætning,
så forstår hun det. F.ex. "Vizla, gå lige ud i haven", Vizla, du skal ikke
med idag", "Vizla, gå med dig" m.v.

Jeg taler meget med hende, og så lærer hunden sproget hen ad vejen, ligesom
et barn gør. En hund har trods alt en intelligens som et barn på 3 - 5 år.

(men det her kalder jeg selvfølgelig ikke indlæring)

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 09:42

Søren LH, skrev:
> [...]
> sætning, så forstår hun det. F.ex. "Vizla, gå lige ud i haven",
> Vizla, du skal ikke med idag", "Vizla, gå med dig" m.v.

Du ved hvad jeg mener Søren
At du ikke som med et menneske kan sætte dig ned og forklarer
dine bevæggrunde og argumenterer overfor hunden.
Mine har da også lært nogle korte sætninger, som feks når jeg tager
overtøj på og de ikke skal med, der forstår de fint at jeg siger
"blive her, ikke med". Tyson kan jeg også bede om at hente bolden i haven,
og er det den forkerte forstår han jeg siger "hent den anden bold"

Men prøv også at eksperimenterer lidt med de lange kommandoer,
jeg har faktisk erfaret at mine tit reagerer på det første ord,
resten er måske mere for vores egen skyld så det ikke lyder for tåbeligt
Jeg kan faktisk styrer mine med enstavelsesord har jeg erfaret,
men bruger da tit også korte sætninger, men faktisk overflødigt.

> Jeg taler meget med hende, og så lærer hunden sproget hen ad vejen,
> ligesom et barn gør. En hund har trods alt en intelligens som et barn
> på 3 - 5 år.

Du får mig ikke til at tro på at en hund har intelligens i menneskelig forstand,
den tænker som en hund, og sådan skal det vel også værer.
Jeg taler da også til mine, kan sige det værste sludder til dem, for de
fatter jo ikke en meter alligevel, tror det er tonefaldet og mimikken der tæller.

/Jens (som også har lange samtaler med sin kat, ved bare ikke hvad vi siger)

Fra : Søren LH

Dato : 31-12-07 12:21

> [...]
> "blive her, ikke med". Tyson kan jeg også bede om at hente bolden i haven,
> og er det den forkerte forstår han jeg siger "hent den anden bold"

Ja, men du har ikke forstået hvad jeg mener .
Jeg har ikke indlært Vizla en fast kommando, der hedder "gå lige ud i
haven", jeg siger det bare som en sætning, og en anden dag former jeg den
måske på en anden måde. Alligevel forstår hun det. Men selvfølgelig forstår
hun ikke mere abstrakte ting. Jeg kan ikke sætte mig ned og fortælle hende
et eventyr, det er klart .

> [...]
> forstand,
> den tænker som en hund, og sådan skal det vel også værer.

Nej, hunde kan ikke lægge planer og tænke abstrakt. Det er der andre dyr der
kan, men ikke hunde. Men ellers har de en intelligens som et 3-5 års barn.
Og det er jo heller ikke imponerende .

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 12:50

Søren LH, skrev:

> [...]
> selvfølgelig forstår hun ikke mere abstrakte ting. Jeg kan ikke sætte
> mig ned og fortælle hende et eventyr, det er klart .

Lur mig om det ikke er ordet "haven" der trigger hende
Som sagt har jeg selv eksperimenteret med at koge sætninger
ned til enkeltord, med samme resultat fra hundene.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 31-12-07 09:10

Buffy, Leyna og Jens,

Vedr. brug af godbidder/legetøj eller ros som belønning.

Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden. Jeg tænker på at lære en hund en
øvelse, ikke så meget på at lære den at opføre sig ordentligt i det daglige.

Hvordan lærer/vedligeholder man indkald med ros? Hvad mener I helt præcist
med "ros"?

Jeg har gennem tiden haft kontakt med en del konkurrencehundeførere bl.a.
som instruktører på træningshold, kurser og seminarer, heraf en del som har
deltaget i DM og VM, og også nogen som har vundet VM. Hver og én af disse
har anvendt belønning med godbidder eller legetøj. Aldrig nogen sinde har en
instruktør fortalt mig at man kan lære en hund noget alene med ros.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 09:29

Søren LH, skrev:
> [...]
>
> Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden. Jeg tænker på at lære en
> hund en øvelse, ikke så meget på at lære den at opføre sig ordentligt

Jeg tænker jo her på alm lydighed, det er det eneste jeg træner med mine.

> Hvordan lærer/vedligeholder man indkald med ros? Hvad mener I helt
> præcist med "ros"?

Ganske alm ros og at give udtryk for glæde overfor hunden når den
udfører en given handling korrekt.
Modsat er der skænd hvis samme handling bevidst overtrædes/ignoreres,
min grænse er ca 3 gange hvor jeg skal gentage mig selv, så bliver jeg
stram i betrækket, så kan jeg love dig at jeg har et par hunde der kunne
vinde guld i en lydighedskonkurrence

> [...]
> Hver og én af disse har anvendt belønning med godbidder eller
> legetøj. Aldrig nogen sinde har en instruktør fortalt mig at man kan

Ikke alene med ros, der skal jo modsat også til tider gives ris.
Men du tænker nok også mere på hvad jeg betegner som "cirkustriks",
der er det nok det nemmeste at dresserer ved hjælp af en fysisk belønning.
Jeg bliver da til tider misundt Tysons totale fiksering på bolde af dem der
træner deres hunde lidt mere seriøst, for mig er det bare lidt belastende.
Men klart nok, jeg ville sansynligvis kunne få ham til at hoppe ind i et
bål bare jeg smed bolden derind, leger jeg bold med ham eksisterer
der kun mig og bolden i hans verden, intet andet trænger igennem

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 31-12-07 11:55

> Jeg tænker jo her på alm lydighed, det er det eneste jeg træner med mine.

Har du indlært indkald med dine hunde som hvalp alene med ros?

> Ganske alm ros og at give udtryk for glæde overfor hunden når den
> udfører en given handling korrekt.

