Kan ikke lægge filer på NAS-drev.
Fra : -= JF =-

Dato : 30-12-07 23:41

Hej i gruppen!

Nu har jeg brug for hjælp til at knække en nød med mit NAS-drev!

Setup'et var tidligere sådan:
Vi kører trådløst, og drevet var sat til den trådløse router med kabel
så alle computere i huset havde adgang til den. Det fungerede fint!

Men drevet bliver nu udelukkende brugt til at rumme alle husets CD'er
som er rippet og bliver spillet fra en ellers udtjent bærbar.
Denne bærbare kører trådløst via et PCMCIA-kort, men forbindelsen var
ikke god, så ind i mellem hakkede musikken!

Jeg har derfor forsøgt mig med at springe routeren over og har sat et
kabel mellem NAS og computeren, og det kører meget mere stabilt - men
jeg kan ikke uploade filer, omdøbe, flytte eller kopiere filer.

Både computeren og NAS har fixed IP. Computer (win xp) = 192.168.10.xx,
NAS = 192.168.10.yy. De er begge i samme arbejdsgruppe.

I NAS'ens setup er der givet fuld adgang til computeren.

Jeg håber virkelig at nogen kan give et hint så jeg igen får fuld adgang
til disken, da jeg meget nødig vil tilbage til det tidligere setup!

--
Mvh. John

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-12-07 05:36

-= JF =- <null@null.null> wrote in news:77071$47781e7b$3e3d8c6c$14647
@news.arrownet.dk:

> Jeg har derfor forsøgt mig med at springe routeren over og har sat et
> kabel mellem NAS og computeren, og det kører meget mere stabilt - men
> jeg kan ikke uploade filer, omdøbe, flytte eller kopiere filer.

Har du husket det skal være et krydset kabel?

Fra : Steen Suder

Dato : 31-12-07 08:55

Kent Oldhøj wrote:

> -= JF =- <null@null.null> wrote in news:77071$47781e7b$3e3d8c6c$14647
> @news.arrownet.dk:

> Har du husket det skal være et krydset kabel?

Hvis det var et problem, ville JF slet ikke være i stand til at kommunikere
med NASen. Hvis der er bare det mindste hul til NASen, er problemet ikke om
det er et krydset/ikke-krydset kabel.

--
Steen Suder

Fra : -= JF =-

Dato : 31-12-07 09:50

Kent Oldhøj skrev:

> Har du husket det skal være et krydset kabel?

Nej, det er ikke krydset, og jeg er ikke engang sikker på at jeg har et
krydset kabel liggende herhjemme så jeg kan prøve.
Men vil et krydset kabel overhovedet gøre en forskel?

Jeg kan se alle data på disken og kan hoppe rundt i mapperne, men kan
ikke ændre data eller lægge nye data på.

--
Mvh. John

Fra : fix

Dato : 31-12-07 11:16

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men vil et krydset kabel overhovedet gøre en forskel?
>
> Jeg kan se alle data på disken og kan hoppe rundt i mapperne, men kan ikke

Det er helt klart et rettighedsproblem.
jeg går ud fra at "klienten" er en winbaseret. NASdrevet skal være delt med
fulde rettigheder for klienten. Hvis klienten er en Vista, er der et eller
andet i Vistafirewall der skal lukkes op for (port 137/139 ?).
Der er sikkert en log på NASdrevet i [/var/log/samba ?] som kan fortælle
lidt.

finn