Sund mad er usundt
Fra : dktekno

Dato : 21-12-07 12:27

Jeg er træt af at høre på folk der snakker om "sund mad". Sund mad er som
regel usundt, fordi sund mad, som regel, består af salater, der jo er kolde.

Kold mad skal man altid være varsom med, for du risikerer, at du 2-3 dage
efter står med hovedet ned i toiletkummen, fordi dem der har tilberedt din
kolde mad ikke har vasket hænderne grundigt.

Og selvom de har vasket hænder, så er det desværre de færreste der husker at
vaske hænder flere gange i løbet af madlavningen.

Lad os tage proceduren for at lave salat:

Salaten består af diverse frugter/grøntsager som er pakket ind. Disse skal
pakkes ud.

Man vasker derfor hænder inden man går igang. Så rører man først ved
indpakningen - og får virus på hænderne.

Så skyldes grøntsagerne, men det er desværre de færreste der skylder dem
ordentligt, så alle viruspartikler kommer af.

Dernæst tager man en kniv i skuffen. Skuffen skal først åbnes. Dette kan
gøres med højre hånd, og man holder på frugten/grøntsagen med venstre hånd.
Men så snart det er snittet eller skåret ud, så rører de fleste mennesker
også det snittede/hakkede frugt/grøntsag med begge hænder, hvormed de
viruspartikler der sad på højre hånd, som man har fået ved at røre ved
skuffen og kniven, er blevet overført til salaten.

Således overføres der smitte.

Når jeg skal lave en sandwich, så vasker jeg først hænderne grundigt, som en
kirug, hvorefter jeg holder venstre hånd fuldstændigt fri. Jeg rører INTET
med min venstre hånd udover selve brød eller pålæg.
Hvis pålægget ligger i indpakning, så åbner jeg pakken med min højre hånd,
og hvis det ikke er muligt, så vasker jeg hænderne grundigt igen efter at
have rørt ved indpakningen.

Jeg sørger altid for at holde venstre hånd fri.

En burger eller sandwich spiser jeg altid med venstre hånd. Spareribs skal
jeg dog bruge begge hænder til, og her har jeg en anden teknik:

Først åbner jeg pakken hvor spareribs ligger i.
Derefter tager jeg stolen frem, så den er klar til at jeg kan sætte min på
den uden at røre ved den med hænderne. Så vasker jeg begge hænder grundigt.
Jeg bruger albuen til at lukke for hanerne. Hænderne lufttører jeg . Igen -
jeg holder begge hænder totalt fri. Så sætter jeg mig på stolen, og bruger
benene, og KUN benene, til at rykke stolen ind til bordet, hvorefter jeg
rager ned i kassen med spareribs.

Disse hygiejnemetoder har sparet mig for utallige omgangssyge, og de gange
jeg er blevet syg er det alene fordi jeg har spist noget mad, hvor ANDRE
ikke har været lige så hygiejniske da de tilberedte maden!

Man skal behandle kold mad på samme måde som hvis man er kirug og skal
operere en patient. Du er kirugen. Maden er patienten.

Fra : bk

Dato : 21-12-07 16:23

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man skal behandle kold mad på samme måde som hvis man er kirug og skal
> operere en patient. Du er kirugen. Maden er patienten.

Det er ikke for at lyde nedsættende eller på anden måde uhøflig.Men du må
virkelig have et trist liv som er så stor fare for dig og dit helbred.Tror
du ikke at du skulle komme igang med at styrke immunforsvaret og begynde at
tage nogen chancer med dit liv i stedet for at sidde i din lille angstboble
og tænke på sygdom og død hele tiden?Nu tror jeg(efter at have fulgt dine
indlæg)at tiden er kommet til at skifte lidt livsstil og begynde at leve.