Jamen det er da også rigtigt at simple ting som indkald, sit og dæk behøver
jeg ikke mere vedligeholde med belønninger. Men f.ex. sit har hun en idé om
at det kun gælder et begrænset stykke tid. Når hun letter for tidligt
irettesætter jeg, men den metode har ikke nogen varig virkning, det er
tydeligt. Hvis jeg skulle gøre noget ved det skulle forøgelse af tiden det
jo trænes op med godbidder. Måske jeg en dag skulle prøve om det var muligt
at træne det op med ros, så får jeg da syn for sagn .

> [...]
> min grænse er ca 3 gange hvor jeg skal gentage mig selv, så bliver jeg
> stram i betrækket, så kan jeg love dig at jeg har et par hunde der kunne

Ja, jeg bliver stram i betrækket allerede 2. gang. Men som sagt, det er ikke
en metode der i sig selv giver varige resultater efter min mening.

> Ikke alene med ros, der skal jo modsat også til tider gives ris.
> Men du tænker nok også mere på hvad jeg betegner som "cirkustriks",
> der er det nok det nemmeste at dresserer ved hjælp af en fysisk belønning.

Absolut.

> [...]
> bål bare jeg smed bolden derind, leger jeg bold med ham eksisterer
> der kun mig og bolden i hans verden, intet andet trænger igennem

Jeg bruger en bidepølle til at træne Vizla (eller godbidder når det er mest
hensigtsmæssigt). Jeg behøver ikke være misundelig på nogen .

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 12:16

Søren LH, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>
> Har du indlært indkald med dine hunde som hvalp alene med ros?

Tyson har som sagt aldrig rigtigt været til godbidder på gåture,
og Angel er opdraget helt uden, så ja det har jeg.
Og så den gode gamle metode med at gemme sig for hvalpen,
det har virket genialt på mine, det gør at de idag altid har styr på hvor
jeg er, og meget sjældent bevæger sig længere væk end de kan se mig.

> [...]
> skulle forøgelse af tiden det jo trænes op med godbidder. Måske jeg
> en dag skulle prøve om det var muligt at træne det op med ros, så får

Nu træner jeg jo heller ikke sit og dæk med mine, hører ikke med ind
under lydighed her i huset

> Ja, jeg bliver stram i betrækket allerede 2. gang. Men som sagt, det
> er ikke en metode der i sig selv giver varige resultater efter min
> mening.

Næh, det er lidt som at tisse i bukserne for at få varmen
At rise sig til en lydig hund tror jeg ikke på, man ender nok nærmere
op med en underkuet hund, og der findes intet værre.

> Jeg bruger en bidepølle til at træne Vizla (eller godbidder når det
> er mest hensigtsmæssigt). Jeg behøver ikke være misundelig på nogen
> .

En rigtig Schæfer er også fikseret på sit legetøj, Tyson er det bare
helt ekstremt, han har præsteret at vade lige ind i et træ fordi han
skulle holde øje med den pind jeg gik med i hånden

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 31-12-07 13:34

> Nu træner jeg jo heller ikke sit og dæk med mine, hører ikke med ind
> under lydighed her i huset

Det er nu ellers meget praktisk for en hund at kunne...

> En rigtig Schæfer er også fikseret på sit legetøj, Tyson er det bare
> helt ekstremt, han har præsteret at vade lige ind i et træ fordi han
> skulle holde øje med den pind jeg gik med i hånden

Det er da måske også et schæfer-fænomen, Holly præsterede mange gange, hvis
hun f.ex. lige skulle holde øje med en hund på den anden side af gaden:
Boink! går lige ind i en skiltestander . Vizla har også gjort det et par
gange

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 14:18

Søren LH, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu ellers meget praktisk for en hund at kunne...

Jeg har så sjældent brug for det fandt jeg ud af, så det var kun Tyson
jeg nåede at lærer det, har ikke holdt det ved lige eller lært Angel det.
Gider ikke træne noget jeg har brug for max 2 gange om året

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 14:42

> Jeg har så sjældent brug for det fandt jeg ud af, så det var kun Tyson
> jeg nåede at lærer det, har ikke holdt det ved lige eller lært Angel det.
> Gider ikke træne noget jeg har brug for max 2 gange om året

Bruger det ofte når jeg tager billeder af hundene- det samme med bliv- som
ingen af dem dog er blevet trænet så meget i, som Buffy blev. Slip er også
praktisk- synes jeg. Med Bamse hedder det så "spyt ud".

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 16:57

Buffy, skrev:
> [...]
> bliv- som ingen af dem dog er blevet trænet så meget i, som Buffy
> blev. Slip er også praktisk- synes jeg. Med Bamse hedder det så "spyt

Bliv og slip er mine nu trænet i, det har en praktisk anvendelse for mig
i hverdagen. Her i huset hedder det forresten også "spyt ud"
Formålet for mig med hund har aldrig været at den skal værer veldresseret,
men den skal værer lydig for ikke at værer belastende for mig eller andre.
Så det er for mig en balancegang imellem jeg gerne vil have de opfører
sig lidt naturligt, men samtidigt adlyder mig 100%.
Med den indstilling må jeg så leve med at de ind imellem skal huskes
på de forskellige regler, men det går nu meget godt

/Jens

Fra : jopa

Dato : 31-12-07 15:50

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Jeg har så sjældent brug for det fandt jeg ud af, så det var kun Tyson
> jeg nåede at lærer det, har ikke holdt det ved lige eller lært Angel det.
> Gider ikke træne noget jeg har brug for max 2 gange om året

Det vigtigste er også at hundene er lydige.
Intet mere ulideligt end ulydige hunde og børn

Da jeg trænede lydighed med min var det som det er almindeligt med dobbelt
konfekt, altså håndbevægelser samtidig med komandoen, så nu bruger jeg kun
"stort set" håndbevægelser.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 17:00

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Det vigtigste er også at hundene er lydige.
> Intet mere ulideligt end ulydige hunde og børn

Nemlig

> Da jeg trænede lydighed med min var det som det er almindeligt med
> dobbelt konfekt, altså håndbevægelser samtidig med komandoen, så nu
> bruger jeg kun "stort set" håndbevægelser.

