Ingen adgang til side.
Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 10:19

Hej med Jer,

Det korte og det lange er at jeg ikke har adgang til www.wordpress.dk
mere. Når jeg prøver at tilgå siden bliver jeg mødt med denne besked:
http://usenet.ducktrucks.dk/forbidden.jpg

- både når jeg prøver med firefox og når jeg prøver med Safari.

Alle andre har tilsyneladende ingen problemer.

Jeg har prøvet at tilslutte via Proxy server og så har jeg fint adgag
til siden. Ergo må det være relateret til min IP adresse.

Jeg har talt med folkene bag siden og der hvor de har hostet siden
(Gigahost) og begge parter afviser at de på nogen måde skulle filtrere
IP adresser.

Jeg har prøvet at lave en tracert og ping (uden proxy) og resultaterne
er således:

Ping: http://usenet.ducktrucks.dk/ping.jpg

Tracert : http://usenet.ducktrucks.dk/tracert.jpg

Umidelbart ser det ud som om at jeg fint ankommer til destinationen.

Jeg har prøvet at læse min routers log for at se om den på en eller
anden måde siger noget, men uden bid.

Her ender mine ideer så. Kan ikke gennemskue hvad der foregår.

Hvor skal jeg lede?

På forhånd tak og god jul

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-07 16:45

On Sun, 23 Dec 2007 10:19:06 +0100, Palle Jensen
<laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Det korte og det lange er at jeg ikke har adgang til www.wordpress.dk
> mere. Når jeg prøver at tilgå siden bliver jeg mødt med denne besked:
> http://usenet.ducktrucks.dk/forbidden.jpg

Det er serveren, der siger det. Det er kun folkene bag Wordpress (og
den server, det hostes på), der kan gøre noget ved det.

-A

Fra : fix

Dato : 23-12-07 19:46

> Det er serveren, der siger det. Det er kun folkene bag Wordpress (og
> den server, det hostes på), der kan gøre noget ved det.

med mindre din hosts fil er hijacked.
prøv at kigge efter www.wordpress.dk i hostsfilen

finn

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 20:26

On 2007-12-23 19:45:40 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> said:

> med mindre din hosts fil er hijacked.
> prøv at kigge efter www.wordpress.dk i hostsfilen

Som ligger hvor på en Mac

(Ved godt jeg ikke lige fik nævnt det, men jeg kunne ikke se
relevansen, før nu hvor folk begynder at foreslå windows relaterede
løsninger. Sorry).

Fra : fix

Dato : 23-12-07 20:47

"Palle Jensen" <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Som ligger hvor på en Mac
>
> (Ved godt jeg ikke lige fik nævnt det, men jeg kunne ikke se relevansen,
> før nu hvor folk begynder at foreslå windows relaterede løsninger. Sorry).

nu er det ikke en Winrelateret løsning, selvom jeg vil tvivle på at din
hostsfil er hijacked på en MAC
desværre har jeg lige solgt min Mac, men sansynligvis ligger den i /etc/ og
hedder hosts.
Imho tyder meget på at der er fejlen. Jeg kan i hvert tilfælde ikke se
hvorfor wordpress skulle henvise til en fejlmeddelse på en fremmed server.

Alternativt kan det være den DNS du bruger som er hijacked.
prøv at gå o en kommandoprompt og lav et opslag.
på linux er det "host www.wordpress.dk" - så det kunne tænkes på Mac også.
den skulle gerne wære forskellig fra "host usenet.ducktrucks.dk"

finn

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 21:44

On 2007-12-23 20:47:18 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> said:

> [...]
> hostsfil er hijacked på en MAC
> desværre har jeg lige solgt min Mac, men sansynligvis ligger den i /etc/ og

Der er ingen fil på mit system der hedder noget med "hosts", hvorfor
jeg ikke tror den er kapret

Hvis det nu teoretisk set viste sig at være noget med en host fil der
er kapret eller DNS relateret i det hele taget så ville jeg vel aldrig
nå frem til serveren som formener mig adgang?

> Imho tyder meget på at der er fejlen. Jeg kan i hvert tilfælde ikke se
> hvorfor wordpress skulle henvise til en fejlmeddelse på en fremmed server.

Ikke forstået? Fremmed server?