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 21-12-07 23:13

"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> angstboble og tænke på sygdom og død hele tiden?Nu tror jeg(efter at have
> fulgt dine indlæg)at tiden er kommet til at skifte lidt livsstil og

Argh..... Du kom mig i forkøbet. Skulle lige til at skrive nogenlunde samme
indlæg

/CJ

Fra : Workingmom

Dato : 22-12-07 12:09

Christian Jacobsen skrev:

> Argh..... Du kom mig i forkøbet. Skulle lige til at skrive nogenlunde samme
> indlæg
>
> /CJ

Søde venner. dktekno er alvorligt syg. Han kan ikke bare tage sig sammen
eller vænne sig til noget.

Fra : Soeren

Dato : 22-12-07 13:43

"Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Søde venner. dktekno er alvorligt syg. Han kan ikke bare tage sig sammen
> eller vænne sig til noget.

men derfor skal han da alligevel have fornuftige svar, der skal vel ikke
forskelbehandles fordi han syg

mvh
Soeren

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-07 14:31

Den 22-12-07 13.42 skrev Soeren følgende:

> men derfor skal han da alligevel have fornuftige svar, der skal vel ikke
> forskelbehandles fordi han syg

Det er ikke fornuftige svar, hvis de ikke er tilpasset personens
situation. Altså skal der netop forskelbehandles. Det nytter ikke noget,
at man foreslår jordnøddesmør til en person, som er allergisk for
jordnødder, insulinindsprøjtninger til en ikke-diabetiker, eller at en
psykisk syg person "bare" skal tage sig sammen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Soeren

Dato : 22-12-07 15:19

> [...]
> jordnødder, insulinindsprøjtninger til en ikke-diabetiker, eller at en
> psykisk syg person "bare" skal tage sig sammen.

Hvad ville du så i nævnte tilfælde svare dktekno på hans indlæg? Hvem er
dktekno har vi nogen beviser for at han er den person han udgiver sig for?
Besvarer han nogle gange de svar han får? Og burde han ikke starte sine
indlæg med-jeg er en meget syg person der lider af en sindsygdom-for hvis
man som jeg antog ham for normal så er hans indlæg så tåbeligt at man må
tage sig til hovedet. Hvis han virkelig mener det han skriver så er han
virkelig syg og så er han en stakkels mand

Soeren

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-07 15:38

Den 22-12-07 15.19 skrev Soeren følgende:

> Hvad ville du så i nævnte tilfælde svare dktekno på hans indlæg?

Jeg har ikke svaret på hans indlæg, netop fordi jeg ikke er i stand til
at give et ordentligt svar.

> Hvem er
> dktekno har vi nogen beviser for at han er den person han udgiver sig for?

Hvis det er en "falsk" person/sygehistorie, så er indlæggene i hvert
fald meget konsistente.

> Besvarer han nogle gange de svar han får?

Ja.

> [...]
> man som jeg antog ham for normal så er hans indlæg så tåbeligt at man må

Tja, jeg indleder ikke mine indlæg med mine skavanker. De faste
deltagere herinde ved, at han har psykiske problemer, og der plejer også
at være nogle, der informerer nye, hvis det er nødvendigt.

> Hvis han virkelig mener det han skriver så er han
> virkelig syg og så er han en stakkels mand

Jeg er i hvert fald glad for, at jeg kun har fysiske skavanker.

Fra : lh

Dato : 22-12-07 16:21

"Soeren" <xxx@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tage sig til hovedet. Hvis han virkelig mener det han skriver så er han
> virkelig syg og så er han en stakkels mand

Han har faktisk selv fortalt om sin sygdom engang for længe siden. Og som
Kim siger, man skal passe på ikke at komme med svar, når vi ikke er
"uddannede" til at håndtere hans form for sygdom. Jeg tror ikke han er
"falsk", men en meget syg person. Hvis I så det program i DR 1 tvunget af
tanker hed det vist, så er det et godt fingerpeg om at der virkelig findes
personer der går så meget op i bakterier og Virus m.m. Nogen gange så kan
det undre mig at vi i vore moderne tider, ikke kan acceptere og "forstå" at
folk også er psykisk syge, eller prøve at sætte sig ind i tingene i stedet
for at dømme. Men det er nok fordi det er så svært et emne. Man kan ikke
udefra se hvor syg en psykisk syg person er, og hvad der foregår inden i
ham. Men netop dktekno syntes jeg beskriver det rigtig godt, hvor skidt det
er en tilværelse en så syg person har.

lh

Fra : Hansen

Dato : 22-12-07 20:16

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inden i ham. Men netop dktekno syntes jeg beskriver det rigtig godt, hvor
> skidt det er en tilværelse en så syg person har.

