MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows XP - forskellig lyd til mini-jack ~
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 28-12-07 21:26

Hej alle

Jeg har en Windows XP maskine baseret på et Asus P4P800-E Deluxe
motherboard. På motherboardet er der et antal almindelige mini-jack
udgange, hvoraf jeg bruger en enkelt til at hive lyd ud til et anlæg på
mit værelse. Derudover er der bl.a. en coaxial udgang som leverer et
spdif signal til min surround receiver i stuen.

Så var det, at jeg tænkte om det var muligt at få ét program til at
levere lyd til den ene lydudgang og et andet program til at levere lyd
til den anden lydudgang?

Et par eksempler på anvendeligheden af denne funktionalitet:

Eksempel 1:
Der afspilles en film i VLC fra computeren, som bliver vist på
fjernsynet i stuen med lyden over surround-receiveren - samtidig med at
der arbejdes på computeren og høres musik via winamp over anlægget i
værelset.

Eksempel 2:
Der holdes nytårsfest og et antal af gæsterne bikser jævnligt med
playlisten for at holde gang i festen inde i stuen. Programmet
mediamonkey benyttes til at håndtere playlisten og musikbiblioteket og
musikken spiller inde i stuen. Ind i mellem kan man ikke helt huske om
det er den rigtige sang man har fundet og man skal lige høre lidt af den
inde på værelset - eks via winamp - inden den tilføjes til playlisten
og spiller inde i stuen - så man kan lige "checke" musikken inden den
sættes på playlisten!

Håber at nogen kan hjælpe - og godt nytår

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-12-07 22:51

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit værelse. Derudover er der bl.a. en coaxial udgang som leverer et spdif
> signal til min surround receiver i stuen.

Uden at være skråsikker, tror jeg godt du kan regne med at det er samme
signal på 2.

> Så var det, at jeg tænkte om det var muligt at få ét program til at levere
> lyd til den ene lydudgang og et andet program til at levere lyd til den
> anden lydudgang?

Hvis jeg har ret i ovenstående, så er svaret jo nej. ..og dog.. med et extra
lydkort har du flere muligheder.

Nogle programmer tibyder at man kan vælge hvilken enhed der bruges, andre
bruger bare "standard enheden", hos nogle kan man ændre det via codec eller
en graph fil.

> [...]
> i stuen med lyden over surround-receiveren - samtidig med at der arbejdes
> på computeren og høres musik via winamp over anlægget i værelset.

Både winamp og vlc kan frit vælge enhed, så der er ingen problemer. Hvis
eks. kun winamp kunne, satte du lydkort #1 til primær og lod vlc spille via
den, og så manuelt sætte winamp til #2 .

Et fornuftigt kort koster ikke mange x00 , og der er jo ikke ret lang tid
til jul, så ønsk dig sådan et :)