Slim....
Fra : Rene Hansen

Dato : 27-12-07 20:08

Hej gruppe.
En af vores to hunde har i nogen tid haft en kedelig ide med at
bøvse/ørle en gang klart slim op..
Baggrunden er at Molly er en Old English sheepdog +
en-hel-masse-andre-ting som vi fik fra et internat.
Hun var omkring to år, og optaget af politiet i Kbh-området, så vi har
ikke rigtig nogen baggrundshistorie på hende.
Da vi fik hende var hun blevet tjekket af dyrlæge, vaccineret og
chippet.
Det er nu ca et år siden, og Molly er i den grad faldet til her hos
os, og for et par måneder siden blev hun sterilliseret.
Det med at brække slim op har hun gjort i temmelig lang tid.
De får begge tørfoder fra DLG plus gulerødder i skiver (som fyld), og
en behersket mængde af godbidder.
Vi bor på landet, i et hesteområde; vi har efterhånden fået vænnet
begge hunde af med at æde det hersens usandsynligt lækre hundeguf som
hestene hævnligt efterlader på mark og vej...

Fenris som er en schæfer/rottweiler blanding har overhovedet ikke
gylpet slim op.
Molly har altid været speed-eater forstået på den måde at hun æder på
rekordtid, så Fenris ikke kan hugge hendes mad.
Det medfører at hun sluger en del luft som kommer op igen som
(stinkende) bøvser...

Vi har en enkelt omgang omtalt det for dyrlægen, men fik ikke et
decideret bud på hvad det kunne være, måske fordi vi dengang ikke selv
havde lagt så meget mærke til det, så det blev til en lille bagatel
fra vores side.

Men vi er jo noget interesseret i at vide hvad det kunne være, og især
hvordan man stopper det.
Er der nogle af jer andre som evt har et bud på hvad det kan være?

Rene

Fra : Anette

Dato : 27-12-07 21:04

> Men vi er jo noget interesseret i at vide hvad det kunne være, og især
> hvordan man stopper det.
> Er der nogle af jer andre som evt har et bud på hvad det kan være?

Hej Rene

Når I nu har fået Molly tjekket hos dyrlægen, kan man vel udelukke at hun er
syg, altså at hun ikke har kennelhoste eller noget andet luftvejshalløj.
Så mit bud er også at hun æder for hurtigt, som I jo selv er kommet frem
til.

Ergo løsningen skal findes ved at "tvinge" hende til at sætte tempoet ned,
og det må kræve to ting.

1. at Fenris ikke kan komme i nærheden af hende når hun spiser og at hun
bliver stensikker på at hun har sin mad for sig selv
2. at det bliver mere besværligt/langsommeligt for hende at spise - f.esk at
hun skal lede efter sin mad.
I kan f.eks putte hendes foder i en (dertil indrettet) terning, bold eller
bare en tom 1½ sodavandsflaske, som hun selv skal finde ud af hvordan hun
får foderet ud af.
Eller sprede hendes foder ud over et stort areal , græsplænen eller
stuegulvet, så hun skal finde hver bid der.
( det giver lidt motion til hjernen også, og det her hunde jo godt af .o)

Jeg kan ikke finde en varedeklaration på hundefoderet på DLGs sider, men jeg
ville nok forsøge at skifte til et bedre mærke i tørfoder, hvis det var min
hund. F.eks Olivers ( www.olivers.dk ) - blot på formodningen om at DLGs
foder - måske - indeholder for mange korn/fiber fyld, som hunden ikke kan
optage, men som mange hundes maver ikke rigtig kan kapere/ er allergiske
overfor.

Mine hunde er nogle forslugne madører alle tre, så jeg BARF fodrer. De får
rå blendede grøntsager og råt kød/fisk og kødben hverdag
Det tager en hulens tid at spise - men de hygger sig vældigt med det - og
det tager ikke længere tid end at tørfodre ( når man altså lige har fået fat
i hvordan man gør .

God bedring med hende og godt nytår

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Rene Hansen

Dato : 27-12-07 23:08

Anette <abc@def.es> skrev:

SNIP

>Hej Rene
>
>Når I nu har fået Molly tjekket hos
>dyrlægen, kan man vel udelukke at hun er
> [...]

