MS Windows
briani 27239
Codec-problem til media player
Fra : SonofonoS

Dato : 28-12-07 07:00

Hej.

Jeg prøver at afspille nogle film-trailere i formatet xvid. Jeg har
prøvet at installere både xvid-codec, divx-codec, k-lite codec pack -
alle resulterer i at media player kun afspiller lyden imens billedet
kun er hvidt. Hvis jeg ikke har nogen codecs installeret, prøver media
player selv at hente, men problemet er det samme. Dog visses media
players visualization istedet for den hvide skærm. Nogen der kan
hjælpe med problemet. Det er som om codec'et ikke bliver installeret
korrekt af en eller anden årsag. Programmet GSpot som er med k-lite
codec pack siger at codec'et er installeret. Jeg kører windows vista.
Det er lige blevet geninstalleret, og det har virket fint tidligere.
Hvor er det lige der er gået noget galt?

Henrik

Fra : Mads

Dato : 28-12-07 18:20

Du mangler sikkert ffdshow

mvh Mads

Fra : SonofonoS

Dato : 28-12-07 10:38

On 28 Dec., 18:19, Mads <M...@nospam.nothanks.com> wrote:

> Du mangler sikkert ffdshow
>
> mvh Mads

Er det ikke en del af k-lite codec pakken? Det mener jeg i hvert fald.
Med k-lite installeret, vises det lille røde FFv-ikon ved uret i
proceslinien. Så det må være installeret. Jeg er efterhånden ved at
give op. Det begynder at lugte af ominstallering!

Henrik

Fra : JBJ

Dato : 28-12-07 20:25

"SonofonoS" <henrik@wendelbo-hansen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

proceslinien. Så det må være installeret. Jeg er efterhånden ved at
give op. Det begynder at lugte af ominstallering!

Hvilken version af Vista?

Har du installeret det med "kør som administrator" via højreklik's menuen?

Hent VLC www.videolan.org eller Gom player www.gomplayer.com og se om du har
samme problem. Sker det igen så skal du nok kigge efter en ny driver til dit
grafikkort, muligvis checke om det sidder som det skal inde i pc'en(Sluk,
tag ALLE kabler fra, rør ved en radiator, tryk let ovenpå kortet for at se
om det glider ned i soklen(det sker nemlig at kabinettet eller metalbøjlen
på kortet er lidt skæv og kortet derfor langsomt glider op af soklen)). Er
det det sidste skal du have fat i supporten, medmindre du selv vil prøve at
bøje det på plads(vil jeg dog fraråde, da du ellers kan blive ved med at
prøve dig frem indtil det passer til alle kort og det er sandsynligt at
garantien bortfalder). Hvis du prøver alle disse ting og der så stadig er
problemer vil jeg sige at dit grafikkort er defekt, nærmere betegnet ram'en
på kortet eller afkølingen.

JBJ

Fra : Mads

Dato : 28-12-07 21:50

On Fri, 28 Dec 2007 20:25:07 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

> [...]
>problemer vil jeg sige at dit grafikkort er defekt, nærmere betegnet ram'en

Undskyld, men det er altså noget vås. Hvis grafikkortet sad forkert
i soklen ville Pc'en sansynligvis slet ikke kunne starte op og det
ville helt sikkert ikke kun give problemer ved afspilning af video
filer.

Fra : JBJ

Dato : 29-12-07 01:07

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i meddelelsen
> On Fri, 28 Dec 2007 20:25:07 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

Snip>
> [...]
> i soklen ville Pc'en sansynligvis slet ikke kunne starte op og det
> ville helt sikkert ikke kun give problemer ved afspilning af video

Beklager Mads, men du kan altså ikke udtale dig om alt her i verden:) Jeg
har før oplevet problemer med grafikkort som ikke sad ordentligt i soklen,
20 års erfaring med support på HW giver lidt(jeg ved ikke alt, men
meget:) ).