Det var faktisk også det mit svar gik på. At han skal tænke på hvor mange
vira han indånder uden at han konstant ligger syg. I hans tilfælde er den
bedste behandling at blive konfronteret med angsten/bekymringen og opdage at
der ikke sker noget ved "almindelig" adfærd. Derudover bør han have kognitiv
adfærdsterapi. Udsendelsen "tvunget af tanker" handler om OCD. DKtekno har
Asperger, men Asperger, OCD, ADHD og Tourette overlapper ofte hinanden.

Fra : lh

Dato : 22-12-07 20:57

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kognitiv adfærdsterapi. Udsendelsen "tvunget af tanker" handler om OCD.
> DKtekno har Asperger, men Asperger, OCD, ADHD og Tourette overlapper ofte

Korrekt, men så vidt jeg husker har han fortalt han er i behandling og bor i
beskyttet bolig eller hvad det nu var. Så han får nok den hjælp som der nu
vurderes er korrekt for ham. Så vidt jeg husker er han i kontakt med diverse
behandlere og medicinsk behandling. Jeg tror ikke dktekno forstår det vi
siger - eller tror på det. Derfor reagere han heller ikke med respons på
andres indlæg eller svar til ham. Jeg tror han skriver når det bliver for
meget inden i ham.....

lh

Fra : pensionisten

Dato : 23-12-07 12:06

Lige et klip der siger lidt om Asperger

Aspergers Syndrom er en uhelbredelig udviklingsforstyrrelse.

Og antallet af stillede diagnoser i Danmark bliver større og større.

Mennesker med Aspergers Syndrom har nedsat evne til at fungere socialt,
til at læse kropssprog og til at overskue komplekse situationer.

Og de ved det godt...

Især i teenage-årene bliver vanskelighederne ofte tydelige for personer
med Aspergers syndrom, hvilket kan være smertefuldt.

De får ingen venner. Ingen uddannelse. Og ofte ikke noget job.

På 2 min. 51 sek. fortæller psykolog Bo Hejlskov Jørgensen om børnenes
møde med de mange nederlag Aspergers syndrom kan føre med sig.

fra
Jørgen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 23-12-07 13:19

On Sun, 23 Dec 2007 12:05:33 +0100, pensionisten <oldboy@os.dk> wrote:

>Især i teenage-årene bliver vanskelighederne ofte tydelige for personer
>med Aspergers syndrom, hvilket kan være smertefuldt.
>
>De får ingen venner. Ingen uddannelse. Og ofte ikke noget job.

Utroligt som nogen psykologer eller hvad p..... han nu er kan udtale
sig kategorisk.

Vi kender/hjælper mindst 5 aspergere - alle er i gang med eller har
fuldført en videregående uddannelse. De har (gennem os eller med hjælp
fra os) fået et socialt netværk.

Det hele kommer an på den støtte og opmærksomhed de unge får fra
famillien - eller i vort tilfælde "famillien". Hvis man er opmærksom
og sætter ind med den rette hjælp, så kan de fleste med Aspergers
syndrom blive nogle gavnlige samfundsborgere.

Undlad at hjælpe - og de ender som invalidepensionister.

At der bliver flere og flere, tror jeg er fordi man er mere opmærksom.
Når jeg tænker tilbage på min skoletid, så er de karaktertræk man
bruger som kendetegnende på en Asperger også fremtrædende for mig
selv.