Huskede jeg ikke rigtigt John da jeg påstod at du heller ikke bruger
godbidder/legetøj i træningen ?

/Jens

Fra : jopa

Dato : 31-12-07 17:57

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Huskede jeg ikke rigtigt John da jeg påstod at du heller ikke bruger
> godbidder/legetøj i træningen ?

Har jeg aldrig brugt.
Ros er godbid i sig selv

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 18:42

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Har jeg aldrig brugt.
> Ros er godbid i sig selv

Og slag på tasken fra din side, hvor mange hunde
har du trænet op efterhånden ?
Søren er jo lidt tvivlende overfor at det kan lade sig gører

/Jens

Fra : jopa

Dato : 31-12-07 19:27

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Og slag på tasken fra din side, hvor mange hunde
> har du trænet op efterhånden ?

5-7 egne og så har jeg jo trænet i klub samt trænet med kollegaer, været
fast figurent så det bliver mange hunde

Vi brugte ikke godbidder i træningen.
Ved godt at det er moderne i dag, men jeg er jo også holdt op med at træne
seriøst.

En schæfer behøver ikke at have godbidder for at udføre komandoer.
Glæden ved at gøre det er nok for den og bliver far så glad, er det jo
ultimativt.

ps Godt Nytår til alle fjolser herinde

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 19:42

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev

> 5-7 egne og så har jeg jo trænet i klub samt trænet med kollegaer,
> været fast figurent så det bliver mange hunde

Husker jeg ikke helt galt (gør jeg sjældent) har du også arbejdet
rent proffesionelt med hunde, så lidt erfaring har du vel

> [...]
>
> En schæfer behøver ikke at have godbidder for at udføre komandoer.
> Glæden ved at gøre det er nok for den og bliver far så glad, er det jo

Også min erfaring med mine egne.
For at værer lidt fræk, kan man forestille sig at der hvor ros
fejler som belønning at bindingen mellem ejer og hund ikke er stærk nok.

> ps Godt Nytår til alle fjolser herinde

I lige måsen

/Jens

Fra : jopa

Dato : 31-12-07 19:55

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Husker jeg ikke helt galt (gør jeg sjældent) har du også arbejdet
> rent proffesionelt med hunde, så lidt erfaring har du vel

Jo da har været hundefører medens jeg var på sjælland .
Var tilknyttet politiets hundeafdeling på Islands brygge.
Hvor en af mine kollegaer var den navnkundige Rotweilermand Bresson som
forøvrigt også er forfatter til bogen om Rotweilere.
Ham har jeg lært meget af.
Jeg har været figurent for 70/80kg tunge Rotweilere som man også brugte som
tjenestehunde den gang.
For øvrigt brugte man mest højavls schæfere og ikke de små pjusk som Søren
har

Nå det var lidt historie.
Normalt gider jeg ikke snakke om mit arbejde når jeg har fri

> Også min erfaring med mine egne.
> For at værer lidt fræk, kan man forestille sig at der hvor ros
> fejler som belønning at bindingen mellem ejer og hund ikke er stærk nok.

Lyder fornuftigt.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 20:43

jopa, skrev:
> [...]
> Hvor en af mine kollegaer var den navnkundige Rotweilermand Bresson
> som forøvrigt også er forfatter til bogen om Rotweilere.

Kan vi ikke få lidt historier fra dengang af,
det ville jeg personligt sætte meget stor pris på

/Jens (som elsker anekdokter)

Fra : jopa

Dato : 01-01-08 00:23

"pwh" <gætselv@.dk> skrev >
> Kan vi ikke få lidt historier fra dengang af,
> det ville jeg personligt sætte meget stor pris på

Jeg kan sagtens fortælle nogen løgnehistorier
Kunne også skrive en bog når jeg om føje år går på pension.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 01-01-08 05:10

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev >
>
> Jeg kan sagtens fortælle nogen løgnehistorier

Så kom dog igang

> Kunne også skrive en bog når jeg om føje år går på pension.

Hvad er en bog :-?

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-12-07 20:03

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> ps Godt Nytår til alle fjolser herinde

Og hva' så med os andre ?

Godt nytår også til dig, fruen og Milo

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 20:50

Tove Krieger, skrev:
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Og hva' så med os andre ?

Nu har jeg vist skrevet "kat" 3 gange i denne tråd,
så jeg troede faktisk du var død siden du ikke reagerede Tove

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-12-07 21:02

> Nu har jeg vist skrevet "kat" 3 gange i denne tråd,
> så jeg troede faktisk du var død siden du ikke reagerede Tove
> /Jens

Nå, så det troede du din røver, men bortset fra det så elsker jeg
altså også missernes selvstændige sind, hvis det er det du mener.

Godt nytår til dig og dine dejlige vovsedyr.

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 21:11

Tove Krieger, skrev:

> Nå, så det troede du din røver, men bortset fra det så elsker jeg
> altså også missernes selvstændige sind, hvis det er det du mener.

Og igen skal Tove få snakken drejet ind på katte

> Godt nytår til dig og dine dejlige vovsedyr.

I lige måde

/Jens (hvis dyr klarer den fint indtil videre)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-12-07 21:00

> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Og hva' så med os andre ?

Ja, jeg har også jævnligt været inde for at se, om ikke også vi andre skulle
have en hilsen med.. men nææ nej..

men derfor kan vi jo godt være høflige og sige godt nytår, ikke også Tove!?
GGG..

Godt nytår til jer alle sammen, fjolser eller ej.. (-;

Mvh. Marie -med to skæve burhunde og en der hygger med os andre..

Fra : N/A

Dato : 31-12-07 22:10

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-12-07 22:10

> Det er nemli' lige hva' vi ka'

> Det samme gælder her. Godt nytår til alle uanset hvem.

