Alder ~ ïndlæring
Fra : Is

Dato : 25-12-07 20:21

Hej, og god jul.

Ved hvilken alder er det nemmest (hunden mest motiveret) at lære
forskellige ting.

Servicehunde er jo "i pleje" til de er ca 12 måneder, for først
herefter at få specialtræning, der gør dem til sevicehunde.

Med mange ting synes jeg man siger, jo før man kommer igang jo bedre -
men der er vel en årsag til at servicehundetræningen venter til de er
12 måneder.

Erik Isager

Fra : Anette

Dato : 25-12-07 21:28

Is wrote:
> Med mange ting synes jeg man siger, jo før man kommer igang jo bedre -
> men der er vel en årsag til at servicehundetræningen venter til de er
> 12 måneder.

Hej Erik

Hunden er vist mest påvirkelig for indlæring/prægning fra den er 7 uger til
den er omkring 5 måneder.
Men rent fysisk er der jo mange ting en servicehund skal kunne som den
uudviklede hund ikke har godt af f.eks stå på bagben
( og at åbne f.eks døre eller skabslåger) gå op og ned ad trapper...o.s.v.
Rent mentalt er det vel også nødvendigt at hunden er voksen og fornuftig,
for at den kan koncentrere sig så længe ad gangen som er nødvendigt
for oplæringen til servicehund.

Bare tanker

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-12-07 21:34

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> Rent mentalt er det vel også nødvendigt at hunden er voksen og fornuftig,
> for at den kan koncentrere sig så længe ad gangen som er nødvendigt

Jeg tror såmænd at dine tanker er noget i den rigtige retning.
Jeg synes egentlig også, at visse ting først er kommet efter hundene her er
fyldt et år, og som jeg forbinder med modenhed og en vis portion erfaring og
logik fra hundens side.

Mvh. Marie -som godt kunne bruge en servicehund til at vaske op.. da mor
her er for mæt til at gide.. (-;

Fra : Søren LH

Dato : 26-12-07 10:58

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Med mange ting synes jeg man siger, jo før man kommer igang jo bedre -
> men der er vel en årsag til at servicehundetræningen venter til de er

Jeg har selv tænkt over dette.

Var det ikke meget lettere at vente med al indlæring til hunden var blevet ½
eller 3/4 år? Det virker som om det går meget lettere på det tidspunkt. Men
måske svaret er måske at det går lettere der fordi hunden i de første
måneder har lært at lære. Desuden er hvalpen da lidt lettere at have med at
gøre, jo før den lærer at være lydig.

Vedr. servicehunde vil jeg tro det er et spørgsmål om effektivitet. Hunden
er vel ikke moden nok til jobbet som servicehund før den er 1½ eller 2 år.
Og hvor lang tid før skal man så starte indlæring for at den er klar der?
Før dette er der ikke grund til at starte indlæring.

Mvh
Søren

Fra : Sverre Stokke

Dato : 26-12-07 20:18

"S¯ren LH" <slh@DELETEcity.dk> writes:

Blandt meget andet:

>Var det ikke meget lettere at vente med al indlæring til hunden var
>blevet ½
>eller 3/4 år?

Indlæring er mange ting, og man starter allerede, når hvalpen er helt
lille. Ved at sige dens navn blidt, kærligt og positivt, lærer man den en
association.
Lyden betyder noget godt, og den vil så søge hen mod det gode - altså sit
menneske.

Det store spring kommer, når der skal gives en ordre, og det kan man ikke
til en hvalp.
Først i 1-2 års alderen, kan man regne med, at hunden udfører ordre, selv
om den ikke har lyst. Det kan betegnes som en betinget refleks, men går
langt ud over dette, når fx en handicaphund skal hente en genstand,
Den betingede refleks kan ses som: Signal - handling. Man laver fx en lyd,
og med den som signal, udfører hunden handlingen. Derfor kaldes det også
signalindlæring.

Når hunden skal udføre mere komplicerede opgaver - som fx at hyrde - er vi
i en helt anden afdeling. For her skal hunden træffe selvstændige
beslutninger om, hvordan opgaven bedst udføres.

Hvis en handicaphund fx skal søge/finde en genstand, har vi at gøre med en
2-trins ordre.
Og det kræver altså en hel del af hunden, først at forstå ’find-ordren’ og
dernæst, hvilken eller hvilke genstande, det drejer sig om. Hunden har jo
et ret begrænset ’passivt ordforråd’, så den kan ikke finde ud af, hvad
’Hent Politiken’ betyder, hvis den har lært, hvad avis betyder.

Man kan næppe lære den at udføre ordren: Ryd op.

Uden at have det store kendskab til handicaphunde, vil jeg tro, at der
foregår en stadig indlæring - evt. ved hjælp af udefra kommende træner.

Hilsen Sverre.