Mere fornøjelse af sit ekkolod
Fra : jan krogh

Dato : 19-12-07 15:29

--

Næ hvor har vi diskuteret i de forskellige butikker , man kan jo købe
meget fine ekkolod som viser alt fra fisk til ubåde.

Men når jeg så spørger indtil forhandleren , hvor stor er den genstand
egentligt som jeg kan se på 20 meters dybde ,er det en kasse øl eller
svare målene til et rækkehus , er der nogle som har en ide/tabel
hvorledes man evt. kan beregne udslaget fra sit ekkolod og således se
at en genstand på denne dybde med denne udslag har ca. denne størrelse
, jeg har ikke kunnet opdrive nogen som ved nok men mange vil gerne
sælge ekkolod.

Jeg er nok ikke den eneste som har sejlet hen over et sted som kunne
være interessant at kende omfanget af.
Glædelig jul alle sammen
lappedykkeren

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-12-07 16:55

"jan krogh (slet RAC4C)" <kroghenprivat@RAC4Chotmail.com> skrev i en
meddelelse news:11980748850.888717632814409@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> sælge ekkolod.
>
> Jeg er nok ikke den eneste som har sejlet hen over et sted som kunne

Nå, der er nok en der vil ud at finde vrag!!!!

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : jan krogh

Dato : 19-12-07 23:22

At finde et vrag kunne være meget spændende , men jeg har lige
så store oplevelser med dykning i forskellige søer herhjemme ,
de rummer en tid hvor alt står næsten stille og er bunden den
rigtige ,er nogle ting godt konserverede , oplevelserne er gode
hvis man er vild med begivenhederne fra vikingetiden og til 2
verdenskrig , det kan man stadig opleve en del af , dog skal man
lige tænke sig godt om og ikke røre eller slæbe en granat med
hjem til konen for at blære sig ,men nyd dykningen og ta kun et
billede , så ender man ikke på toppen af en vandsøjle.

Så jo der ligger mange ting derude.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-12-07 20:41

Hej Jan,

Ja det vil jeg tro at der kan snakkes meget om i
udstyrsbutikkerne. Desværre har ikke ret mange den fornødne
indsigt, så det bliver nok lidt for subjektivt.

Der findes mage forskellige ekkolodtyper til både med mange
forskellige specifikationer og derfor også tilhørende
begrænsninger.
Dem der kun viser tal, giver dybden til et punkt og dette
triggerpunkt er altid det højeste (toppen af tang, en steen og
lign).
Grafisk visende instrumenter viser ofte lidt mere detaljer over
den bund som transduceren bevæger sig over. Ved at ændre på
følsomheden vil aftegningen ændres tilsvarende og reflekterende
punkter over bundes kan gengives met fiskepiktrogrammer og tang
som "græs" på bunden. Større sten kan også ses ligesom ændringer
i bundens konturer og vrag kan også ses som ujævnheder på bunden.
Der tegnes dog ikke et nydeligt skib på bunden; men kun en
konturstreg på skærmen.
Vælger du ikke at have en grafisk skærm i cockpittet; men er
tilfreds med dybdeangivelsen i tal her, kan du ved køb af et
ekkolod med en NMEA udgang tilslutten en PC, der kan stå et mere
beskyttet sted ombord. På denne PC kan du så indlægge dette
program: http://www.navtec.de/english/nmea_mon.htm
Det giver et væld af oplysninger bl.a. tegner det et grafisk
billede af det du sejler hen over.
PC´en er fortrindlig til også at tilslutte en GPS og så er der
mulighed for at indlægge mange andre programmer der kan hjælpe
med navigationen ombord.

Mvh/Harding

Fra : ena

Dato : 20-12-07 09:38

Skal du kunne identificere genstande på bunden skal du have et side scanner
sonar ekkolod se fx her:
http://www.geoscandic.dk/page11.html

De fås også i "hobby" versioner for ca 8000 kr det er denne type sonar man
bruger ved professionel vrageftersøgning - man får et billede af havbunden
som tydeligt viser hvad det er der er dernede

Fra : SørenH

Dato : 20-12-07 12:00

Hej Jan
Jeg har en Echopilot FLS Silver (=ForwardLookingSonar) som dybdemåler.
www.echopilot.com

Principppet er at en stråle afsøger fremad, fra vandoverfladen til
lodret ned, og danner et billede af hvad du har (lige!) frem for dig og
under dig.