> Jeg kan forestille mig at det er lille Ebbe der hygger. Mange krammer til
> hele menageriet fra Mini og mig.

næ, det er Ebbe der er top-hystaden her.. Han er rasende og urolig på al
balladen udenfor, og det smitter af på stressbomben Emma, så de to er
parkeret i hvert deres bur, med lidt mazerine til at døse lidt på. Og det
fungerer rigtigt fint, ro og ingen bange hunde her.
Så det er mors store stribede dreng der er hyggeprinsen, han er ret
nervefast hvad bulder og brag angår, heldigvis.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-12-07 22:42

skrev i en meddelelse
> [...]
> hyggeprinsen, han er
> ret nervefast hvad bulder og brag angår, heldigvis.

Ja, selvfølgelig. Han er bare en supervovse er han.

Fra : Leyna

Dato : 01-01-08 14:06

On Mon, 31 Dec 2007 21:00:17 +0100, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, jeg har også jævnligt været inde for at se, om ikke også vi andre skulle
>have en hilsen med.. men nææ nej..

Og jeg skulle måske læse HELE tråden igennem, før jeg kommenterer... ?
Nåeh ja, jeg er lidt træt og jeg havde jo ikke tid i går og
undskyldninger har jeg sørme nok af.

Godt nytår allesammen!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : N/A

Dato : 31-12-07 21:58

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-12-07 21:58

skrev i en meddelelse

> Ja, jeg har også jævnligt været inde for at se, om ikke også vi
> andre skulle have en hilsen med.. men nææ nej..
>
> men derfor kan vi jo godt være høflige og sige godt nytår, ikke
> også Tove!? GGG..

Det er nemli' lige hva' vi ka'

Fra : Leyna

Dato : 01-01-08 14:03

On Mon, 31 Dec 2007 19:26:31 +0100, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

>ps Godt Nytår til alle fjolser herinde

Og hva' så med os andre?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 01-01-08 02:26

> Og slag på tasken fra din side, hvor mange hunde
> har du trænet op efterhånden ?
> Søren er jo lidt tvivlende overfor at det kan lade sig gører

Jamen det kan da åbenbart lade sig gøre. Men det er åbenbart ingen fordel,
siden jeg ikke nogen andre steder har hørt nogen reklamere for det. Jeg
gider nok ikke lige p.t. eksperimentere med det, da det går meget godt for
mig med godbidder og bidepølle . John har jo i øvrigt trænet et program
hvor kriterierne er nogle andre end det jeg træner. Jeg tvivler på at man
kan få hurtighed, præcision og høj drift med at belønne med ros. Dog
erindrer jeg ikke engang i PH-klubben at have hørt om belønning med ros
alene.

GODT NYTÅR til alle!

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 01-01-08 05:23

Søren LH, skrev:
> [...]
> for det. Jeg gider nok ikke lige p.t. eksperimentere med det, da det
> går meget godt for mig med godbidder og bidepølle .

Om der er en fordel ved metoden uden godbidder skal jeg
ikke kunne sige, jeg har jo aldrig prøvet andre metoder selv.
Det skulle måske lige værer den rent mentale udforordring
der ligger i ikke at bruge den nemme løsning
Lidt som vores snak om at lærer hunden at gå pænt i snor
ved at stoppe op, det kræver tid og tålmodighed,
åbenbart noget som mange hundeejere nu om dage ikke har

/Jens (som også fortsætter med sin metode)

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 11:15

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan lærer/vedligeholder man indkald med ros? Hvad mener I helt præcist
> med "ros"?

En meget lys og glad stemme, som regel overdrevet i sådan en grad, at evt.
omkringværende sikkert finder en tosset.
Omvendt så en dyb og bestemt stemme, hvis vovsen ikke høre efter- det virker
med Bingo og også med Biva.

Da Biva var i lømmelalderen var godbidderne dog lige fremme, til hørelsen
kom igen.

Synes problemet med godbidderne er, at hunden ofte fokusere alt for meget på
godbidden og ikke nok på ejeren. Det ser så pænt ud på afstand, når en
person kommer gående med en hund, der går pænt plads, men når man kigger
nærmere efter er der slet ingen kontakt imellem hund og ejer, men derimod er
kontakten ( hvis man kan kalde det det ) imellem hund og godbid.

Bamse har gået til hundetræning, før vi fik ham hjem og der er så også brugt
godbidder i stor stil. Prøver så nu, at bruge godbidderne og samtidig koble
kommandoen plads på ham-uden at han kun fokusere på godbidden. Bamsen er dog
også god til, at holde øjenkontakten med mig undervejs, så det virker
faktisk nogenlunde.

Fra : Søren LH

Dato : 31-12-07 12:01

> [...]
> er
> kontakten ( hvis man kan kalde det det ) imellem hund og godbid.

Ja, sådan er der nogen der gør, det er et smagsspørgsmål. Men det behøver
ikke være sådan selvom man træner med godbid eller byttedrift-belønning. Jeg
foretrækker også der er øjenkontakt, se her:
http://www.vizla.dk/DM-begB-1.jpg

> [...]
> dog
> også god til, at holde øjenkontakten med mig undervejs, så det virker

Du kan evt. tage godbidden op til dit ansigt inden du giver ham den, så den
"kommer fra dit ansigt".

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 12:52

Søren LH, skrev:

> Du kan evt. tage godbidden op til dit ansigt inden du giver ham den,
> så den "kommer fra dit ansigt".

Og har Bamse været uartig stopper du selv godbidden i munden,
så skal du se hunden glo noget

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 01-01-08 10:22

On Mon, 31 Dec 2007 09:09:32 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

> [...]
>øvelse, ikke så meget på at lære den at opføre sig ordentligt i det daglige.

For mit vedkommende handler det om basis opdragelse, og ikke om
specielle tricks. Jeg går ikke til konkurrencer med mine. Det er "kun"
til hjemmebrug.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 30-12-07 20:23

Buffy, skrev:

> [...]
> forstået pladskommandoen, på den måde. Jeg er ellers ikke normalt
> den, der bruger godbidder, men lige på ham, virker det godt.