> [...]
> på linux er det "host www.wordpress.dk" - så det kunne tænkes på Mac også.
> den skulle gerne wære forskellig fra "host usenet.ducktrucks.dk"

Jeg tror du blander ting sammen.

Jeg postede et screenshots af mit tracet på mit eget domæne
(ducktrucks.dk) som intet har at gøre med indeværende problem.

Fra : fix

Dato : 23-12-07 23:40

> Ikke forstået? Fremmed server?

> Jeg tror du blander ting sammen.
>
> Jeg postede et screenshots af mit tracet på mit eget domæne
> (ducktrucks.dk) som intet har at gøre med indeværende problem.

Lægger lige mærke til at ducktrucks er dit eget domæne. Forklaringen i
forrige indlæg passer så stadig, men hænger så måske sammen en lokal
redirekt. Ligger det domæne på samme maskine (Mac'en)?

finn

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 23:46

On 2007-12-23 23:40:10 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> said:

> Lægger lige mærke til at ducktrucks er dit eget domæne. Forklaringen i
> forrige indlæg passer så stadig, men hænger så måske sammen en lokal
> redirekt. Ligger det domæne på samme maskine (Mac'en)?

Nej.

Fra : fix

Dato : 23-12-07 23:51

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forrige indlæg passer så stadig, men hænger så måske sammen en lokal
> redirekt. Ligger det domæne på samme maskine (Mac'en)?

Kom lidt længere. Ved nærmere eftersyn, er "den forbudte side" en mac-side,
og formodentligt beliggende på din Mac
Så vi skal bare have regnet ud hvorfor du bliver sparket hjem, og vi andre
ikke.

finn

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 23:54

On 2007-12-23 23:50:34 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> said:

> [...]
> og formodentligt beliggende på din Mac
> Så vi skal bare have regnet ud hvorfor du bliver sparket hjem, og vi andre

Har som sagt også prøvet at telnette derind.

Hvad mener du dog med at det er en mac side?!?! HVad er mac specifict
ved det der står?

Fra : fix

Dato : 24-12-07 00:02

> [...]
og formodentligt beliggende /dannet af på din Mac

intet, men billedet er MAC.

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-12-07 00:05

On 2007-12-24 00:01:59 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> said:

> intet, men billedet er MAC.

Helt forventeligt i og med jeg sidder ved en

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 23:10

On 2007-12-23 20:47:18 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> said:

> nu er det ikke en Winrelateret løsning, selvom jeg vil tvivle på at din
> hostsfil er hijacked på en MAC

Fik lidt hjælp i dk.edb.mac. Host filen er ren som en barnerumpe.

("cat /etc/hosts" i terminalen)

Fra : fix

Dato : 23-12-07 23:35

> Fik lidt hjælp i dk.edb.mac. Host filen er ren som en barnerumpe.
>
> ("cat /etc/hosts" i terminalen)

den lå altså alligevel hvor jeg gættede :>)

og nej, jeg tror ikke jeg blander ting sammen.
hvis du henvender dig til www.wordpress.dk, og af en eller anden årsag
bliver nægtet adgang, vil du normalt få en side serveret af wordpress'
server. Den side du får serveret, er leveret af en anden server for
usenet.ducktrucks.dk.

det kunne ske hvis du i din hosts fil havde en linie som ser således ud:
195.47.247.122 www.wordpress.dk

så der må tænkes et par minutter mere ;( men det er helt sikkert et DNS
problem

finn

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 23:48

On 2007-12-23 23:34:51 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> said:

> [...]
> bliver nægtet adgang, vil du normalt få en side serveret af wordpress'
> server. Den side du får serveret, er leveret af en anden server for

Ehh nej..

usenet.ducktrucks.dk er blot et af mine subdomæner hvor jeg uploader
ting jeg vil vise frem på usenet. Heriblandt det screenshot som du
henviser til.

Den side jeg får serveret har således intet med wordpress.dk at gøre.

Fra : fix

Dato : 24-12-07 00:00

> [...]
> til.
>
> Den side jeg får serveret har således intet med wordpress.dk at gøre.