Dktekno's problem (for nu at komme tilbage til det, det startede me)
er at han har brug for noget miljøterapi fra en psykiatrisk afdeling.
Jeg synes det er tydeligt i dette tilfælde, at internettet ikke
nødvendigvis er en gavnlig ting for nogen der har et psykisk problem.
De bruger simpelthen nettet til at forstærke deres problemer.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Lyrik

Dato : 23-12-07 22:13

Den 23.12.2007 kl. 13:19 skrev Nicolai Lang <nnews0403051902@hjorth.com>:

> [...]
> nødvendigvis er en gavnlig ting for nogen der har et psykisk problem.
> De bruger simpelthen nettet til at forstærke deres problemer.
Lad mig slippe for mer' kassetænkning-please!

Alle mennesker har godt af relationer. Bliver de mødt med hjælpsomhed og
empati, får de deres chancer forbedret. Endvidere er det rigtig sundt for
normale at lære hvordan man omgås mindre normale.
Derfor er det nødvendigt at psykisk syge og afvigere skriver her på
usenet.IMHO.

Det er den måde vi svarer ham på der er afgørende for om han får det bedre
eller værre af vores indlæg.

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 25-12-07 23:40

On 22/12/07 16:21, in article 476d2b7c$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"lh" <com@comhere.dk> wrote:

> [...]
> ham. Men netop dktekno syntes jeg beskriver det rigtig godt, hvor skidt det

Jeg kender også dktekno fra andre debatfora, hvor han fremstår og opfører
sig på samme måde som her, så jeg er ret sikker på, at han er den han
udgiver sig for.

Charlotte

Fra : bk

Dato : 24-12-07 09:11

"Soeren" <xxx@email.dk> skrev i en meddelelse
> Besvarer han nogle gange de svar han får?

Nej da. Igen udmærker dk tekno sig med sit manglende fravær og svar på
indlæg.Det kan godt være han/hun er syg men manglende deltagelse er da ikke
medvirkende til at folk vil give nogen råd med på vejen.Man aner jo ikke om
de er læst eller ej.
Tag dig sammen dktekno og deltag i dine egne problemer.Det er nok muligt at
jeg er lidt krass i mine indlæg til dktekno men jeg kan bare ikke tage
personen alvorligt.Det vil jeg begynde med når han/hun viser deltagelse.

Fra : Soeren

Dato : 24-12-07 10:45

> [...]
> personen alvorligt.Det vil jeg begynde med når han/hun viser deltagelse.
jeg vil fremover lægge mærke til om han besvarer nogle indlæg. dktekno vel i
det hele taget et sygt navn. For troværdighedens skyld vil jeg bede dktekno
komme frem i eget navn og gerne med adresse. Kom nu tekno nok man kan være
syg men behøver vel da ikke også være en tøsedreng.
Det kunne minde lidt om vor gamle ven Mosegaard, som nogle nu erklærer død,
men som jeg ved lever i bedste velgående i Odense, men det er en anden snak

Soeren

Fra : lh

Dato : 24-12-07 10:48

"Soeren" <xxx@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kunne minde lidt om vor gamle ven Mosegaard, som nogle nu erklærer
> død, men som jeg ved lever i bedste velgående i Odense, men det er en

Hvor jeg syntes I er lede at høre på. Ha en rigtig god jul, med god
forståelse for jeres medmennesker.

lh

Fra : Soeren

Dato : 25-12-07 10:48

> "Soeren" <xxx@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor jeg syntes I er lede at høre på. Ha en rigtig god jul, med god
> forståelse for jeres medmennesker.
>
> lh
Slap af kære ven, når en person skriver sund mad er usundt, et indlæg som er
det klareste vrøvl, må man vel have lov at kommentere det, sæt nu en eller
anden tumbe troede det var sandt.

