AJAX og ASP HTMLencode
Fra : Rune Jensen

Dato : 28-12-07 22:45

Hej, gruppe, og god baghjul

Spørgsmål: Jeg bruger AJAX til at sende data til en ASP, som gemmer disse i
en text-fil. Problemet er, jeg tror, dataene er i UTF-8, det er nemlig, så
vidt jeg har kunnet læse mig frem til, det, som bruges i AJAX. Jeg bruger så
i ASP funktionen HTMLencode på de modtagne data, men den virker ikke efter
hensigten, den laver danske karakterer om til dobbelte karakterer med
mystisk udseende.

Er der en metode til at enten hardcode en simulering af HTMLencode, så man
undgår problemet, eller at få HTMLencode til at lave rigtig kovertering af
UTF-8?

Skal siges, jeg er ny i AJAX og har heller ikke meget forstand på det med
tegnsæt, men vil meget gerne oplyses

MVH
Rune Jensen

--
"Man er kun ung én gang, men derfor kan man godt være et umodent pattebarn
hele livet"

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-12-07 07:14

Rune Jensen wrote:

> Hej, gruppe, og god baghjul
>
> Spørgsmål: Jeg bruger AJAX til at sende data til en ASP, som gemmer disse
> i en text-fil. Problemet er, jeg tror, dataene er i UTF-8,

Det _er_ de.
Din _server_ returnerer ikke charset, men der er en _BOM_[1] i din
_tekstfil_.

Du kan undersøge om ikke det er din ASP, der gemmer i UTF-8.

> det er nemlig,
> så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, det, som bruges i AJAX.

Ikke heelt korrekt. Det ligger sådan at UTF-8 er den _foretrukne_ encoding
inden for XML, og ikke et _krav_.

> Jeg
> bruger så i ASP funktionen HTMLencode på de modtagne data, men den virker
> ikke efter hensigten,

Det gør den faktisk, forstået på den måde at HTMLencode laver sådan npget
her:
<fra txtfilen>
&aelig;&oelig;&aring;&AElig;&Oslash;&Aring;<br />
</fra txtfilen>

> den laver danske karakterer om til dobbelte
> karakterer med mystisk udseende.

I utf-8 fylder alle tegn der har en 'værdi' > 127 mere end 1 byte. De 2
bytes, der udgør _1_ utf-8 'tegn' vises som _2_ enkelte 'tegn'.[2]

> Er der en metode til at enten hardcode en simulering af HTMLencode, så man
> undgår problemet, eller at få HTMLencode til at lave rigtig kovertering af
> UTF-8?

Du skal ikke bruge HTMLencode.
Løsning 1:
Gem din tekstfil i almindelig ISO8859-1(15) format.
Løsning 2 (Hvis det er muligt?)
Sæt din server op til at fortælle, at det er utf-8 i din Content-Type.

> Skal siges, jeg er ny i AJAX og har heller ikke meget forstand på det med
> tegnsæt, men vil meget gerne oplyses

Jeg har givet et par links herunder, men vær opmærksom på, at det kan
forvirre mere end det gavner.

[1] WARNING - might be heavy stuff:
<http://unicode.org/faq/utf_bom.html>
[2] WARNING - can cause serious braindamage:
<http://gedcom-parse.sourceforge.net/doc/encoding.html>

Stig Johansen