OK, så misforstod jeg din melding. -
Hvis du har www.wordpress.dk stående i din adresselinie og ikke som vi andre
får deres hjemmeside, kan det efterhånden kun være
A et DNS problem
B et Virtual host problem.
- Hvis de forskellige domæner du har nævnt, tilfældigvis er på samme
fysiske maskine, er mit ubeskedne bud at det er en windowsserver, hvor
administratorern ikke har styr på begrebet virtual hosts og IPbaserede hosts

har jeg nemlig set tit. - og jeg kan sagtens forestille mig det giver
forskelligt resultat i forskellige browsere
finn

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-12-07 00:07

On 2007-12-24 00:00:09 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> said:

> [...]
> Hvis du har www.wordpress.dk stående i din adresselinie og ikke som vi andre
> får deres hjemmeside, kan det efterhånden kun være

Tror ikke på A, såt må blive B.

Har skrevet til dem. Ellers må jeg skifte IP og lade dem sejle

Fra : Niklas Petersen

Dato : 24-12-07 01:11

fix wrote:
> [...]
>
> har jeg nemlig set tit. - og jeg kan sagtens forestille mig det giver
> forskelligt resultat i forskellige browsere

Hvis du vil se hvilke domæner, der ligger på samme server, så kig her:

http://dom.ter.dk/?ip=217.116.232.247

Hvis du vil se serverens OS, så kan det findes hos netcraft:

http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.wordpress.dk

God jul.

Fra : fix

Dato : 24-12-07 01:32

> Hvis du vil se hvilke domæner, der ligger på samme server, så kig her:
>
> http://dom.ter.dk/?ip=217.116.232.247
Kendte jeg ikke, tak
Det viser så at det er samme maskine som håndterer mange IPadresser og mange
flere virtual hosts
og svartiden ikke er værd at skrive hjem om

> Hvis du vil se serverens OS, så kan det findes hos netcraft:
>
> http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.wordpress.dk
Kendte jeg heller ikke, men det er så en Apache på en Debian- det burde alle
kunne finde ud af

> God jul.
Lige måde.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-12-07 09:02

On Sun, 23 Dec 2007 23:34:51 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> wrote:

> men det er helt sikkert et DNS problem

Det synes jeg ikke, der er noget som helst, der tyder på.

-A

Fra : fix

Dato : 24-12-07 10:19

> Det synes jeg ikke, der er noget som helst, der tyder på.

Du har ret, det skyltes stadig min fejltolkning af fejlbilledet.
Det må ligge i styringen/adgangen til virtual domæner på serveren.
Jeg kan bare ikke lige se hvorfor kun Palle ikke får adgang, og vi andre
gør.

Det slår mig at browsere på w2k3 maskiner default explicit skal have
tilladelse til URLs.
Kunne man tænke sig at Palles Mac/browser ved en fejl har fået spærret denne
URL?

en 404(siden kan ikke findes) hentes jo lokalt hvis serveren ikke leverer
den, så det gælder vel også 403(adgang forbudt)

finn

Fra : Jens G

Dato : 24-12-07 11:50

On Mon, 24 Dec 2007 10:19:18 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> wrote:

> [...]
>
>en 404(siden kan ikke findes) hentes jo lokalt hvis serveren ikke leverer
>den, så det gælder vel også 403(adgang forbudt)

Men vil der komme fejlkode hvis man har spærret lokalt, og aldrig
kommer i kontakt med serveren? Bliver det ikke bare en normal i stil
med "Internet Explorer cannot display the webpage"?

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : fix

Dato : 24-12-07 12:00

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Men vil der komme fejlkode hvis man har spærret lokalt, og aldrig
> kommer i kontakt med serveren? Bliver det ikke bare en normal i stil
> med "Internet Explorer cannot display the webpage"?

Jo ogdet er også det der gør. den ser bare lidt anderledes ud end på en
windows, fordi dt er en Mac. Fejlkoden er 403, hvilket svarer til en side
man ikke har tilladelse til, i modsætning til 404, som siger at siden ikke
findes, i windows ie:"Internet Explorer cannot display the webpage"?

problemet der står tilbage, er hvorfor Palle ikke har tilladelse til at se
den (med flere browsere) og vi andre har.

finn

Fra : Jens G

Dato : 24-12-07 12:19

On Mon, 24 Dec 2007 12:00:05 +0100, "fix" <fix@faxe.dk> wrote:

>problemet der står tilbage, er hvorfor Palle ikke har tilladelse til at se
>den (med flere browsere) og vi andre har.

