Gøende nabohund: Går det i sig selv igen?
Fra : Joergen Bech

Dato : 21-12-07 09:31

Der er kommet en ny hund i nabolaget, som gør med hyppige
mellemrum fra morgen til aften. Det er på en nabovej et lille stykke
væk, men den "fylder" alligevel rigeligt i lydbilledet.

Jeg gætter på at det sker, når den bliver sendt alene ud i haven
for at gøre det, en hund nu skal gøre, hvis ejeren ikke vil gå tur
med den.

Jeg har læst lidt om emnet på nettet. Forudsat at ejeren ikke
har lyst til at opdrage på hunden og jeg ikke har lyst til at opdrage
på ejeren, er mit spørgsmål kort og godt:

Er det blot en kortvarig fase hunde generelt går igennem og
går det generelt i sig selv igen? Jeg kender ikke ejeren, hunden,
hundens race eller alder. Gætter kun på at den er ung.

Mvh

JB

Fra : jopa

Dato : 21-12-07 10:46

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> skrev >
> Er det blot en kortvarig fase hunde generelt går igennem og
> går det generelt i sig selv igen? Jeg kender ikke ejeren, hunden,
> hundens race eller alder. Gætter kun på at den er ung.

Bare rolig mit gæt er at den bliver ved

Her hvor jeg bor kan jeg høre en i det fjerne når vinden er i vest.
Den gøer hele natten

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Ellen01

Dato : 21-12-07 03:00

On 21 Dec., 10:45, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:
> [...]
>
> Bare rolig mit gæt er at den bliver ved
>
> Her hvor jeg bor kan jeg høre en i det fjerne når vinden er i vest.

Hej JB
Mit gæt er også at den vil blive ved.... Jeg har selv boet ved siden
af en gøende hund... i 5 år... terroriserede den mig og min mand....
Ta en snak med ejeren...
Ellen

Fra : pwh

Dato : 21-12-07 11:47

Ellen01, skrev:

> [...]
> Mit gæt er også at den vil blive ved.... Jeg har selv boet ved siden
> af en gøende hund... i 5 år... terroriserede den mig og min mand....

Og hjælper det ikke så tag en snak med politiet,
ifølge loven må en hund ikke værer til gene for naboerne.
Så kan han få et påbud om at holde den indendørs,
det skete for min genbo med en støjende Schæfer.

/Jens (som nu ikke meldte genboen, men det var tæt på)

Fra : Joergen Bech

Dato : 21-12-07 13:05

On Fri, 21 Dec 2007 11:47:01 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>det skete for min genbo med en støjende Schæfer.
>
>/Jens (som nu ikke meldte genboen, men det var tæt på)

Tja, nu grænser min grund jo ikke just op til den pågældende,
så jeg er nok ikke den første, der skal sætte den slags tiltag
i værk. Derfor mit fromme håb om at det går i sig selv igen.
På den ene eller den anden måde. Jeg ved, at jeg ikke er
den eneste, der har "bemærket" den, men om nogen har
ladet et ord falde hvor det betyder noget skal jeg ikke kunne
sige. Og hvis alle gør som jeg (intet), sker der næppe noget :)

Jeg skal alligevel have udskiftet vinduer til foråret, så der
kommer en kraftig forbedring af lydisoleringen til den tid
(endnu et fromt håb). Glasset i mine tolags-vinduer (ej termo)
fra 60erne er skrækkeligt tyndt.

Mvh

JB

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-12-07 13:41

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer en kraftig forbedring af lydisoleringen til den tid
> (endnu et fromt håb). Glasset i mine tolags-vinduer (ej termo)

Jeg tror at du kan glæde dig til udskiftningen af vinduer. Det vil
tage en meget stor del af støjen, for jeg er ikke sikker på at
hunden holder op med at gø.

Jeg bor på landet, og på den anden side af marken der grænser op til
os, står der en hund og gør en stor del af dagen. Det har den gjort
et par år nu. Det er vel ca. 100 m. væk, men det er kun generende
når man går udenfor, og så selvfølgelig om sommeren hvor
udestuedøren er åben.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : jopa

Dato : 21-12-07 13:46

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev

> [...]
> nu. Det er vel ca. 100 m. væk, men det er kun generende når man går
> udenfor, og så selvfølgelig om sommeren hvor udestuedøren er åben.