SNIP

> [...]
>de hygger sig vældigt med det - og
>det tager ikke længere tid end at
>tørfodre ( når man altså lige har fået fat

Hej Anette
Tak for lidt tankebenzin...
Ja, vi kommer jævnligt hos dyrlægen med dem begge to, Fenris har
desværre hoftedysplasi, så vi gør hvad vi kan for at holde ham
smertefri (foreløbig med succes) før den tunge beslutning skal
falde, og lidt tidligere på året var Molly en tur hos doktoren
da vi synes at hun var noget kortåndet og tørstig, så vi fik
hende tjekket for mulige årsager bl.a sukkersyge, men hun kom ud
med en ren sundhedsattest endnu en gang.

Jeg tror du har meget ret i det med at hun skal være sikker på
at hun har sit foder for sig selv, og desværre kan Fenris være
en djævel hvis vi ikke holder øje, men fruen har fundet en
løsning på netop det problem: Flere gulerødder som fyld hos
Fenris....Det hele skal jo ædes før man går på rov hos naboen,
så nu får Molly mere tid til at æde...
Men jeg tror, som du er inde på, at vi skal arbejde lidt mere
med at få hende til at æde langsommere.
Fruen er ikke ubetinget vild med ideen om at BARFE selvom jeg
agiterer lidt for det; hun er bange for at det skal tage for
lang tid at finde tingene og at sætte sig ind i sagerne.Det gør
det så ikke meget bedre at jeg er sømand og væk omkring
halvdelen af året, og altså overlader meget af arbejdet til
hende.
Men jeg vil prøve at lege lidt med dine ideer.

Godt nytår og alt det dersens

Rene

Fra : Is

Dato : 27-12-07 23:22

"Rene Hansen (slet QXTFT)" <spamjunkie@QXTFTnot.me> skrev i en
meddelelse news:11987936190.237502186413632@dtext.news.tele.dk...
> Anette <abc@def.es> skrev:
>
> SNIP

> Flere gulerødder som fyld hos Fenris....

Ikke fordi jeg tror det er årsagen, men jeg har hørt at gulerødder
ikke er sundt for hunde !!! en enkelt skulle ikke gøre noget, men
hvis det er i større stil.

Hvis det bare er som fyld, er jeg blevet anbefalet kogte ris med lidt
grønsager i.

Erik Isager

Fra : Rene Hansen

Dato : 29-12-07 10:33

Is <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev:

> [...]

men
>hvis det er i større stil.
>

>Hvis det bare er som fyld, er jeg blevet anbefalet kogte ris

Hej Erik,
Det her kunne måske udvikle sig til en næsten religiøs tråd om
hvad der er sundt eller ikke, men ifølge vores dyrlæge er det
helt genialt at give dem gulerødder som fyld.
En af mine filippinske kolleger betroede mig en gang i fuld
alvor at hvis man fodrer sin hund med ris, tager man flere år af
dens levetid...
Det har jo så nok mere at gøre med at man altså ikke i et
fattigt samfund giver sine hunde MENNESKEmad....

Gulerødderne passerer forøvrigt lige ret igennem, og man kunne
*næsten* fristes til at skylle dem af og genbruge dem

Rene

Fra : Anette

Dato : 27-12-07 23:24

Hej Rene
> : Flere gulerødder som fyld hos
> Fenris....Det hele skal jo ædes før man går på rov hos naboen,
> så nu får Molly mere tid til at æde...

God ting Har I mulighed for at Molly kan være i et rum for sig selv,
når hun spiser?
Vi har sådan et "børnesikkerhedsgitter" i døren mellem entre og køkken. Her
er det mest fordi kattene skal kunne komme i køkkenet uden at
hundene jagter dem; men en sådan låge kunne give Molly et "rum" og dermed
den ro der skal til at spise ordentligt?.
Så VED hun at Fenris ikke kan stjæle maden fra hende.

> Fruen er ikke ubetinget vild med ideen om at BARFE selvom jeg
> agiterer lidt for det; hun er bange for at det skal tage for
> lang tid at finde tingene og at sætte sig ind i sagerne.

