uploade til en nas-server fra internettet
Fra : Helge

Dato : 30-12-07 11:51

Hej, min kammerat har fået en nas-server, hvortil jeg har fået adgang til en
mappe.

Jeg kan også fint logge mig på og se og åbne alle filerne i mappen..., men
hvordan uploader jeg noget til mappen..., det kan vi sgu' ikke finde ud
af...

Jeg har fået skriverettighed til mappen...

Helge

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-12-07 13:14

"Helge" <nyheds_GULBIL_grupper@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg kan også fint logge mig på og se og åbne alle filerne i mappen...,
> men hvordan uploader jeg noget til mappen..., det kan vi sgu' ikke
> finde ud af...
>
> Jeg har fået skriverettighed til mappen...

Hvilken protokol anvendes der? Samba, NFS, FTP osv??

--
Bjarke Andersen

Fra : Helge

Dato : 30-12-07 13:23

ftp....

Helge

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 30-12-07 13:55

"Helge" <nyheds_GULBIL_grupper@hotmail.com> writes:

> ftp....

så skriver du da bare
$ ftp <ip-address>

logger ind med brugerid og passwd. og så kan du skrive:

ftp> get <filnavn>
for at hente filer
og

ftp> put <filnavn>
for at lægge filer derop.

og der finder natuligvis et hav af ftp-klienter, med masser af
funktionalitet.

--
Søren Dideriksen

Fra : Helge

Dato : 31-12-07 11:05

Ok..., jeg troede ikke at det var så besværligt..., jeg troede bare at jeg
kunne trykke Gem som, og så i stedet for at taste C://filnavn, kunne skrive
ftp://nasserverensplacering/etellerandet/filnavn

Godt nytår

Helge

øhh..., Søren, det er måske også det du forsøger at forklare mig, men som
jeg ikke lige fatter...?? Kan du evt. forklare det lidt nærmere...??

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-12-07 16:20

Helge <nyheds_GULBIL_grupper@hotmail.com> wrote:

> Ok..., jeg troede ikke at det var så besværligt..., jeg troede bare at jeg
> kunne trykke Gem som, og så i stedet for at taste C://filnavn, kunne skrive
> ftp://nasserverensplacering/etellerandet/filnavn

Det kan man med en Norten Commander clon til Windows - hedder noget med
"Commander" - Total Commander eller sådan noget. Ftp virker der som
adgang til delt drev/mappe.

Den er Shareware.

--

"Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look
stupid."

Fra : erik_ja@mail.tele.dk

Dato : 01-01-08 07:58

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det kan man med en Norten Commander clon til Windows - hedder noget med
> "Commander" - Total Commander eller sådan noget. Ftp virker der som
> adgang til delt drev/mappe.
>
> Den er Shareware.

Midnight Commander

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-01-08 17:32

On Tue, 01 Jan 2008 07:57:46 +0100, erik_ja@mail.tele.dk wrote:

>Midnight Commander

Total Commander er nok et bedre bud for en Windows-maskine (som
spørgeren anvender). Og den har også en del flere features.
<url: http://ghisler.com/>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-01-08 20:48

<erik_ja@mail.tele.dk> wrote:

> Midnight Commander

Er det ikke den i Linux?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-01-08 21:08

> Ok..., jeg troede ikke at det var så besværligt..., jeg troede bare
> at jeg kunne trykke Gem som, og så i stedet for at taste C://filnavn,
> kunne skrive ftp://nasserverensplacering/etellerandet/filnavn

Nu ved jeg ikke fra hvilket program du evt mener "Gem som..." fra.

Du kan dog lave en genvej på din maskine som peger på
ftp://brugernavn:password@hostname eller IP:port

Ved dobbeltklik på genvejen skulle du så gerne lande i filstrukturen på
NASen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Helge

Dato : 03-01-08 09:17

Hej og tak til alle for gode råd...

Jeg endte med at downloade et lille gratis-program, der hedder SmartFtp fra
smartftp.com, som virker rigtigt godt...

mvh. Helge