Jeg tror kun det er "dumme" hunde der står og gøer i det uendelige.
Normalt gøer de vel kun hvis der kommer nogen.

Min er i hundegård en stor del af dagen og gøer kun hvis der kommer nogen,
hvilket jo er og¨å er meningen.

Fatter i øvrigt ikke de mennesker der har de hunde selv kan holde ud at høre
på det.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-07 15:42

Tove Krieger, skrev:
> [...]
>>

> Jeg tror at du kan glæde dig til udskiftningen af vinduer. Det vil
> tage en meget stor del af støjen, for jeg er ikke sikker på at

Det hjælper bare ikke ret meget når man vil hygge sig ude i sin
have om sommeren.
Fandeme man ikke skal finde sig i den slags, ok at ens hund
lige giver et par vuf fra sig til tider, det holder indbrudstyve
væk fra hele kvarteret, men der skal bestemt værer en grænse.

/Jens (hvis hunde vuffer ca 5 min i døgnet ude i haven)

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-12-07 16:13

> Det hjælper bare ikke ret meget når man vil hygge sig ude i sin
> have om sommeren.

Nej, det kan du have helt ret i. Det kan være irriterende når det
bliver ved.

> Fandeme man ikke skal finde sig i den slags, ok at ens hund
> lige giver et par vuf fra sig til tider, det holder indbrudstyve
> væk fra hele kvarteret, men der skal bestemt værer en grænse.

Vi havde en husejer med 5-6 schæferhunde her i vores udstykning. De
larmede også en del en gang imellem. Grundejerforenings-formanden
ville ikke blande sig, for han vil ikke lege politi sagde han, men
han er i det hele tage uduelig.

Heldigvis for de omkringboende er hundejeren flyttet nu, men der er
stadig et par hunde på den vej der larmer en del.

> /Jens (hvis hunde vuffer ca 5 min i døgnet ude i haven)

Dejligt at der findes hensynsfulde hundeejere.

Fra : pwh

Dato : 21-12-07 17:22

Tove Krieger, skrev:

> Dejligt at der findes hensynsfulde hundeejere.

Det er jo mig i en nøddeskal
Faktisk var den hundelem jeg i sin tid lavede til Tyson kun som forsøg,
jeg allierede mig straks med min daværende nabo (som elskede Tyson)
om lige at holde ører med om han gøede ude i haven når jeg var væk.
De sagde at de aldrig hørte en lyd fra ham i løbet af dagen,
havde han ikke kunnet styrer det var udgangen da blevet sløjfet igen.

Angel gøer meget sjældent udenfor på eget initiativ,
det er kun hvis vi leger vildt eller Tyson synes der skal vuffes

/Jens (hvis hunde oftere gøer inden i huset, men det må de godt)

Fra : pwh

Dato : 21-12-07 15:39

Joergen Bech, skrev:

> Tja, nu grænser min grund jo ikke just op til den pågældende,
> så jeg er nok ikke den første, der skal sætte den slags tiltag
> i værk.

Her var det grundejerforeningen der gik ind og blandede sig,
har i sådan en kan du jo vende problemet med formanden.
Men en snak med hundeejeren selv i første omgang er da bedst.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 21-12-07 13:09

Joergen Bech wrote:
> Er det blot en kortvarig fase hunde generelt går igennem og
> går det generelt i sig selv igen?

Mit bud er også at den bliver ved.
Hvis der ikke er nogen der gider lære den at den ikke behøver underholde
hele vejen hver gang den er i haven ,så bliver den
ved med at fortælle at dette er dens territorium.

Min Dagmar havde/har samme sære idé.( selvom hun er ude og gå ture hver dag)
Det var en uvane hun havde, før hun kom her
Hver gang havedøren bliver lukket op, farer hun afsted som skudt ud af en
kanon, hen i et bestemt, højtliggende hjørne af haven og så skal der råbes
højt mener hun.
Det er mest om aftenen/når det er mørkt. Min fornemmelse er at hun tror jeg
ikke kan se hende og hun derfor tror det er okay at larme løs.
Det er det så ikke - selvom vi har langt til naboerne og vi kan høre der er
andre hunde på egnen der larmer.
Heldigvis virker vores "stop-det-du-har-gang i"-ord: "Slut!" - hver gang
nu - selvom Dagmar ser ud som om at vi godt nok er kedelige når hun ikke må
underholde.