Det TAGER laaang tid at sætte sig ind i at gøre det rigtigt og i starten
tager det lang tid at købe ind til det.
Men når det først er på plads, ( når det er blevet en vane? ) er det lige så
nemt som at fodre med tørfoder.

>Det gør
> det så ikke meget bedre at jeg er sømand og væk omkring
> halvdelen af året, og altså overlader meget af arbejdet til
> hende.

Se, det gør det jo ikke nemmere
Den terning jeg skrev om er sådan en her
http://loppetjansen.dk/legetoej/hundeartikler/aktivitetslegetoej/buster_cube_large_3600_da.html

Den vil Molly sikkert kunne hygge sig meget med

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 02-01-08 16:44

Anette har bragt dette til verden:

> [...]

> tager ikke længere tid end at tørfodre ( når man altså lige har fået fat i

Efter dette indlæg kom vi til at bestille mad fra Olivers. Bestilte i
går aftes, fik det i morges.
Det er sgu god service.
Vi fik en besked med om at den der anbefalede Olivers til os skal have
en gave for det, så jeg prøver lige om jeg kan finde ud af kontakte
dig, Anette.
Hilsen Kai.

Fra : Anette

Dato : 02-01-08 23:18

Fister Løgsovs wrote:

> [...]
> Vi fik en besked med om at den der anbefalede Olivers til os skal have
> en gave for det, så jeg prøver lige om jeg kan finde ud af kontakte

Hej Kai
Jeg er sikker på at både I og hundene bliver glade for Olivers ( nej, jeg
har ikke aktier i firmaet
Mens vi endnu fodrede med Olivers tørfoder, havde jeg lykkeligt glemt alt om
at bestille en sæk, da før vi skulle på ferie med hundene.
Jeg skrev om aftenen "panik panik" til Olivers og næste morgen var det her -
det er bare super service.
Og især var jeg glad for - da jeg bestilte førstegang, at man kan returnere
resten hvis hundene ikke kan lide det.

Eeej, hvor hyggeligt med gave *fnis*
Du kan skrive til mig på philana snabela faarborg.dk

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 03-01-08 18:40

Efter mange tanker skrev Anette:

> [...]
> resten hvis hundene ikke kan lide det.

> Eeej, hvor hyggeligt med gave *fnis*
> Du kan skrive til mig på philana snabela faarborg.dk

Mail sendt.
Kai

Fra : qfha

Dato : 28-12-07 12:08

On 27 Dec., 20:08, Rene Hansen <spamjun...@not.me> wrote:
> [...]
> hvordan man stopper det.
> Er der nogle af jer andre som evt har et bud på hvad det kan være?

Hunden har formentlig mavekatar. jek med yrlægen og ellers sæt hende
på skånekost en periode.
mvh
qfha

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 29-12-07 08:00

Rene Hansen har bragt dette til verden:
> [...]

> hvordan man stopper det.
> Er der nogle af jer andre som evt har et bud på hvad det kan være?

Jeg er ikke sikker på at det på nogen måde er samme diagnose, men vi
var ved dyrlægen i går, med en hostende og gryntende hund.
Hun anbefalede Bromhexin, 3 teskefulde fordelt over dagen, hvis ikke
han selv kan hoste/brække slimen løs.
Bromhexin er ganske alm. hostesaft uden kraftig læge-narko i.
Kai

Fra : Rene Hansen

Dato : 29-12-07 10:27

Fister Løgsovs <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> skrev:

SNIP

> [...]
>hostende og gryntende hund.
>Hun anbefalede Bromhexin, 3
>teskefulde fordelt over dagen, hvis ikke

Hej, jeg svarer lige to med dette indlæg...

Kai,
Det er selvfølgelig en mulighed, men det vil så (selvfælgelig)
være noget vi vil prøve sammen med dyrlægen.
Det er jo ikke sådan at hun hoster og harker hele dagen, der kan
gå flere dage imellem, og det lyder virkelig som om hun er ved
at brække sig, så jeg tror at det kommer fra maven.

qfha,
Det er klart en mulighed med mavekatarr, vi må jo nok en tur til
doktoren igen...

Rene