Jeg er heller ikke tilhænger af godbidder til træning.
Men det virker altså godt på nogle hunde, det må man erkende.
Min fars genbrugs Schnauzer havde han probs mht indkald med,
der anbefalede jeg ham at begynde på at bruge godbidder,
han siger det hjælper ganske gevaldigt, så man skal ikke værer hellig

> Det gør man helt sikkert, men med en genbrugshund må man lige føle
> sig frem nogengange. Det er nemmere, når man har dem fra hvalp af.

Helt sikkert.
Det er ikke altid sådan at rette op på andres unoder.

> Det mener jeg så også generalt, men indtil videre tager jeg altså en
> halti til hjælp.

Ingen fejl på det,
det tilføjer jo ikke hunden smerte som jeg har forstået haltien.

> Hvis jeg nu går i gang med den helt store og langsomme
> træningsmetode- hvor langt kom du væk fra din matrikel i starten ?

Det gik noget langsomt i starten, men hvad betød det.
Idag har vi det sådan at kun jeg sætter tempoet for turen,
det ved hundene udemærket godt, de (specielt Angel) skal
bare lige mindes om det ind imellem

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 21:05

> Det gik noget langsomt i starten, men hvad betød det.

Tjahh, det betyder vel ikke så meget, andet end jeg ikke føler, at hunden
har fået sin daglige motion, hvis jeg kun kommer 100-200 meter hjemmefra,
men træningen gør den vel også træt i knolden.

> Idag har vi det sådan at kun jeg sætter tempoet for turen,
> det ved hundene udemærket godt, de (specielt Angel) skal
> bare lige mindes om det ind imellem

Dine hunde har ikke en ide om, at den ene gerne vil gå foran den anden ?

Fra : pwh

Dato : 30-12-07 21:25

Buffy, skrev:
> [...]
> hunden har fået sin daglige motion, hvis jeg kun kommer 100-200 meter
> hjemmefra, men træningen gør den vel også træt i knolden.

Ok, så korte ture endte jeg så heller aldrig op med.
Men ind imellem tog det da sin tid og komme ned til Engen

> Dine hunde har ikke en ide om, at den ene gerne vil gå foran den
> anden ?

Angel har det rigtigt skidt hvis hun ikke er forrest,
det er også mest hende der skal mindes om at jeg ikke synes
det er en rasende god ide at hun går 8-10 meter foran mig
på villavejene
Sjovt nok var hun hurtigst til at lærer at gå med/uden uden snor,
men det kniber stadig for hende at overholde sikkerhedsafstanden
Hun kan også stadig i en alder af knap 4 år gå på tyvetogt i køkkenet,
den slags stoppede Tyson med da han var ca 1 år gammel.
Er hun ikke enig i nogle regler skal der arbejdes mere med hende,
hvor Tyson mere bare accepterer mit ord som lov

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-07 21:40

> Ok, så korte ture endte jeg så heller aldrig op med.
> Men ind imellem tog det da sin tid og komme ned til Engen

Som sagt, så tager det tid med Bingo- ca. ½ time for 100-200 meter er nok
ikke usandsynligt, men nu har jeg da heldigvis fundet en skovsti tæt på
vores hjem, så det klare vi nok.

> Angel har det rigtigt skidt hvis hun ikke er forrest,

Det må være en tøseting. Med Fimbe kan Bingo dog godt acceptere, at han
sjosker rundt foran hende og skal lette ben, hvor hun lige har tisset osv.

> Er hun ikke enig i nogle regler skal der arbejdes mere med hende,
> hvor Tyson mere bare accepterer mit ord som lov

Ja, hanhunde er nok nemmere at træne nogengange.... Buffy var dog meget
føjelig og lydhør, men hun var så heller ikke spor dominant af natur, som
Bingo er.

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 07:00

Buffy, skrev:

> Det må være en tøseting. Med Fimbe kan Bingo dog godt acceptere,
> at han sjosker rundt foran hende og skal lette ben, hvor hun lige har
> tisset osv.

Jeg tror mere det er hendes dominante natur, men det er måske
også en tøseting at værer dominant

> Ja, hanhunde er nok nemmere at træne nogengange.... Buffy var dog
> meget føjelig og lydhør, men hun var så heller ikke spor dominant af
> natur, som Bingo er.

Jeg tilskriver det mere Tyson's Schæferblod at han har været
nemmere at forme, men jeg aner det faktisk ikke.
Angel bliver også mere og mere dominant i forhold til Tyson,
feks så jeg for et par dage siden for første gang at hun direkte
tog et kødben som Tyson lå og gnaskede i.
Det skulle Tyson ikke engang prøve at tænke på at gører med hende

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-07 11:24

> Jeg tror mere det er hendes dominante natur, men det er måske
> også en tøseting at værer dominant

Ja, det tror jeg faktisk. Der findes da sikkert også dominante hanhunde, men
synes det ses mere ved tøserne. Hanhundene er tilfredse nok, hvis de kan få
lov til, at lette ben 27 gange på en gåtur.

> Jeg tilskriver det mere Tyson's Schæferblod at han har været
> nemmere at forme, men jeg aner det faktisk ikke.

Nej, det er jo lidt svært, at sige, men schæferen er jo ret intelligent. Ved
ikke lige hvordan en Rottweiler er mht., at træne.

> [...]
> tog et kødben som Tyson lå og gnaskede i.
> Det skulle Tyson ikke engang prøve at tænke på at gører med hende

Uanset hvor bestemmende Bingo gerne vil være, så har hun altså respekt for
lille Bibi- det er Bibi der bestemmer og hun stjæler også fra Bingo, hvis
det passer hende.

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 11:49

Buffy, skrev:

> Nej, det er jo lidt svært, at sige, men schæferen er jo ret
> intelligent. Ved ikke lige hvordan en Rottweiler er mht., at træne.

Jeg har da hørt fra flere Rotteejere at de er mere stædige og
selvstændige af natur, og ikke helt så nemme at opdrage som Schæfere.
Intelligent vil jeg ikke kalde Tyson i forhold til Angel, hun er langt hurtigere
til at lærer nyt, problemet er så bare at respekterer det hvis hun er uenig

> Uanset hvor bestemmende Bingo gerne vil være, så har hun altså
> respekt for lille Bibi- det er Bibi der bestemmer og hun stjæler også
> fra Bingo, hvis det passer hende.