Så - jo, ung eller gammel hund, den vil blive ved.

Glædelig Jul til alle

/ Anette
www.philana.dk

Fra : lh

Dato : 21-12-07 13:24

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> må underholde.
>
> Så - jo, ung eller gammel hund, den vil blive ved.

Ja jeg sidder også her og læser spørgsmålet og svarene........ fordi den
hund jeg gerne ville have som min nye hund ER en gøende race, en Islandsk
Fårehund. Det ligger i generne og dens måde at "hyrde" på. Den skal jage
fugle, og andre fare væk. Dette "problem" har jeg været opmærksom på fra hun
var helt lille af, hvor hun dog heller ikke har været så gøende og hun
forstod et NEJ betød "slut med at gø". Nu er hun et år og der har holdt en
"djævel" til af en hankat her, som har tævet mine katte og det har været med
hyl og skrål, og det har sat gang i gøeriet hos min hund. Hun gør nu, som
Annette skriver, så snart jeg åbner døren så farer hun ud, knurrende og
gøende og det er desværre hver gang. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal
gribe det an, fordi jeg også ved jeg skal passe på ikke at gøre noget så hun
opfatter det som om jeg "hjælper" hende med at gø. Så jeg fortsætter NEJ,
men det er ikke altid det hjælper. Til gengæld gider så får hun ikke lov til
at være ude ret længe hvis og når hun står og gør. Og hun er aldrig ude når
hun er alene hjemme. Og aldrig om natten heller. Så det er ikke sådan at hun
står og gør fra morgen til aften, overhovedet ikke, for jeg gider heller
ikke selv høre på det. Dog har jeg også nabohunde som i perioder og ved
alene hjemme er endnu værre end min, men gør de, er hun begyndt at svare dem
også. Sådan har det ikke altid været, og jeg tror det er fordi det længe har
været meget vindstille og meget lydt. Jeg går meget med hende, både på ture,
til træning, og leg, så hun er absolut ikke understimuleret. Nu bor jeg så
også på landet, men i en lille landsby, så her er alligevel naboer og jeg er
derfor meget opmærksom på at hun ikke skal gø hele tiden, men skal dog
alligevel også have lov til at fortælle vi bor her. Men hun gør aldrig fordi
der kommer nogen, ej heller af posten f.eks.
Det er en balance og det kan være svært at stoppe, men man kan begrænse det
så det forhåbentlig ikke genere.

lh

Fra : Anette

Dato : 21-12-07 13:54

lh wrote:
> [...]
> NEJ, men det er ikke altid det hjælper. Til gengæld gider så får hun
> ikke lov til at være ude ret længe hvis og når hun står og gør.

Det ER svært at lære en hyrdehund - der er opdrættet til at slå alarm,når
der sker noget usædvanligt - til at tie stille.
Vi var heldige med at Dagmar ( schapendoes - hollandsk hyrdehund) var/er
lydig, så de første måneder hun boede her, kaldte vi hende ind efter første
VOV - hver gang. Hun kom troligt hver gang...et stykke tid, så fandt hun på
den der med at det skulle være mørkt før hun gøede - og hun kom IKKE når hun
blev kaldt ind.
Der satte vi så ind med "slut" efter første vov og ved næste vov gik jeg så
ud og hentede hende - snor på, ind med dig.
Ingen sure miner, ingen råben, ingen skælden ud.
Hun fangede beskeden efter et par uger
Nu ved hun godt at hun ikke må - men instinkterne overstiger stadig
opdragelsen ind imellem, som f.eks når der er f.eks et pindsvin eller
fremmede katte i haven.
I sommer havde hun set sig sur på en skade, der boede en et af de store
grantræer. Hun skulle lige til at.....skulede så til mig og ræsede så afsted
efter den dumme skade med en sjov dyb brummen. Okay - hun gøede ikke.

Nogle fortæller at man kan lære hunden at tie stille, ved først at lære den
at halse på kommando.
Hvordan man rent praktisk når frem til målet på den måde, ved jeg ikke

/ Anette
www.philana.dk