Som Palle selv konkluderede i sit første indlæg, så må det være
relateret til hans IP adresse.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-12-07 22:41

On Sun, 23 Dec 2007 21:44:07 +0100
> [...]

> er kapret eller DNS relateret i det hele taget så ville jeg vel
> aldrig nå frem til serveren som formener mig adgang?

Prøv at springe oversættelsesledet over ved at indtaste serverens IP
www.wordpress.dk -> 217.116.232.247

Kommer siden korrekt frem, har du et problem med oversættelsen mellem
hostnavne og IP.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 22:54

On 2007-12-23 22:41:02 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org> said:

> Prøv at springe oversættelsesledet over ved at indtaste serverens IP
> www.wordpress.dk -> 217.116.232.247
>
> Kommer siden korrekt frem, har du et problem med oversættelsen mellem
> hostnavne og IP.

Også testet. Samme resultat.

Jeg surfede iøvrigt lidt rundt for at finde andre domæner der var
hostet hos GigaHost. Fandt http://www.kommunist.dk/ som giver mig
præcis samme resultat (217.116.232.250)

Så indtil videre hælder jeg til at det er GigaHost der sidder med aben
og ikke wordpress.dk.

Men jeg er meget i tvivl.

Overvejer bare at få en ny IP adresse - har dynamisk alligevel - men
det irriterer mig nu alligevel at jeg ikke ved hvorfor jeg er røget ud
i kulden. Er nysgerrig for svaret...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-12-07 23:10

On Sun, 23 Dec 2007 22:54:08 +0100
> [...]

> Overvejer bare at få en ny IP adresse - har dynamisk alligevel - men
> det irriterer mig nu alligevel at jeg ikke ved hvorfor jeg er røget

Hvad giver en tracing som output:
Win: tracert 217.116.232.250
Unix: traceroute 217.116.232.250 og traceroute -I 217.116.232.250

Hos mig:
$ traceroute 217.116.232.250
traceroute to 217.116.232.250 (217.116.232.250), 30 hops max, 40 byte
packets
1 ipcop.datanom.net (192.168.2.1) 0.588 ms 0.351 ms 0.193 ms
2 * * *
3 ds1-ksa.rofi1-vby.fullrate.dk (90.184.68.1) 51.954 ms 52.239 ms
53.042 ms
4 v1256-cosw1-hoer.fullrate.dk (90.185.4.161) 40.451 ms 40.845 ms
41.061 ms
5 ge1-15.cr0.taa.cph.ngdc.net (217.116.238.118) 34.144 ms 34.520 ms
35.702 ms
6 vl918.dr0.taa.cph.ngdc.net (217.116.255.36) 37.183 ms 31.907 ms
33.465 ms
7 web1.gigahost.dk (217.116.232.250) 34.518 ms 25.462 ms 26.723 ms

Trin 5 er overgangen fra mit "lokale" net til world. Du burde
formentlig ramme samme indgangspunkt til ngdc.net, hvorunder
gigahost.dk er tilknyttet.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 23:12

On 2007-12-23 23:09:33 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org> said:

> Hvad giver en tracing som output:

traceroute to 217.116.232.250 (217.116.232.250), 64 hops max, 40 byte packets
1 192.168.1.1 (192.168.1.1) 1.103 ms 0.720 ms 0.721 ms
2 h55eb1201.c45-01-03.dyn.perspektivbredband.net (85.235.18.1)
14.648 ms 16.312 ms 6.063 ms
3 kbhn-vbrg-pr0-ve1.perspektivbredband.net (213.185.31.58) 5.630 ms
6.140 ms 5.871 ms
4 192.38.7.93 (192.38.7.93) 7.405 ms 7.124 ms 7.442 ms
5 ge1-21.cr0.taa.cph.ngdc.net (217.116.255.54) 7.865 ms 7.769 ms 8.866 ms
6 vl918.dr0.taa.cph.ngdc.net (217.116.255.36) 7.809 ms 7.665 ms 7.388 ms
7 217.116.232.250 (217.116.232.250) 7.090 ms 7.058 ms 7.286 ms

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-12-07 23:28

On Sun, 23 Dec 2007 23:11:41 +0100
> [...]

