MS Windows
briani 27239
Jeg har dummet mig, i den grad:(
Fra : JBJ

Dato : 24-12-07 06:00

Jeg havde problem med at installere Ie7 og fulgte så vejledningen til
hvordan man fejlfinder. Der var noget om at man skulle kigge i IE7.log for
at finde RegDB nøgler som var låst og så gå ind i regedit og give fuld
tilladelse til administrator.

Så tænkte geniet her at det var da meget nemmere at give fuld tilladelse til
alle HK mapperne for så ville tilladelserne blive nedarvet til alle
undernøglerne og nu jeg var igang kunne jeg lige så godt tilføje min bruger
konto(Thunder) samt superbrugere til dem som have fuld tilladelse.

Og som det geni jeg er fik jeg jo ikke lavet backup af regdb da jeg tænkte
at det systemgendannelses punkt jeg havde lavet tidligere på dagen sagtens
kunne klare det hvis der blev et problem.

Med det resultat da jeg genstartede pc'en, at XP booter og går ind i
windows, opstart lyden kommer, men alt hvad jeg kan se er Microsoft Windows
XP med logo på blå skærm og der stopper den så. Der kommer ikke noget login
vindue frem eller skrivebord for den sags skyld. Der kommer heller ikke
jobliste frem ved ctrl+alt+del.

Nå, jeg genstarter og gendanner til sidst virkende konfig. - med nøjagtig
samme resultat.

Nå, så må jeg da kunne komme i fejlsikret tilstand ikke - Nej, der er det
samme skærmbillede med logo.

Ok så er der ikke andet for end en rep. install - den kører fint igennem men
da den til sidst genstarter kommer det samme skærmbillede med logo:(

Og der sidder jeg så nu:(

Jeg kan sagtens komme ind på hdd og se filer hvis jeg booter med miniW98 fra
Hiren's BootCD, så mit spørgsmål er:
Er der ikke noget herinde jeg kan editere(.ini filer eller lignende) sådan
at jeg i det mindste kan komme ind til skrivebordet i XP igen og enten
redigere regdb tilbage eller geninstallere den backup af RegDB jeg har fra
15.03.2007?

Taget i tanke at miniW98 er noget begrænset i funktioner så det er ikke alt
jeg kan lave der, findes der så en MiniXP bootCD man kan lave selv eller
downloade til at redde systemet?

Er det ikke muligt at på en eller anden måde sætte systemgendannelse igang
med det punkt jeg lavede igår? Og skulle det ikke redde RegDB?

Når man laver et systemgendannelsespunkt bliver der så ikke taget backup af
RegDB? Hvis jo, er det så muligt at "extrakte" den RegDB backup fra restore
punktet?

Jeg er ikke meget for at skulle geninstallere hele møget, hvis der findes en
anden løsning.

Så jeg håber på at der er en sød sjæl der vil hjælpe:)

JBJ

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-12-07 07:33

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev

> [...]
> restore punktet?
> Jeg er ikke meget for at skulle geninstallere hele møget, hvis der findes

Jeg synes, at det lyder til, at der er nogle væsentlige windowsfiler, som er
blevet fysisk defekte. Det kan en systemgendannelse og genetablering
antageligvis ikke redde.

Jeg tror, at dit system er så beskadiget, at der ikke er nogen vej udenom.

Glædelig jul

Claus

Fra : KentBM

Dato : 24-12-07 10:58

Claus Tersgov wrote:
> "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev

> Jeg synes, at det lyder til, at der er nogle væsentlige windowsfiler, som er
> blevet fysisk defekte. Det kan en systemgendannelse og genetablering
> antageligvis ikke redde.

Nu skrive JBJ, at han(?) har kørt en rep.install. Dette betyder vel at
væsentlige windowsfiler vil være erstattet, hvis der var noget galt?

--

Kent

Fra : emj

Dato : 24-12-07 11:49

KentBM skrev:

>Nu skrive JBJ, at han(?) har kørt en rep.install. Dette betyder vel at
>væsentlige windowsfiler vil være erstattet, hvis der var noget galt?

Nej, hvis en fil findes, så erstattes den ikke uanset om den er i udu
eller ej. Windows tjekker bare om der mangler filer.
Hvis en fil mangler, så installeres den.