Angel har også altid før haft respekt for Tyson, men jeg tror mokken
prøver at flytte grænser lidt for tiden, det må de selv styrer

/Jens

Fra : Anette

Dato : 31-12-07 15:07

pwh wrote:
> Jeg har da hørt fra flere Rotteejere at de er mere stædige og
> selvstændige af natur, og ikke helt så nemme at opdrage som Schæfere.

Selvom både Rottweiler og schæfer er hyrdehunde racer er der stor forskel på
hvad de i sin tid er fremavlet til- ifølge bl.a Abrantes.
Rotweileren er avlet til at vogte kvæg - alene, hvor schæferen er opdrættet
til at samarbeje med hyrden.
Det gør bl.a at Rotweileren og andre muskelhunderacer ikke er særligt
signalfølsom fra mennesker, som schæferen, borderen og andre fårehunde er.
Labrador og retriever er i sin tid fremavlet til at samarbejde med jægere -
så den er supersignalfølsom og meget af avlen de seneste 100 år har været
rettet primært mod familiehund, derfor er der avlet på at den skal være
meget nemt at opdrage, svær at stresse og ikke være særlig selvstændig.

/ Anette

www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 31-12-07 16:29

> [...]
> har været rettet primært mod familiehund, derfor er der avlet på at den
> skal være meget nemt at opdrage, svær at stresse og ikke være særlig

Man kalder da normalt ikke rottweileren for en hyrdehunderace.

(Ellers lyder det rigtigt hvad du skriver.)

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 31-12-07 16:48

Søren LH wrote:
> Man kalder da normalt ikke rottweileren for en hyrdehunderace.

Næh men alle racer er jo fremavlet med helt faste formål i sin tid, selvom
det formål så har ændret sig over årtier.
Nogle blev fremavlet til at hjælpe jægere, andre til at vogte husdyr enten
alene langt væk fra landsbyen, eller sammen med hyrde.
Nogle som udkigshunde, der skulle give alarm når der kom fremmede. Nogle som
deciderede krigsvåben( som blev avlet fra de tunge kvæghunderacer).
Andre igen som fod-og mavevarmere for velhavende og kongelige ( pekingeser,
coton de tulear, bishon o.sv.

Når man kigger lidt på hvad hundene er fremavlet til kan man jo godt se
hvorfor de har de forskellige kendetegn i adfærden som de har.
Hvorfor nogle har meget lav jagtdrift, hvor andre er helt fremme på tæerne
ved mindste fært. Nogle har stærk hyrdedrift, andre slet ikke.
Naturlige jagt/vogtnings instinkter er over flere hundrede år, avlet næsten
helt væk i selskabshunderacerne

> (Ellers lyder det rigtigt hvad du skriver.)

Frit referet fra en stak hundebøger..men jo jeg synes også det lød logisk da
jeg læste om det

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 17:17

Søren LH, skrev:

> Man kalder da normalt ikke rottweileren for en hyrdehunderace.

Helt oprindeligt var Rotten en romersk krigshund, senere fik den så vidt jeg
har læst mig til den opgave som Anette skriver at passe på kvæg/karavaner.
Om det hører med ind under hyrdehund er nok lidt ordkløveri

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 31-12-07 17:45

> [...]
> har læst mig til den opgave som Anette skriver at passe på kvæg/karavaner.
> Om det hører med ind under hyrdehund er nok lidt ordkløveri

Hyrdehunde er en række hunde med nogle egenskaber tilfælles. Som Anette selv
nævner har rottweileren ikke disse egenskaber. Nu har jeg checket i mine tre
bøger med hunderacer og ingen af dem er rotten anbragt under hyrdehunde.

Du kan da godt kalde det ordkløveri, men når alle bøger lægger vægt på at
samle racerne i forskellige grupper, er det fordi det har en betydning .

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 18:55

Søren LH, skrev:

> [...]
> Anette selv nævner har rottweileren ikke disse egenskaber. Nu har jeg
> checket i mine tre bøger med hunderacer og ingen af dem er rotten

Chekkede lige hurtigt mine 2 Politikens Hundebøger.
I den nye version er Rotten med under Molosser,
i den oldgamle er den en hyrdehund.
Så den hører måske ind under grænsetilfældene

> Du kan da godt kalde det ordkløveri, men når alle bøger lægger vægt
> på at samle racerne i forskellige grupper, er det fordi det har en
> betydning .

Ordkløveri er det jo i bund og grund, det vigtige er jo at man har
sat sig ind i de egenskaber som hunden må formodes at have pt.
Selv regner jeg da også Rotten ind under brugs/beskyttelshund,
den figurerer ikke rigtigt som en hyrdehund i mine øjne.

Men så kan man jo også sætte spørgsmålstegn ved hvor meget
hyrdehund der er tilbage i en Schæfer.
Er den ad åre ikke også mere blevet til en brugs/beskyttelshund ?

/Jens (som værdsætter begge racer, men foretrækker Rotten)

Fra : Anette

Dato : 31-12-07 22:29

pwh wrote:
> Men så kan man jo også sætte spørgsmålstegn ved hvor meget
> hyrdehund der er tilbage i en Schæfer.
> Er den ad åre ikke også mere blevet til en brugs/beskyttelshund ?

Hvor er forskellen på de vanlige karaktaristika for en hyrdehund, der er
fremavlet til at vogte f.eks kvæg alene,
og så det du kalder en brugs/beskyttelseshund?

Hyrdehunderacerne er jo mangfoldige, men kan lidt groft deles op i to:
De som arbejder alene og de som samarbejder med hyrden ( = schæfer, border
og mange flere).
Begge er fremavlet med sigte på at styrke deres vogter instinkt og svække
deres jagtinstinkt.
De hunde som vogter alene, passer på flokken, beskytter mod alt
udfrakommende og klarer sig ellers selv. Kvæghundene fremavlet efter deres
fysiske styrke og selvstændighed - ikke efter afhængighed af mennesker eller
signal.
Når en sådan hund bliver "familiehund" er den en udpræget en-mands hund,
selvstændigt tænkende. En hund der passer på/vogter hus og familie derhjemme
eller er med på f.esk vagtjob hvor den passer på ejer.