> 8.866 ms 6 vl918.dr0.taa.cph.ngdc.net (217.116.255.36) 7.809 ms
> 7.665 ms 7.388 ms 7 217.116.232.250 (217.116.232.250) 7.090 ms

Det ser jo rigtigt nok ud. Giver traceroute til web1.gigahost.dk og
www.wordpress.dk samme resultat?

Hvis det er tilfældet, må det være webserveren web1.gigahost.dk, der
omdirigerer din forespørgsel. Hvorfor har jeg ingen anelse om; måske
den ikke kan lide Mac's

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 23:36

On 2007-12-23 23:28:21 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org> said:

> Det ser jo rigtigt nok ud. Giver traceroute til web1.gigahost.dk og
> www.wordpress.dk samme resultat?

Yessirs! Præcis det samme.

> Hvis det er tilfældet, må det være webserveren web1.gigahost.dk, der
> omdirigerer din forespørgsel. Hvorfor har jeg ingen anelse om; måske
> den ikke kan lide Mac's

Fair nok så. Så kan de jo bare sige det

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-12-07 23:47

"fix" <fix@faxe.dk> wrote:

> så der må tænkes et par minutter mere ;( men det er helt sikkert et
> DNS problem

Det ser ud til, at www.wordpress.dk er hostet på en server, der hoster
mange domæner, så måske har de kludret i en redirect efter hvilken
browser/OS besøgende har. Det betyder i Palle's tilfælde, at der bliver
redirectet til et forkert domæne!

Palle, bruger du Safari? Kunne du eventuelt prøve firefox?
Linux/firefox virker her, så måske det blot er safari, der giver
"problemer".

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-12-07 23:51

On 2007-12-23 23:47:10 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org> said:

> Palle, bruger du Safari? Kunne du eventuelt prøve firefox?
> Linux/firefox virker her, så måske det blot er safari, der giver
> "problemer".

Har prøvet både firefox (min primæsre browser) og Safari.

Samme resultat.

Jeg har også prøvet at telnette serveren (tak til dk.edb.mac), og samme
resultatet.

Tror aben ligger hos Gigahost...

Fra : Palle Jensen

Dato : 25-12-07 21:30

Bare for en god ordens skyld er "gåden" blevet løst.

Fik lige svar fra Gigahost:

Et sekundært system til blokering af ting der vurderes som "farlige"
havde fået dit IP med i puljen. Desværre blev dit IP optaget for lang
tid siden, hvor vi havde begrænset logging information -- så jeg kan
desværre ikke se årsagen til at systemet havde blacklistet det.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-12-07 09:22

On Tue, 25 Dec 2007 21:30:15 +0100, Palle Jensen
<laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Et sekundært system til blokering af ting der vurderes som "farlige"
> havde fået dit IP med i puljen.

See. Told you so.

-A

Fra : Palle Jensen

Dato : 26-12-07 11:33

On 2007-12-26 09:22:21 +0100, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> said:

> See. Told you so.

Betvivlede det nu heller ikke

Faktisk forholdte det sig således at ham som sad hos Gigahost selv
havde haft min udbyder engang (perspektivbredbaand.dk) og havde
eksperimenteret med filtrering på deres server. Han havde derfor testet
med IP'ere i et kort range omkring hans (og nu min) IP, og havde bare
aldrig fået fjernet den filtrering.

Fra : Jens G

Dato : 26-12-07 12:35

On Wed, 26 Dec 2007 11:32:57 +0100, Palle Jensen
> [...]

>eksperimenteret med filtrering på deres server. Han havde derfor testet
>med IP'ere i et kort range omkring hans (og nu min) IP, og havde bare

Den slags kan jo ske.

Jeg bruger en .htaccess fil til at udelukke nogle IP adresser fra et
site jeg passer.
Forleden skulle jeg tilføje en adresse, og istedet for "deny from" fik
jeg skrevet "deny all".
Pludselig opdagede jeg at der ingen adgang var til sitet mere, men jeg
havde overhovedet ikke mistanke til at det kunne være mig selv der
havde lavet noget lort. Heldigvis nåede jeg ikke at bebyrde Unoeuro
support med problemet, inden jeg fik checket .htaccess filen.