Hilsen emj

Fra : JBJ

Dato : 24-12-07 12:22

"emj" <emj@> skrev i meddelelsen

> Nej, hvis en fil findes, så erstattes den ikke uanset om den er i udu
> eller ej. Windows tjekker bare om der mangler filer.
> Hvis en fil mangler, så installeres den.
>
> Hilsen emj

Takker fo de hurtige svar og sel Glædelig jul:) Men er der ikke nogle ini
filer som kan editeres såda at den fortsætter helt ind i windows? Jeg har
som sagt mulighed for at boote ind i en miniW98 og der er også mulighed for
at jeg kan sætte min hdd over i en anden pc hvis der skal overflyttes
systemfiler, jeg skal bare have at vide hvad nøjagtig det er jeg skal gøre:)

JBJ

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-12-07 20:09

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev

> Takker fo de hurtige svar og sel Glædelig jul:) Men er der ikke nogle ini
> filer som kan editeres såda at den fortsætter helt ind i windows? Jeg har

XP bruger ikke inifiler længere, det hele står i registreringsdatabasen. Se
mit forrige indlæg ang. denne.

Claus

Fra : Ole C

Dato : 24-12-07 13:02

emj skrev blandt andet:

> Nej, hvis en fil findes, så erstattes den ikke uanset om den er i udu
> eller ej. Windows tjekker bare om der mangler filer.
> Hvis en fil mangler, så installeres den.

Kan du dokumentere det?

--
vh
Ole C

Fra : joke

Dato : 24-12-07 13:16

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du dokumentere det?

ja den tvivler jeg også på for når en rep er kørt på en xp mangler alle
updates fra og med cden til og med dags dato.

Hvilket i mine øjne netop må betyde at filer erstattes

hilsen

Johnny

Fra : emj

Dato : 24-12-07 14:08

Ole C skrev:

>Kan du dokumentere det?

Nja, det kommer jo an på, hvordan han har lavet sin rep.install.
Hvis han har valgt R=Repair, så geninstallerer han windows i den
udgave, som tilfældigvis ligger på hans "gamle" cd-rom og skal
efterfølgende køre opdateringer.
Hvis han har brugt sfc /scannow til sin rep, så får han ikke erstattet
filer som er tilstede i en eller anden form, men han får sine mistede
filer geninstalleret.

Hilsen emj

Fra : Ole C

Dato : 24-12-07 17:12

emj skrev blandt andet:

> [...]
> Hvis han har valgt R=Repair, så geninstallerer han windows i den
> udgave, som tilfældigvis ligger på hans "gamle" cd-rom og skal

Netop.

> Hvis han har brugt sfc /scannow til sin rep, så får han ikke erstattet
> filer som er tilstede i en eller anden form, men han får sine mistede
> filer geninstalleret.

Men der blev udtrykkeligt nævnt en rep.install - og ikke et ord om sfc
/scannow.......

--
vh
Ole C

Fra : JBJ

Dato : 24-12-07 18:58

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Netop.

> Men der blev udtrykkeligt nævnt en rep.install - og ikke et ord om sfc
> [...]

Også lidt svært at køre en sfc /scannow når man ikke kan komme ind i
windows;) Jeg har har kørt en alm. R=Repair, men som sagt ændrede det ikke
noget. Så spørgsmålet er stadigf om der ikke en nogle ini filer der kan
ændres sådan at man kommer forbi den logon skærm, hvor altså logon mangler.
Som jeg ser det er det sandsynligvis winlogon den er gal med.
En anden mulighed men der skal jeg guides, jeg har som sagt en backup af
regDB 15032007.reg, er dt ikke muligt at editere en eller anden ini fil
sådan at den bliver lagt ind ved næste reboot?

Jeg kan komme ind i regedit, men det er miniw98's udgave og her er ikke
noget med tilladelser så det kan jeg ikke ændre tilbage, men er her ikke en
mulighed for at ændre noget som gør at jeg passerer logon skærmen og ender
på skrivebordet? Noget ala RunOnce=?

Det er Fat32 og jeg bruger klassisk visning.

Mit store problem er at når jeg forsøger at lave en backup af outlook
express inde fra miniw98 så er der mapper den nægter at kopiere fordi de er
skrevet med æ,ø og å og miniw98 er engelsk så den forstår ikke tegnene:( Der
er noget post som bare ikke må går tabt. Mini W98 bliver loadet til et
Ramdrev så jeg kan ikke lave ændringer på det punkt.

Hvis jeg bare kunne få posten reddet, så til nordpolen med resten, jeg har
en backup fra 2006 et eller andet sted, den fylder godt nok 8 cd'ere men
hvad pokker:) Mine dokumenter ligger aligevel på et seperat drev sammen med
mine downloads:)

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 24-12-07 19:06

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> en backup fra 2006 et eller andet sted, den fylder godt nok 8 cd'ere men
> hvad pokker:) Mine dokumenter ligger aligevel på et seperat drev sammen

Glemte at sige at det er XP pro Dk opgradering, hvor SP2 skal installeres
bagefter.

JBJ

Fra : Rado

Dato : 25-12-07 00:40

On Mon, 24 Dec 2007 19:05:31 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

>Glemte at sige at det er XP pro Dk opgradering, hvor SP2 skal installeres
>bagefter.