Soeren

Fra : Frøken Jensen

Dato : 25-12-07 23:50

On 25/12/07 10:48, in article
4770d1c2$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk, "Soeren" <xxx@mail.dk>
wrote:

> [...]
> det klareste vrøvl, må man vel have lov at kommentere det, sæt nu en eller

Påstår du virkelig, at du i givet fald ville have ondt af sådan en "tumpe" ?
Nej, dit behov for at svare hænger vist ikke sammen med hjælpsomhed...

Fra : Frøken Jensen

Dato : 25-12-07 23:49

On 24/12/07 10:48, in article 476f805d$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"lh" <com@comhere.dk> wrote:

> "Soeren" <xxx@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor jeg syntes I er lede at høre på. Ha en rigtig god jul, med god
> forståelse for jeres medmennesker.
>
> lh

Det kunne ihvertfald være rart, hvís folk ville tie stille med mindre de har
noget pænt at sige, når de absolut skal tale om andre...

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-01-08 00:51

Frøken Jensen skrev den 25-12-2007 23:48:

> Det kunne ihvertfald være rart, hvís folk ville tie stille med mindre de har
> noget pænt at sige, når de absolut skal tale om andre...

så'en lidt sarkasme er da ok? Er det ik'?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : lh

Dato : 02-01-08 19:03

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> så'en lidt sarkasme er da ok? Er det ik'?

Jo, hvis det er mellem "almindelige" mennesker, men dktekno som er syg, har
ikke brug for sarkasme eller talen ned eller gøre grin med hans problem.
Jeg kan godt undre mig over at folk ikke kan forstå at psykisk sygdom er en
sygdom på lige fod med alle andre synlige, håndgribelige sygdomme. Godt nok
kan man måske ikke se på en person at de er psykiske syge, men det er så
oplyst i vore dage at der findes masser af læsestof omkring emnerne.
Ingen hemmelighed at jeg personligt har lidt - og gør stadig i
perioder - -meget af panikangst. Jeg har brugt en god psykolog gennem en del
år. Han sagde til mig engang at på sin egen krop vidste han af gode grunde
ikke hvordan det er at opleve et så voldsomt angstanfald, men han havde lært
det via sit job, at der fandtes "noget" der hed sådan og hvordan de fysiske
og psykiske symptomer er.
Så hvis I absolut ikke kan forholde jer til folk med psykiske sygdomme uden
at komme med diverse nedladende bemærkninger, så syntes jeg I skulle springe
indlægget over. Et er sikkert, det er i hvert fald ikke det en syg person
har brug for.
Vi kan heller ikke hjælpe dktekno, men lytte til ham og evt komme med "gode"
råd.
Han ved godt han er syg, men når sindet fyldes af angst for alle de ting man
er angst for, så er det måske mere bare det at læsse af han har brug for.
Jeg er helt sikker på dktekno er "rigtig" nok, fordi han engang for længe
siden skrev en enkelt mail til mig personligt.
Jeg kan heller ikke hjælpe ham, men håber han får en professionel hjælp så
godt man nu kan.

lh

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-01-08 00:06

lh skrev den 02-01-2008 19:02:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, hvis det er mellem "almindelige" mennesker, men dktekno som er syg, har
> ikke brug for sarkasme eller talen ned eller gøre grin med hans problem.

Det var sandelig ikke til dig min kommentar var rettet.

Det var Frøken Jensen som i anden sammenhæng var utrolig glad for sine
god evner indenfor sarkasmens ædle kunst.

snip: om at være psykisk syg.

som sagt: kommentaren var ikke rettet mod dig.
Og jeg har sandelig samme holdning til det med psykisk syge som du har,
nemlig at det er total underligt med alle de fordomme omkring psykisk
syge. SÅfremt jeg har givet udtryk på en måde, så det fremstår, at jeg
måtte have den slags, så beklager jeg naturligvis.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 25-12-07 23:47

On 24/12/07 9:11, in article 476f69a4$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> jeg er lidt krass i mine indlæg til dktekno men jeg kan bare ikke tage
> personen alvorligt.Det vil jeg begynde med når han/hun viser deltagelse.