Grunden til valget var, at jeg har en 32 fods båd som stikker 1m20
(vingekøl) og elsker at snige mig ind på lave ankerpladser.
Jeg kan se sten, pæleværk og andre forhindringer op til 150 meter
fremad, men ikke stenen til venstre eller højre, - den kommer først når
jeg svajer båden eller sejler lidt zigzag, som jeg har for vane når jeg
er på grundt vand.

Selvfølgelig blir jeg osse snydt af tang nu og da som alle andre, og ved
urolig sø er der falske ekkoer af vandoverfladen.
Desuden stikker scannerhovedet 5-6 cm ned i vandet, så tang hænger på nu
og da så man må bakke.
På skærmen er der et dynamisk koordinatsystem så man får et ganske godt
billede af størrelser.

Echopilot har en demo fra the Solent, som illustrerer muligheder og
begrænsninger.
På sommerens sverigestur havde jeg stor glæde af at se de bjerge jeg
sejlede henover i skærgården, - til tider bider man sgu lidt negle!

Som en anden skriver skal du ha en Sidescan hvis du ikke bare kan nøjes
med den snævre "cykelsti" ret fremme. Echopilot har et par udgaver, men
billige er de ikke!
Det gratisprogram Harding anbefaler kender jeg ikke, men skal skam ha
det afprøvet til sommer!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

PS når/hvis du køber et eller andet mærke, så husk at søge i Sverige,
England og Tyskland efter det produkt du søger, - du sparer til tider
ret store beløb på den måde. Selv med told er USA osse meget billigere,
men det er for lang en fødekæde for min risikovillighed.

Fra : jan krogh

Dato : 20-12-07 23:07

Tak for oplysningen ,det lyder rigtigt spændende , jeg må på
indkøb.
hej

--
lappedykkeren

Fra : Ivar Holm

Dato : 20-12-07 12:24

Hallo Lappedykker.

Det spørgsmål du stiller, har ikke noget let svar. Ekkolod er en videnskab,
men dette behøver man heldigvis ikke at bekymre sig om i det daglige.

Jeg var i 1987 til et "lyd i vand" kursus hos Simrad i Norge. Simrad kalder
sig verdensmestre i netop denne disciplin. På det tidspunkt var deres
flagskib, et ekkolod der kunne registrere en trawlkugle på 12,5 cm. diameter
på 200 meters dybde (Det kostede flere hundrede tusinde kroner). I dag
findes sandsynligvis noget, der er meget mere avanceret.

Man bør holde sig for øje, at ekkoloddet sender lyd ud i en kegle under
båden. Keglens toppunkt er i ekkoloddets svinger. Kontaktarealets størrelse
på havbunden bestemmes af keglens topvinkel og vanddybden. Dette gør, at
havbunden bliver forvansket. En grøft kan helt forsvinde, og en sten bliver
trukket ud i vandret retning. På en grafisk fremstilling er der ikke
sammenhæng mellem den lodrette og vandrette målestok. Bundens kontur er
endvidere afhængig af, hvor hurtigt billedet bliver trukket over skærmen
samt bådens fart.

Sten, sand, mudder og vrag registreres forskelligt. Ekko fra keglens center
er de kraftigste. Fisk med svømmeblære giver bedre ekko end dem uden.
Ekkoloddets frekvens, sendestyrke og svingerens størrelse spiller også ind
på registreringer o.s.v.

Dette er blot nogle få af de ting, der spiller ind på ekkoloddets ydelse, og
man kan sagtens forstå, at ekspedienterne i butikkerne måske virker noget
upåklædte. Kunderne ved måske ikke en gang, hvad de skal spørge efter

Det vigtigste stod i min gamle navigationsbog: "Brug loddet og brug det i
tide".

God jul

Ivar Holm

Fra : jan krogh

Dato : 20-12-07 23:09

ok , det er nok mere teknisk end lige som så

--
lappedykkeren