Prøv evt. at lave en slipstream CD med SP2, og så reparer med den.
Kunne godt tænkes det kunne løse problemet.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : JBJ

Dato : 25-12-07 03:41

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> --
> Rado
>
> Protester imod EUs intelligent design resolution:

Hej Rado, og glædelig jul:) Jeg har aldrig lavet en slipstream CD før, kunne
du lave en guide til mig:)

JBJ

Fra : Ole C

Dato : 25-12-07 11:51

JBJ skrev blandt andet:

> Hej Rado, og glædelig jul:) Jeg har aldrig lavet en slipstream CD
> før, kunne du lave en guide til mig:)

Går lige Rado i bedene - håber det er i orden
Det er rigtigt nemt at slipstreame en CD med dette værktøj:
http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Autostreamer.shtml
Og SP2 kan for eksempel hentes her:
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

--
vh
Ole C

Fra : JBJ

Dato : 26-12-07 19:15

> Går lige Rado i bedene - håber det er i orden
> Det er rigtigt nemt at slipstreame en CD med dette værktøj:
> [...]

Fedt:) Tak Ole, håber du havde en god jul:) Sp2 har jeg i forvejen:)

JBJ

Fra : Ole C

Dato : 26-12-07 20:07

JBJ skrev blandt andet:

> Fedt:) Tak Ole, håber du havde en god jul:)

Selv tak - og jo!

--
vh
Ole C

Fra : Rado

Dato : 25-12-07 00:40

On Mon, 24 Dec 2007 11:48:35 +0100, emj <emj@> wrote:

>Nej, hvis en fil findes, så erstattes den ikke uanset om den er i udu
>eller ej. Windows tjekker bare om der mangler filer.
>Hvis en fil mangler, så installeres den.

Det tvivler jeg nu stærkt på. Det er uhyre simpelt at lave checksum på
filerne og se om de er OK, og enhver programmør med blot en lille
smule omløb i hovedet ville lave et sådant check i
reparationsprogrammet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-12-07 20:07

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev

> Nu skrive JBJ, at han(?) har kørt en rep.install. Dette betyder vel at
> væsentlige windowsfiler vil være erstattet, hvis der var noget galt?

Nej, det er der ingen garanti for. Jeg har oplevet det modsatte massevis af
gange. Samtidig bliver registreringsdatabasen ført videre, den bliver IKKE
nulstillet, hvilket betyder, at eventuelle dårligdomme i regdb. bliver ført
videre.

Claus

Fra : O. Skjold

Dato : 24-12-07 13:22

JBJ skrev i news:476f3cf9$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

<klip>

> Er det ikke muligt at på en eller anden måde sætte
> systemgendannelse
> igang med det punkt jeg lavede igår? Og skulle det ikke redde
> RegDB?

Du kan prøve at gendanne denne vej rundt:
http://support.microsoft.com/kb/307545 Jeg har prøvet det stunt
et par gange før - dog pga. andre fejl end du har - men det
virker måske alligevel. Følg vejledningen slavisk og go' jul...

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : JBJ

Dato : 24-12-07 19:02

"O. Skjold" <5260.odense@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> gange før - dog pga. andre fejl end du har - men det virker måske
> alligevel. Følg vejledningen slavisk og go' jul...

Glædelig jul:) virker dette også efter at man har kørt en R=Repair?

JBJ

Fra : O. Skjold

Dato : 25-12-07 18:29

JBJ skrev i news:476ff451$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

<klip>

> Glædelig jul:) virker dette også efter at man har kørt en
> R=Repair?

Hm, der blir' jeg svar skyldig...

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : JBJ

Dato : 26-12-07 18:58

> JBJ skrev i news:476ff451$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
>
> <klip>

> Hm, der blir' jeg svar skyldig...
>
> --
> Mvh.
> O. Skjold (Odense)
> Mailadr. er valid

Hejsa, håber du havde en god jul:) Det virker ikke efter at man har kørt en
R=Repair så jeg installedred XP igen og brugte den samme partion og samme
mappe med det resultat at jeg kunne redde de fleste filer og mapper og så
geninstallere mine programmer igen. Efter at have geninstalleret kopierede
jeg min backup tilbage og havde dermed de fleste opsætninger tilbage:)

Det gjorde også at jeg kunne redde min post:)

JBJ

Fra : O. Skjold

Dato : 26-12-07 23:23

JBJ skrev i news:47729637$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

<klip>

> Hejsa, håber du havde en god jul:)

Tak udmærket

> [...]
> dermed
> de fleste opsætninger tilbage:)
> Det gjorde også at jeg kunne redde min post:)

OK..... Du spørger andetsteds efter et værktøj der kan redde
inst. hvis reg-databasen er ødelagt. Jeg ved ikke om det findes
men det link jeg sendte beskriver netop sådan en situation. Ved
1. install laves der en reg-database og det er den der manuelt
kopieres ind i stedet for den ødelagte. Så kan Win startes og der
kan foretages systemgendannelse på normal vis. Prøv det hvis du
igen skulle komme ud for lignende.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : JBJ