Når han ikke svarer, er det som regel fordi han ikke har et godt svar på en
given kommentar.- Han svarer, når han mener der er noget fornuftigt at svare
på et givent indlæg. Sådan har jeg forstået ham , og jeg ville ønske flere
havde samme holdning... (altså kun svare, når man har noget substans at
svare med...)

Fra : Hansen

Dato : 22-12-07 08:21

> [...]
>
> Man skal behandle kold mad på samme måde som hvis man er kirug og skal
> operere en patient. Du er kirugen. Maden er patienten.

Er du klar over hvor meget virus der svæver rundt i luften og hvor mange
millioner vira du indånder i løbet af en dag? Ja det er du vel . Du
bliver nødt til at vænne dig til det.

Du har da ganske ret i at man skal overholde nogle simple hygiejneregler når
man tilbereder mad. Jeg har dog altid haft et afslappet forhold til det (dvs
selvfølgelig vasket hænder o.l., men ikke "hysterisk") og jeg kan ikke huske
at jeg nogensinde har været ramt af omgangssyge.

Fra : pensionisten

Dato : 22-12-07 09:43

ple hygiejneregler når
> man tilbereder mad. Jeg har dog altid haft et afslappet forhold til det (dvs
> selvfølgelig vasket hænder o.l., men ikke "hysterisk") og jeg kan ikke huske
> at jeg nogensinde har været ramt af omgangssyge.

nu skal jo heller ikke blive hysterisk.
har du tænk over at med ondt skal ondt fordrives
vaccination mod kopper er jo kopper man får i en mild grad for at blive imun
så lidt skidt skal man da have .jeg har tit siddet i en bil eller
ligende og spist med beskidte finger og jeg har nok fejlet mindre end de
fleste

fra
Jørgen

Fra : pensionisten

Dato : 24-12-07 12:01

> http://www.dsgnet.dk/Sites/Asperger/Johns_vej_tilbage_til_livet.asp

prøv at læse denne link

fra
Jørgen

Fra : Hansen

Dato : 24-12-07 14:22

"pensionisten" <oldboy@os.dk> skrev i en meddelelse

> prøv at læse denne link

Og det skulle være en seriøs side?

Fra : Lyrik

Dato : 23-12-07 22:18

Den 21.12.2007 kl. 12:27 skrev dktekno <dktekno@gmail.com>:

> [...]
> din
> kolde mad ikke har vasket hænderne grundigt.
Den hyppigste svære madforgiftning jeg har mødt er den der kommer fra
pizzeriaer hvor salat og kylling bliver skåret på samme brædt. 1 bræt til
salat og et til kød er bedre.

Noget der er nemmere end at passe på på den måde du gør er at bestille en
pakke gummihandsker (small, medium,large) hos "Kirudan" et firma der
sælger alle mulige sygeplejeartikler også til private og som jeg kan
anbefale idet jeg selv handler hos dem.
Så kan man bruge gummihandsker når man for eksempel har med kylling at
gøre.

Glædelig Jul til alle!

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : preben nielsen

Dato : 01-01-08 21:17

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg er træt af at høre på folk der snakker om "sund mad". Sund mad er som
> regel usundt, fordi sund mad, som regel, består af salater, der jo er
> kolde.

[SNIP]

Du har andre problemer end sund/usund mad. Mad er Mad, du er Patienten.

PS. Jeg har mig bekendt aldrig oplevet at blive syg af det mad jeg har
spist - bortset fra i Egypten.

-p

Fra : lh

Dato : 02-01-08 19:08

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du har andre problemer end sund/usund mad. Mad er Mad, du er Patienten.
>
> PS. Jeg har mig bekendt aldrig oplevet at blive syg af det mad jeg har

Så har du været heldig, for det er der mange der bliver! især hvis man
spiser meget ude. Tilbereder man sin mad selv og holder en god hygiejne, så
er bakterier i maden vel begrænset.

lh