Hunde, der - i sin tid - er fremavlet til at vogte husdyr, er mange mange
andre end australsk sheepdog og border collie )))
En liste over hyrdehunde uden special klub - vel at mærke hunde der stadig i
dag arbejder som hyrdehunde
http://www.khkg.dk/Khkg/Racer/Racer.asp

Godt Nytår

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 01-01-08 05:35

Anette, skrev:

> Hvor er forskellen på de vanlige karaktaristika for en hyrdehund, der
> er fremavlet til at vogte f.eks kvæg alene,
> og så det du kalder en brugs/beskyttelseshund?

Jamen det er da et godt spørgsmål.
Selv har jeg inde i hovedet et eller andet med en Border
når talen falder på en hyrdehund, som jeg oplever Rotten
er den mere den stærke/rolige hund der passer på sin flok.
Har aldrig hørt om Rotter der har det med at rende rundt
og hyrder andre dyr, de er vist mere kendt for at holde
uvedkommende væk.

Som sagt var Rottens oprindelige opgave jo også som krigshund,
(her kan man tale om ægte kamphund), at den forbigående har
fungeret som kvæghund gør den jo ikke nødvendigvis til en hyrdehund.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-01-08 08:38

> [...]
> og mange flere).
> Begge er fremavlet med sigte på at styrke deres vogter instinkt og svække

Det kan jeg da ikke tro, det med jagtinstinktet. En schæfer har da masser af
jagtinstinkt. Jeg kalder det byttedrift. Det er det man bruger når man
belønnner med bold. Og en border ligeså. Evnen til at hyrde er vel også en
afart af jagtinstinkt.

> [...]
> andre end australsk sheepdog og border collie )))
> En liste over hyrdehunde uden special klub - vel at mærke hunde der stadig

Østrigsk pincher? Hvad siger Jytte?
Og diverse sennenhunde? Kaldes normalt gårdhunde...

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 01-01-08 08:46

> Chekkede lige hurtigt mine 2 Politikens Hundebøger.
> I den nye version er Rotten med under Molosser,
> i den oldgamle er den en hyrdehund.
> Så den hører måske ind under grænsetilfældene

Jeg har to relativt nye Politiken-bøger. I den ene er den en gård- og
vagthund, i den anden en molosse. Så har jeg Aschehougs hundeleksikon, der
er den også en molosse.

> [...]
> den figurerer ikke rigtigt som en hyrdehund i mine øjne.
>
> Men så kan man jo også sætte spørgsmålstegn ved hvor meget

Masser, den er fremavlet ud fra alene hyrdehunderacer. Den har alle sine
hyrdehundeegenskaber, og anvendes endog stadig i Tyskland som hyrdehund.

> Er den ad åre ikke også mere blevet til en brugs/beskyttelshund ?

Jo, den er jo faktisk "fremstillet" med dette primære formål. Men dens
egenskaber er jo fortsat hyrdehundens. Der er ikke nogen
"brugs-/beskyttelseshundegruppe i bøgerne. Og hvis der var, så ville rotten
og schæferen som du skriver jo begge skulle i denne gruppe, selvom de jo er
vidt forskellige typer hunde,

Mvh
Søren
(som værdsætter schæferen og andre hyrdehunde og aldrig kunne tænke på at
anskaffe en rottweiler )

Fra : jopa

Dato : 01-01-08 11:56

> [...]

> "brugs-/beskyttelseshundegruppe i bøgerne. Og hvis der var, så ville
> rotten og schæferen som du skriver jo begge skulle i denne gruppe, selvom

Er rotten ikke lavet delvist af dobbermann ? og er det en hyrdehund ?

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 01-01-08 12:18

jopa, skrev:
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Er rotten ikke lavet delvist af dobbermann ? og er det en hyrdehund ?

Det er lige omvendt, der er Rotte i en dobbermann,
Rottweilere kan spores helt tilbage til romertiden.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 01-01-08 12:36

"pwh" <gætselv@.dk> skrev >>

> Det er lige omvendt, der er Rotte i en dobbermann,
> Rottweilere kan spores helt tilbage til romertiden.

OK

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 01-01-08 12:40

> Det er lige omvendt, der er Rotte i en dobbermann,
> Rottweilere kan spores helt tilbage til romertiden.

Ja, dobermannen er lavet i 1800-tallet. Den regnes i bøgerne ofte blandt
pinchere. Ud over rotte og pincher skulle der også være greyhound i den.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 17:07

Anette, skrev:
> [...]
> de seneste 100 år har været rettet primært mod familiehund, derfor er
> der avlet på at den skal være meget nemt at opdrage, svær at stresse

Ikke noget at sige til at Labblandinger som regel er gode hunde
Dog bliver det nok rent Rotteblod næste gang, jeg føler mig efterhånden
godt nok rustet til at opdrage sådan en størrelse.
Selvstændigt sind har jeg erfaret passer mig bedst, der er Tyson alt
for uselvstændig i forhold til Angel, lidt firkantet sagt er han for hundeagtig til
rigtigt at passe til mig, nok fordi jeg også holder af kattens selvstændige sind

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-07 22:37

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg nu går i gang med den helt store og langsomme træningsmetode-
> hvor
> langt kom du væk fra din matrikel i starten ?

Derfor er det en fordel at koble en kommando på. Så kan du starte med 25 m
under kommando "gå pænt", og så lade hunden være fri for resten. Og så
forøge hen ad vejen.