Dato : 25-12-07 07:55

> [...]
> en anden løsning.
>
> Så jeg håber på at der er en sød sjæl der vil hjælpe:)

Hejsa, endte med at jeg lige har geninstalleret XP:( Så nu skal jeg til at
sætte alt op igen:(

Tak for alle jeres svar de er afprøvet, men desværre var der intet der
hjalp:(

Fordelen er jo så nu at jeg får en hurtigere XP:)

JBJ

Fra : Pico

Dato : 25-12-07 12:33

JBJ wrote:
> "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
KLIP KLIP

> Tak for alle jeres svar de er afprøvet, men desværre var der intet der
> hjalp:(
>
> Fordelen er jo så nu at jeg får en hurtigere XP:)

Når du så har fået det hele op at kørere og sådan som du ønsker maskinen
konfigureret vil det være en god ide at tage et "image" af installationen,
så kan du altid lægge det tilbage og være kørende på kort tid med en ny
installation, skulle det nu gå galt igen, det er hørt før

--
MVH
Pico

Fra : JBJ

Dato : 26-12-07 19:13

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> så kan du altid lægge det tilbage og være kørende på kort tid med en ny
> installation, skulle det nu gå galt igen, det er hørt før

Hej Pico, det ved jeg egentligt godt og råder altid folk til det samme:D Men
den dag tænkte jeg at systemgendannelse kunne klare det hvis det gik galt,
viser sig dog at systemgendannelse ikke kan klare hvis der er opstået fejl i
RegDB(så hvad er den så til).

Findes der et program ligesom systemgendannelse, bare ikke microcrap, som
kan det samme men som fungerer. Med microcrap's version kan man jo ikke selv
vælge hvad for et restore point som man ønsker at bruge (hvis man nu ikke
kan komme ind i windows) man kan kun vælge det sidste der blev lavet.
Microsoft skulle have tilføjet den funktion da de lavede systemgendannelse
sådan at fra F8 menuen kunne man selv gå ind og vælge hvilket restore punkt
man ville bruge. Men det er med det som med alt andet halvfærdigt de sender
ud.

Laver man et Image med Drive Image, Ghost, Paragon eller acronis, sletter
det jo alt hvad der ligger på drevet/partionen når man gendanner. Det er
ikke lige det jeg er ude efter.
Man kan så lave nogle fiksfakserier med at data ligger på en anden partion,
men det er ikke alle programmer der understøtter dette.

Imaget er fint hvis uheldet er rigtigt ude, til alt andet vill
systemgendannelse være fint(hvis det altså bare virkede).

Så derfor, er der nogen der kender til et gendannelsesværktøj ala System
Restore, og som virker som det skal samt at man selv kan vælge hvilket
restore punkt man vil bruge? Og som virker selvom man ikke kan komme ind i
windows(heller ikke fejlsikret tilstand):)

JBJ

Fra : Pico

Dato : 26-12-07 19:44

JBJ wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen
KLIP
> [...]
>
> Imaget er fint hvis uheldet er rigtigt ude, til alt andet vill
> systemgendannelse være fint(hvis det altså bare virkede).

Det er så sandt, men en god sikkerhed som forhåbentlig aldrig bliver
nødvendig
Man skal også jævnligt lave et nyt image når der er sket større ændringer,
nye programmer mm.
Derudover tager jeg backup af dokumenter og lignende vigtige ting automatisk
hver anden time på en seperat harddisk, det bruger jeg SecondCopy til,
kørere i bagrunden og laver selv jobet. Så har man det liggende og kan føre
tilbage så systemet er nogenlunde som ved nedbrudet.
Jeg har heldigvis kun haft brug for det et par gange da jeg "legede" meget
med computere for nogle år tilbage I dag sker der heldigvis ikke større
fejl, men det er rart at vide at maskinen kan bringes tilbage hvis
gendannelse eller lignende svigter.

> [...]
> hvilket restore punkt man vil bruge? Og som virker selvom man ikke
> kan komme ind i windows(heller ikke fejlsikret tilstand):)

Det har jeg ikke hørt om, men det ville være intersant hvis det findes.
--
MVH
Pico

Fra : Rado

Dato : 26-12-07 22:09

On Wed, 26 Dec 2007 19:13:18 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

> [...]
>restore punkt man vil bruge? Og som virker selvom man ikke kan komme ind i
>windows(heller ikke fejlsikret tilstand):)

Kig evt. på Acronis Workstation udgaven, den har sit eget
gendannelsesværktøj, plus man kan gendanne individuelle filer og
mapper af eget valg, fra et image.

http://www.acronis.com/enterprise/products/ATICW/