Det er nok at bare et kontaktpunkt ikke rører ordentligt ved kontaktfladerne
i soklen. Kan også ske hvis et kontaktpunkt er iret, men det er næppe
sandsynligt på netop denne pc. Kan også skyldes "kolde" lodninger på
bundkortet, det er set på visse IBM Thinkpads af T4x serien som har
problemer med onboard grafikkort. En ting som IBM er bekendt med og som du
kan læse om i bærbar gruppen.

Du skal også tænke på at når grafikortet begynder at arbejde med tungere
grafik end bare windows så(igen på visse kort) kører blæseren lidt
hurtigere, og rører kontaktpunkterne på kortet ikke ordentligt ved
kontaktfladerne i soklen(eller soklen har "kolde lodninger"), kan dette lede
til at rystelserne(små, men de er der) laver "glitches" i overførslen af
data.

Men du har ret i at mange bundkort ikke vil tillade pc'en i at starte op
hvis kortet ikke sidder ordentligt, men desværre ikke alle.

Men da manden ikke har svaret tilbage, ved vi endnu ikke hvad årsagen var
til hans problem.

JBJ

Fra : Mads

Dato : 29-12-07 10:36

On Sat, 29 Dec 2007 01:06:52 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

>Beklager Mads, men du kan altså ikke udtale dig om alt her i verden:)

Det gør jeg søreme heller ikke. Jeg ved f.eks. intet om kvantefysik
eller fodbold, men jeg har arbejdet med computere siden 1982
så dem ved jeg da en lille smule om.

Og ja, jeg vil da give dig ret i at din teori er mulig, men samtidigt
vil jeg så vove den påstand at chancen for at få placeret sit
grafikkort så præcist i soklen at et kontaktpunkt kan afbrydes
af vibrationerne fra blæseren er forsvindende lille.

Jeg har også selv et par gange været ude for en PC der virkede
fint, lige indtil der skulle afspilles en video fil, typisk en AVI fil
encoded med DivX eller XviD. De gange jeg har været ude for
problemet har det hver gang været et software problem.
Der er jo en del programmer der skal spille sammen for at man
kan afspille en sådan video fil og bare et program der er installeret
forkert eller er en forkert version er nok til at ødelægge det
samspil.

mvh Mads

Fra : JBJ

Dato : 29-12-07 21:18

> [...]
> kan afspille en sådan video fil og bare et program der er installeret
> forkert eller er en forkert version er nok til at ødelægge det

Tja , jeg kommer ud for lidt af hvert i mit hobby værksted:) Mest fordi jeg
her leger med gamle computere:) Teori vil jeg nu ikke kalde det når jeg har
været ude for at det var fejlen.

Jeg har sågar(da jeg arbejdede for PB i Holland) lært om en pc der lukkede
ned med "You can now shutdown you pc" og når man startede den igen kom samme
meddelse øjeblikkeligt frem på skærmen. Det var et scenario vores chef havde
sat op for at vise os at alting ikke sådan lige til med hensyn til pc'ere da
de sommetider gør ting de ikke burde kunne.

Forklaringen var ganske simpel, men det var der da ingen der havde tænkt på!

Min chef, havde dengang han sad som supporter, været ude for det oprindelige
opkald fra kunden, og havde været den supporter der fik pc'en ind på
værkstedet til gennemgang hvor han sammen med tekinikerene gennemgik den
uden at finde fejlen han besluttede sig så til at tage ud til kunden og her
fandt han fejlen :

Når kunden blev bedt om at tage alle kabler fra gjorde han det lige med
undtagelse af scanneren, som så leverede lige præcis nok strøm ind i pc'en
til at holde videoram'en i live. Det er selvfølgelig en alvorlig fejl da
dette ikke burde kunne lade sig gøre, men ikke desto mindre kunne det.

Kunden fik selvfølgelig en anden pc, men det er en anden historie:) De har
stadig den oprindelige pc, hos PB:)

Personligt har jeg været ude for at visse PCI S3 Virge kort fungerede fint
lige indtil man skulle bruge den ekstra ram til tung grafik, og årsagen var
at der var ir på en af kontaktfladerne. Efter at have renset med et
viskelæder virkede alt fint. Men det er som sagt på ældre pc'ere:)

JBJ