Vizla har så med tiden selv forstået at hun ikke skal trække, også når hun
er under "fri"-kommando, altså i snor.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-07 19:18

> [...]
> metoden stadig, stopper jeg op hvis de er for langt foran vender
> de simpelthen om og kommer hen til mig pr automatik

Jeg brugte metoden at dreje ind foran hunden, når den er længere fremme end
dens skulder ud for mit ben, altså udvise dominans overfor hunden. Jeg har
idag fortrudt at jeg brugte den metode, og jeg vil ikke ubetinget råde andre
til at bruge den, i hvert fald ikke hvis man skal bruge hunden til
konkurrencer.

Jeg vedligeholder det nu med Jens' metode, d.v.s. når hunden er under
kommando "gå pænt". Jeg må indrømme at på trods af at jeg har trænet det i 2
år nu, så skal det stadig vedligeholdes. Men Vizla er også en hund der vil
frem .

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 30-12-07 19:34

Søren LH, skrev:
> [...]
> hunden. Jeg har idag fortrudt at jeg brugte den metode, og jeg vil
> ikke ubetinget råde andre til at bruge den, i hvert fald ikke hvis

Jeg har så aldrig forlangt af mine hunde at de ikke må gå forrest,
men at gå med en hund der trækker i snoren bliver jeg irrerteret på

> Jeg vedligeholder det nu med Jens' metode, d.v.s. når hunden er under
> kommando "gå pænt".

Det er nu ikke min opfindelse, jeg stødte på metoden mens jeg læste
teori omkring opdragelse af hunde. Metoden tiltalte mig og jeg besluttede
mig for at det skulle værer vejen frem, det holdt hårdt med Tyson,
men lykkedes da til sidst.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-07 19:49

> Jeg har så aldrig forlangt af mine hunde at de ikke må gå forrest,
> men at gå med en hund der trækker i snoren bliver jeg irrerteret på

Jeg oplevede problemet med det kriterie, at hunden gik måske pænt uden at
trække. Men så sænker den snuden for at snuse, og så bliver linen stram,
uden at hunden egentlig er ude på at trække. Hvad så?

At gå ud for mit ben oplevede jeg som kriterie der var lettest at definere.

> [...]
> teori omkring opdragelse af hunde. Metoden tiltalte mig og jeg besluttede
> mig for at det skulle værer vejen frem, det holdt hårdt med Tyson,

Nej, det er da heller ikke præcis fra dig at jeg har lært det . Det er
trods alt en udbredt metode.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 30-12-07 20:33

Søren LH, skrev:
> [...]
> uden at trække. Men så sænker den snuden for at snuse, og så bliver
> linen stram, uden at hunden egentlig er ude på at trække. Hvad så?

Mindes ikke at jeg havde problemer med at skelne mellem trækkeri
og lige skulle snuse, det var jo bare en gåtur og ikke en opvisning
i lydighed vi var igang med
Lidt overbærenhed må man også have når man nu tvinger hunden
til at værer bundet til sig, så at snoren lige blev stram ind immellem
bragte ikke mit pis i kog, bare det ikke var konstant.

> At gå ud for mit ben oplevede jeg som kriterie der var lettest at
> definere.

Der synes jeg faktisk at hundene er lidt ivejen for mig,
jeg kan bedst lide hvis de er lidt foran, så fylder vi også mindre.

> Nej, det er da heller ikke præcis fra dig at jeg har lært det .
> Det er trods alt en udbredt metode.

Tror faktisk den er mere velkendt end udbredt,
det er meget sjældent at jeg ser folk prakticerer den.
Har da også oplevet modargumentet (også i denne tråd)
at man så ikke kommer nogen vejne, og hvad så,
en tur skal vel ikke gøres op i antal kilometre

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-07 22:44

> [...]
> til at værer bundet til sig, så at snoren lige blev stram ind immellem
> bragte ikke mit pis i kog, bare det ikke var konstant.

Problemet var mere at jeg syntes kriteriet blev uldent.

> [...]
> at man så ikke kommer nogen vejne, og hvad så,
> en tur skal vel ikke gøres op i antal kilometre

Det har du forresten ret i. Næsten alle siger at det har de prøvet, men det
virkede ikke med min hund, og man kommer ingen vejne m.v.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-12-07 07:08

Søren LH, skrev:

> Problemet var mere at jeg syntes kriteriet blev uldent.

Det er self rigtigt nok, og det skal helst værer sort/hvidt for hunden.
Men nu er det også nogle år siden jeg luftede hundene i snor,
så det står heldigvis lidt vagt for mig hvordan turene var.

> Det har du forresten ret i. Næsten alle siger at det har de prøvet,
> men det virkede ikke med min hund, og man kommer ingen vejne m.v.

Det er nemlig en metode der kræver at man er tålmodig,
stædig og konsekvent.
Og er man mere end en i husstanden der lufter hunden
er det nok meget besværligt at gennemfører.

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-12-07 10:42

On 30 Dec., 13:11, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Vi har et bredt læderhalsbånd - men det er hårdt for arm og skulder - og jeg
> vil heller ikke give Blackie en skade.

Åh, den bette hund? :P
Du kan da godt prøve at låne mine 4 hunde, hvis det skal være.....
Når jeg går med 4 hunde, kan jeg ikke altid lave et rettidigt ryk i
den rigtige snor. Hundene vil frem i en fart, hvis de trækker for
meget stopper jeg bare - hver gang. Det bliver de hurtigt trætte af,
og så finder vi en balance som alle kan være tjent med.

HIlsen Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-12-07 19:07

Kim Christensen skrev:

> [...]
> Når jeg går med 4 hunde, kan jeg ikke altid lave et rettidigt ryk i
> den rigtige snor. Hundene vil frem i en fart, hvis de trækker for

Bruger Zofia osse.
Hans

Fra : Leyna

Dato : 30-12-07 23:40

On Sun, 30 Dec 2007 09:42:25 -0800 (PST), Kim Christensen
<SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote:

> [...]
>meget stopper jeg bare - hver gang. Det bliver de hurtigt trætte af,
>og så finder vi en balance som alle kan være tjent med.

Jeg år max med 3 ad gangen, og det går hårdt ud over skuldre og
håndled. Desværre har de stadig ikke fattet at når jeg står stille er
det fordi de trækker for meget. Måske du kunne lære dem det?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk